Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 152
Offentligt


Til Klima-, Energi- og BygningsudvalgetHjælp…Fruen og jeg havde drømt om at anskaffe en spritny, miljøvenlig, sikker og komfortabel bilmed god plads til hele familien, som erstatning for den gamle dieselhakker.Vore overvejelser var nogenlunde således :Køretøjer, som kører på flydende, fossile brændstoffer (benzin og diesel) hører vel snartfortiden til, og er derfor udelukket. EL-biler er alt for dyre i anskaffelse, rækkevidden forringe og teknologien er slet ikke på plads. Men der findes jo et godt alternativ ………GAS !Vi havde allerede set os lune på en VW CaddyEco-Fuel, og vi glædede vi os over, at det igenfra foråret 2013 bliver muligt at købe fabriksny gasbiler i Danmark.Merprisen i Tyskland på en gasbil, som den vi ønskede os, er ca. 2500 EURO= 18500 d. Kr.Vi var indstillet på at betale lignende merpris for gasbilen.RegistreringsafgiftMEN; vi havde ikke forventet, at miljøforbedringen (gasudstyret til bilen) i Danmark skullepålægges 180 %i ekstra registreringsafgift !!EjerafgiftOveni dette kom så de økonomiske realiteter omkring ejerafgiften, og så ophørteforventningens glæde totalt.De danske Bilimportører har udsendt Cirkulære nr. 10, 25 januar 2013:"Afnatur- ogbiogasdrevnebilerbetalesafgiftsomafdieseldrevnebiler. Foreligger deroplysningom en natur- ogbiogasdrevetbilsudledningaf CO2 udtrykti gram pr.kilometer,omregnesdenneudledningtilantalkilometer pr. liter diesel.Omregningenforetagesved at dividere en fast faktorpå 2.650 med denoplysteudledningaf CO2 udtrykti gram pr. kilometer”De barskerealiteterersåledes, atvorønskebil ( VW Caddy Eco-Fuel) , somudleder 156 gCO2/ km med ovennævnteberegningskalkoste detsamme I ejerafgift, som endieselbil, der kørermellem 16,1-17,2 km/l. Det giver en årligejerafgiftpå 5760 kr !Enbenzin-udgaveafsammebil , sombruger mere energi pr. km,ogsomiøvrigtudlederflereskadeligeogmiljøfremmedestoffer end gasbilen, koster 2760kr.omåretiejerafgift. Hvorblevmiljøpolitikkenaf ???Såerdet en ringetrøst, atlillebror ,ECO-UP, somudleder 79 g CO2/km kanslippe med240 kr. omåret. Den er for lilletilvorfamilieogmåikkekøre med trailer.Så nutøffer vi videre i den gamle dieselbil (Citroen C 3, 1,4 hdi , årgang 2002) ogsparer op, indtil Folketing, regering og andre venner af miljøet vågner op afTornerosesøvnenog får lavet en afgiftspolitik, som favoriserer de megetmiljøvenlige gasbiler i ALLE vægtklasser.Med venlig hilsenJan SchumannHeklas Allé 52300 Kbh S.[email protected]
PS. Jeg medsender en længere artikel med diverse links om gassens fortræffeligheder.Artiklen vil blive søgt offentliggjort i forskellige medier; men udvalget har hermed fået etførstekik.