Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 168
Offentligt
1225917_0001.png
1225917_0002.png
1225917_0003.png
1225917_0004.png
1225917_0005.png
1225917_0006.png
DELEGERET RETSAKT - NOTAT
13. marts 2013
Klima-, Energi- og BygningsministerietNotat om forslag fra EU-kommissionen om forordning der supplerer direktiv2010/30/EF med hensyn til energimærkning af kedler og varmepumperCOM (2013) 817 final1. ResuméKommissionen har den 18. februar 2013 fremlagt et forslag til forordning omenergimærkning af kedler (delegeret retsakt) for Rådet. Rådets frist for indsigelse er officieltd. 17. april 2013. Fristen er dog fremrykket, idet forslaget allerede forventes sat pådagsordenen i forbindelse med Rådet (miljø) d. 21. marts 2013. Regeringen vil derforallerede 3 dage fra oversendelse til Folketingets Europaudvalg lægge denne holdning tilgrund.Forslaget er led i udmøntningen af energimærkningsdirektivet, som er et rammedirektiv, derhar til formål at reducere energirelaterede produkters energiforbrug ved at gøre produktersenergiforbrug tydeligt for forbrugerne og dermed give forbrugerne mulighed for at vælge deenergieffektive produkter. Forslaget stiller krav om energimærkning af kedlers ogvarmepumpers energieffektivitet og støjudsendelse. Desuden indeholder forslaget krav om, atkombinerede anlæg, hvor kedler eller varmepumper kombineres med solvarmekomponenterog/eller styringer skal energimærkes som en ”pakke”. Forslagets energi- og klimamæssigekonsekvenser er ikke vurderet for Danmark, men Kommission vurderer positive konsekvenseri EU som helhed. Forslaget vurderes ikke at berøre statsfinanserne, det vurderes at havepositive samfundsøkonomiske konsekvenser og forventes ikke at udgøre en væsentlig ekstrabyrde for erhvervslivet. Regeringen er positiv overfor Kommissionens forslag og støtterderfor forslaget.2. BaggrundEU-Kommissionen har d. 18. februar 2013 fremsendt et forslag til kommissionsforordningom krav til energimærkning af kedler og varmepumper, som markedsføres for første gang pådet indre marked. Forordningen stiller desuden krav til mærkning af kombination af disseprodukter eventuelt i kombination med termisk solvarmeanlæg, som tilbydes forbrugere somen samlet pakke. Forslaget omfatter krav til gas- og oliefyrede kedler, luft/vand-varmepumper og væske/vand-varmepumper samt solvarmeanlæg i kombination hermed.Derudover er mini-/mikrokraftvarmeanlæg omfattet af forslaget.Side 1
Forslaget forventes at blive drøftet i Rådet (miljø) ved rådsmødet den 21. marts 2013. Rådetsbehandling af forslaget følger beslutningsproceduren for delegerede retsakter.HjemmelsgrundlagForordningen har hjemmel i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2010/30/EU af 19. maj2010 om angivelse af energirelaterede produkters energi- og ressourceforbrug ved hjælp afmærkning og standardiserede produktoplysninger (energimærkningsdirektivet) specielt artikel10. Energimærkningsdirektivet er baseret på Traktatens artikel 114 (indre marked).Forordningen er et led i rækken af gennemførelsesforanstaltninger under dette direktiv.Forslaget behandles i henhold til procedurerne for delegerede retsakter i TEUF Artikel 290.jævnfør Kommissionens Meddelelse KOM (2009) 673 af 9. december 2009 om anvendelse afartikel 290 i traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde.3. Formål og indholdForslaget har til formål at begrænse EU's energiforbrug til rumopvarmning med centralevandbaserede varmeanlæg og kombinerede anlæg til rumopvarmning og opvarmning af varmtbrugsvand. Ved at tydeliggøre de omfattede produkters energieffektivitet gennem mærkning,vil forbrugere, som står over for anskaffelse, i højere grad efterspørge de energieffektiveprodukter frem for de ikke-effektive. Kommissionen anfører, at energiforbruget tilrumopvarmning i EU i 2005 blev estimeret til hvad der svarer