Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 140
Offentligt
1218021_0001.png
1218021_0002.png
1218021_0003.png
1218021_0004.png
1218021_0005.png
GRUNDNOTAT
20. februar 2013
Klima-, Energi- og BygningsministerietGrundnotat om forslag fra EU-kommissionen om forordning der implementerer direk-tiv 2009/125/EF med hensyn til at fastlægge krav til computere og computerservereKOM nr. (foreligger ikke), af 24. februar 2013.
1. ResuméKommissionen har d. 24. januar 2013 fremlagt et forslag til forordning om energieffektivi-tetskrav til computere (komitésag). Forslaget er et led i udmøntningen af ecodesigndirektivet,som er et rammedirektiv, der har til formål at reducere energirelaterede produkters miljøpå-virkning og nedbringe deres energiforbrug. Forslaget forventes sat til afstemning i en komitéefter forskriftsproceduren med kontrol den 28. februar 2013. Forslaget stiller krav til compu-teres og computerserveres energiforbrug. Forslaget vurderes at have positive energi- og kli-mamæssige konsekvenser, som følge af de omfattede produkters lavere energiforbrug, når deanvendes. Forslaget vurderes ikke at berøre statsfinanserne, det vurderes at have en positiveffekt på samfundsøkonomien og forventes ikke at udgøre en væsentlig ekstra byrde for er-hvervslivet. Regeringen er generelt positiv overfor Kommissionens forslag og agter derfor atstemme for forslaget.
2. BaggrundEU-Kommissionen har d. 24. januar 2013 fremsendt et forslag til kommissionsforordning omkrav til computere og computerservere, som markedsføres for første gang på det indre mar-ked. Forordningen stiller krav til det maksimale energiforbrug, som forskellige typer af com-putere og computerservere må forbruge, når de anvendes. Forslaget tager udgangspunkt i denfælles europæiske – amerikanske mærkning af computere, Energy Star, version 5.Forslaget forventes at blive sat til afstemning i den regulerende komité for energieffektivitetden 28. februar 2013. Afstemningen foretages i overensstemmelse med forskriftsprocedurenmed kontrol. Vedtagelse af forslaget i den regulerende komite for energieffektivitet kræverkvalificeret flertal.HjemmelsgrundlagSide 1
Forordningen har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EC af 21. ok-tober 2009 om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt design af energirelateredeprodukter (ecodesigndirektivet), specielt artikel 15. Ecodesigndirektivet er baseret på Trakta-tens artikel 114 (indre marked). Forordningen er et led i rækken af gennemførelsesforanstalt-ninger under dette direktiv.Forslaget behandles i en komité efter forskriftsproceduren med kontrol jf. bestemmelserne iartikel 5a stk. 1-4 og art. 7 i afgørelse 1999/468/EF.3. Formål og indholdForslaget har til formål at begrænse EU's energiforbrug til computere og computerservere.Kommissionen anfører i den medfølgende konsekvensvurdering, at antallet af computere ogcomputer servere i EU vil vokse betragteligt frem til 2020, og nævner, at salget af computere i2020 forudsiges at være omkring150 millioner stk., mens salget af computerservere vil være istørrelsesordenen 4 millioner enheder. Kommissionen anfører desuden, at ændrede forbrugs-mønstre vil have konsekvenser for energiforbruget for denne type produkter. Kommissionensummerer situationen således:”Omkostningseffektive og energieffektive teknologier egnet til computere ogcomputerservere findes, men deres markedsgennemtrængning er mindre end denkunne være. Indtil nu har energiforbruget kun spillet en mindre rolle ved designaf computere og computerservere. Den vedvarende stræben efter bedre præstati-oner og funktionalitet har ofte ført til kompromisløsninger, når det gælder ener-giforbrug.”Kommissionens forslag bygger på den fælles europæiske-amerikanske Energy Star- energi-mærkningsordning for computere, version 5. Kategoriseringen af computere i underkategorierog definitionerne, samt måden at beregne den enkelte computers/computerserveres årligeenergiforbrug er hentet fra Energy Star, og er derfor allerede kendt af producenterne.Producenterne af de produkter, som vil blive omfattet af reglerne, er i øvrigt for langt største-partens vedkommende ikke-europæiske virksomheder. Produktionen af de omfattede compu-tere og computerservere