Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 142
Offentligt
KOMITÉSAG - NOTAT
22. februar 2013
Notat om forslag fra EU-kommissionen om forordning der implementerer direktiv2009/125/EF med hensyn til at fastlægge krav til støvsugereKOM nr. (foreligger ikke), af <måned> 2013.1. ResuméKommissionen har fremlagt et forslag til forordning om energieffektivitetskrav til støvsugere.Forslaget er et led i udmøntningen af ecodesign-direktivet, som er et rammedirektiv, der hartil formål at reducere energirelaterede produkters miljøpåvirkning og nedbringe deres ener-giforbrug. Forslaget forventes sat til afstemning i en komité efter forskriftsproceduren medkontrol den 27. februar 2013. Forslaget stiller krav til støvsugeres energiforbrug. Forslagetvurderes at have positive energi- og klimamæssige konsekvenser, som følge af de omfattedeprodukters lavere energiforbrug, når de anvendes. Forslaget vurderes ikke at berøre statsfi-nanserne, det vurderes at have en positiv effekt på samfundsøkonomien og forventes ikke atudgøre en væsentlig ekstra byrde for erhvervslivet. Regeringen er generelt positiv over forKommissionens forslag og agter derfor at stemme for forslaget.2. BaggrundEU-Kommissionen har den 16. januar 2013 fremsendt et forslag til kommissions forordningom krav til støvsugere, som markedsføres for første gang på det indre marked. Forordningenstiller krav til det maksimale energiforbrug, som forskellige typer af støvsugere må forbruge,når de anvendes, samt krav til støvoptag og støvudsendelse til luften.Forslaget forventes at blive sat til afstemning i den regulerende komité for energieffektivitetden 27. februar 2013. Afstemningen foretages i overensstemmelse med forskriftsprocedurenmed kontrol. Vedtagelse af forslaget i den regulerende komite for energieffektivitet kræverkvalificeret flertal.HjemmelsgrundlagForordningen har hjemmel i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EC af 21. okto-ber 2009 om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design af energirelateredeprodukter (ecodesign-direktivet), specielt artikel 15. Ecodesign-direktivet er baseret på Trak-Side 1
tatens artikel 114 (indre marked). Forordningen er et led i rækken af gennemførelsesforan-staltninger under dette direktiv.Forslaget behandles i en komité efter forskriftsproceduren med kontrol jf. bestemmelserne iartikel 5a stk. 1-4 og art. 7 i afgørelse 1999/468/EF.3. Formål og indholdForslaget har til formål at begrænse EU's energiforbrug til støvsugere. Baggrunden er en støtstigning i støvsugeres energiforbrug, som ikke modsvares af tilsvarende bedre ydelse. Sidelø-bende med ecodesign-krav forventes der indført krav om energimærkning.Kommissionen anfører i den medfølgende konsekvensvurdering, at støvsugeres energiforbruger øget støt de seneste årtier, således at husholdningsstøvsugeres gennemsnitlige effektforbrugi 2005 kom op på 1500 W, og fx i Tyskland er en standard husholdningsstøvsugeres forbrug idag snarere oppe på 2300 - 2400 W. Dette er på niveau med mellemstore industristøvsugere.Almindelige støvsugere til professionel brug bruger langt mindre strøm (30 %) end tilsvaren-de husholdningsstøvsugere, trods bedre støvsugerydelse.Uden indgreb kan det ifølge kommissionen forventes, at en gennemsnitlig husholdningsstøv-sugers strømforbrug stiger fra 60 kWh/år i 1990 til 120 kWh/år i 2020.Baggrunden er, at husholdningsforbrugerne forventer, at der er en direkte sammenhæng mel-lem høj effekt (strømforbrug) og god støvsugning, og derfor er et højt strømforbrug i sig selvblevet en vigtig salgsparameter.Ifølge kommissionens studier brugte den samlede bestand på 288 mio. støvsugere i EU 18TWh årligt i 2005. Dette forventes at stige til 34 TWh i 2020, uden indgreb. Det forventes, atden kombinerede effekt af den foreslåede energimærkning og ecodesign vil være en besparel-se på 19 TWh/år i 2020, sammenlignet med situationen uden indgreb.Med forslaget indføres krav til støvsugernes årlige energiforbrug samt krav til funktionsegen-skaber som fx støvoptag, støvudsendelse og støjniveau.Beregning af produkternes årlige energiforbrugI beregningen af den enkelte støvsugers energiforbrug er indført en kompensationsfaktor forgodt eller dårligt støvoptag. Endvidere tages der højde for, om støvsugeren er egnet til hårdegulve, tæpper eller all-round-brug.Forslagets trinForslaget omfatter to trin, hvor første trin forslås at få virkning to år efter forordningensikrafttræden og andet trin fire år efter forordningens ikrafttræden, dvs. hhv. 2015 og 2017.Trin 1indeholder krav om et årligt energiforbrug under 62,0 kWh/år, et deklareret effektfor-brug under 1600 W og krav til støvoptag fra tæppe og hårdt gulv på 0,65 % hhv. 0,95 %.Itrin 2skærpes energikravene til et årligt energiforbrug under 43,0 kWh/år og et deklarereteffektforbrug under 900 W. Endvidere stilles flere funktionskrav i form af krav om støvud-sendelse på max. 1,00 %, støjkrav under 80 dB og krav til støvsugernes levetid.Side 2
