Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 172
Offentligt
1227431_0001.png
1227431_0002.png
1227431_0003.png
1227431_0004.png
1227431_0005.png
1227431_0006.png
H Ø R I N G S N O T AT
8. marts 2013J.nr. 2590/1211-0014Ref. mam
Høringsnotat vedr. udkast til bekendtgørelse om anvendelse af administrative bødefore-læg ved overtrædelse af lov om fremme af energibesparelser i bygninger eller regler ud-stedt i medfør heraf.Ovennævnte bekendtgørelsesudkast har været udsendt i høring fra den 8. februar til den 4.marts 2013. Energistyrelsen har modtaget 14 høringssvar til bekendtgørelsen, hvoraf to ikkehavde bemærkninger. Bekendtgørelsen eropfølgning på den ændring af lov om fremme af ener-gibesparelser i bygninger, som Folketinget vedtog i april 2012 (lov nr. 389 af 2. maj 2012).Generelt er bekendtgørelsesudkastet blevet godt modtaget. Danske Ejendomsmæglerforening,Dansk Byggeri, CO-industri, Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulen-ter (BfBE) og Vedvarende Energi udtaler sig direkte positivt om muligheden for administrati-ve bødeforelæg. Et mindretal på tre (Dansk Industri, Ejendomsforeningen Danmark og Dan-ske Udlejere) tager afstand herfra og er betænkelige ud fra retssikkerhedsmæssige synspunk-ter.Bortset fra nogle få lovtekniske ændringer har de modtagne høringssvar ikke givet anledningtil ændringer af det forslag, som blev sendt i høring.I det følgende gennemgås de væsentligste emner høringssvarene har berørt. Kommentarerhertil er anført i kursiv. For yderligere detaljer henvises til de vedlagte høringssvar fra hø-ringsparterne.Dansk Ejendomsmæglerforening (DE), Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, CO-industri, Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter (BfBE) og Vedva-rende Energi støtter bekendtgørelsen og muligheden for, at Energistyrelsen kan udstede admi-nistrative bødeforelæg.DE anfører, at det længe har været foreningens ønske, at der især overfor ejer- og andelsbolig-foreninger indføres sanktionsmuligheder, såfremt foreningerne ikke udleverer energimærk-ning til sælgeren inden for rimelig tid. Manglende udlevering af energimærkning medfører, atejendommen ikke kan annonceres til salg, hvilket er yderst skadeligt for sælgeren.CO-industri finder der også skal være mulighed for administrative bødeforelæg ved merekomplicerede sagerog i flergangstilfælde, idet administrative bøder er en lettelse for alle par-ter, ikke mindst domstolene, hvorfor der bør være mulighed for at benytte dem mest mulig.
Side 1
BfBE påpeger, at det for bygningsejere tidligere har været uden konsekvenser at se bort fraforpligtelsen til at energimærke sine bygninger, hvorfor indførelsen af administrativ bødemu-lighed øger presset på bygningsejerne for at få udført de lovpligtige energimærker. BfBE op-fordrer Energistyrelsen til at være opsøgende i forhold til at identificere bygningsejere, somikke overholder deres forpligtelser og dermed kan idømmes en administrativ bøde. Med kend-skab til gyldige energimærker og til bygningsmassen i Danmark må det være muligt med no-gen sikkerhed at identificere ejendomme, hvor lovkravet ikke overholdes. Ejerne af disseejendomme bør modtage en henvendelse om styrelsens mistanke om manglende overholdelseaf reglerne.Dansk Industri (DI) og Ejendomsforeningen Danmark (ED) og Danske Udlejere tager afstandfra muligheden for administrative bødeforelæg. Deres betænkeligheder går primært på, atbygningsejernes retssikkerhed svækkes, når en administrativ myndighed som Energistyrelsenog ikke anklagemyndigheden eller domstolene giver administrative bødeforelæg. Selvom derkun er tale om administrative bødeforelæg ved klare og ukomplicerede overtrædelser, der ernemme at dokumentere, mener ED, at der altid vil indgå et skøn, som anklagemyndighedeneller domstolene bør tage stilling til. Hvis Energistyrelsen alligevel vil give administrativebødeforelæg foreslår ED, at der dels foretages en forudgående høring af den pågældende, delsgives påbud om lovliggørelse af forholdet, inden der gives bøde. Dansk Industri (DI) og Dan-ske Udlejere foreslår, at fokus bør være på information om reglerne i stedet for sanktionering,samt at der i hvert fald orienteres om reglerne inden ikrafttrædelsen.Danske Udlejere anfører, at energimærkningsreglerne er forholdsvis nye, og at