Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
KEB Alm.del Bilag 103
Offentligt
1203690_0001.png
1203690_0002.png
1203690_0003.png
1203690_0004.png
Bekendtgørelse om forbrugerbeskyttelse i medfør af lov om elforsyning1)I medfør af § 6 a i lov om elforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 279 af 21. marts 2012, som æn-dret ved lov nr. 1352 af 21. december 2012, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 92:Anvendelsesområde

§ 1.

Denne bekendtgørelse finder anvendelse på forbrugeraftaler om salg af elektricitet, som enelhandelsvirksomhed indgår som led i sit erhverv, når den anden part (forbrugeren) hovedsagelighandler uden for sit erhverv. Bekendtgørelsen finder tillige anvendelse på den netbenyttelsesaftale,der gælder mellem en forbruger og en netvirksomhed.Stk. 2.Denne bekendtgørelse finder ikke anvendelse, i det omfang anden lovgivning måtte giveforbrugeren en bedre retsstilling.Elhandelsvirksomheder

§ 2.

Forbrugere og elhandelsvirksomheder skal i forbindelse med etablering af et kundeforholdindgå kontrakt om salg af elektricitet. Kontrakten skal som minimum angive følgende:1) Virksomhedens navn, adresse, hjemmeside, e-mailadresse, telefon- og cvr-nummer.2) Hvilke ydelser der leveres, elektricitetens kvalitetsniveau og til hvilken adresse.3) Tidspunkt for leverancens start fra den pågældende virksomhed.4) De typer vedligeholdelsesservice, der eventuelt tilbydes.5) Prisen og prisens sammensætning på tidspunktet for kontraktens indgåelse samt særlige vilkårvedrørende prisens udvikling over tid, herunder tidsbestemte rabatter.6) Hvordan information om gældende tariffer, gebyrer og andre priser kan indhentes.7) Kontraktens løbetid og for så vidt angår tidsbegrænsede kontrakter eventuelle betingelser forfornyelse af kontrakten.8) Betingelserne for afslutning af kontrakten, en eventuel ret til opsigelse og hvorvidt det er muligtat opsige kontrakten uden omkostninger. Såfremt opsigelse medfører omkostninger, jf. dog §15, skal beløbet oplyses.9) Hvilket varsel forbrugeren skal give virksomheden, hvis forbrugeren agter at flytte fra adressen,hvor ydelserne leveres, og forbrugeren ønsker at opsige kontrakten.10) Hvorvidt kunden kan fortsætte aftaleforholdet på en ændret leveringsadresse.11) Frist for virksomhedens udsendelse af slutafregning ved aftaleforholdets ophør eller ved kun-dens flytning til en anden adresse uden at kundeforholdet ophører.12) Oplysning om over for hvem erstatning og andre mangelsbeføjelser kan gøres gældende, hviskontrakten ikke overholdes, herunder ved unøjagtig og forsinket fakturering.13) Oplysning om klageadgang og om fremgangsmåden ved klage, herunder oplysning om fysiskadresse og e-mailadresse, hvor forbrugeren kan henvende sig med eventuelle klager.Stk. 2.Betingelserne i kontrakten skal være rimelige. Der skal gives oplysning om betingelserneforud for kontraktens indgåelse. Dette gælder også, hvis kontrakten indgås via mellemmænd ellerved fjernsalg.
1)
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2009/72/EF af 13. juli 2009 om fælles regler for det indre marked for elektricitet og om ophævelse af direktiv2003/54/EF, EU-Tidende 2009, nr. L 211, side 55.
Stk. 3.Hvis en elhandelsvirksomhed agter at indhente oplysninger om en forbruger i datahubben,inden elhandelsvirksomheden har indgået et kundeforhold med forbrugeren, skal dette ske inden forreglerne i persondataloven.Stk. 4.Elhandelsvirksomheden skal oplyse forbrugeren om, hvilke typer af oplysninger om for-brugeren, som elhandelsvirksomheden som led i det løbende kundeforhold indsamler, behandler ogeventuelt udveksler, hvilke modtagere konkrete oplysningerne eventuelt udveksles med samt even-tuelle øvrige informationer i medfør af persondatalovens regler om oplysningspligt overfor den re-gistrerede.

§ 3.

