Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 167
Offentligt
1225910_0001.png
1225910_0002.png
1225910_0003.png
1225910_0004.png
1225910_0005.png
1225910_0006.png

KOMITÉSAG - NOTAT

13. marts 2013

Klima-, Energi- og Bygningsministeriet

Notat om forslag fra EU-kommissionen om ændring af Kommissionens forordning (EF)

nr. 1275/2008 om krav til strømforbrug i standby og slukket tilstand for elektrisk og

elektroniske husholdnings- og kontorudstyr samt Kommissionens forordning (EF) nr.

642/2009 om miljøvenligt design af fjernsyn. Begge forordninger er udstedt i medfør di-

rektiv 2009/125/EF om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design af

energirelaterede produkter.

KOM nr. (foreligger ikke)

1. Resumé

Kommissionen har fremlagt et forslag til forordning om energieffektivitetskrav til standby til-stand og slukket tilstand for energirelaterede produkter, som er forbundet i netværk. Forsla-get er et led i udmøntningen af ecodesigndirektivet, som er et rammedirektiv, der har til for-mål at reducere energirelaterede produkters miljøpåvirkning og nedbringe deres energifor-brug. Forslaget forventes sat til afstemning i en komité efter forskriftsproceduren med kontrolden 21. marts 2013. Forslaget stiller krav til produkters energiforbrug i standby tilstand og islukket tilstand. Forslaget vurderes at have positive energi- og klimamæssige konsekvenser,som følge af de omfattede produkters lavere energiforbrug, når de anvendes. Forslaget vur-deres ikke at berøre statsfinanserne, det vurderes at have en positiv effekt på samfundsøko-nomien og forventes ikke at udgøre en væsentlig ekstra byrde for erhvervslivet. Regeringen ergenerelt positiv overfor Kommissionens forslag og agter derfor at stemme for forslaget.

2. Baggrund

EU-Kommissionen har den 21. februar 2013 fremsendt forslag til ændring af kommissions-forordning (EF) nr. 1275/2008 om krav til elektriske og elektroniske husholdnings- og kon-torprodukter, når disse produkter står standby eller er i slukket tilstand og ændring af kom-missionsforordning (EF) 642/2009 med hensyn til energieffekts krav for fjernsynsapparater.Ændringerne skal gælde for produkter, som markedsføres for første gang på det indre marked.Ændringerne stiller krav til det maksimale energiforbrug, som de omfattede elektriske pro-dukter må have, når de er i standby eller i slukket tilstand. For fjernsynsapparater er kravet ommaksimalt forbrug i standby og slukket tilstand og krav om energistyring gennemført i denproduktspecifik forordning (EF) nr. 642/2009 om miljøvenligt design af fjernsyn. ForslagetSide 1
indebærer, at denne fjernsynsforordning udvides med krav om maksimalt forbrug i netværks-standby svarende til de ændringer, der foreslås gennemført for den horisontale standbyforord-ning.Forslaget forventes at blive sat til afstemning i den regulerende komité for energieffektivitetden 21. marts 2013. Afstemningen foretages i overensstemmelse med forskriftsprocedurenmed kontrol. Vedtagelse af forslaget i den regulerende komite for energieffektivitet kræverkvalificeret flertal.HjemmelsgrundlagForordningen har hjemmel i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EC af 21. okto-ber 2009 om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design af energirelateredeprodukter (ecodesigndirektivet) specielt artikel 15. Ecodesigndirektivet er baseret på Trakta-tens artikel 114 (indre marked). Forordningen er et led i rækken af gennemførelsesforanstalt-ninger under dette direktiv.Forslaget behandles i en komité efter forskriftsproceduren med kontrol jf. bestemmelserne iartikel 5a stk. 1-4 og art. 7 i afgørelse 1999/468/EF.

