Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 209
Offentligt
1241824_0001.png
1241824_0002.png
1241824_0003.png
1241824_0004.png

GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT

15. april 2013J.nr. 1008/1017-0021Ref. ACL/JSK

Europa-Kommissionens meddelelse om ”the Future of Carbon Capture and Storage in

Europe” til Europa-Parlamentet, Rådet, det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg

og Regionsudvalget

(COM(2013) 180 final)

1. Resumé

Kommissionen har den 27. marts 2013 offentliggjort en meddelelse til Europa-Parlamentet,Rådet, det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om fremtiden foropsamling og geologisk lagring af CO2 (CCS) i Europa. Kommissionens meddelelse beskri-ver, hvordan fossile brændsler også fremadrettet vil spille en vigtig rolle i den Europæiskeenergisammensætning (energy mix), og at CCS i den forbindelse kan spille en vigtig rolle forat nedbringe udledninger af CO2. Kommissionen har den 27. marts 2013 lanceret en offentlighøring med udgangspunkt i meddelelsen, hvor der efterspørges bidrag til, hvilken rolle CCSskal spille i Europa. Baseret på kommentarerne til Kommissionens høring og analysen af im-plementering af CCS direktivet i medlemsstaterne vil Kommissionen overveje behovet for atudarbejde forslag set i kontekst til dets arbejde med 2030 Energy and Climate Framework.Regeringen ser positivt på, at der afholdes en offentlig høring herom.

2. Baggrund

Der har ikke været succes med at igangsætte CCS demonstrationsprojekter i Europa. Kom-missionens meddelelse opridser status for CCS i Europa i dag, også i en global kontekst, oglister en række muligheder for at tilskynde til CCS i Europa.Kommissionen lancerede den 27. marts 2013 en offentlig høring af meddelelsen om fremtidenfor opsamling og geologisk lagring af CO2 (CCS) i Europa. Høringen har frist den 2. juli2013. (Se link til høringen under pkt. 8 nedenfor).

3. Formål og indhold

Kommissionens meddelelse (COM(2013) 180 final) til Europa-Parlamentet, Rådet, det Euro-pæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om fremtiden for opsamling oggeologisk lagring af CO2 (CCS) i Europa fremfører, at fossile brændsler også i fremtiden viludgøre en vigtig del af både den globale såvel som den Europæiske energisammensætning(energymix),og at CCS er en vigtig teknologi, som kan medvirke til at reducere CO2-udledninger.
Side 1
På baggrund af Rådets beslutning1i 2007 om at støtte op til 12 stor-skala CCS demonstrati-onsprojekter før 2015, tog Kommissionen en række skridt for at etablere en fælles ramme her-for.Der er desuden i EU etableret to finansieringsinstrumenter, som er finansieret af ETS kvoterfor at kanalisere væsentlige midler til finansiering af stor-skala demonstrationsprojekter. Detdrejer sig om det europæiske genopretningsprogram for energiområdet (genopretningspro-grammet, EERP) og NER 300 programmet. Imidlertid har man ikke opnået den forventedeCO2-kvotepris på 20-30 EUR pr. ton. Dette medførte færre tilgængelige midler og forværredeøkonomien markant for CCS projekter.Der har således ikke været succes med at igangsætte CCS demonstrationsprojekter i Europa.Dette beror til dels på de lave kvotepriser, som nævnt ovenfor, men også på, at størstedelen afde private CCS operatører, som ansøgte om EERP midler, var meget lidt villige til selv at bi-drage til finansiering af omkostningerne til projektet. Størstedelen af ansøgerne var afhængigeaf offentlig finansiering, og resten af ansøgerne foreslog et relativt lille bidrag til finansierin-gen.Der har derudover været problemer med at få folkelig opbakning til CCS projekter, i særde-leshed, hvor lagringslokaliteterne befinder sig på land. Det fremgår af meddelelsen, at projek-ter, hvor lagringslokaliteterne befinder sig til havs, ikke har mødt modstand fra befolkningen.Kommissionen mener derfor, at mere bør gøres for at introducere CCS i den offentlige debatom Europa og medlemsstaternes indsats for at bekæmpe klimaforandringer.Kommissionen konkluderer, at det er nødvendigt hurtigt at stimulere investeringer i CCS de-monstrationsprojekter for at se om en efterfølgende brug og konstruktion af en CO2-infrastruktur er mulig. Første skridt er derfor at sikre en succesfuld demonstrering af kommer-ciel CCS i Europa, som kan bekræfte, at CCS både teknisk og økonomisk er gennemførligtsom en omkostningseffektiv måde at mindske udledning af drivhusgas i kraftværk- og indu-strisektorerne.Kommissionen efterspørger derfor bidrag til hvilken rolle CCS skal spille i Europa, især:1. Bør det kræves af medlemsstater, som på nuværende tidspunkt har en høj andel af kulog gas i deres energisammensætning (energymix)såvel som i deres industrielle pro-cesser, og som endnu ikke har udarbejdet det at:a) udvikle en klar køreplan for hvordan de kan omstrukturere deres el-produktionssektor mod ikke-CO2-udledende brændstoffer (nuklear eller vedva-rende) før 2050,b) udvikle en national strategi til at forberede brug af CCS teknologi.2. Hvordan bør kvotesystemet restruktureres, så det også kan give et meningsfuldt inci-tament til brug af CCS. Bør dette suppleres ved at bruge instrumenter baseret på auk-tionsindtægter, i stil med NER300?3. Bør Kommissionen foreslå andre støttemuligheder eller overveje andre foranstaltnin-ger for at bane vejen mod en tidligere indsættelse af CCS ved at:1
Dok 7652/1/08 af 20. maj 2008
Side 2
a)b)c)d)
støtte gennem anvendelse af auktioneringsprovenu eller andre finansieringstiltagen udledningsstandard (Emission Performance Standard)et CCS certifikat-systemandre typer af foranstaltninger
4. Bør det fremover kræves af energiselskaber at installere CCS-klart udstyr for alle nyeinvesteringer (kul og potentielt også gas) så der efterfølgende kan installeres CCS?5. Bør leverandører af fossile brændsler bidrage til, at CCS demonstreres og bruges viasærlige tiltag, som sikrer yderligere finansiering?6. Hvad er den største hindring for at sikre tilstrækkelig demonstrering af CCS i EU?7. Hvordan kan offentlig accept af CCS øges?Baseret på kommentarerne til Kommissionens høring og analysen af implementering af CCSdirektivet i medlemsstaterne vil Kommissionen overveje behovet for at udarbejde forslag set ikontekst til dets arbejde med 2030 Energy and Climate Framework.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om Kommissionens meddelelse. Europa-Parlamentet har dog besluttet parallelt med den offentlige høring af Kommissionens medde-lelse, at udarbejde en rapport om ”Developing and Applying Carbon Capture & StorageTechnology in Europe”. MEP Chris Davies er Parlamentets ordfører i sagen og udarbejderførste udkast til rapporten. Det vides ikke på nuværende tidspunkt, hvornår rapporten vil fore-ligge.