Energistyrel-sen med bekendtgørelsen blander sig i en privat aftale mellem lejer og udlejer, hvorfor et for-udgående påbud til udlejere må være en betingelse, inden bøde kan pålægges.Energiforum Danmark støtter på den ene side muligheden for administrative bødeforelæg isimple sager, da en konsekvent håndhævelse vil styrke energimærkningsordningen. På denanden side findes det problematisk med for mange bøder grundet utilfredshed med ordningenog kvaliteten af mærkerne.KL har ikke bemærkninger til selve forslaget om administrative bødeforelæg, men finder ik-ke, at kvaliteten af mærkerne er god nok. KL finder ikke, at energimærkerne er et godt grund-lag for at gennemføre energibesparende foranstaltninger i bygningerne. Udgiften til ordningenstår ikke mål med effekten af ordningen og KL efterlyser en fleksibel ordning, hvor mærkernebliver et mere dynamisk værktøj for kommunernes energibesparelser. Der ønskes mulighedfor at ajourføre energimærkningerne ved at slette forslag, som ikke kan realiseres og tilføje deenergibesparende projekter, som realiseres.Bygherreforeningen er af den opfattelse, at det er uhensigtsmæssigt at anvende bøder somsanktion på området. Det vil være administrativt tungt og uhensigtsmæssigt samtsende nogle forkerte signaler. Foreningen opfordrer til, at der fokuseres på andre ogmere markedsbaserede sanktionsmuligheder, fx mulighed for nedslag i pris ellerleje ved utilstrækkelig energimærkning ved hhv. salg eller udlejning. Dette vil forstærke dengode udvikling som allerede er i gang på flere områder, hvor det er efterspørgslen, som driverudviklingen mod mere energieffektivt byggeri.
Side 2
Endelig har Datatilsynet standardmæssigt - uden at forholde sig konkret til bekendtgørelses-udkastet- understreget, at behandling af personoplysninger under alle omstændigheder skalske under behørig iagttagelse af persondatalovens og sikkerhedsbekendtgørelsens regler.Energistyrelsen skal indledningsvist henvise til lovforslagets bemærkninger til hjemmelsbe-stemmelsen for de administrative bødeforelæg. Det fremgår bl.a. heraf, at EU’s bygningsdi-rektiv stiller krav om effektivt håndhævede sanktioner for overtrædelse af de nationale be-stemmelser, der vedtages i medfør af dette direktiv. De danske energimærkningsregler er så-ledes vedtaget i medfør af direktivet.Det er Energistyrelsens vurdering, at den revision afenergimærkningsordningen, der har været undervejs de seneste år har og vil medføre en stør-re interesse blandt bygningsejere m.fl. i at overholde de lovpligtige krav, således at sanktio-ner kun undtagelsesvist vil komme på tale.Muligheden for at udstede administrative bødeforelæg vil kun blive anvendt ved klare ogukomplicerede lovovertrædelser. Som reglerne er i dag, er der mulighed for at politianmeldeovertrædelse af strafbelagte regler, hvorefter politiet forestår den strafferetlige behandling afsagen. Ved overtrædelser, hvor der ikke er bevistvivl, og hvor der er tale om ukompliceredesager, er der risiko for, at denne sagsgang vil kunne føre til unødig lang sagsbehandlingstid,der for overtræderen skaber unødig usikkerhed vedrørende sin retsstilling. Henset til den for-ventede stigning i den årlige sagsmængde, dels som følge af, at der fremover skal kunne fast-sættes bøder i flere situationer, dels som følge af øget stikprøvekontrol, bør sagsbehandlings-tiden afkortes mest muligt ved de enkle og ukomplicerede sager af hensyn til overtræderen.Det er Energistyrelsens vurdering, at muligheden for administrative bødeforelæg vil være etvigtigt redskab til at sikre, at de lovpligtige energimærkninger bliver udført, at sagsbehand-lingstiden i bødesager afkortes mest muligt for overtræderne, og at der sikres en tilfredsstil-lende implementering af bygningsdirektivet.Hertil kommer, at der alene vil være tale om at udstede administrative bødeforelæg i første-gangstilfælde efter principperne i retsplejelovens § 832 om anklagemyndighedens bødefore-læg. Bekendtgørelsen er fastsat efter forhandling med justitsministeren og dermed er det sik-ret, at betingelserne om, at der skal være tale om sager, der er enkle, ukomplicerede og udenbevistvivl eller tvivl om sanktionsniveau, er opfyldt. Med loven af 2. maj 2012 har Folketingetvedtaget, at sanktionen ved overtrædelse af reglerne skal være bøde og til det