finder i langt de fleste tilfælde sted uden for Europa.Beregning af produkternes årlige energiforbrugDen enkelte computers/computerservers energiforbrug beregnes ud fra en formel, hvor en(standard)brugstid pr. år (8760 timer) multipliceres med et vejet gennemsnit af compute-rens/computerserverens energiforbrug i følgende 3 tilstande: slukket, sleep og tomgang. Forde forskellige kategorier af computere/computerservere er der fastsat grænser for, hvor stortdet beregnede årlige energiforbrug må være. For ekstra funktionaliteter, som compute-ren/computerservere er udstyret med udover en nærmere angivet basiskonfiguration, tilladessupplerende fastlagte tillægsforbrug.I de forhandlinger, der under forberedelsen af forslaget, har været mellem repræsentanter forindustrien, Kommissionen og medlemslandenes sagkyndige, har der især været uenighed omhvor store energitillæg, der bør gives for computere udstyret med forskellige former for sær-skilte grafikkort. Disse grafikkort er nødvendige for behandling og visning af omfattende gra-fiske informationer. Kommissionen har valgt at basere forslagets afsnit om energitillæg påSide 2
hvad det har været muligt at opnå konsensus med industrien om. Medlemslandenes sagkyndi-ge, som har assisteret Kommissionen med de tekniske og økonomiske vurderinger, har imid-lertid peget på, at der gennem de seneste år er sket en kraftig forbedring i de grafiske kortsenergieffektivitet, og at man må forvente, at denne udvikling fortsætter, hvorfor det forekom-mer muligt at stramme energikravene til computere med sådanne grafikkort.Forslagets trinAllerede fra forordningens ikrafttræden, som er 20 dage efter offentliggørelse i Europæisk Ti-dende, er der krav om, at computere skal være udstyret med en sleeptilstand, hvor energifor-bruget ikke må være højere end 5W (watt) for desktopcomputere og 3 W (watt) for bærbarecomputere. Desuden er der krav om, at forbruget i slukket tilstand ikke må overstige 0,50 W(watt).Computeren skal desuden være forsynet med en ”effektforbrugsstyringsfunktion” (engelsk:power management function), som, når computeren ikke yder den primære funktion, eller nårandre energiforbrugene produkter ikke afhænger af dens funktioner, automatisk sætter compu-teren i en energibesparende tilstand med et lavere effektforbrug end det gældende krav til ef-fektforbrug i sleeptilstand.Forslaget omfatter derudover to trin, hvor første trin forslås at træde i kraft 1. juli 2014 og an-det trin forslås træde i kraft 1. januar 2016.Trin 1 indeholder energikrav, som 70-80 % af de computere, der i dag markedsføres på detdanske marked, vurderes at kunne opfylde. Udover energikravene stilles der krav til produ-centerne om at informere både i computerens tekniske dokumentation og på en frit tilgængelighjemmeside om computerens energiforbrug i forskellige tilstande.I trin 2 skærpes energikravene. Det varierer lidt for de forskellige parametre, men i gennem-snit er der tale om en skærpelse på omkring 20 %. Det vurderes at 20-30 % af de computere,som i dag sælges på det danske marked, allerede opfylder de krav, som foreslås gælde fra 1.januar 2016.Forslaget indeholder endvidere en revisionsbestemmelse. I lyset af den hurtige teknologiskeudvikling på området foreslås det, at der allerede tre og et halvt år efter forordningens ikraft-træden (dvs. formentlig i slutningen af 2016) gennemføres en gennemgang af forordningen.Kommissionen skriver, at gennemgangen skal omfatte udviklingen i Energy Star-programmetog mulighederne for at skærpe kravene, herunder om det vil være muligt at fjerne eller redu-cere de energitillæg, som gives til computere med grafikkort. Det anføres desuden, at gen-nemgangen specifikt skal vurdere forskellige livscyklusfaser og mulighederne for at stillekrav til andre væsentlige miljømæssige aspekter, som støj, materialeeffektivitet, herunderholdbarhed, demontering, genvinding, standardiserede grænseflader for opladere, samt infor-mationskrav om indholdet af visse kritiske råmaterialer, mindste antal opladningscykler ogbatteriudskiftninger.4. Europa-Parlamentets udtalelserParlamentet vil i overensstemmelse med den valgte komité-procedure have mulighed for atudtale sig, efter at komitéen har stemt om forslaget.