til ca. 16 % af det samledeårlige bruttoenergiforbrug i EU-27.Forslaget omfatter kedler og varmepumper med en effekt op til 70 kW beregnet til at indgå icentralvarmeanlæg og i anlæg som både leverer varme til centralvarmeanlæg og varmtbrugsvand. Desuden er mindre mini-/mikrokraftvarmeanlæg omfattet. Kun kedler,varmepumper og kraftvarmeanlæg, som anvender el, fossilt gas eller olie er omfattet afforslaget. Kedler, varmepumper og kraftvarmeanlæg som benytter fast brændsel ellerbiobrændsler er ikke omfattet, dog er kedler, varmepumper og kraftvarmeanlæg, som benytterel, fossilt gas eller olie iblandet op til 50 % biobrændsel omfattet.Beregning af grundlaget for energimærkningKommissionens forslag bygger på måling og beregninger af produkternes virkningsgrader forrumopvarmning, for produktion af varmt brugsvand og for den kombinerede produktion afvarme og varmt brugsvand. De målemetoder og beregninger, der ligger til grund forenergimærkningen, er identiske med de metoder og beregninger, som Kommissionen harforeslået, skal gælde for beregningen af de samme produkters energieffektivitet i forbindelsemed ecodesignkravene til produkterne. Disse ecodesignkrav er beskrevet i rammenotatet af27. februar 2013.Energimærkets udformning, skala og kravEnergimærket er baseret på de i Direktiv 2010/30/EU fastlagte retningslinjer for mærketsudformning, og indeholder en energimærkningsskala fra A+++ til G med i alt 10 klasser.A+++ karakteriserer det mest effektive produkt, mens G betegner det mindst effektiveprodukt.I forslaget er det fastlagt, hvilke virkningsgradsintervaller, der svarer til hvilkebogstavsbetegnelser på skalaen. Kommissionen har valgt at benytte de sammeSide 2
virkningsgradsintervaller for alle produkter omfattet af forslaget, hvilket betyder, at fx enoliefyret kedels energimærke direkte kan sammenlignes med en elektrisk varmepumpes.Kondenserende olie- og gaskedler vil opnå et energimærke med energiklassen B eller A,elektriske varmepumper vil typisk opnå energiklasse A+ eller A++, og elektriske kedler, somikke er almindelige i Danmark, vil kunne opnå energiklasse F eller D.For produkter, der er i stand til både at levere varmt brugsvand og varme til rumopvarmningindeholder energimærket to skalaer: en for varmt brugsvand og en for rumopvarmning.Skalaen for varmt brugsvand er den samme som for særskilte vandvarmere således, ateffektiviteten for de to typer produkter kan sammenlignes.Udover de ovenfornævnte produktrelaterede energimærker indeholder forslaget krav omenergimærkning af kombinationer eller pakker af produkter. Dette mærke, der populærtkaldes ”pakkemærket”, er primært introduceret for at vise, hvor effektivt det er, at kombineretraditionelle kedler/varmepumper med solvarme og temperaturstyringer. På baggrund afspecifikationerne for alle de produkter og komponenter, der indgår i en ”pakke”, beregnes densamlede virkningsgrad. Ved at kombinere en kondenserende kedel med solvarme ogtemperaturstyring, vil det typisk være muligt at opnå én energiklasse højere på pakkemærket iforhold til det energimærke kedlen har, når alene kedlen mærkes.Forslaget stiller en række krav til den tekniske dokumentation som leverandører og sælgereskal stille til rådighed i forbindelse med markedsføring og salg af produkterne. Selvomsolvarmekomponenter og styringer ikke skal energimærkes særskilt, indgår der alligevel kravom at forskellige produktspecifikke energioplysninger skal følge produkterne. Det skyldes, atoplysningerne skal være tilgængelige i forbindelse med beregning af pakkemærket.Forslagets trinForslaget forventes at træde i kraft medio 2013, og kravene indføres i 2 trin.Trin 1: Fra to år efter ikrafttrædelseDer indføres et energimærke, hvor skalaens øvre grænse er ”A++”. Det vil sige at skalaen gårfra ”G” til ”A++” (9 klasser).Leverandører af produkter