niveau, som erfastsat i lovforslagets bemærkninger, samt at der gives et påbud samtidig med bødeforelæg-get. Dette vil derfor være udgangspunktet ved administrationen af reglerne.Energistyrelsen er dog enig i, det kan være hensigtsmæssigt at foretage en høring inden afgi-velse af bødeforelæg, og vil som foreslået af Danske Udlejere og ED så vidt muligt foretageen sådan.Energistyrelsen finder ikke, at det er for tidligt at indføre bøder på området. Energimærkningved salg har således været lovpligtigt siden 1997, og siden den fremrykkede annoncerings-pligt med energimærket ved salg kom ind i loven i 2010, er kendskabet til ordningen genereltblevet mere udbredt.Energistyrelsen har noteret sig KL´s forslag om at arbejde med mærkets kvalitet og vil arbej-de videre med højnelsen heraf. I den forbindelse vil Energistyrelsen invitere til dialog med KLom, hvordan energimærkningen bliver et mere dynamisk værktøj for kommunernes energibe-Side 3
sparelser. Energistyrelsen vil derfor snarest tage kontakt til KL med henblik på afholdelse afet møde herom.Energistyrelsen har ved udformningen af bekendtgørelsen iagttaget forholdet til persondata-loven og sikkerhedsbekendtgørelsen, som påpeget af Datatilsynet og vil også ved administra-tionen heraf koordinere med Datatilsynet.Liste over hørte virksomheder, organisationer m.v.De kursiverede har afgivet høringssvar3F Fagligt Fælles ForbundABF Andelsboligforeningernes FællessekretariatACE Denmark AkkrediteringsinstitutionenAdvokatsamfundetAltinex Oil DenmarkArbejderbevægelsens erhvervsrådAutoriserede kølefirmaers brancheforeningBAT-kartelletBIPS – Byggeri, Informationsteknologi, Produktivitet og SamarbejdeBoligselskabernes LandsforeningBOSAM - Boligforeningernes Sammenslutning i DanmarkBrancheforeningen for bygningssagkyndige og energikonsulenterBrancheforeningen for Decentral KraftvarmeBrancheforeningen for StorkøkkenudstyrByggecentrumByggefagenes Kooperative LandssammenslutningByggeriets Evaluerings CenterByggeskadefonden vedr. BygningsfornyelseBygherreforeningen i DanmarkCO-industriConcitoDANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond)Danmarks LejerforeningerDanmarks StatistikDanmarks Tekniske UniversitetDansk ArbejdsgiverforeningDansk ByggeriDansk EjendomsmæglerforeningDansk EnergiDansk Energi BrancheforeningDansk ErhvervDansk FjernvarmeforeningDansk Forening for AutomatforplejningDansk Gasteknisk CenterDansk IndustriDansk MetalDansk SolvarmeforeningSide 4
Dansk StandardDansk Varme ServiceDansk VentilationDansk VindmølleforeningDanske AdvokaterDanske ARKDanske RegionerDanske udlejereDANVA - Dansk Vand- og SpildevandsforeningDatatilsynetDe GrønneDen Danske LandinspektørforeningDet økologiske rådDFF-edbDI ByggematerialerDI HandelDong EnergyDS Håndværk og IndustriE. On Denmark A/SEjendomsforeningen DanmarkEnergi E2Energi- og OlieforumEnergiforum DanmarkEnergiklagenævnetEnergiservice A/SEnergitilsynetEnergitjenestenErhvervslejernes LandsorganisationETA-Danmark A/SEurofins Danmark A/SForbrugerrådetForce TechnologyForeningen af danske kraftvarmeværkerForeningen af Rådgivende Ingeniører (FRI)Foreningen af Slutbrugere af EnergiForsikring og PensionFrederiksberg KommuneFrie ElforbrugereFællessekretariatet for Hovedstadens Naturgas I/S og Naturgas Midt-NordGasTechGeoforum DanmarkGreenpeaceGrundfosHMNHåndværksrådetIngeniørforeningen i Danmark (IDA)Jydske GrundejerforeningKL - Økonomisk SekretariatSide 5
KMDKommunalteknisk ChefforeningKommunernes LandsforeningKonstruktørforeningenKSO-Ordning.dkKøbenhavns EnergiKøbenhavns KommuneKøbenhavns Kommune - Teknik og MiljøforvaltningenKøbenhavns Kommune – ØkonomiforvaltningenKøbenhavns Erhvervs AkademiLandbrug og FødevarerLandsbyggefondenLejernes Landsorganisation (LLO)LONaturgas FynNOAHNordisk Folkecenter for Vedvarende EnergiOK a.m.b.a.Olie og Gasbrænder Service sammenslutningen, OSSOrganisationen for Vedvarende EnergiOR-ordningenParcelhusejernes LandsforeningPraktiserende Landinspektørers foreningRealkreditforeningenSamvirkende Energi- og MiljøforeningerSKATSkorstensfejerlaugetSpar NordStatens Byggeforsknings Institut (SBi)StatoilStatoil Gazelle A/STUN – TrælasthandlerunionenTekniqTeknologisk InstitutVarmepumpeordningenVarmepumpefabrikantforeningenVELTEK – VVS og El-tekniske leverandørers brancheforeningVindmølleindustrien
Side 6