Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 187
Offentligt
Bekendtgørelse om forbrugerbeskyttelse i medfør af lov om naturgasfor-syning1)I medfør af § 7 a i lov om naturgasforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 996 af 13. oktober 2011,fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 54:Anvendelsesområde§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på en forbrugeraftale om salg af naturgas, som ennaturgasleverandør indgår som led i sit erhverv, når den anden part (forbrugeren) hovedsagelighandler uden for sit erhverv. Bekendtgørelsen finder tillige anvendelse på det aftaleforhold, dergælder mellem en forbruger og et distributionsselskab.Stk. 2.Denne bekendtgørelse finder ikke anvendelse, i det omfang anden lovgivning måtte giveforbrugeren en bedre retsstilling.Naturgasleverandører§ 2.
Forbrugere og naturgasleverandører skal i forbindelse med etablering af et kundeforhold ind-gå kontrakt om salg af naturgas. Kontrakten skal som minimum angive følgende:1) Selskabets navn, adresse, hjemmeside, e-mailadresse, telefon- og cvr-nummer.2) Hvilke ydelser der leveres, naturgassens kvalitetsniveau og til hvilken adresse.3) Tidspunkt for leverancens start fra det pågældende selskab.4) De typer vedligeholdelsesservice, der eventuelt tilbydes.5) Prisen og prisens sammensætning på tidspunktet for kontraktens indgåelse samt særlige vilkårvedrørende prisens udvikling over tid, herunder tidsbestemte rabatter.6) Hvordan information om gældende tariffer, gebyrer og andre priser kan indhentes.7) Kontraktens løbetid og for så vidt angår tidsbegrænsede kontrakter eventuelle betingelser forfornyelse af kontrakten.8) Betingelserne for afslutning af kontrakten, en eventuel ret til opsigelse og hvorvidt det er muligtat opsige kontrakten uden omkostninger. Såfremt opsigelse medfører omkostninger, jf. dog §15, skal beløbet oplyses.9) Hvilket varsel forbrugeren skal give selskabet, hvis forbrugeren agter at flytte fra adressen, hvorydelserne leveres, og forbrugeren ønsker at opsige kontrakten.10) Hvorvidt kunden kan fortsætte aftaleforholdet på en ændret leveringsadresse.11) Frist for selskabets udsendelse af slutafregning ved aftaleforholdets ophør, eller ved kundensflytning til en anden adresse uden at kundeforholdet ophører.12) Oplysning om over for hvem erstatning og andre mangelsbeføjelser kan gøres gældende, hviskontrakten ikke overholdes, herunder ved unøjagtig og forsinket fakturering.13) Oplysning om klageadgang og om fremgangsmåden ved klage, herunder oplysning om fysiskadresse og e-mailadresse, hvor forbrugeren kan henvende sig med eventuelle klager.Stk. 2.Betingelserne i kontrakten skal være rimelige, gennemsigtige og klart forståelige. Der skalgives oplysning om betingelserne forud for kontraktens indgåelse. Dette gælder også, hvis kontrak-ten indgås via mellemmænd eller ved fjernsalg.
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2009/73/EF af 13. juli 2009 om fælles regler for det indre marked for naturgas og om ophævelse af direktiv 2003/55/EF,EU-Tidende 2009, nr. L 211, side 94.
Stk. 3.Inden en naturgasleverandør har indgået et kundeforhold med en forbruger, må na-turgasleverandøren kun indhente oplysninger om forbrugeren, hvis forbrugeren har givet sit udtryk-kelige samtykke hertil.Stk. 4.Naturgasleverandøren skal oplyse forbrugeren om hvilke typer af oplysninger om forbruge-ren, naturgasleverandøren indsamler, behandler og eventuelt udveksler som led i det løbende kunde-forhold, samt med hvilke modtagere oplysningerne eventuelt udveksles.§ 3.
