Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 152
Offentligt
1220358_0001.png
1220358_0002.png
1220358_0003.png
1220358_0004.png
Gi’ den gas !… mens vi venter på brintbilen.Gas kan komme fra flere kilder.NaturgasPå min første rejse til Ægypten fløj vi om natten henover ørkenen, hvor vi så en massebål. Hvad vi troede var pittoreske beduinbål, viste sig at være afbrænding af gas fraoliefelterne . Hvilket spild ! I DanmarkNu til dags har en stor del af Danmark naturgas til rådighed via naturgasnettet.Imidlertid bruges det næsten udelukkende til opvarmning og madlavning. Hvis Nordsø-gassen skulle slippe op , så har vi jo andre måder at skaffe gas på.Biogas”Sumpgas ” kaldte min gamle biologilærer det. Når vi stak en pind ned i mosehullet, såboblede det op , og hvis man var heldig kunne man opsamle boblerne i et glas og futtedet af. I drengeværelset var man en superhelt, hvis man til kammeraternes storefornøjelse kunne sætte ild til en prut. Det var klogest at beholde bukserne på imens .Hvilken effekt ! ….og skraldergrin. På den måde lærte vi tidligt, at anaerob omdannelseaf organisk materiale kan udvikle methan !Alt organisk affald kan anvendes til fremstilling af biogas.I Danmark, som har et kæmpepotentiale for produktion af biogas fra byområder, skov oglandbrug, er man kun så småt ved at vågne op. Nogle rensningsanlæg producerer biogastil egne køretøjer; men ellers bruges biogassen til fjernvarme.SkifergasIndenfor de seneste år er der fundet enorme reserver af skifergas i USA og Kina.Uanset om udvindingen af skifergas er problematisk, så har slutproduktet så storefordele, at også skifergassen i en overgangsperiode bør foretrækkes frem for kul, benzinog diesel.e-gasI Tyskland arbejdes der på højtryk med at udvikle anlæg til elektrolytisk fremstilling afmethan ved hjælp af overskudsenergi fra vindmøller.Audi-fabrikkerne starter et prøveanlæg i Emsland i foråret 2013. Man forventer årligt,at kunne producere 1000 tons e-gas på anlægget, hvilket skulle være rigeligt til at køre30 mio. km. Der er et vist energispild ved metoden, da det er en lidt snirklet tekniskomvej ; men den er et godt bud på problematikken med lagring af periodevisoverskudsproduktion af el fra vindmøllerne.Forurening ?Gas er miljøvenligt ! Afbrænding af gas udleder kunCO2og vanddamp !Alle de omtalte typer gas består hovedsageligt af methan. Gas giver lavere CO2 –udslip,idet molekylerne indeholder mindre kul og mere brint end råolie. En gasdreven bilsudstødning indeholder således typisk 20-25 % mindre CO2 end en tilsvarendebenzindreven bil…..OG nok så vigtigt er indholdet af sundhedsskadelige partikler samtkulilte og kvælstofgasser reduceret til et minimum.Med biogas på tanken er udslippet i princippet CO2-neutralt.