5. Nærhedsprincippet

Nærhedsprincippet er ikke relevant i forhold til Kommissionens meddelelse.

6. Gældende dansk ret

Kommissionens meddelelse har ingen konsekvenser for dansk lovgivning.

7. Konsekvenser

Kommissionens meddelelse har ingen konsekvenser for hverken statens finanser, erhvervsli-vet eller beskyttelsesniveauet, da der blot er tale om en konsulterende meddelelse.

8. Høring

Kommissionens meddelelse er sendt i national offentlig høring mandag den 8. april 2013. Hø-ringen er sendt ud til en bred kreds af interessenter. Høringsfristen var mandag den 22. april2013. Der vil blive fremsendt et supplerende notat om resultatet af høringen.Link til Kommissionens høring:http://ec.europa.eu/energy/coal/ccs_en.htm

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til meddelelsen.
Side 3

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen ser positivt på Kommissionens initiativ til at afholde en offentlig høring om frem-tiden for CCS i Europa.For så vidt angår CCS i Danmark skal dog nævnes, at i forbindelse med behandlingen af detlovforslag2, som gennemførte CCS-direktivet3i dansk ret, blev det i betænkningen4til lov-forslaget fremført, at der før lagring af CO2 kan finde sted, skal tages principiel stilling hertilved en drøftelse i Folketingssalen, når der er flere erfaringer med teknologien fra udlandet.Det fremførtes desuden, at injektion af CO2 i oliefelter i Nordsøen med det formål at øge olie-indvinding godt kan tillades, selvom det indeholder et element af lagring.Der er ikke for tiden planer om at tillade ren CO2-lagring i Danmark. Det kan dog ikke ude-lukkes, at dette er en teknologi, som kan benyttes i fremtiden, når der er flere erfaringer her-med. Regeringen ser positivt på, at injektion og lagring af CO2 med henblik på forøget olie-indvinding kan ske i oliefelter i Nordsøen, såfremt det kan ske sikkerheds- og miljømæssigtfuldt forsvarligt.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
23
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=135766http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2009:140:0114:0135:DA:PDF4https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=137226
Side 4