3. Formål og indhold

Forlaget har til formål at begrænse EU’s energiforbrug for apparater med netværksfunktion,som kan aktiveres via netværkssignaler (i det følgende kaldet netværksudstyr).Netværksudstyr er ofte ikke designet, så det har en tilstand med lavt forbrug, hvor det kan op-retholde netværksforbindelsen. Udstyret har derfor i mange tilfælde et højt energiforbrug,selvom det ikke udfører dets primære funktion. Ved at forbedre produktdesignet, således atudstyret har en tilstand med lavt forbrug, hvor netværksforbindelsen/-erne opretholdes, menhvor primære funktioner er deaktiveret, kan elforbruget reduceres betydeligt.I 2008 blev en ecodesignforordning med krav til det maksimalt tilladte elforbrug for hushold-ningsapparater og kontorudstyr, når udstyret står standby og er slukket, udstedt. Det nye for-slag ændrer og udvider forordningen, så der også bliver krav til det maksimalt tilladte elfor-brug for apparater og udstyr, der er i en standbytilstand, hvor de kan aktiveres via et netværk.En sådan tilstanden betegnes ”netværksstandby” (engelsk: networked standby).Kommissionen anfører i den medfølgende konsekvensvurdering, at uden regulering vil elfor-bruget i hele EU til produkter i netværksstandby forøges betragteligt frem til 2020. Forbrugeti 2020 forventes at være omkring 90 TWh pr. år svarende til næsten 3 gange Danmarks sam-lede elforbrug.Kommissionen summerer situationen således:Tekniske løsninger som gør det muligt for netværksprodukter at gå i ”netværks-standby” findes, men deres markedsgennemtrængning er mindre end den kunnevære. Der er meget lidt opmærksomhed omkring elforbruget for netværkspro-dukter, og elforbrug i ”netværksstandby” er ikke en afgørende faktor ved indkøbaf produkter. Som konsekvens heraf udnyttes de tekniske muligheder for at re-
Side 2
ducere elforbruget i netværksstandby ofte ikke, selvom mulighederne findes ogkan anvendes med få ekstra omkostninger.Ændring af forordning om standby og slukket tilstandKommissionens forslag er en ændring af den gældende ecodesignforordningen om miljøven-ligt design af elektriske og elektroniske husholdningsapparater og kontorudstyr med hensyntil strømforbrug i standbytilstand og slukket tilstand (EF) nr. 1275/2008. Den gældende for-ordning sætter krav til maksimalt elforbrug i standby (tilstand, hvor apparatet kan aktiveresmed fjernbetjening, intern timer e.l.) og slukket tilstand. Endvidere indeholder forordningenkrav om, at produkterne skal have energistyring, der automatisk skifter til standby eller sluk-ket tilstand, når apparaterne ikke udfører deres primære funktion. Forordning 1275/2008 gæl-der kun for produkter, som ”står alene” og omfatter ikke de mange typer af produkter medstandby funktion, hvor produktet indgår i et netværk med andre energiforbrugende produkter.Ændringen retter op herpå, idet den gældende standbyforordning udvides, således at der ogsåsættes krav til makismalt elforbrug i netværksstandby og krav om, at udstyr med netværks-funktion skal have energistyring, der automatisk skifter til en standbytilstand, når udstyret ik-ke udfører dets primære funktion.Kommissionen foreslår desuden en ændring af reglerne for kaffemaskiner til brug i hushold-ninger. Med ændringen udskydes kravet om energistyring i den gældende standbyforordning1275/2008, så det for kaffemaskiner først har virkning fra 1. januar 2015. Endvidere fastsæt-tes krav til den maksimalt tilladte periode før energistyringen skal skifte kaffemaskinen tilstandby eller slukket.