Kontrakten mellem naturgasleverandør og forbruger udfærdiges skriftligt eller elektronisk oger først gyldig ved forbrugerens underskrift, ved bekræftelse med NemID eller anden sikker elek-tronisk godkendelse.Stk. 2.En naturgasleverandør, hvis eksisterende bevilling til at drive forsyningspligtig virksomhedudløber efter gennemførelse af et udbud, skal udarbejde en kontrakt, jf. § 2, stk. 1, til forbrugere,der ikke vælger at skifte til et andet produkt eller en anden leverandør, jf. § 27, stk. 4 i lov om na-turgasforsyning. En sådan kontrakt er gyldig uden forbrugerens godkendelse, jf. § 3, stk. 1.Stk. 3.Levering af naturgas til en forbruger, der modtager naturgas på grundlag af naturgasleve-randørens forsyningspligt, jf. § 26 i lov om naturgasforsyning, kræver ikke forbrugerens tiltrædenefter stk. 1. Den forsyningspligtige virksomhed skal dog altid fremsende kontrakten skriftligt tilforbrugeren senest 10 arbejdsdage, efter den forsyningspligtige virksomhed har fået meddelelse om,at den har overtaget leveringen.§ 4.
Hvis naturgasleverandøren agter at foretage væsentlige ændringer i kontraktbetingelserne tilugunst for forbrugeren, skal den berørte forbruger have et forudgående varsel på mindst 3 månederved anvendelse af e-mail, faktura, adresseret kundeblad eller lignende individuel kommunikation,jf. dog stk. 4.Stk. 2.Ved væsentlige ændringer forstås ændringer i eksisterende priser eller gebyrer, som forhø-jer det berørte priselement med 10 pct. eller mere, ændringer i leveringsbetingelser og kontraktbe-tingelser, nye gebyrer og vilkår samt ændringer af enhedspriser i aftaler om fast pris og ændringeraf prisberegningsgrundlaget i aftaler om variabel pris.Stk. 3.Forbrugeren har ret til at hæve kontrakten med virkning fra ændringens ikrafttræden, hvisforbrugeren ikke accepterer de nye betingelser. Naturgasleverandøren skal i forbindelse med under-retningen efter stk. 1 orientere forbrugeren om dennes ret til at hæve kontrakten.Stk. 4.En naturgasleverandør, hvis bevilling udløber efter gennemførelse af et udbud, skal ved in-dividuel kommunikation underrette de berørte forbrugere i henhold til reglerne i § 27, stk. 3 og 4, ilov om naturgasforsyning. Underretningen skal ske inden bevillingens udløb, men efter at udbuddethar været afholdt.§ 5.
Ved prisnedsættelser og andre ændringer til gunst for forbrugeren er der ikke krav om varsel.Endvidere kan ændringer i skatter, afgifter og lignende gennemføres uden varsel.§ 6.
Naturgasleverandøren skal mindst én gang årligt på en gennemsigtig og forståelig måde giveforbrugeren individuel meddelelse om udviklingen i priser og gebyrer, der berører forbrugeren.Distributionsselskaber§ 7.
Der er ikke krav om indgåelse af kontrakt mellem et distributionsselskab og en forbruger, deranvender distributionsnettet, jf. naturgasforsyningslovens § 18, stk. 1.Stk. 2.Forbrugeren har dog efter anmodning ret til en kontrakt med distributionsselskabet i over-ensstemmelse med § 2, stk. 1, nr. 1-5, 7-8 og 10-12.
Stk. 3.Uanset om der indgås kontrakt i medfør af stk. 2, skal distributionsselskabet overholde kra-vene i bekendtgørelsens § 2 og §§ 8-16, herunder fremsende de i § 2, stk. 1, nr. 1-6, 8-9 og 11-13,nævnte oplysninger.§ 8.
Distributionsselskabet skal til hver enkelt forbruger, fremsende en kopi af en tjekliste med na-turgasforbrugernes rettigheder, når en sådan er udarbejdet af Europa-Kommissionen efter art. 3, stk.12, 1. pkt., i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fælles regler for det indre marked for na-turgas.Stk. 2.Europa-Kommissionens tjekliste efter stk. 1, vil fremgå af Energistyrelsens hjemmeside,www.ens.dk, og skal tillige fremgå af distributionsselskabets hjemmeside.§ 9.
Hvis distributionsselskabet agter at foretage væsentlige ændringer i tariffer, vilkår eller geby-rer til ugunst for forbrugeren, skal den berørte forbruger have et forudgående varsel på mindst 3måneder ved anvendelse af e-mail, faktura, adresseret kundeblad eller lignende individuel kommu-nikation.Stk. 2.Ved væsentlige ændringer forstås ændringer i eksisterende tariffer eller gebyrer, som forhø-jer det berørte priselement med 10 pct. eller mere, ændringer i leveringsbetingelser og kontraktbe-tingelser, nye gebyrer og vilkår samt ændringer af enhedspriser i aftaler om fast tarif og ændringeraf prisberegningsgrundlaget i aftaler om variabel tarif.§ 10.
