Forsvarsudvalget 2012-13, Det Udenrigspolitiske Nævn 2012-13
FOU Alm.del Bilag 83, UPN Alm.del Bilag 113
Offentligt
1208968_0001.png
1208968_0002.png
1208968_0003.png
1208968_0004.png
1208968_0005.png
1208968_0006.png

Januar, 2013

BILAG 1

TIL PRODUKTIONS- OG YDELSESKONTRAKT

BESKRIVELSE AF PROJEKTER FOR 2013

Dette bilag beskriver de enkelte projekter, som fremgår af resultatkontrakten for 2013.En egentlig synopsis vil blive udarbejdet ved projektets igangsættelse. Interessentervil løbende blive inddraget, jf. CMS’ projekthåndbog.Ressourcer er her opgjort i projekttimer. Disse projekttimer skal betragtes som et målfor den indsats, som der lægges i projektet – både absolut og i sammenligning medandre processer. En række andre faktorer fx ferie, kompetenceopbygning o.lign. ind-går i opgørelsen af projekttimer.Det skal bemærkes, at resultatkontrakten er aktivitetsbestemt; dvs. at den opgør pro-dukter snarere end projekter. Et projekt kan således have flere aktivitetsnumre i kon-trakten og i dette bilag. Et eksempel er aktiviteter der på den en eller den anden mådebeskæftiger sig med Asien. Timetallet er et foreløbigt skøn. En egentlig projektplanvil blive udarbejdet ved projektstart.

13.1. Arktisk inddragelse af civilsamfund – en sammenlignende analyse af cana-

diske og nordiske modeller

Ressourcer: 600 timerDen accelererende udvikling af de komplekse opgaver i Arktis skaber behov for kon-tinuerlig tilpasning og udvikling af Kongerigets samlede beredskab. I forlængelse afCMS’s projekt fra 2012 om inddragelse af civilsamfundet til løsning af forsvaretsopgaver i Grønland, vil dette projekt inddrage en bredere kreds af erfaring mht. ind-dragelsen af civilsamfundet i den komplekse opgaveløsning i arktiske egne. Projektetvil blandt andet se på muligheder for samarbejde om uddannelse o.a., blandt andetinden for rammen af Smart Defence. Projektet vil inddrage erfaringer fra projekt13.15.

13.2. Sikkerheds- og forsvarspolitisk barometer

Ressourcer: 500 timerCentret udarbejder og gennemfører en årlig internetbaseret meningsmåling af en po-pulation bestående af personer i ind og udland med viden om og erfaring med dansksikkerheds- og forsvarspolitik. Gentagne målinger vil give et evidensbaseret grundlagfor den offentlige debat om trendser og prioriteter i sikkerheds- og forsvarspolitikken.Denne måling vil give indsigt i debatter og overvejelser bag den førte politik og såle-des give et helt nyt datagrundlag for den sikkerheds- og udenrigspolitiske debat. Så-danne målinger giver ydermere mulighed for at være på forkant med tendenser ogudviklinger, som eksperterne kan identificere. Derudover vil målingen understøttecentrets netværksaktiviteter og på sigt bidrage til dokumenteringen af udviklingen afholdninger til dansk sikkerheds- og forsvarspolitik. Målingen gentages i de kommen-de år. Eksisterende meningsmålinger er baseret på hele befolkningen og gennemføresusystematisk. Barometret vil være en måling baseret på en population med særligeforudsætninger for at udtale sig om emnet. Denne type måling kendes fra Berlingskenyhedsmagasins årlige magtmåling og fra det engelske RUSI’s årlige måling om bri-tisk sikkerheds- og forsvarspolitik.1

13.3. Civile-Militære Relationer i Danmark

Ressourcer: 100 timerForholdet mellem officer, embedsmænd og politikere i fastsættelsen af politikker ogprioriteter i forsvarspolitikken såvel som i gennemførelsen af konkrete operationer eret klassisk forskningsfelt som har fået fornyet interesse i de sidste 10-20 år. I en dansksammenhæng har de nye erfaringer som man har gjort sig i missionerne i Irak og Af-ghanistan ledt til forslag om at ændre governance-strukturerne på Forsvarsministerietsområde (f.eks. forslaget om sammenlægning med FKO og ministeriets departement).Disse forslag har ledt til en debat om den demokratiske kontrol med forsvaret og ba-lancen folketing-regering-forsvar. Projektet vil belyse disse spørgsmål og skabe ram-mer for debatten om disse spørgsmål. Projektet gennemføres i samarbejde med DIISmed henblik på at styrke og udvikle CMS og DIIS’ kompetencer på området i fælles-skab.