Kontrakten, jf. § 2, stk. 1, mellem elhandelsvirksomhed og forbruger udfærdiges skriftligt el-ler elektronisk og er først gyldig ved forbrugerens underskrift, ved bekræftelse med NemID elleranden sikker elektronisk godkendelse.Stk. 2.Undtaget fra kravet om forbrugerens aktive godkendelse af kontrakten, jf. stk. 1, er kon-trakter indgået i medfør af § 34 a, stk. 4, i lov om elforsyning.Stk. 3.Levering af elektricitet til en forbruger, der modtager elektricitet på grundlag af elhan-delsvirksomhedens forsyningspligt, jf. § 34 i lov om elforsyning, kræver ikke forbrugerens aktivegodkendelse efter stk. 1. Den forsyningspligtige virksomhed skal dog altid fremsende kontraktenskriftligt til forbrugeren senest 10 arbejdsdage efter, at leveringen er påbegyndt og registreret afelhandelsvirksomheden, jf. dog § 4, stk. 1.

§ 4.

For elhandelsvirksomheder, der har opnået bevilling til forsyningspligtig virksomhed inden 1.marts 2013, er der ikke krav om indgåelse af en kontrakt, jf. § 2, stk. 1, til en forbruger, der modta-ger elektricitet på grundlag af elhandelsvirksomhedens forsyningspligt, jf. § 34 i lov om elforsy-ning. Undtagelsen gælder alene aftaleforhold indgået inden den 1. maj 2013.Stk. 2.Forbrugeren har dog efter anmodning ret til at modtage en kontrakt i skriftlig eller elektro-nisk form.

§ 5.

Hvis elhandelsvirksomheden agter at foretage væsentlige ændringer i kontraktbetingelserne tilugunst for forbrugeren, skal den berørte forbruger have et forudgående varsel på mindst 3 månederved anvendelse af e-mail, faktura, adresseret kundeblad eller lignende individuel kommunikation,jf. dog stk. 4.Stk. 2.Ved væsentlige ændringer forstås ændringer i eksisterende priser eller gebyrer, som forhø-jer det berørte priselement med 10 pct. eller mere, ændringer i leveringsbetingelser og kontraktbe-tingelser, nye gebyrer og vilkår samt ændringer af enhedspris i aftaler om fast pris og ændringer afprisberegningsgrundlaget i aftaler om variabel pris.Stk. 3.Forbrugeren har ret til at hæve kontrakten med virkning fra ændringens ikrafttræden, hvisforbrugeren ikke accepterer de nye betingelser. Elhandelsvirksomheden skal i forbindelse med un-derretningen efter stk. 1 orientere forbrugeren om dennes ret til at hæve kontrakten.Stk. 4.En elhandelsvirksomhed, hvis bevilling udløber efter gennemførelse af et udbud, skal vedindividuel kommunikation underrette de berørte forbrugere i henhold til reglerne i § 34 a, stk. 3 og4, i lov om elforsyning. Underretningen skal ske inden bevillingens udløb, men efter at udbuddethar været afholdt.

§ 6.

Ved prisnedsættelser og andre ændringer til gunst for forbrugeren er der ikke krav om varsel.Endvidere kan ændringer i skatter, afgifter og lignende gennemføres uden varsel.

§ 7.

Elhandelsvirksomheden skal mindst én gang årligt på en gennemsigtig og forståelig måde gi-ve forbrugeren individuel meddelelse om udviklingen i priser og gebyrer, der berører forbrugeren.
Netvirksomheder

§ 8.

Der er ikke krav om indgåelse af kontrakt mellem en netvirksomhed og en forbruger, der an-vender det kollektive elforsyningsnet, jf. elforsyningslovens § 24, stk. 1.Stk. 2.Forbrugeren har dog efter anmodning ret til en kontrakt med netvirksomheden i overens-stemmelse med § 2, stk. 1, nr. 1-5, nr. 7-8 og 10-12.Stk. 3.Uanset om der indgås kontrakt i medfør af stk. 2, skal netvirksomheden overholde kravenei bekendtgørelsens §2, og §§ 9-17, herunder fremsende de i § 2, stk. 1, nr. 1-6, 8-9 og 11-13, nævnteoplysninger.

§ 9.

Netvirksomheden skal til hver enkelt forbruger fremsende en kopi af en tjekliste med el-forbrugernes rettigheder, når en sådan er udarbejdet af Europa-Kommissionen efter art. 3, stk. 16, 1.pkt., i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fælles regler for det indre marked for elektricitet.Stk. 2.Europa-Kommissionens tjekliste efter stk. 1, vil fremgå af Energistyrelsens hjemmeside,www.ens.dk, og skal tillige fremgå af netvirksomhedens hjemmeside.

§ 10.