og pakker omfattet af forordningen skal levere et tryktenergimærke, efter særlige designspecifikationer. Derudover skal leveres særligeproduktdatablade og på forespørgsel specificeret teknisk dokumentation til myndigheder. Iforbindelse med annoncering af et produkt, der indeholder energi- eller prisrelateretinformation og i forbindelse med teknisk markedsføringsmateriale, skal der refereres tilproduktets energimærkningsklasse. Leverandører af solvarmekomponenter ogtemperaturstyringer skal ligeledes levere særlige produktdatablade og på forespørgselspecificeret teknisk dokumentation til myndigheder. For produkter, der er tænkt anvendt iforbindelse med en pakke og for pakker, der sælges samlet, skal der ligeledes vedlægges ettrykt pakkeenergimærke. I førstnævnte tilfælde skal mærket være ikke-udfyldt, i sidstnævntetilfælde skal det være udfyldt og følges af et specificeret datablad.Sælgeren skal sætte energimærket på produkter, der indgår i en salgsudstilling. Hvis det ikkeer muligt, skal produktet markedsføres med særligt specificerede data. Derudover er der kravom reference til produktets energimærkningsklasse ved annoncering og i tekniskSide 3
markedsføringsmateriale. I forbindelse med tilbud på pakker af produkter og komponenterskal sælgeren oplyse virkningsgrader og energimærker for den samlede pakke.Trin 2: Fra seks år efter ikrafttrædelseDer indføres et energimærke, hvor skalaens øvre grænse er energiklasse A+++. Samtidigtfjernes klasserne G-F, så skalaen går fra D til A+++ (7 energiklasser).RevisionForslaget indeholder endvidere en revisionsbestemmelse. Det foreslås, at Kommissionensenest 5 år efter forordningens ikrafttræden (dvs. formentlig medio 2018) skal fremlæggeresultatet af en evaluering af forordningen. Evalueringen skal bl.a. indeholde en vurdering afvæsentlige ændringer i de forskellige produkters markedsandel, årsbaseret beregning afvirkningsgraderne for kedler, hensigtsmæssigheden i energimærke og datablad for pakkersamt mulig inkludering af passive røggaskølere i forordningens anvendelsesområde.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har i henhold til TEUF artikel 290 lige som Rådet mulighed for at gøreindsigelse mod forslaget. Fristen for indsigelse udløber den 26. april. Der foreligger endnuikke en udtalelse eller et udkast til betænkning fra Europa-Parlamentet.5. NærhedsprincippetForslaget til forordning er et led i udfyldelsen af energimærkningsdirektivet og stiller krav tilproducenter og forhandlere af den type af produkter, der er omfattet af forslagets definitioner.Kommissionen anfører, at hvis de enkelte medlemslande fastsætter nationale mærkningskravtil de pågældende produkter, vil der være risiko for forskelligartede nationale bestemmelserog procedurer, som ikke stemmer overens på tværs af landegrænserne i EU. Dette vil resulterei barrierer for varernes fri bevægelighed inden for EU og unødige omkostninger forerhvervslivet. Sådanne regler må derfor have det samme indhold i EU. I overensstemmelsemed nærhedsprincippet bør tiltag inden for området derfor gennemføres på fællesskabsniveau.6. Gældende dansk retKedler er i dag omfattet af EU’s ”stjernemærkningsordning”, som er gennemført i dansklovgivning igennem BEK nr. 488 af 07/06/1994. Bekendtgørelsen vil blive ophævet indenforordningens bestemmelser får virkning.Forslaget til forordning vil, hvis den vedtages være direkte gældende i Danmark og skal ikkeimplementeres i dansk lovgivning.7. KonsekvenserØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vil på statsligt niveau medføre omkostninger til markedsovervågning og –kontrolmv. Omkostningerne dækkes inden for Klima-, Energi- og Bygningsministerietsbevillingsmæssige rammer. Det afledte afgiftstab af forslaget kan ikke beregnes.Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for regioner ogkommuner.