13.4. Udvalgte NATO-landes forsvar og deres performance: Fakta og Best Prac-

tices

Ressourcer: 700 timerFormålet med arbejdet er – bl.a. på baggrund af NATO’s arbejde med input/outputmetrics - at afdække, hvorfor nogle NATO-lande formår at udnytte deres forsvars-budgetter bedre end andre i relation til output. Analysen skal identificere centrale for-klaringer/best practices – bl.a. med det mål at andre lande vil kunne lade sig inspirereaf de identificerede best practices. Rapporten vil som baggrund herfor analysere ogsammenligne output på makro-niveau i forhold til national økonomiske indikatorer(BNP, forsvarsbudget osv), såvel som på mikro-niveau, hvor projektet vil sammenlig-ne enheder og kapacitet i forhold til pris. En sådan analyse vil kunne indgå som etelement i diskussioner omkring både udviklings- og effektiviseringpotentialer, samtidentificere områder, hvor potentialet måtte være større end på andre områder. Rap-porten vil inddrage lignende analyser i EDA-regi.Skal udarbejdes som en rapport på engelsk. Denne kan muligvis med fordel kobles tilarbejdet med effektmålinger (13.20) samt en række projekter om NATO og SmartDefence.

13.5. Små stater og Global Commons

Ressourcer: 200 timerI samarbejde med Lee Kuan Yee School of Public Policy i Singapore gennemføres enworkshop, hvor danske og singaporeanske forskere og praktikere kan udveksle erfa-ringer og ideer om små staters muligheder og udfordringer fsva. Global commons.Singapore og Danmark har mange strukturelle betingelser tilfælles, men har grebetdisse udfordringer meget forskelligt an. Det giver mulighed for at udforske en små-stats muligheder i en globaliseret verden, med særligt henblik på småstater der er dybtafhængige af den globale infrastruktur for at fungere. Projektet vil således udvikleviden og kompetencer, samt skabe netværk.

13.6. Amerikanske sikkerhedspolitiske prioriteter

Ressourcer: 600 timerDen økonomiske krise og de globale magtforskydninger betyder at en række af Dan-marks vigtigste partnere på det sikkerheds- og forsvarspolitiske område forandrer de-res sikkerhedspolitiske strategier og militære styrkestrukturer i disse år. CMS vil i dekommende år analyse de overvejelser, debatter, politikker og initiativer som former2
den sikkerheds- og forsvarspolitik hos vores partnere, som Danmark skal forholde sigtil. Dette projekt fokuserer på amerikanske sikkerhedspolitiske prioriterer og hvilkenbetydning ændringen i disse prioriterer vil få for dansk sikkerheds- og forsvarspolitik.Amerikansk sikkerhedspolitik er centralt for Danmark og derfor er en dybere analyseaf tendenser og prioriteringer i amerikansk politik afgørende for at den danske debatog danske beslutningstagere er på forkant med udviklingen.

13.7. Kritisk Infrastruktur og CNO

Ressourcer: 400 timerProjektet vil analysere på kritisk infrastruktur som begreb og kortlægge alvorlige sår-barheder og trusler med henblik på at anbefale, hvordan der bedst tages højde for cy-ber-risici og trusler i etableringen af et robust og sikkert samfund. Projektet vil desu-den inddrage tiltage i EU, NATO og andre internationale samarbejdspartnere. Projek-tet kan gennemføres som en serie af workshops med eksperter og ressourcepersonermed en efterfølgende rapport. Deadline ultimo august 2013.Kristian Lauta (Retsvidenskab, KU) vil bistå CMS i udarbejdelsen af dette projekt.

