Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 168
Offentligt
1225918_0001.png
1225918_0002.png
1225918_0003.png
1225918_0004.png
1225918_0005.png
1225918_0006.png
DELEGERET RETSAKT - NOTAT
13. marts 2013
Klima-, Energi- og BygningsministerietNotat om forslag fra EU-kommissionen om forordning der supplerer direktiv2010/30/EF med hensyn til energimærkning af vandvarmere og varmtvandsbeholdere.COM (2013) 818
1. ResuméKommissionen har den 18. februar 2013 fremlagt et forslag til forordning omenergimærkning af kedler (delegeret retsakt) for Rådet. Rådets frist for indsigelse er officieltd. 17. april 2013. Fristen er dog fremrykket, idet forslaget allerede forventes sat pådagsordenen i forbindelse med Rådet (miljø) d. 21. marts 2013. Regeringen vil derforallerede 3 dage fra oversendelse til Folketingets Europaudvalg lægge denne holdning tilgrund.Forslaget er et led i udmøntningen af energimærkningsdirektivet, som er et rammedirektiv,der har til formål at reducere energirelaterede produkters energiforbrug ved at gøreprodukters energiforbrug tydeligt for forbrugerne og dermed give forbrugerne mulighed forat vælge de energieffektive produkter. Forslaget stiller krav om energimærkning afvandvarmeres energieffektivitet og støjudsendelse samt energimærkning afvarmtvandsbeholderes varmetab. Endvidere stilles forslag til energimærkning afkombinerede vandvarmer og solvarmekomponenter. Forslagets energi- og klimamæssigekonsekvenser er ikke vurderet for Danmark, men Kommission vurderer positive konsekvenseri EU som helhed. Forslaget vurderes ikke at berøre statsfinanserne, det vurderes at havepositive samfundsøkonomiske konsekvenser og forventes ikke at udgøre en væsentlig ekstrabyrde for erhvervslivet. Regeringen er positiv overfor Kommissionens forslag og støtterforslaget.2. BaggrundEU-Kommissionen har den 18. februar 2013 fremsendt et forslag til kommissionsforordningom krav til produktenergimærkning af vandvarmere og varmtvandsbeholdere, sommarkedsføres for første gang på det indre marked. Forordningen stiller desuden krav tilpakkemærkning af vandvarmere og solvarmekomponenter, som tilbydes forbrugere som ensamlet pakke. Forslaget omfatter krav til konventionelle vandvarmere,brugsvandsvarmepumper, solvandvarmere og varmtvandsbeholdereSide 1
Forslaget forventes at blive forelagt Rådet ved rådsmødet (miljø) den 21. marts 2013. Rådetsbehandling af forslaget følger beslutningsproceduren for delegerede retsakter.
HjemmelsgrundlagForordningen har hjemmel i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2010/30/EU af 19. maj2010 om angivelse af energirelaterede produkters energi- og ressourceforbrug ved hjælp afmærkning og standardiserede produktoplysninger (energimærkningsdirektivet) specielt artikel10. Energimærkningsdirektivet er baseret på Traktatens artikel 114 (indre marked).Forordningen er et led i rækken af gennemførelsesforanstaltninger under dette direktiv.Forslaget behandles i henhold til procedurerne for delegerede retsakter i TEUF Artikel 290.jævnfør Kommissionens Meddelelse KOM (2009) 673 af 9. december 2009 om anvendelse afartikel 290 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.3. Formål og indholdForslaget har til formål at begrænse EU's energiforbrug til opvarmning af varmt brugsvand ivandvarmere og varmetab fra varmtvandsbeholdere.Forslaget omfattervandvarmeremed en ydelse op til og med 70 kW ogvarmtvandsbeholderemed et lagringsvolumen op til 500 liter.Vandvarmere, der anvender el (både direkte og via en varmepumpe) samt fossilt gas og olie,der indeholder op til 50 % biomasse, er omfattet af forslaget. De mest almindelige produkter iDanmark, der omfattes af forslaget, er elvandvarmere og brugsvandsvarmepumper.Vandvarmere, der anvender faste brændsler er ikke omfattet. Forslaget omfatter ikkeprodukter til kombineret rum- og brugsvandsopvarmning, da de er omfattet af forslaget omkrav om mærkning af kedler og varmepumper.Alle varmtvandsbeholdere er omfattet, også varmtvandsbeholdere, der forsynes med varmtvand produceret ved brug af fjernvarme eller solvarme.Beregning af vandvarmeres virkningsgradKommissionens forslag bygger på måling af vandvarmernes virkningsgrad med efterfølgendeberegninger og korrektioner for energiforbrug og –besparelser som følge af forskelligestyringer og automatik.Varmtvandsbeholdernes varmetab beregnes ikke, men måles og opgives i watt uden nogenform for korrektion.Målemetoder og beregninger, der ligger til grund for energimærkningen er identiske med demålemetoder og beregninger, der anvendes i forbindelse med ecodesignkrav for vandvarmereog varmtvandsbeholdere. Disse ecodesignkrav er beskrevet i rammenotatet af 27. februar2013.Energimærkets design, skala og kravEnergimærket er baseret på de i Direktiv 2010/30/EU fastlagte retningslinjer for design,hvilket bl.a. omfatter en energimærkningsskala med mærkningsklasserne A+++til G (10Side 2