Udover energikravene stilles der krav til producenterne om at informere om støvsugerensfunktion og begrænsninger i støvsugerens instruktionsbog, tekniske dokumentation og på enfrit tilgængelig hjemmeside, derunder om forhold ved adskillelse og genbrug.Forslaget indeholder endvidere en bestemmelse om at reguleringen set i lyset den tekniskeudvikling på området skal revideres senest fem år efter ikrafttrædelsen, specifikt med henblikpå at vurdere, om og hvordan batteridrevne støvsugere inkluderes samt skærpede testkrav.4. Europa-Parlamentets udtalelserParlamentet vil i overensstemmelse med den valgte komité-procedure have mulighed for atudtale sig, efter at komitéen har stemt om forslaget.5. NærhedsprincippetForslaget til forordning er et led i udfyldelsen af ecodesign-direktivet og stiller krav til den ty-pe af produkter, der er omfattet af forslagets definitioner.Kommissionen anfører, at hvis de enkelte medlemslande fastsætter nationale krav til de på-gældende produkter, vil der være risiko for forskelligartede nationale bestemmelser og proce-durer, som ikke stemmer overens på tværs af landegrænserne i EU. Dette vil resultere i barrie-rer for varernes fri bevægelighed inden for EU og unødige omkostninger for erhvervslivet.Sådanne regler må derfor have det samme indhold i EU. I overensstemmelse med nærheds-princippet bør tiltag inden for området derfor gennemføres på fællesskabsniveau.6. Gældende dansk retDer eksisterer ingen danske regler for støvsugeres energiforbrug. Forslaget til forordning vil,hvis den vedtages, være direkte gældende i Danmark og skal ikke implementeres i dansk lov-givning.7. KonsekvenserØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vil på statsligt niveau medføre omkostninger til markedsovervågning og –kontrolm.v. Omkostningerne dækkes inden for Klima-, Energi- og Bygningsministeriets bevillings-mæssige rammer.Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for regioner og kom-muner.Administrative konsekvenser for erhvervslivetProducenter af produkter, der er omfattet af dette forslag, skal dokumentere, at deres produk-ter overholder forslagets bestemmelser. Dette vurderes imidlertid ikke at udgøre en væsentligekstra byrde i forhold til de dokumentations- og informationskrav, producenter af støvsugereallerede er omfattet af.
Side 3
Samfundsøkonomiske konsekvenserSom følge af reduktion af det samlede danske energiforbrug skønnes forslaget at have positivesamfundsøkonomiske konsekvenser. Eventuelle prisstigninger på produkterne, som følger afproducenternes meromkostninger til udvikling og produktion af produkter med lavere energi-forbrug, vil, ifølge de analyser som EU-Kommissionen har ladet udarbejde, være mindre endde besparelser, der følger af et lavere energiforbrug i produkternes brugsfase.Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveauForslaget stiller krav om lavere energiforbrug. Energibesparelserne i Danmark i forhold til”business as usual” vurderes af Energistyrelsen til 6,2 GWh/år (giga watt timer pr. år) fra2020 for ecodesign og energimærkning til sammen. Denne besparelse svarer til 0,02 % af detsamlede danske elforbrug i 2011.8. HøringForslaget har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Klima-, Energi- og Bygningspoli-tik. Ved høringens afslutning den 22. februar 2013 er der modtaget kommentarer fra seks inte-ressenter (flere af kommentarerne er modtaget uafhængigt af specialudvalgshøringen):ECOS(paraplyorganisation for en række europæiske miljøorganisationer):Ønsker skrappere krav i trin 1 til maksimum-effekt (1100 W mod 1600 W foreslået) og tilsva-rende mindre maksimum-effekt i trin 2, skærpede krav til støvoptag i trin 1 samt yderligerekrav i trin 2, at testproceduren inkluderer test med halvfuld støvbeholder og endelig at energi-kravene koordineres med standarden for test af støvsugere EN 60312.INFORSE-Europe:Støtter Ecos’ forslag.
Nilfisk:Ønsker en ændret definition på industristøvsugere, som er undtaget fra ordningen, da der er ri-siko for at industrielle støvsugere, som ikke er tænkt ind i reguleringen, ellers bliver omfattet.Vorwerk & Co KG:Ønsker at støvoptaget vægtes højere i beregningen af støvsugernes energieffektivitet.Dyson:Mener ikke der bør være støjkrav, men ønsker krav om test med halvfuld støvbeholder, og ar-gumenterer for, at det ikke pt. er muligt at teste støvsugning på tæpper, og at dette derfor børudtages af forordningen. Det fremføres yderligere, at der bør være en mærkning, der viser omstøvsugerne har brug for pose og filter eller ej.Dansk Standard:Forordningens henvisninger til standarder bør være til harmoniserede standarder, som offent-liggøres i OJEC (EU Tidende), og konkrete standarder skal ikke skrives ind i forordningenmed navns nævnelse, da navnene ofte ændrer sig over tid. Endvidere skal forordningen klartdefinere henholdsvis industri- og husholdningsstøvsugere, da standarderne er bygget forskel-ligt op.Side 4
9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet vurderes, at der er principiel opbakning til de krav, som Kommissionen foreslår. Det for-ventes, at en række lande vil støtte forslag om at fremskynde indfasningen af kravene til støv-sugere.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er generelt positiv overfor Kommissionens forslag, men ser gerne, at kravene bli-ver indfaset hurtigere end efter to hhv. fire år, som foreslået af Kommissionen.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5