Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 21
Offentligt
1167984_0001.png
1167984_0002.png
DET ØKOLOGISKE RÅDFREMTIDENS MILJØ SKABES I DAG
17. okt.2012
PressemeddelelseKommissionens forslag om biobrændstoffer er et fremskridt…men det bremser først og fremmest en udvikling der er på vej i den gale retning – detstopper ikke de biobrændstoffer, som ikke er bæredygtige.EU-kommissionen har i dag fremlagt sit længe ventede forslag om biobrændstoffer. Det vil lægge etloft, så brug af 1. generations biobrændstoffer – det er dem der er lavet af afgrøder, som også kunnebruges som fødevarer eller foder – højst må udgøre 5% af transportbrændstofferne. Det svarer tilniveauet i dag. EU-direktivet om vedvarende energi (VE) kræver ellers, at 10% aftransportbrændstofferne skal komme fra VE i 2020. Det kan også opfyldes ved hjælp af el- ogbiogasbiler samt brug af 2. generations biobrændstoffer, dvs. de der fremstilles på grundlag af bi- ogaffaldsprodukter såsom halm eller animalsk affald. Disse tæller dobbelt ift. opfyldelse af de 10%.Men hidtil er det gået langsomt med at udvikle disse, og derfor tegnede det til, at hovedparten af de10% kunne blive opfyldt ved hjælp af 1. generation. Derfor er det et markant fremskridt at sætteloftet på 5%. Samtidig vil Kommissionen lade de avancerede (ikke 1.generation) biobrændstoffertælle 4-dobbelt i stedet for kun dobbelt. Det er også et fremskridt – og meget nødvendigt for atstimulere til udvikling af dette. Men desværre gælder det ikke for brug af elbiler. Disse bør klartgenindskrives og medtages inden forslaget vedtages i EU.”Det er godt at EU-kommissionen nu foreslår en begrænsning på brug af 1. generationsbiobrændstoffer, lavet på afgrøder, som kunne være brugt til mad eller foder. Men vi opfordrer EU-parlamentet og Ministerrådet til at skærpe denne begrænsning”, udtaler Christian Ege,sekretariatsleder, Det Økologiske Råd.Kommissions forslag konkluderer også på et langvarigt arbejde med at inddrage de såkaldteindirekte arealeffekter – også kaldet ILUC - i vurderingen af biobrændstoffernes bæredygtighed.Vi opfordrer den danske regering og de danske EU-parlamentsmedlemmer til at arbejde for enskærpelse af Kommissionens forslag. Desuden opfordrer vi den danske regering til at fjerne denskattefritagelse, som 1. generations biobrændstoffer i dag nyder godt af. Før det sker bliver detsvært for de mere miljøvenlige teknologier – el- og biogasbiler samt 2. generations biobrændstoffer– at konkurrere.Christian Ege, sekretariatsleder, Det Økologiske RådLærke Flader, branchechef, Dansk Elbil AllianceYderligere oplysninger: Christian Ege, tlf. 33181933 / 28580698
_____________________________________________________________________________________________________Blegdamsvej 4 B, DK 2200 København N. Telefon: 33 15 09 77.http://www.ecocouncil.dk/ e-mail: [email protected]Det Økologiske Råd er en forening, som arbejder for en bæredygtig udvikling i Danmark, og udgiver tidsskriftet Global Økologi
Baggrund:EU-kommissionen har i dag kl. 13 fremsat forslag til ændring af 2 direktiver – om brændstofkvalitet(FQD) samt om brug af vedvarende energi (RED), sehttp://europa.eu/rapid/press-release_IP-12-1112_en.htm.Heri er indeholdt dels kravet om max. 5% 1. generations biobrændstoffer, dels kravom at ILUC inddrages, når medlemslandene og virksomhederne rapporterer om brug afbiobrændstoffer. Men der stillesikkekrav om at ILUC medregnes ift. opfyldelse af EU's krav tilbiobrændstoffers bæredygtighed. Det er allerede et krav, at flydende biobrændstoffer skal værebæredygtige. Det defineres som at de skal føre til mindst 35% CO2-reduktion sammenholdt medbenzin og diesel, og fra 2017 skærpes dette til 60% for nye anlæg. Hvis man medregnede ILUCville de fleste 1. generations biobrændstoffer dumpe ift. dette bæredygtighedskrav.Den massive dyrkning af 1. generations biobrændstoffer medvirker til stigende fødevarepriser tilskade for især befolkningerne i ulandene. Desuden sker et omfattende opkøb af jord til dyrkning afbiobrændstoffer, hvor lokalbefolkningen ofte fordrives, såkaldt land grabbing. MellemfolkeligtSamvirke fremhæver bl.a. at ”de massive biobrændstofmål driver den globale jagt på landbrugsjord,hvor cirka 40 procent af alle større jordhandler, som ofte fører til ”land grabbing” (som defineret iden såkaldte Tirana deklaration) sker på grund af biobrændstoffer ifølge International LandCoalition”1.Indirekte arealeffekter – Indirect Land Use Change (ILUC) – betegner den effekt, at når man brugerarealer til at dyrke brændstoffer, skubbes dyrkning af fødevarer og foder til dyr ud på andre arealer,hvor det ofte fører til rydning af regnskov eller andre naturarealer.Kommissionen anbefaler i deres nye udspil, at medlemslandeneikkeefter 2020 yder økonomiskstøtte til 1. generations biobrændstoffer, som ikke opfylder de nævnte bæredygtighedskrav, vel atmærke når ILUC er inddraget. Det betyder i praksis, at langt de fleste 1. generationsbiobrændstoffer ikke bør understøttes.Se også EU-kommisionens Questions&answers:http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-12-787_en.htm.
1
Mellemfolkeligt Samvirke – briefing af 9.10.2012
-2-