klasser i alt), hvorefter produkternes energieffektivitet kan kategoriseres. A+++karakterisererdet mest effektive produkt, G det mindst effektive produkt.I forslaget er det fastlagt, hvilke virkningsgradsintervaller, der svarer til hvilkemærkningsklasser. Kommissionen har valgt at benytte de samme virkningsgradsintervaller foralle produkter omfattet af forordningen, hvilket betyder, at fx en gasvandvarmersenergimærke kan sammenlignes direkte med en elektrisk vandvarmer. Elektriskevandvarmere vil få et energimærke med mærkningsklasserne C eller D, elektriskebrugsvandsvarmepumper A og gasvandvarmere, som ikke er almindelige i Danmark, vilkunne få mærkningsklasserne A til C.For selvstændige varmtvandsbeholdere er der et særskilt energimærke, hvormærkningsklasserne er baseret på beholderens varmetab.Udover de ovenfornævnte produktrelaterede energimærker indeholder forordningen også etenergimærke for kombinationer/pakker af produkter. Energimærket, der populært kaldes”pakkemærket”, indføres for at give mulighed for at vise, hvor effektivt det er at kombineretraditionelle vandvarmere med solvarme. På baggrund af specifikationerne for alle deprodukter og komponenter, der indgår i en ”pakke”, beregnes den samlede virkningsgrad. Vedat kombinere en elvandvarmer med solvarme, kan der opnås en højere energiklasse påpakkemærket i forhold til det energimærke elvandvarmeren har, når den mærkes alene.Forslaget stiller en række krav til dokumentation som leverandører og sælgere skal stille tilrådighed i forbindelse med markedsføring, ved afgivelse af tilbud og i salgssituationen.Selvom solvarmekomponenter ikke skal energimærkes som enkelt produkter, stillerforordningen alligevel krav om, at forskellige specifikationer om produkterne skal følgeprodukterne. Det skyldes, at specifikationerne skal være tilgængelige i forbindelse medberegning af pakkemærket.Forslagets trinForslaget indføres i 2 trin.Trin 1: Fra to år efter ikrafttrædelseFor vandvarmere indføres et energimærke, hvor skalaens øvre grænse er A. Det vil sige atskalaen går fra A til G (7 klasser). For varmtvandsbeholdere indføres den samme skala, mende har deres eget energimærke.Leverandører af produkter og pakker omfattet af forordningen skal levere et tryktenergimærke efter særlige designspecifikationer. Derudover skal leveres særligeproduktdatablade og på forespørgsel specificeret teknisk dokumentation til myndigheder. Iforbindelse med annoncering af et produkt, der indeholder energi- eller prisrelateretinformation og i forbindelse med teknisk markedsføringsmateriale skal der refereres tilproduktets energimærkningsklasse. For produkter, der indgår i en pakke og for pakker, dersælges samlet, skal der ligeledes vedlægges et trykt pakkeenergimærke. I førstnævnte tilfældeikke-udfyldt, for sidstnævnte udfyldt og følges af et specificeret datablad.Sælgeren skal sætte energimærket på produktet ved salg. Hvis det ikke er muligt, fordiproduktet ikke udstilles, skal det markedsføres med særligt specificerede data. Derudover erder krav om reference til produktets energimærkningsklasse ved annoncering og i tekniskSide 3
markedsføringsmateriale. I forbindelse med markedsføring af pakker af produkter ogkomponenter skal ligeledes oplyses virkningsgrader og energimærker for den samlede pakke.Trin 2: Fra seks år efter ikrafttrædelseDer indføres et energimærke, hvor skalaens øvre grænse er A+. Samtidigt fjernes klassen G, såskalaen går fra A+til F (7 klasser)RevisionForslaget indeholder endvidere en revisionsbestemmelse. Det foreslås, at Kommissionensenest 5 år efter forordningens ikrafttræden (dvs. formentlig i slutningen af 2017) skalfremlægger resultaterne af en evaluering af forordningen. Evalueringen skal bl.a. indeholde envurdering af væsentlige ændringer i de forskellige produkters markedsandel samthensigtsmæssigheden i energimærke og datablad for pakker.