Ændring af forordning om miljøvenligt design af fjernsynKommissionens forslag indeholder endelig en ændring til ecodesignforordningen om miljø-venligt design af fjernsyn (EF) nr. 642/2009. Ændringen stiller krav om maksimalt elforbrug inetværksstandby og energistyring for fjernsyn svarende til de krav, der nu foreslås for hus-holdningsapparater og kontorudstyr.I de forhandlinger, der under forberedelsen af forslaget, har været mellem repræsentanter forindustrien, Kommissionen og medlemslandenes sagkyndige, har der især været uenighed omkravenes ambitionsniveau, timingen og antallet af trin. Danmark har arbejdet for indførelse afet ambitiøst trin 3, der kunne tjene som et langsigtet mål for industrien i forbindelse med re-design af netværksudstyr. Industrien har på den anden side argumenteret for, at kravene gene-relt var for ambitiøse for nogle typer af produkter. Dette har bl.a. medført, at enkelte produk-ter er undtaget for kravene i de første trin.Forslagets kravKravene for netværksudstyr og fjernsyn foreslås indført i tre trin med virkning fra henholdsvis1. januar 2015, 2017 og 2019. Kravene afhænger af om der er tale om ”almindeligt” net-værksudstyr, der kan gå på nettet og har en eller flere netværksporte, eller om der er tale omudstyr med høj ”netværks-tilgængelighed”. Udstyr med høj netværks-tilgængelighed, dvs. ud-styr som skal reagere hurtigt (inden for få millisekunder) på et signal fra nettet.Udstyr med høj netværks-tilgængelighed tillades et højere forbrug i netværksstandby end”almindeligt” netværksudstyr, som kan resumeres således:Side 3
Kommissionens forslag til netværksstandby:Maksimalt tilladt elforbrug inetværksstandbyNetværksudstyrAlmindeligtmed høj net-netværksudstyrværks-tilgængelighed6W12 W3W8W2W8WEnergistyringMaksimalt tilladttid før skift tilnetværksstandby20 minutter20 minutter20 minutter
Tidspunkt
1. januar 20151. januar 20171. januar 2019
Allerede fra trin 1 er der krav om energistyring, der skifter produktets tilstand til netværks-standby efter højst 20 minutter, hvor udstyret ikke udfører dets primære funktion.Udover energikrav indeholder forslaget fra trin 1 krav om, at brugere selv skal kunne deakti-vere det trådløse netværk, og at netværksudstyr, hvor alle netværksporte er deaktiverede, skaloverholde samme krav til standby og slukket tilstand som gælder for udstyr, som ”står alene”.Endvidere stilles der ligeledes fra trin 1 krav til producenterne om at informere både i udsty-rets tekniske dokumentation og på en frit tilgængelig hjemmeside om energiforbruget inetværksstandby, og om længden af perioden før energistyringen skifter til netværksstandby.Da der er tale om en horisontal forordning (gældende for flere produkttyper) er det ikke rele-vant at sætte krav til andre miljøaspekter end energi. Sådanne miljøkrav bør indgå i de pro-duktspecifikke forordninger, hvis det er relevant.For kaffemaskiner foreslår Kommissionen krav om, at maskinerne fra 1. januar 2015 skal ha-ve energistyring, der automatisk skifter til standby eller til slukket tilstand. Den maksimalt til-ladte tid før automatisk standby eller slukket tilstand skal indtræde afhænger af typen af kaf-femaskine og den udførte funktion (kaffebrygning eller selvrens).RevisionDen gældende ecodesignforordning med energikrav til standby og til slukket tilstand indehol-der en bestemmelse om, at forordningen skal vurderes senest seks år efter dens ikrafttrædelse,hvilket vil sige senest 7. januar 2015. Kommissionen foreslår, at tidspunktet ændres til senest7. januar 2016. Endvidere foreslår Kommissionen, at vurderinger særligt skal fokusere påkravene for standby og slukket og se på, om trin 3-kravene for netværksstandby er hensigts-mæssige.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Parlamentet vil i overensstemmelse med den valgte komité-procedure få mulighed for at udta-le sig, efter at komiteen har stemt om forslaget.