Hvis netvirksomheden agter at foretage væsentlige ændringer i tariffer, vilkår eller gebyrertil ugunst for forbrugeren, skal den berørte forbruger have et forudgående varsel på mindst 3 måne-der ved anvendelse af e-mail, faktura, adresseret kundeblad eller lignende individuel kommunikati-on.Stk. 2.Ved væsentlige ændringer forstås ændringer i eksisterende tariffer eller gebyrer, som forhø-jer det berørte priselement med 10 pct. eller mere, ændringer i leveringsbetingelser og kontraktbe-tingelser, nye gebyrer og vilkår samt ændringer af enhedspris i aftaler om fast tarif og ændringer afprisberegningsgrundlaget i aftaler om variabel tarif.

§ 11.

Ved tarifnedsættelser og andre ændringer til gunst for forbrugeren er der ikke krav om var-sel. Endvidere kan ændringer i skatter, afgifter og lignende gennemføres uden varsel.

§ 12.

Netvirksomheden skal mindst én gang årligt på en gennemsigtig og forståelig måde giveforbrugeren individuel meddelelse om udviklingen i priser og gebyrer, der berører forbrugeren.Betalingsmetode, leverandørskift, flytning, klage og tilsyn

§ 13.

Elhandels- og netvirksomheden skal tilbyde forbrugeren et bredt udvalg af betalingsmetoder,som ikke må indebære urimelig forskelsbehandling af kunderne. Enhver forskel i vilkår og betingel-ser som følge af den valgte betalingsmetode, skal afspejle elhandels- og netvirksomhedens omkost-ninger ved forskellige betalingssystemer.Stk. 2.Forudbetaling skal være rimelig og afspejle det forventede elektricitetsforbrug.Stk. 3.Betalingen for elektricitet fra en elhandelsvirksomhed, der har opnået bevilling efter den 1.januar 2013, leveret i virksomhedens egenskab af forsyningspligtig virksomhed, sker aconto hvertredje måned i 4 lige store rater. Acontobetalingerne fastlægges ud fra forventet forbrug. Opgørelseog afregning af det faktiske forbrug sker mindst 1 gang om året. Betalingsfristen er tidligst den 5.dag i den 2. måned i hver 3-måneders periode. Længere betalingsfrist kan ydes, men ikke kortere.Stk. 4.De generelle vilkår og betingelser for betaling skal være rimelige og gennemsigtige. Deskal anføres i et klart og forståeligt sprog og må ikke indeholde ikkekontraktmæssige hindringer forudøvelsen af forbrugerens rettigheder såsom krav om overdreven dokumentation.

§ 14.

Forbrugeren aftaler skift af elhandelsvirksomhed med den fremtidige elhandelsvirksomhed.Stk. 2.Forbrugeren melder adresseændring, både ved til- og fraflytning, til sin elhandelsvirksom-hed.
Stk. 3.Elhandelsvirksomheden meddeler forbrugerens skift af leverandør og den ønskede skifte-dato eller flytning til ny adresse og dato for flytningen til Energinet.dk.Stk. 4.Energinet.dk skal effektuere en forbrugers skift af elhandelsvirksomhed inden for 10 ar-bejdsdage fra modtagelsen af anmodning om leverandørskift, med mindre forbrugeren ønsker ensenere dato, jf. stk. 3.Stk. 5.Forbrugeren skal modtage en slutafregning fra elhandelsvirksomheden senest 6 uger efter,at skift af elhandelsvirksomhed eller flytning har fundet sted.

§ 15.

Elhandelsvirksomheden skal efter anmodning fra Energinet.dk fremlægge dokumentationfor aftalens indgåelse.Stk. 2.Energinet.dk fastlægger proceduren for anmeldelse og verifikation af aftaler. Energi-net.dk’s verifikation sker gennem stikprøvekontrol eller, efter Energinet.dk’s vurdering, på andenmåde.

§ 16.

Forbrugeren må ikke opkræves gebyr ved skift af elhandelsvirksomhed, jf. § 6 i lov om el-forsyning.

§ 17.

En forbruger har ret til klagebehandling af god standard hos sin elhandels- eller netvirksom-hed. Behandlingen af en klage skal ske hurtigst muligt.Stk. 2.En virksomheds afgørelse af en civilretlig klage efter stk. 1, kan påklages til Ankenævnetpå Energiområdet.

§ 18.

Forbrugeren kan gøre Energitilsynet opmærksom på elhandels- eller netvirksomheds ellerEnerginet.dk’s manglende overholdelse af bekendtgørelsen.Stk. 2.Energitilsynet behandler ikke klager vedrørende civilretlige tvister, jf. § 78, stk. 1, 2. pkt.lov om elforsyning.Ikrafttræden

§ 19.

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. marts 2013.Stk. 2.Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 161 af 23. februar 2011 om forbrugerbeskyttelse imedfør af lov om elforsyning.