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har i henhold til TEUF artikel 290 har lige som Rådet mulighed for atgøre indsigelse mod forslaget. Fristen for indsigelse udløber den 17. april 2013. Der foreliggerendnu ikke en udtalelse eller et udkast til betænkning.5. NærhedsprincippetForslaget til forordning er et led i udfyldelsen af energimærkningsdirektivet og stiller krav tilproducenter og forhandlere af den type af produkter, der er omfattet af forslagets definitioner.Kommissionen anfører, at hvis de enkelte medlemslande fastsætter nationale mærkningskravtil de pågældende produkter, vil der være risiko for forskelligartede nationale bestemmelserog procedurer, som ikke stemmer overens på tværs af landegrænserne i EU. Dette vil resulterei barrierer for varernes fri bevægelighed inden for EU og unødige omkostninger forerhvervslivet. Sådanne regler må derfor have det samme indhold i EU. I overensstemmelsemed nærhedsprincippet bør tiltag inden for området derfor gennemføres på fællesskabsniveau.6. Gældende dansk retDer er ingen danske regler om energimærkning af vandvarmere og varmvandsbeholdere.Forslaget til forordning vil, hvis den vedtages, være direkte gældende i Danmark og skal ikkeimplementeres i dansk lovgivning.7. KonsekvenserØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vil på statsligt niveau medføre omkostninger til markedsovervågning og –kontrolmv. Omkostningerne dækkes inden for Klima-, Energi- og Bygningsministerietsbevillingsmæssige rammer. Det afledte afgiftstab kan ikke beregnes.Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for regioner ogkommuner.Administrative konsekvenser for erhvervslivetProducenter af produkter, der er omfattet af dette forslag, skal mærke, at deres produkteroverholder forslagets bestemmelser. Producenter af vandvarmere, varmtvandsbeholdere samtSide 4
pakker med vandvarmer og solvarmekomponenter skal beregne og angive visseenergiparametre for deres produkter. Det vurderes, at dette vil blive relevant for omkring 5-10danske virksomheder.Forhandlere af produkter, som er omfattet af forslaget, skal i forbindelse med salg påføreenergimærket på de udstillede produkter. Hvis salget ikke foregår fra en almindeligforretning, hvor produktet er udstillet, skal forhandleren som minimum sørge for, atproduktets energiklasse oplyses for køberen. Forhandlere af pakker med vandvarmere ogsolvarmekomponenter, skal energimærke ”pakken”Ovennævnte krav vurderes på samfundsplan ikke at udgøre en væsentlig ekstra byrde iforhold til de dokumentations- og informationskrav, kedelproducenter og producenter afvarmepumper/solvarmeanlæg allerede, som følge af anden lovgivning, er omfattet af.Samfundsøkonomiske konsekvenserDet vurderes, at der i Danmark er i størrelsesordenen 5-10 fremstillingsvirksomheder, som vilblive berørt af forslaget. Disse virksomheder vurderes at kunne drage konkurrencemæssigefordele af den foreslåede energimærkning, fordi produkter, der benytter VE-teknologier somvarmepumper og solvarme generelt vil opnå højere energiklasser end traditionelle og fossilt-baserede opvarmningsteknologier. Forslaget forventes således at få positiveerhvervsøkonomiske konsekvenser.Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveauI kommentarerne til forslaget, anfører Kommissionen, at forslaget om energimærkning afvandvarmere og varmtvandsbeholdere samt det tilhørende ecodesignforslag vil haveomfattende positive konsekvenser i EU som helhed, idet det medfører en mere effektivudnyttelse af energien til opvarmning og vil fremme anvendelsen af vedvarende energi påbekostning af fossile brændsler.Forslagets effekt for de energi- og klimamæssige konsekvenser i Danmark er ikke vurderet.Mærkningen vurderes dog at give producenter og leverandører gode muligheder for bl.a. atmarkedsføre pakker med vandvarmer og solvarmekomponenter.8. HøringForslaget sendes i høring i Specialudvalget for Klima-, Energi- og Bygningspolitik d. 12.marts med frist d. 13. marts 2013. Der er i den forbindelse ikke modtaget høringssvar.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet vurderes, at der er nogen modstand mod Kommissionens forslag, men at det ikke vil væretilstrækkeligt til at forkaste forslaget. Modstanden skyldes bl.a., at Kommissionen iforbindelse med den endelige udformning af forslaget har lyttet mere til pressionsgrupper endtil eksperter fra Medlemslandene, som har rådgivet Kommissionen.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt,fordi den i Europa som helhed medfører omfattende energi- og CO2-besparelser.
Side 5
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har under forhandlingerne arbejdet for en skærpelseaf energimærkningskravene til vandvarmere og varmtvandsbeholdere, som det delvis erlykkedes at komme igennem med. Det vurderes, at en forkastelse af forslaget ikke alene vilstandse alene energimærkningen af vandvarmere og varmtvandsbeholdere, men også forslagetom energieffektivitetskrav, der som en udmøntning af ecodesigndirektivet (Direktiv2009/125/EU af 21. oktober 2009 om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligtdesign af energirelaterede produkter) er under parallel behandling i henhold tilkomitéproceduren.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingests Europaudvalg.
Side 6