Grønlandsudvalget 2012-13
GRU Alm.del Bilag 10
Offentligt
1197612_0001.png
1197612_0002.png
1197612_0003.png
1197612_0004.png
1197612_0005.png
1197612_0006.png
1197612_0007.png
1197612_0008.png
1197612_0009.png
1197612_0010.png
5. oktober 2012
EM 2012/110

Forslag til: Inatsisartutlov nr. xx af xx. xxx 2012 om bygge- og anlægsarbejder ved

storskalaprojekter

Kapitel 1

Formål og anvendelsesområde m.v.

§ 1.

Ved inatsisartutloven tilstræbes at fremme investeringer i og gennemførelse afstorskalaprojekter af særlig betydning for Grønlands økonomiske udvikling og at gøre detteunder hensynstagen til befolkningens interesser.Stk. 2.Ved inatsisartutloven tilstræbes at forebygge og begrænse utilsigtede negativevirkninger på samfundsøkonomien og erhvervslivets konkurrenceevne, herunderuforholdsmæssige stigninger i det generelle løn- og omkostningsniveau, som følge afaktiviteter omfattet af loven.

§ 2.

Inatsisartutloven finder anvendelse på et projektselskabs indhentning af tilbud påanlægsaftaler og tildeling af ordrer om anlægsaftaler, når Naalakkersuisut har meddelttilladelse til, at indhentningen af tilbud og tildelingen af ordrer kan ske på vilkår fastsat efterdenne inatsisartutlov, jf. § 7.

§ 3.

Når et projekt er et storskalaprojekt, jf. § 6, stk. 1, finder inatsisartutloven anvendelsepå projektets anlægsaktiviteter, jf. § 5, stk. 3, og ikke på andre aktiviteter.Stk. 2.Når et projekt ikke er et storskalaprojekt finder loven ikke anvendelse på projektetsanlægsaktiviteter, jf. § 5, stk. 3, eller andre aktiviteter.

Kapitel 2

DefinitionerProjekt og projektselskab

§ 4.

Ved projekt forstås et projekt, der omfatter en af følgende aktiviteter:1) Udnyttelse af mineralske råstoffer efter en tilladelse meddelt i henhold til råstofloven(råstofprojekt).2) Industrivirksomhed baseret på anvendelse af elektricitet produceret af et eller flerevandkraftanlæg efter en tilladelse meddelt i henhold til vandkraftloven.________________EM 2012/110IAN 2012 0715573
3) Udnyttelse af vandkraft til produktion af elektricitet efter en tilladelse meddelt i henhold tilvandkraftloven.Stk. 2.Ved projektselskab forstås en virksomhed eller en gruppe af virksomheder, som vilgennemføre eller gennemfører et storskalaprojekt.Projektanlæg, anlægsfasen, etablering, anlægsaktiviteter, anlægsomkostninger oganlægsaftaler

§ 5.

Ved projektanlæg forstås et projekts grundlæggende anlæg, bygninger, maskinertekniske indretninger og anden fysiske infrastruktur.Stk. 2.Ved anlægsfasen forstås den fase, hvori et projekts projektanlæg etableres.Stk. 3.Ved anlægsaktiviteter forstås bygge- og anlægsarbejder og tilknyttede aktiviteter vedetablering af et projekts projektanlæg i anlægsfasen. Tilknyttede aktiviteter omfatter dog ikkemadlavning, kantinedrift, rengøring, lokal transport i forbindelse dermed og lignende arbejdeog tjenesteydelser.Stk. 4.Ved anlægsomkostninger forstås et projekts samlede omkostninger ved etablering afprojektanlæg i anlægsfasen.Stk. 5.Ved anlægsaftale forstås aftale om udførelse af anlægsaktiviteter i anlægsfasen.Storskalaprojekt

§ 6.

Et projekt anses efter denne inatsisartutlov for et storskalaprojekt, hvis:1) projektets anlægsomkostninger overstiger fem milliarder danske kroner og2) projektets behov for arbejdskraft ved udførelsen af anlægsaktiviteter overstiger denegnede, ledige og tilgængelige arbejdskraft, der er til rådighed i Grønland, eller3) projektets krav til teknisk og økonomisk kapacitet hos virksomheder, der udføreranlægsaktiviteter, overstiger grønlandske virksomheders kapacitet i teknisk eller økonomiskhenseende.Stk. 2.Med virkning fra den 1. januar 2013 reguleres det i stk. 1, nr. 1, nævnte beløb årligt ioverensstemmelse med stigningen i byggeomkostningsindekset.