Side 3
5. NærhedsprincippetForslaget til forordning er et led i udfyldelsen af ecodesigndirektivet og stiller krav til den ty-pe af produkter, der er omfattet af forslagets definitioner.Kommissionen anfører, at hvis de enkelte medlemslande fastsætter nationale krav til de på-gældende produkter, vil der være risiko for forskelligartede nationale bestemmelser og proce-durer, som ikke stemmer overens på tværs af landegrænserne i EU. Dette vil resultere i barrie-rer for varernes fri bevægelighed inden for EU og unødige omkostninger for erhvervslivet.Sådanne regler må derfor have det samme indhold i EU. I overensstemmelse med nærheds-princippet bør tiltag inden for området derfor gennemføres på fællesskabsniveau.6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDer eksisterer ingen danske regler for computeres energiforbrug.Forslaget til forordning vil, hvis den vedtages i ovennævnte komité, samt af Rådet og Europa-parlamentet, være direkte gældende i Danmark og skal ikke implementeres i dansk lovgiv-ning.7. KonsekvenserØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vil på statsligt niveau medføre omkostninger til markedsovervågning og –kontrolmv. Omkostningerne dækkes inden for Klima-, Energi- og Bygningsministeriets bevillings-mæssige rammer.Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for regioner og kom-muner.Administrative konsekvenser for erhvervslivetProducenter af produkter, der er omfattet af dette forslag, skal dokumentere, at deres produk-ter overholder forslagets bestemmelser. Dette vurderes imidlertid ikke at udgøre en væsentligekstra byrde i forhold til de dokumentations- og informationskrav, computerproducenter ogproducenter af computerservere allerede er omfattet af.Samfundsøkonomiske konsekvenserSom følge af reduktion af det samlede danske energiforbrug skønnes forslaget at have positivesamfundsøkonomiske konsekvenser. Eventuelle prisstigninger på produkterne, som følger afproducenternes meromkostninger til udvikling og produktion af produkter med lavere energi-forbrug, vil, ifølge de analyser som EU-Kommissionen har ladet udarbejde, være mindre endde besparelser, der følger af et lavere energiforbrug i produkternes brugsfase.Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveauForslaget stiller krav om lavere energiforbrug. Energibesparelserne i Danmark i forhold til”business as usual” vurderes af Energistyrelsen til 230 GWh/år (giga watt timer pr. år) fra2020. Denne besparelse svarer til 0,7 % af det samlede danske elforbrug i 2011.8. HøringForslaget har været sendt i høring i EU-Specialudvalget for Klima-, Energi- og Bygningspoli-tik. Ved fristens udløb var der indkommet kommentarer fra to interessenter:Side 4
Det Økologiske RådForeslår en stramning på 20 pct. af energikravene i forhold til Kommissionens forslag. Fore-slår yderligere skærpede krav til grafikkort.Vedvarende EnergiHilser forslagetvelkommen og ser bl.a. værdi af kravene til strømforsyninger.Foreslår en rækkeyderligere stramning af energikravene i forhold til Kommissionens forslag.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet vurderes, at der er principiel opbakning til de krav, som Kommissionen foreslår. Det for-ventes, at en række lande vil støtte forslag om skærpede energieffektivitetskrav til computer-nes grafikkort.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er generelt positiv overfor Kommissionens forslag, men ser gerne, at kravene bli-ver mere ambitiøse, især i trin 2, som foreslås at gælde fra 1. januar 2016.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingests Europaudvalg.
Side 5