Side 4
Administrative konsekvenser for erhvervslivetProducenter af produkter, der er omfattet af dette forslag, skal mærke, at deres produkteroverholder forslagets bestemmelser. Producenter af eldrevne varmepumper,solvarmeanlæg/kompenenter samt styringer til varmeanlæg skal beregne og angiveenergiparametre for deres produkter. Det vurderes, at dette vil blive relevant for omkring 20danske virksomheder.Forhandlere af den type anlæg, som er omfattet af forslaget, skal i forbindelse med salg påføreenergimærket på de udstillede produkter. Hvis salget ikke foregår fra en almindeligforretning, hvor produktet er udstillet, skal forhandleren som minimum sørge for at produktetsenergiklasse oplyses for køberen før forbrugeren træffer sit valg.Forhandlere af kombinerede anlæg, dvs anlæg hvor en olie- eller gaskedel kombineres med eneldrevet varmepumpe og/eller et solvarmeanlæg skal energimærke ”pakken”Ovennævnte krav vurderes på samfundsplan ikke at udgøre en væsentlig ekstra byrde iforhold til de dokumentations- og informationskrav, kedelproducenter og producenter afvarmepumper/solvarmeanlæg allerede, som følge af anden lovgivning, er omfattet af.Samfundsøkonomiske konsekvenserDet vurderes, at der i Danmark er i størrelsesordenen 20 fremstillingsvirksomheder, som vilblive berørt af forslaget. Af disse fremstillingsvirksomheder vurderes hovedparten at kunnedrage konkurrencemæssige fordele af den foreslåede energimærkning, fordi produkter, derbenytter VE-teknologier, som varmepumper og solvarme generelt vil opnå højereenergiklasser end traditionelle og fossilt baserede opvarmningsteknologier. Forslagetforventes således at indeholde positive erhvervsøkonomiske konsekvenser.Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveauI kommentarerne til forslaget, anfører Kommissionen, at forslaget om energimærkning afvandvarmere og varmtvandsbeholdere samt det tilhørende ecodesignforslag vil haveomfattende positive konsekvenser i EU som helhed, idet det medfører en mere effektivudnyttelse af energien til opvarmning og vil fremme anvendelsen af vedvarende energi påbekostning af fossile brændsler.Forslagets effekt for de energi- og klimamæssige konsekvenser i Danmark er ikke vurderet.Mærkningen vurderes dog at give producenter og leverandører gode muligheder for bl.a. atmarkedsføre væske-vand- og luft-vandvarmepumper og ”pakker” med olie- eller gaskedlermed solvarmekomponenter.8. HøringForslaget er sendt i høring i Specialudvalget for Klima-, Energi- og Bygningspolitik d. 12.marts 2013 med frist d. 13. marts 2013. Der er i forbindelse med høringen ikke modtagethøringssvar.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet vurderes, at der er nogen modstand mod Kommissionens forslag, men at det ikke vil væretilstrækkeligt til at forkaste forslaget. Modstanden skyldes bl.a., at Kommissionen i
Side 5
forbindelse med den endelige udformning af forslaget har lyttet mere til pressionsgrupper endtil de uafhængige eksperter fra Medlemslandene, som har rådgivet Kommissionen.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt,fordi den i Europa som helhed medfører omfattende energi- og CO2-besparelser, og fordiforslaget flugter godt med dansk energipolitik.Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har under forhandlingerne arbejdet for en skærpelseaf energimærkningskravene til kedler og varmepumper, som det delvis er lykkedes at kommeigennem med. Det vurderes, at en forkastelse af forslaget vil blokere ikke kun energimærk-ningen af kedler og varmepumper, men også forslaget om energieffektivitetskrav til kedler,varmepumper, vandvarmere og varmtvandsbeholdere, der som en udmøntning afecodesigndirektivet (Direktiv 2009/125/EU af 21. oktober 2009 om rammerne forfastlæggelse af krav til miljøvenligt design af energirelaterede produkter) er under parallelbehandling i henhold til forskriftsproceduren med kontrol (PRAC).11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingests Europaudvalg.
Side 6