Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 174
Offentligt
Talepapir, åbent samråd, spørgsmål
Q(afholdes 19.
marts 2013).
”Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt han fastholder sin
vurdering af, at energiaftalen fra marts 2012 vil koste en
gennemsnitsfamilie 1.300 kr. i 2020 i betragtning af, at Dansk
Fjernvarme estimerer en stigning på 3.000 kr. for fjernvar-
meforbrugerne alene pga. forsyningssikkerhedsafgiften. Her-
til kommer de manglende indtægter fra CO2-kvoterne (8-10
mia. kr.), den eksploderende PSO-afgift, som allerede i 2012
blev flere mia. kr. dyrere end forventet, og de ekstra 2 mia.
kr. i provenutab pga. solcelleaftalen.”
[Dato][DEP j.nr.]
Lad mig kvittere for et spørgsmål der kom-mer godt omkring i de mange forskelligemilliardbeløb, der florerer i debatten omenergipolitikken – og jeg vil gøre mit bedstefor at svare på alle delspørgsmålene.De 1300 kr. per husstand
Lad os starte med belastningen af hushold-ningerne, der følger af finansieringen afenergiaftalen:1
De 1300 kr. er den årlige gennemsnitligebelastning af en husstand fra finansieringenaf energiaftalen. Som det også fremgik afde eksempler, der blev fremlagt i forbindel-se med forhandlingerne, vil der være fami-lier der rammes hårdere end gennemsnit-tet, ligesom der vil være familier, der ram-mes mindre end gennemsnittet.Det er i øvrigt værd at bemærke, at der ik-ke er indregnet de besparelser på energi-regningen, der kan opnås gennem energi-forbedringer i boligerne. De danskere, derhøster de rentable energibesparelser derkan findes, kan på sigt slippe billigere ienergiregning og ikke dyrere. Det gælderogså fjernvarmeforbrugerne.Solcelleaftalen
Finansieringen af solcelleaftalen indgik rig-tigt nok ikke i de 1300 kr. Der var imidlertidenighed i forligskredsen om, at forsynings-sikkerhedsafgiften var en hensigtsmæssigmåde at finansiere provenutabet knyttet tilsolcelleudbygningen. De ekstra 2 mia. kr.der refereres til i spørgsmålet, henviser tildet samlede provenutab for hele perioden2013 til 2020 der finansieres via forsynings-sikkerhedsafgiften.2
Solcelleaftalen var i øvrigt nødvendig for atfå tilpasset et støtteniveau, der ellers –som følge af en yderst positiv markedsud-vikling for prisen på solcelleanlæg – varkommet ud af kontrol. Herunder skal be-mærkes, at uden solcelleaftalen havde pro-venutabet knyttet til solcelleudbygningenværet væsentligt større.I solcelleaftalen blev der samtidig aftalt enrække tiltag til reduktion af forbruger-belastningen, bl.a. ændringer i kabelhand-lingsplanen og en ændret profil for vind-mølleudbygningen.Disse tiltag modsvarer i 2013 til 2020 denfinansiering, der hentes via forsyningssik-kerhedsafgiften. Forbrugerbelastningen fraden finansiering, der hentes via forsynings-sikkerhedsafgiften, neutraliseres dermed.CO2-kvoter
Det er rigtigt, at statens provenu fra kvote-auktionering vil blive reduceret mærkbart iforhold til det hidtil forventede, hvis kvote-prisen vedbliver med at være lav.I den økonomiske fremskrivning og vurde-ring af de offentlige finansers holdbarhed,der ligger bag Vækstplan DK, har man ind-3
regnet at kvote-provenuet bliver lavere endlagt til grund i den tidligere fremskrivning.Her kan bemærkes, at et lavere kvote-provenu er en del af modstykket til, at el-markedsprisen og dermed elregningen forelforbrugerne bliver lavere ved lavere kvo-tepriser, jf. også svaret på spørgsmål P.Min primære bekymring ved en lav kvote-pris er, at det hæmmer omstillingen af deteuropæiske energisystem.Derfor er det min forhåbning, at markedetigen vil rette sig. I den forbindelse støtterRegeringen forslaget om ”backloading” afCO2-kvoter. Vedtages backloading i EU, vildet være et klart signal om, at lave kvote-priser ikke accepteres på længere sigt. Enhøjere kvotepris vil være et væsentligt bi-drag til at understøtte den langsigtedegrønne omstilling i EU.Derudover vil højere kvotepriser umiddel-bart stille danske virksomheder bedre i for-hold til andre europæiske virksomheder.Således vil en påvirkningen af elmarkeds-prisen fra højere kvotepriser umiddelbartkomme til at gælde for alle europæiskevirksomheder, men samtidig vil PSO-udgiftog dermed PSO-betaling falde ved højere4
elpris, hvilket til dels vil være et særligtdansk fænomen.PSO
Det ligger i indretningen af PSO-systemet,at der kan være store udsving fra år til år.Man skal i den forbindelse være opmærk-som på at:de høje PSO-udgifter i 2012 ikke skyl-des energiaftalens initiativer.De højere PSO-udgifter er resultatetaf lavere elmarkedspriser, som i 2012i høj grad er resultat af usædvanlig ri-gelig – og dermed billig – svensk ognorsk vandkraft.Og ganske væsentligt så er nettoresul-tatet heraf lavere forbrugerpriser påel, ikke højere, jf. også mit svar påspørgsmål P.Usædvanligt lave CO2-kvotepriser i EUbidrager alt andet lige til lavere el-markedspriser. Dette var dog i megethøj grad også situationen i 2011, hvorPSO-udgifterne som bekendt varmærkbart lavere end i 2012. Det un-5
derstreger med andre ord, at 2012har været usædvanlig.I forhold til PSO-udgifterne bemærkes end-videre, at energiaftalens udgifter til PSO-støtte kommer oven på et forløb, hvor an-den PSO-støtte udløber, og hvor PSO-udgifterne af den grund vil være aftagende.Vedr. energiaftalen
Den langsigtede omstilling af energisyste-met og reduktion i udledningen af drivhus-gasser har høj prioritet for regeringen.Energiaftalen er et helt centralt og langsig-tet element heri, der samtidig bidrager tilvækst og beskæftigelse.Regneforudsætninger fastlægges løbendeefter bedste evne. At udviklingen i alle pa-rametre ikke nødvendigvis svarer til regne-forudsætningerne anvendt på et givet tids-punkt er som sådan ikke overraskende,tværtimod. Og selvom kvotepriserne i øje-blikket er lave, så mener jeg ikke, at der ergrundlag for at stille spørgsmålstegn vedenergiaftalen.Erhvervslivet efterspørger stabilitet og kla-re, langsigtede rammer på energiområdet.6
Det betyder, at energiaftalen og de langsig-tede ambitioner ikke bør ændres hvergang, der måtte være udsving i parametre.Erhvervslivets konkurrenceevne står imid-lertid højt på regeringens dagsorden. Der-for har regeringen i Vækstplan DK foreslåeten reduktion af elafgifter for erhvervslivetmed ca. 1,5 mia.kr.Dette sikrer alt andet lige, at erhvervslivetsamlet set inkl. afgiftssænkning i VækstplanDK vil være bedre stillet – også med en hø-jere PSO – end lagt til grund ifm. energiaf-talen.
7