5. Nærhedsprincippet

Side 4
Forslaget til forordning er et led i udmøntningen af ecodesigndirektivet og stiller krav tilnetværksstandby, tv’s og kaffemaskiners energiforbrug i standby og slukket tilstand.Kommissionen anfører, at hvis de enkelte medlemslande fastsætter nationale krav til de på-gældende produkter, vil der være risiko for forskelligartede nationale bestemmelser og proce-durer, som ikke stemmer overens på tværs af landegrænserne i EU. Dette vil resultere i barrie-rer for varernes fri bevægelighed inden for Fællesskabet og unødige omkostninger for er-hvervslivet. Sådanne regler må derfor have det samme indhold i Fællesskabet. I overens-stemmelse med nærhedsprincippet bør tiltag inden for området derfor gennemføres på fælles-skabsniveau.

6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Der findes ikke danske regler for energiforbruget for netværksstandby eller regler for kaffe-maskiners energiforbrug i standby eller i slukket tilstand.

7. Konsekvenser

Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vil på statsligt niveau medføre omkostninger til markedsovervågning og –kontrolmv. Omkostningerne dækkes inden for Klima-, Energi- og Bygningsministeriets bevillings-mæssige rammer.Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for regioner og kom-muner.Økonomiske konsekvenserProdukter, som kan aktiveres via netværk, er typisk indenfor grupperne it-udstyr og forbru-gerelektronik. Hertil kommer decideret netværksudstyr som routere, omskiftere, modems mv.Disse produkter produceres for langt størstedelens vedkommende udenfor EU, men der ernogle europæiske inklusiv enkelte danske producenter.Husholdningsapparater er også omfattet af forslaget, men indenfor denne produktkategori ek-sisterer der i dag kun meget få produkter beregnet til netværksforbindelser.Det vurderes, at en stor del af produkterne, som sælges på det danske marked, kan overholdekravene i trin 1. Derimod vil flere produkter skulle have ændret tekniske design for at kunneoverholde de mere ambitiøse krav i trin 2 og 3.Det vurderes, at danske producenter, som bliver omfattet af forslaget, ikke vil have problemermed at leve op til forslagets krav.Administrative konsekvenser for erhvervslivetDer er få danske producenter af produkter, som vil blive omfattet af forslaget. Producenterneskal dokumentere, at deres produkter overholder forslagets bestemmelser. Dette vurderesimidlertid ikke at udgøre en væsentlig ekstra byrde i forhold til de dokumentations- og infor-mationskrav, som produkterne allerede er omfattet af, som eksempelvis lavspændingsdirekti-vet og andre ecodesignforordninger.
Side 5
For virksomheder, der importerer produkter, som omfattes af den foreslåede forordning, fralande uden for EU, vurderes det, at virksomhederne vil kunne stille krav om, at leverandørenskal forsyne importøren med den nødvendige dokumentation mv. Da reglerne er ens for heleEU, vurderes det som muligt at ”overvælte” hele eller størstedelen af dokumentations- og in-formationsforpligtelsen på leverandørerne. Det samme forventes at blive tilfældet for den ud-vikling af produkterne, som der kan blive behov for.Samfundsøkonomiske konsekvenserSom følge af reduktionen af det samlede danske energiforbrug vurderes forslaget at have posi-tive samfundsøkonomiske konsekvenser. Eventuelle prisstigninger på produkterne, som følgeaf producenternes meromkostninger til udvikling og produktion af produkter med lavere ener-giforbrug, vil, ifølge de analyser som EU-Kommissionen har ladet udarbejde, være mindreend de besparelser, der følger af et lavere energiforbrug i produkternes brugsfase.Det afledte afgiftstab af initiativet er ikke beregnet og ikke medtaget.Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveauForslaget stiller krav om lavere energiforbrug. På EU-niveau er der tale om meget betydeligeenergibesparelser, og i Danmark vurderes forslaget fra 2020 og frem at medføre årlige energi-besparelser udgør ca. 2 % af det samlede danske elforbrug i 2010 i forhold til ”business asusual”.

8. Høring

Forslaget har været sendt i høring i Klima-, Energi- og Bygningspolitiskspecialudvalg d. 7.marts 2013 med frist d. 12. marts 2013.Der er indkommet høringssvar fra Det Økologiske Råd og Foreningen Vedvarende Energi.Begge organisationer anbefaler strengere energikrav for netværksstandby især i trin 3. Beggeorganisationer anbefaler ligeledes strenger energikrav til kaffemaskiner, således at de hurtige-re skifter fra tændt til standby.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Det vurderes, at der er generel opbakning til Kommissionens forslag, men at en række landevil foretrække et mere ambitiøst forslag. En anden gruppe lande kan forventes at stille forslagom en svækkelse af de foreslåede krav.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Regeringen er generelt positiv overfor Kommissionens forslag, men ser gerne, at flere pro-dukttyper bliver omfattet, og at kravene bliver lidt mere ambitiøse især i trin 3. Regeringenagter at stemme for forslaget.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 6