Ved tarifnedsættelser og andre ændringer til gunst for forbrugeren er der ikke krav om var-sel. Endvidere kan ændringer i skatter, afgifter og lignende gennemføres uden varsel.§ 11.
Distributionsselskabet skal mindst én gang årligt på en gennemsigtig og forståelig måde giveforbrugeren individuel meddelelse om udviklingen i priser og gebyrer, der berører forbrugeren.Betalingsmetode, leverandørskift, flytning, klage og tilsyn§ 12.
Naturgasleverandøren og distributionsselskabet skal tilbyde forbrugeren et bredt udvalg afbetalingsmetoder, som ikke må indebære urimelig forskelsbehandling af kunderne. Enhver forskel ivilkår og betingelser som følge af den valgte betalingsmetode, skal afspejle naturgasleverandørensog distributionsselskabets omkostninger ved forskellige betalingssystemer.Stk. 2.Forudbetaling skal være rimelig og afspejle det forventede naturgasforbrug.Stk. 3.Betalingen for naturgas fra en naturgasleverandør, der har opnået bevilling efter den 1. ja-nuar 2013, leveret i virksomhedens egenskab af forsyningspligtig virksomhed, sker aconto hvertredje måned i 4 lige store rater. Acontobetalingerne fastlægges ud fra forventet forbrug. Opgørelseog afregning af det faktiske forbrug sker mindst 1 gang om året. Betalingsfristen er tidligst den 5.dag i den 2. måned i hver 3-måneders periode. Længere betalingsfrist kan ydes, men ikke kortere.Stk. 4.De generelle vilkår og betingelser for betaling skal være rimelige og gennemsigtige. Deskal anføres i et klart og forståeligt sprog og må ikke indeholde ikkekontraktmæssige hindringer forudøvelsen af forbrugerens rettigheder, såsom krav om overdreven dokumentation.§ 13.
Forbrugeren aftaler skift af naturgasleverandør med den fremtidige leverandør.Stk. 2.Forbrugeren melder til- og fraflytning samt andre adresseændringer til sin naturgas-leverandør.Stk. 3.Naturgasleverandøren meddeler forbrugerens skift af leverandør og den ønskede skiftedatoeller flytning til ny adresse og dato for flytningen til distributionsselskabet.Stk. 4.Distributionsselskabet skal effektuere en forbrugers skift af naturgasleverandør inden for10 arbejdsdage fra distributionsselskabets modtagelse af anmodning om leverandørskift, medmindreforbrugeren ønsker en senere dato, jf. stk. 3.
Stk. 5.Forbrugeren skal modtage en slutafregning fra naturgasleverandøren senest 6 uger efter, atskift af naturgasleverandør har fundet sted, eller flytning er meddelt til naturgasleverandøren.§ 14.
Naturgasleverandøren skal efter anmodning fra distributionsselskabet, herunder som led i enstikprøvekontrol, fremlægge dokumentation for aftalens indgåelse.§ 15.
Ved skift af naturgasleverandør må forbrugeren ikke opkræves gebyr, jf. § 7 i lov om natur-gasforsyning.§ 16.
En forbruger har ret til klagesagsbehandling af god standard hos naturgasleverandøren ellerdistributionsselskabet. Behandlingen af en klage skal ske hurtigst muligt.Stk. 2.Et selskabs afgørelse af en civilretlig klage efter stk. 1, kan påklages til Ankenævnet påEnergiområdet.§ 17.
Forbrugeren kan gøre Energitilsynet opmærksom på naturgasleverandørens eller distributi-onsselskabets manglende overholdelse af bekendtgørelsen.Stk. 2.Energitilsynet behandler ikke klager vedrørende civilretlige tvister, jf. § 78, stk. 1, 2. pkt.lov om elforsyning.Ikrafttræden§ 18.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. maj 2013.Stk. 2.Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 162 af 23. februar 2011 om forbrugerbeskyttelse imedfør af lov om naturgasforsyning.