Kapitel 3

Indhentning af tilbud på anlægsaftaler, tildeling af anlægsaftaler samt tilladelse tilindhentning af tilbud på anlægsaftaler på særlige vilkår

§ 7.

Naalakkersuisut kan meddele et projektselskab tilladelse til, at indhentning af tilbud påanlægsaftaler og tildeling af ordrer om anlægsaftaler skal ske på vilkår fastsat efter denneinatsisartutlov.Stk. 2.En tilladelse efter stk. 1 kan kun meddeles til et projektselskab, der er aktieselskabmed hjemsted i Grønland.4
Stk. 3.Indgår projektselskabet i en koncern, skal selskabet handle til armslængdepriser ogpå armslængdevilkår.Stk. 4.Indhentning af tilbud på anlægsaftaler, og tildeling af ordrer om anlægsaftaler, kanudbydes internationalt og ved international indhentning af underhåndsbud i overensstemmelsemed god national og international praksis.Stk. 5.Naalakkersuisut skal i en tilladelse fastsætte bestemmelser om vilkår for indhentningaf tilbud på anlægsarbejder og tildeling af ordrer om anlægsarbejder, herunder krav somprojektselskabet skal stille ved indhentning af tilbud og tildeling af ordrer. Der skal blandtandet fastsættes bestemmelser om projektselskabets og dets tjenesteyderes anvendelse afgrønlandske virksomheder og grønlandsk arbejdskraft, idet anvendelse af grønlandskevirksomheder og grønlandsk arbejdskraft i størst muligt omfang skal fremmes vedindhentning af tilbud og indgåelse af trepartsaftaler (Impact Benefit Agreements, IBAs)mellem selvstyret, andre offentlige myndigheder og projektselskabet, jf. § 9, stk. 3-6.Stk. 6.Naalakkersuisut skal i en tilladelse fastsætte bestemmelser om, under hvilkeomstændigheder tilladelsen fortabes eller kan tilbagekaldes af Naalakkersuisut, omNaalakkersuisuts ret til at meddele påbud om overholdelse af inatsisartutloven, bestemmelserfastsat i medfør af inatsisartutloven og tilladelsesvilkår, jf. § 17, samt om rettighedshaverenspligt til at betale erstatning eller bod m.v.Stk. 7.Inden meddelelse af en tilladelse efter stk. 1 skal Naalakkersuisut sende sit udkast tilgodkendelse af VVM-redegørelsen, jf. § 8, stk. 1, og sit udkast til godkendelse af VSB-redegørelsen, jf. § 9, stk. 1, i høring. Høringen skal omfatte lokale offentlige myndigheder,grønlandske arbejdsgiverorganisationer og arbejdstagerorganisationer samt grønlandskeforeninger og organisationer, som efter deres vedtægter har til formål at varetage væsentligeinteresser vedrørende samfundsmæssig bæredygtighed, miljøbeskyttelse ellermenneskerettigheder.Stk. 8.Naalakkersuisut skal orientere et relevant udvalg under Inatsisartut indenNaalakkersuisut meddeler en tilladelse efter stk. 1.

Kapitel 4

Miljøvurdering ogvurdering af samfundsmæssig bæredygtighedMiljøvurdering (VVM)

§ 8.

Inden der kan meddeles tilladelse efter § 7, stk. 1, skal der være foretaget en vurderingaf virkningerne på miljøet (VVM), og en redegørelse derfor (VVM-redegørelse) efter reglernei råstoflovlovgivningen og miljølovgivningen skal være godkendt af Naalakkersuisut.Stk. 2.Inden en VVM-redegørelse indgives til Naalakkersuisut skal Naalakkersuisutforetage høring af et udkast til redegørelsen. Høringen skal omfatte lokale offentligemyndigheder, grønlandske arbejdsgiverorganisationer og arbejdstagerorganisationer samt5
lokale foreninger og organisationer, som efter deres vedtægter har til formål at varetagevæsentlige interesser vedrørende samfundsmæssig bæredygtighed eller miljøbeskyttelse.Vurdering af samfundsmæssig bæredygtighed (VSB)

§ 9.

