Indfødsretsudvalget 2012-13
IFU Alm.del Bilag 90
Offentligt
1272340_0001.png
1272340_0002.png
1272340_0003.png
1272340_0004.png
Folketingets IndfødsretsudvalgFolketingetChristiansborg1240 København K
Udlændingeafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
13. august 2013IndfødsretskontoretRasmus Nexø Jensen2013-9309-0077862066

1.

Det følger af § 6, stk. 2, jf. § 5, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 422 af 7.juni 2004, som ændret ved lov nr. 542 af 24. juni 2005 og lov nr. 647 af12. juni 2013, om dansk indfødsret (indfødsretsloven), at såfremt en per-son erhverver dansk indfødsret ved naturalisation, tilkommer indfødsrettenogså den pågældendes barn, herunder adoptivbarn, medmindre det udtryk-keligt er angivet, at et barn ikke skal være omfattet af erhvervelsen af ind-fødsret. Det er en forudsætning for et barns erhvervelse af dansk indføds-ret, at ansøgeren har del i forældremyndigheden over barnet, og at barneter ugift, under 18 år og bosat her i riget. For et adoptivbarn er det tillige enbetingelse, at adoptionen har gyldighed efter dansk ret.En ansøgers barn vil således kun kunne opnå dansk indfødsret i medfør afindfødsretslovens § 6, stk. 2, jf. § 5, stk. 1, såfremt ansøgeren opnår danskindfødsret.Såfremt barnet er omfattet af FN’s konvention af 20. november 1989 ombarnets rettigheder (FN’s Børnekonvention), vil barnet selvstændigt kunnesøge om dansk indfødsret, jf. § 17 i cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6. juni2013 om naturalisation. Det følger således af § 17 i cirkulæreskrivelsen, ati overensstemmelse med FN-konventionen af 1989 om barnets rettighederkan ansøgere, der er født statsløse i Danmark, optages på et lovforslag omindfødsrets meddelelse uden at opfylde de almindelige betingelser for na-turalisation. Det er dog for ansøgere omfattet af 1. pkt. en betingelse foroptagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse, at ansøgningen omindfødsret indgives inden det fyldte 18. år, og at ansøgeren har bopæl her ilandet.
Slotsholmsgade 10Slotsholmsgade 101216 København1216 København K.KTelefon 7226 7226 87008400TelefonTelefax 3393 3510Telefax3393 3510www.justitsministeriet.dkwww.justitsministeriet.dk[email protected]www.nyidanmark.dk[email protected]

2.