De andre landeGasbiler meget almindelige i lande som Brasilien, Argentina og Pakistan !Tilsammen kører der i de 3 lande over 6 millioner gasbiler rundt.I vore nabolande Sverige og Tyskland er der masser af biler, som kører på gas.Italien har over 700.000 køretøjer, som kører på gas..Det er værd at bemærke, at en væsentlig del af disse er store lastbiler og busser.I Stockholm kører over 75 % af byens taxier på gas.Stockholm deltager i øvrigt i et europæisk projekt kaldet BIOGASMAX.Andre deltagere i projektet er byerne Bern i Schweiz, Göteborg i Sverige, Lille iFrankrig,, Rom og Region Lombardiet i Italien samt Torun i ZielonaGóra i Polen.Projektet går ud på at øge anvendelsen af organisk affald til fremstilling af gas.Bilgas består i dag i Sverige af ca. 50 % biogas og 50 % naturgas.I Sverige kommer ca. 40 % biogassen fra rensningsanlæg, resten fra andre producentersåsom formuldingsanlæg og gylletanke.OmstillingMan kan omstille konventionelle benzinmotorer til at køre på gas.Teknologien er velkendt og er blevet yderligere raffineret siden gasbilerne sidsthavde deres storhedstid i Danmark for 20-30 år siden.Det vil være en kæmpemæssig miljømæssig gevinst for samfundet såfremtlandets eksisterende vognpark gradvist blev omstillet til gasdrift.Det er imidlertid ikke helt billigt at få lavet det tekniske indgreb.Derfor bør der skabes et økonomisk incitament til omstillingen. Det kunne væreen tilskudsordning samt en nedsættelse af ejerafgiften på ALLE gasbiler.Erhvervsfremmende foranstaltninger.Omstillingen af landets vognpark til mere miljøvenlige drivmidler vil kunneskabe en væld af nye arbejdspladser. Mekanikere skal efteruddannes,tankstationer skal bygges om, der skal opføres decentrale biogas-anlæg osv.Nye bilerDe store bilproducenter i Europa er leveringsdygtige i nøglefærdige gasbiler.I flæng kan nævnes VW, Skoda, Citroën, Fiat, Opel, Mercedes og Ford.Den avancerede teknologi gør imidlertid at gasbilerne er dyrere i nyanskaffelse.Miljøgevinsten er imidlertid enorm.Derfor er der i flere lande indført gunstigeafgiftsregler og forkørselsret for gasbilerne. Jeg efterlyser tilsvarende iDanmark.Er den farlig ?Den største , og næsten usynlige , forandring er gastankene, som er monteret på etkollisionssikkert sted under bilen.Tankene er fremstillet af stål eller glasfiberarmeretplast, som kan klare sammenstød uden at gå i stykker.Skulle der opstå ildebrand udløses en sikkerhedsventil, som slipper gassen ud, så denikke eksploderer.Alle personbiler med gasmotor har desuden en benzintank, som varierer i størrelseafhængig af bilmodel og lokale behov, da motoren skal startes på benzin, især når det ermeget koldt.Busser og lastbiler er lavet, så de kan klare sig på gas alene.
Brintbilen ?Gasbilerne kun er et stadie på vej mod langt mere miljøvenlige køretøjer, såsombrintbilen; MEN brintbilen kræver en hel ny teknologi i bilerne og et nytdistributionsnet. Det bliver dyrt.Desuden er der fortsat problemer med lagring af brinten.SÅ mens vi venter på brintbilen, så gir vi den GAS !Men i Danmark manglerder politisk vilje og handlekraft til at få fremmet dennemeget mijøvenlige transportform.Skal gasbiler igen gøres populære i Danmark kræver den en væsentlig ændringaf afgiftssystemet. De lande i Europa, som vi gerne sammenligner os med, haralle givet afgiftsnedsættelser og andre begunstigelser til gasbiler .Gasbiler er fantastiske.De sviner minimalt.De bygger på i forvejen kendt teknologiDe kan køre på ren biogas og således være CO2- neutrale.

Gasbiler og deres ejere skal forkæles !!!

Jeg har flg. forslag, som bør kunne støttes af samtlige venner af miljøet.1) Registreringsafgiften for nye fabriksfremstillede biler med gas somprimær brændstof reguleres således at merprisen for gasudstyret bliverafgiftsfrit. .2) Brugte biler, som omstilles til gasdrift får et kontant tilskud tilomstillingen.3) Ejerafgiften bliver reguleret således, at gasbiler i alle vægtklasser ikkestilles ringere end benzinbiler med samme CO2 udslip..4) Regering og folketing sikrer, at gas som drivmiddel til enhver tid vil værebegunstiget i forhold til benzin og diesel.5) Gaskøretøjer tildeles forkørselsret i visse tætbebyggede områder.6) Taxaer i byområder skal være gasdrevne.7) Gasforsyningsselskaberne pålæggesat forsyne eller opføre lokalegasfyldestationer i kommuner, hvor der er gasforsyningsnet.Hvor skal vi hen, du ?Vi skal derhen, at vi overfor os selv, vore børn og omverdenen kan bevise , at det ermuligt at skabe et højteknologisk, bæredygtigt samfund med sammenhængskraft, socialansvarlighed og adgang til en tryg tilværelse for alle.Det haster !!Der er jo ikke plads til 6-7 milliarder bonderøve på denne jord !Jan SchumannBiologilærerKilder:
www.gasbilen.sewww.gasbilen.dkwww.vehiculeagaz.chwww.ngvaeurope.eu/www.biogasmax.eu