Inden der kan meddeles tilladelse efter § 7, stk. 1, skal der være foretaget en vurderingaf den samfundsmæssige bæredygtighed (VSB) ved storskalaprojektets gennemførelse, og enredegørelse derfor skal være godkendt af Naalakkersuisut.Stk. 2.I det omfang regler om foretagelse af VSB ikke følger af anden lovgivning, skaldenne foretages i overensstemmelse med anerkendt god international praksis på området.Inden en VSB-redegørelse indgives til Naalakkersuisut skal Naalakkersuisut foretage høringaf et udkast til redegørelsen. Høringen skal omfatte lokale offentlige myndigheder,grønlandske arbejdsgiverorganisationer og arbejdstagerorganisationer samt lokale foreningerog organisationer, som efter deres vedtægter har til formål at varetage væsentlige interesservedrørende samfundsmæssig bæredygtighed eller miljøbeskyttelse.Stk. 3.En VSB-redegørelse skal danne grundlag for indgåelse af trepartsaftaler (ImpactBenefit Agreements, IBAs) mellem selvstyret, andre offentlige myndigheder ogprojektselskabet. En trepartsaftale skal være indgået, inden der kan meddeles en tilladelseefter § 7, stk. 1.Stk. 4.I en trepartsaftale skal det fastsættes, at udbud og tildeling af ordrer om anlægsaftaler,der er omfattet af trepartsaftalen, skal ske på grundlag af ”Fælles betingelser for arbejder ogleverancer i bygge- og anlægsvirksomhed i Grønland” i de tilfælde, hvor de fælles betingelserer anvendelige. En trepartsaftale skal indeholde relevante bestemmelser om uddannelse ellervidereuddannelse af grønlandsk arbejdskraft og om opbygning eller videreudvikling afgrønlandske virksomheders kompetencer og viden. En trepartsaftale skal endvidere indeholdeen bestemmelse om, at tvister vedrørende aftalen afgøres af Retten i Grønland som 1. instans.Stk. 5.Inden indgåelse af en trepartsaftale skal der foretages høring af lokale offentligemyndigheder, grønlandske arbejdsgiverorganisationer og arbejdstagerorganisationer samtlokale foreninger og organisationer, som efter deres vedtægter har til formål at varetagevæsentlige interesser vedrørende samfundsmæssig bæredygtighed eller miljøbeskyttelse. Iforbindelse med høringen skal høringsparterne gives oplysninger, der kan danne baggrund forafgivelse af en udtalelse om forhold i trepartsaftalen af væsentlig betydning for grønlandskevirksomheder, grønlandske arbejdstagere eller projektets indvirkning på samfundsmæssigeeller miljømæssige forhold.Stk. 6.Rettighedshaveren og dennes entreprenører, leverandører og tjenesteydere skalanvende grønlandske virksomheder ved entrepriser, leverancer og tjenesteydelser.Naalakkersuisut kan dog tillade, at andre virksomheder kan anvendes, hvis den pågældenderettighedshaver, entreprenør, leverandør eller tjenesteyder godtgør, at grønlandskevirksomheder ikke er konkurrencedygtige i teknisk eller kommerciel henseende.
6

Kapitel 5

AnsættelsesforholdKollektive overenskomster og mindsteløn for udenlandsk arbejdskraft m.v.

§ 10.