Justitsministeriet er blevet opmærksom på, at ministeriet ikke som led iafslag på meddelelse af indfødsret til ansøgere, der har børn, som er omfat-tet af ansøgningen om indfødsret som bipersoner, har vejledt om dissebørns eventuelle rettigheder i henhold til FN’s Børnekonvention (og FN’skonvention om begrænsning af statsløshed såfremt barnet er blevet 18 år).Endvidere er Justitsministeriet blevet opmærksom på, at ministeriet ikke ide tilfælde, hvor en forælder har opnået dansk indfødsret, men et barn ikkehar opfyldt betingelserne for at erhverve dansk indfødsret sammen medforælderen, jf. § 6, stk. 2, jf. § 5, stk. 1, 2. pkt., i indfødsretsloven, har vej-ledt om barnets eventuelle rettigheder i henhold til FN’s Børnekonventionog FN’s konvention om begrænsning af statsløshed.Justitsministeriet har på den baggrund foretaget en gennemgang af ansøg-ninger om dansk indfødsret fra statsløse personer, der var fyldt 15 år påansøgningstidspunktet, som er indgivet i perioden fra den 3. marts 2011 tilden 27. juni 2013. Justitsministeriet har endvidere foretaget en gennem-gang af ansøgninger om dansk indfødsret fra statsløse personer, der varfyldt 15 år på ansøgningstidspunktet, som har søgt om dansk indfødsret in-den den 3. marts 2011, men hvor sagen er afsluttet i perioden fra den 3.marts 2011 til den 27. juni 2013.I forhold til datoen 3. marts 2011 bemærkes det, at det tidligere Integrati-onsministerium ved brev af 3. marts 2011 kontaktede i alt 378 statsløsepersoner født i Danmark i alderen 0-37 år og orienterede dem om, at dekunne have fået forkert vejledning om deres rettigheder efter FN’s Børne-konvention eller FN’s konvention om begrænsning af statsløshed.I forhold til datoen 27. juni 2013 bemærkes det, at Justitsministeriet fraden 28. juni 2013 – i alle tilfælde, hvor et barn er omfattet af en forældersansøgning om indfødsret og ikke i den forbindelse opnår indfødsret – ge-nerelt har vejledt om mulighederne for at opnå dansk indfødsret i henholdtil FN’s Børnekonvention og FN’s konvention om begrænsning afstatsløshed.Der har været tale om en gennemgang af ca. 550 sager.På baggrund af det samlede antal af ansøgninger om indfødsret modtagetfra både statsløse og ikke-statsløse ansøgere i perioden fra den 3. marts2011 til den 27. juni 2013 (ca. 10.000 ansøgninger, hvor ansøgeren varfyldt 15 år på ansøgningstidspunktet) – hvortil kommer ansøgninger mod-2
taget før den 3. marts 2011, hvor sagen først er afsluttet efter den 3. marts2011 – har det været nødvendigt at afgrænse gennemgangen til alene atomfatte statsløse ansøgere, der var fyldt 15 år på ansøgningstidspunktet.Afgrænsningen er foretaget ud fra en formodning om, at statsløse børn oftehar en statsløs forælder. Ikke-statsløse ansøgere vil dog også kunne havestatsløse børn født i Danmark, jf. også umiddelbart nedenfor.Ved den foretagne gennemgang har Justitsministeriet identificeret 7 sager,hvor der er blevet meddelt afslag til ansøgere, som ud fra de oplysninger,der foreligger på sagerne, havde børn, der var født statsløse i Danmark.Herudover har Justitsministeriet identificeret én sag, hvor ét af ansøgerensbørn – som ud fra de oplysninger, der foreligger på sagen, er født statsløs iDanmark – er fyldt 18 år inden vedtagelsen af den lov, som ansøgeren eroptaget på, og dermed ikke opfylder betingelserne for at erhverve danskindfødsret sammen med forælderen, jf. § 6, stk. 2, jf. § 5, stk. 1, 2. pkt. iindfødsretsloven.I 7 af de 8 sager er der ikke givet vejledning til ansøgeren om mulighedenfor, at ansøgerens børn eventuelt selvstændigt vil kunne søge om danskindfødsret i medfør af FN’s Børnekonvention eller FN’s konvention ombegrænsning af statsløshed. I én af de 8 sager er der ikke givet en fyldest-gørende vejledning.Det skal bemærkes, at ansøgeren i én af de 8 sager ikke er statsløs. Dennesag er identificeret ved et tilfælde.

3.

Justitsministeriet har iværksat, at der tages kontakt til ansøgerne i de 8sager, der er nævnt ovenfor under pkt. 2, med henblik på, at de pågælden-de modtager vejledning om deres børns eventuelle rettigheder efter FN’sBørnekonvention og FN’s konvention om begrænsning af statsløshed. Detbemærkes, at ét af børnene som nævnt er fyldt 18 år. Justitsministeriet harpå den baggrund iværksat, at der tillige tages kontakt til vedkommendeselv med henblik på, at den pågældende også selv modtager den nævntevejledning.Det skal endvidere for god ordens skyld bemærkes, at børnene i én af de 8sager efterfølgende har søgt om – og opnået – dansk indfødsret efter FN’sBørnekonvention.Justitsministeriet har endvidere iværksat, at der på ministeriets hjemmesideorienteres om, at tidligere ansøgere om indfødsret, der har børn, som var3
omfattet af ansøgningen, og hvor barnet ikke i den forbindelse har opnåetdansk indfødsret, ikke er blevet vejledt om disse børns eventuelle rettighe-der i henhold til FN’s Børnekonvention og FN’s konvention om begræns-ning af statsløshed. Der orienteres i den forbindelse på hjemmesiden desu-den generelt om rettighederne i henhold til FN’s Børnekonvention og FN’skonvention om begrænsning af statsløshed.Justitsministeriet har som nævnt ovenfor under pkt. 2 derudover iværksat,at der fra den 28. juni 2013 i alle tilfælde, hvor en ansøger om dansk ind-fødsret på ansøgningstidspunktet eller på tidspunktet for et eventuelt afslagpå indfødsret har børn under 18 år, som er omfattet af ansøgningen, blivergivet vejledning til ansøgeren om børnenes eventuelle rettigheder i hen-hold til FN’s Børnekonvention og FN’s konvention om begrænsning afstatsløshed.Tilsvarende har Justitsministeriet iværksat, at der i alle tilfælde, hvor enforælder opnår dansk indfødsret, men et barn ikke opfylder betingelsernefor at opnå dansk indfødsret sammen med forælderen, jf. § 6, stk. 2, jf. § 5,stk. 1, 2. pkt., i indfødsretsloven, bliver givet vejledning til ansøgeren ombarnets eventuelle rettigheder i henhold til FN’s Børnekonvention og FN’skonvention om begrænsning af statsløshed.
Morten Bødskov/Louise Vadheim Guldberg
4