Projektselskabet skal sørge for, at udenlandske ansatte, der anvendes ved udførelse afstorskalaprojektets aktiviteter omfattet af en tilladelse efter denne inatsisartutlov, har løn- ogansættelsesvilkår og arbejdsforhold, som er acceptable og objektivt og sagligt begrundede.Projektselskabet skal endvidere være ansvarlig for at sikre dette ved indhentning af tilbud påanlægsarbejder og tildeling af ordrer om anlægsarbejder.Stk. 2.Udenlandske ansatte, der anvendes ved udførelse af storskalaprojektets aktiviteteromfattet af en tilladelse efter denne inatsisartutlov, kan være omfattet af kollektiveoverenskomster om løn- og ansættelsesvilkår og arbejdsforhold indgået med udenlandskefaglige organisationer.Stk. 3.Kollektive overenskomster som nævnt i stk. 2 skal udtrykkeligt angive, at de kungælder for udenlandske ansatte, der anvendes ved udførelse af storskalaprojektets aktiviteteromfattet af en tilladelse efter denne inatsisartutlov.Stk. 4.Kollektive overenskomster som nævnt i stk. 2, som er indgået af en udenlandskfaglig organisation, omfatter ansatte, der er medlemmer af den pågældende fagligeorganisation, og andre ansatte, der er statsborgere i det land, hvor den faglige organisation erhjemmehørende.Stk. 5.Kollektive overenskomster som nævnt i stk. 2 kan for samme faglige område indgåsmed flere udenlandske organisationer, herunder med flere organisationer fra samme land. Erkollektive overenskomster for samme faglige område indgået med flere udenlandske fagligeorganisationer fra samme land, kan ansatte, der er statsborgere i landet og ikke er medlem afnogen af organisationerne, aftale med projektselskabet, hvilken overenskomst de skal væreomfattet af.Stk. 6.Løn- og ansættelsesvilkår og arbejdsforhold for udenlandske ansatte, der anvendesved udførelse af storskalaprojektets aktiviteter omfattet af en tilladelse efter denneinatsisartutlov, må ikke være i strid med de for Grønland gældende retsregler eller Grønlandsinternationale forpligtelser.Stk. 7.Løn- og ansættelsesvilkår og arbejdsforhold fastsat ved en kollektiv overenskomstsom nævnt i stk. 2 anses som acceptable og objektivt og sagligt begrundede, medmindre detgodtgøres, at overenskomsten eller bestemte vilkår er ugyldige efter retsregler i detpågældende land eller Grønland eller efter Grønlands internationale forpligtelser.Stk. 8.I en kollektiv overenskomst som nævnt i stk. 2 eller en ansættelsesaftale for enudenlandsk ansat kan der ikke fastsættes en lavere løn pr. time end den grundløn pr. time, derer fastsat i kollektive overenskomster indgået mellem grønlandske faglige organisationer. Vedopgørelse af en løn fastsat i en kollektiv overenskomst som nævnt i stk. 2 eller enansættelsesaftale for en udenlandsk ansat kan indregnes værdi af kost og logi,7
beklædningsudgifter, frirejser og forsikring, i det omfang den samlede værdi deraf ikke erstørre end et bestemt beløb om ugen, jf. stk. 9.Stk. 9.Beløbet nævnt i stk. 8 fastsættes af Naalakkersuisut ved udstedelse af enbekendtgørelse derom og på grundlag af Naalakkersuisuts skønsmæssige vurdering af densamlede værdi af kost og logi, beklædningsudgifter, frirejser og forsikring. Med virkning fra1. januar året efter Naalakkersuisuts udstedelse af bekendtgørelsen reguleres beløbet fastsat ibekendtgørelsen årligt i overensstemmelse med ændringen i det grønlandskeforbrugerprisindeks.Stk. 10.I en aftale mellem en udenlandsk ansat og en udenlandsk arbejdsgiver kan der ikkeske fravigelse til ugunst for den ansatte af løn- og ansættelsesvilkår fastsat ved en kollektivoverenskomst som nævnt i stk. 2.Stk. 11.I øvrigt gælder almindelig kollektiv arbejdsret i Grønland for udenlandske ansatte,udenlandske faglige organisationer og kollektive overenskomster som nævnt i stk. 2, herunderfor forhandlinger om indgåelse af sådanne kollektive overenskomster og kollektivekampskridt til støtte derfor.Forsikring og hjemrejse

§ 11.

Projektselskabet skal ved indhentning af tilbud på anlægsarbejder og tildeling afordrer om anlægsarbejder stille krav om, at en tilbudsgiver og en aftalepart er kontraktligtforpligtet til følgende:1) Tegne erhvervs- eller produktansvarsforsikring.2) Tegne lovpligtig arbejdsskadeforsikring og erhvervssygdomssikring. Tilbudsgiverens ogaftalepartens pligt til at afholde udgiften til forsikringsdækning skal fremgå afansættelsesvilkårene.3) Tegne forsikring til sikkerhed for betaling af udgifter til evakuering, transport ogsygehusbehandling af syge og tilskadekomne arbejdstagere. Tilbudsgiverens og aftalepartenspligt til at afholde udgiften til forsikringsdækning skal fremgå af ansættelsesvilkårene.4) Sikre, at de udenlandske arbejdere forlader Grønland, når de ikke længere er beskæftigedepå storskalaprojektet. Tilbudsgiveren og aftaleparten skal om nødvendigt bære udgifterne tilhjemrejse.5) Sikre, at sundhedsuddannede personer er til stede på eller nær ved arbejdsstedet.

Kapitel 6

Anden lovgivning

§ 12.

Lovgivningen om regulering af arbejdskrafttilgang finder ikke anvendelse forudenlandsk arbejdskraft, der er beskæftiget på projekter omfattet af en tilladelse meddelt efterdenne inatsisartutlov.
8

§ 13.

Lovgivningen om søtransport af gods til, fra og i Grønland finder ikke anvendelse påsøtransport i tilknytning til aktiviteter omfattet af en tilladelse meddelt efter denneinatsisartutlov.

§ 14.

Lovgivningen om ferie finder ikke anvendelse på udenlandske medarbejdere ansat påløn- og ansættelsesvilkår fastsat efter § 10.

§ 15.

Lovgivningen om næringsvirksomhed finder ikke anvendelse på bygge- oganlægsarbejder og dertil knyttede leverancer omfattet af en tilladelse meddelt efter denneinatsisartutlov.

Kapitel 7

Myndighedsbehandling og klage med videre

§ 16.

Ansøgning om meddelelse af en tilladelse efter denne inatsisartutlov indgives tilNaalakkersuisut.Stk. 2.Naalakkersuisut udsteder en bekendtgørelse med nærmere bestemmelser om høringefter stk. § 7, stk. 7, § 8, stk. 2, og § 9, stk. 2 og 5. Høring skal blandt andet medvirke til atfremme befolkningens og virksomheders inddragelse i fastlæggelsen af grundlag forvurderinger og afgørelser efter denne inatsisartutlov, herunder med hensyn tilsamfundsmæssig bæredygtighed, miljøbeskyttelse og vurdering af mulige virkninger påsamfund eller miljø.

§ 17.

Naalakkersuisut fører tilsyn med overholdelse af inatsisartutloven. Naalakkersuisutkan meddele påbud om overholdelse af inatsisartutloven, bestemmelser fastsat i medfør afinatsisartutloven og tilladelsesvilkår. Påbud kan meddeles til projektselskabet eller andre, derudfører anlægsaktiviteter omfattet af en tilladelse meddelt efter § 7.

§ 18.

Projektselskabet skal regelmæssigt fremsende rapportering om anlægsaktiviteterne,herunder blandt andet rapportering om økonomiske forhold, beskæftigede, sikkerhedsforholdog sundhedsforhold.Stk. 2.Vilkår om rapportering samt om fortrolighed i forbindelse dermed fastsættes itilladelsen.Stk. 3.Naalakkersuisut sender en sammenfatning eller et uddrag af projektselskabetsrapportering til et relevant udvalg under Inatsisartut til udvalgets orientering og offentliggørde dele af rapporteringen, som ikke er fortrolige.Stk. 4.I tilladelsen fastsættes vilkår om, at projektselskabet skal offentliggøre kollektiveoverenskomster som nævnt i § 10, stk. 2, og oplysninger om generelle løn- ogansættelsesvilkår for udenlandske ansatte, der ikke er omfattet af en kollektiv overenskomst.
9

§ 19.

Projektselskabet og andre, der udfører anlægsaktiviteter omfattet af en tilladelsemeddelt efter § 7, betaler udgifter i forbindelse med sagsbehandling og andenmyndighedsbehandling efter inatsisartutloven, herunder udgifter til nødvendig oversættelse ogtolkning.Stk. 2.Betalingen kan opkræves som gebyrer eller udgiftsrefusion. Naalakkersuisut kanfastsætte nærmere bestemmelser derom.

§ 20.

Afgørelser efter denne inatsisartutlov kan træffes af en eller flere myndigheder underNaalakkersuisut, i det omfang den eller de nævnte myndigheder har beføjelse dertil efterbestemmelser fastsat af Naalakkersuisut i medfør af stk. 2.Stk. 2.Naalakkersuisut kan fastsætte nærmere bestemmelser om forholdene nævnt i stk. 1 og§ 21, jf. dog stk. 3 og 4.Stk. 3.Naalakkersuisut træffer afgørelse om meddelelse, væsentlig ændring, overdragelse,tilbagekaldelse og godkendelse af tilbagegivelse af en tilladelse efter § 7, stk. 1.Stk. 4.Afgørelser om forhold, der kan få væsentlig indvirkning på samfundet eller miljøet,herunder om godkendelse af en VVM-redegørelse eller en VSB-redegørelse eller omindgåelse af en tredjepartsaftale (IBA), træffes af Naalakkersuisut.

§ 21.

Klage over en afgørelse truffet af en myndighed under Naalakkersuisut efter denneinatsisartutlov, jf. § 20, kan indbringes for Naalakkersuisut.Stk. 2.Klagefristen er 6 uger. Klagefristen regnes fra dagen for meddelelsen, hvis afgørelsener meddelt til en part, og fra dagen for offentliggørelse, hvis afgørelsen er offentligtbekendtgjort. Hvis klagefristen udløber på en lørdag eller en helligdag, forlænges klagefristentil den følgende hverdag.Stk. 3.En klage skal indgives skriftligt til den myndighed, der har truffet afgørelsen. Snarestmuligt efter klagefristens udløb sender myndigheden klagen og myndighedens afgørelse ogbemærkninger til klagen til Naalakkersuisut.Stk. 4.En klage over en godkendelse eller en dispensation har ikke opsættende virkning,medmindre Naalakkersuisut bestemmer andet.Stk. 5.Naalakkersuisut kan fastsætte bestemmelser om, at en godkendelse eller endispensation ikke må udnyttes inden for klagefristen.Stk. 6.En klage over et påbud eller et forbud har ikke opsættende virkning, medmindreNaalakkersuisut bestemmer andet.Stk. 7.De følgende er klageberettigede:1) Den afgørelsen er rettet til.2) Enhver, der har en individuel, væsentlig interesse i sagens udfald.3) Lokale arbejdsgiverorganisationer og arbejdstagerorganisationer.4) Grønlandske foreninger og organisationer, som efter deres vedtægter har til formål atvaretage væsentlige interesser vedrørende samfundsmæssig bæredygtighed, miljøbeskyttelseeller menneskerettigheder.10

Kapitel 8

Andre regler

§ 22.

Sagsbehandling kan foretages og afgørelser kan træffes på engelsk, hvis adressaternefor afgørelserne ønsker det og hensynet til sagens parter ikke på afgørende måde taler imod atanvende engelsk.

Kapitel 9

Sanktionsbestemmelser

§ 23.

Der kan idømmes bøde efter kriminalloven for Grønland til den, der forsætligt ellergroft uagtsomt:1) Afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger, som en myndighedhar krav på i henhold til denne inatsisartutlov eller i henhold til bestemmelser fastsat i medføraf denne inatsisartutlov, jf. § 18.2) Undlader at efterkomme påbud meddelt efter denne inatsisartutlov eller bestemmelser ogtilladelsesvilkår fastsat i medfør af denne inatsisartutlov, jf. § 17.Stk. 2.Hvor inatsisartutloven eller bestemmelser fastsat i medfør af inatsisartutlovenhjemler fastsættelse af bøde, kan bøden pålægges en juridisk person efter § 17 i kriminallovfor Grønland.Stk. 3.Bøder, som idømmes i medfør af denne inatsisartutlov eller bestemmelser fastsat imedfør af inatsisartutloven, tilfalder landskassen.

Kapitel 10

Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser

§ 24.

Inatsisartutloven træder i kraft den 1. januar 2013.
Grønlands Selvstyre, den xxxxxx 2012
Kuupik Vandersee Kleist
11

Således vedtaget af Inatsisartut ved tredje behandlingen den 7. december 2012.

Formand for Inatsisartut Josef Motzfeldt

/

Generalsekretær Ellen Kolby Chemnitz

12