13.8. Folkeretten og CNO

Ressourcer: 600 timerProjektet vil beskæftige sig med staters CNO-operationer i gråzonen mellem militæreog politimæssige operationer med henblik på afklare folkeretslig problemstillinger.Folkeretten åbner op for lovlige modforanstaltninger mod folkeretsstridige handlin-ger, men det er i praksis uklart, hvorledes en stat må reagere på et cyberangeb, derudgår fra andre stater eller fra private personer i udlandet. Et centralt element vil væreat kortlægge strategier, doktriner og konceptudvikling hos Danmarks strategiske sam-arbejdspartnere med henblik på at identificere, hvorledes de forbereder sig på fremti-dige CNO-udfordringer. I udgangspunktet er projektets produkt en rapport (på en-gelsk), men forsvarsministeriet og CMS kan beslutte at afholde en konference omemnet i løbet af 2013 under forudsætning af fornøden bevilling.Deadline ultimo 2013.Anders Henriksen (Retsvidenskab, KU) vil bistå CMS i udarbejdelsen af dette pro-jekt.

13.9. Kina og Arktis

Ressourcer: 120 timerEn konferencerapport om arktisk geopolitik, med særlig henblik på Kina, baseret på etseminar.

13.10. Piratnetværk

Ressourcer: 170 timerCMS vil fortsæt være vært for piratnetværket, som bringer en række interessenter påområdet sammen og har udviklet sig til et vigtigt forum for udveksling af viden påområdet.

13.11. Refleksionsgruppe om Kina og Kinanetværk

Ressourcer: 200 timerRefleksionsgruppen er et lukket forum som giver mulighed for en åben og udvik-lingsorienteret dialog mellem centrale danske aktører og danske såvel som internatio-nale forskningskapaciteter. Kinanetværket er et åbent forskerforum, som blandt andethar produceret en antologi.3

13.12. Asien som sikkerhedspolitisk udfordring

Ressourcer: 200 timerEt forløb, der strækker sig over 6 koncentrerede studieworkshops af 2 timers varighedmed deltagelse af international kapacitet og en skarp, kompetent kommentator, derkan skabe grundlag for en diskussion. Deltagere skal være personer fra erhvervslivet,administration og organisationer. Emner: 1. The international System: Engaging Chi-na- China’s engagement, 2. Austerity and Globalisation: how robust is interdepend-ence? 3. The green and resource hungry China.4. India as a Maritime Power. 5. SmallStates in Asia and Globalisation 6. The Balance of Power in Asia 7. US Strategy inthe Pacific: AirSea Battle and the Asian Pivot. Kan arrangeres i samarbejde med fxThinkChina.dk.

13.13., 13.20, 13.22. Undervisning

Ressourcer: 952 timerUndervisning på Forsvarsakademiet: Valgfrit modul på stabskursus og specialevej-ledning .Undervisning på Universitetet: Udbud på Institut for Statskundskab, eventuelt i sam-arbejde med Forsvarsakademiet samt vejledning af Ph.d.-studerende og specialer.

13.14. Open Source Governance Seminar om Arktis

Ressourcer: 350 timerForsvarets opgaver i Arktis forandres i takt med, at kongeriget skal håndtere de nyeudfordringer og muligheder som klimaforandringerne i området skaber. Disse foran-dringer betyder at forsvaret indgår i en række nye kontekster og kommer i dialog mednye interessenter. For at fremme dialog og indsigt i hvilke udfordringer og mulighederdet nye sikkerhedspolitisk landsskab skaber gennemfører CMS i samarbejde med For-svarsministeriet et seminar som Open Source Governance, der skal give mulighed fordialog og inspiration.Seminaret gennemføres 1. kvartal 2013 i samarbjede med planlægnings- og udvik-lingskontoret i Forsvarsministeriet

13.15. Kontorseminarer

Ressourcer: 100 timerCMS kan efter aftale give fagligt input, arrangere seminarer o.lign. i forbindelse medseminarer for afdelinger eller kontorer i forsvarsministeriet.

13.16. Smart Defence indenfor professionel militær uddannelse – muligheder for

øget nordisk samarbejde

Ressourcer: 600 timerProjektet vil undersøge i hvilket omfang professionel militær uddannelse (PME) kanblive et element af NATO’s reform dagsorden og som sådan supplere og understøtteinitiative som Smart Defence og Connected Forces Initiatives. I diskussionerne omPME efter erfaringeringer i forbindelse med Libyen operationen er NORDEFCO ble-vet nævnt som et eksempel på udvidet samarbejde. Projektet vil undersøge potentialetfor NORDEFCO samarbejde for så vidt angår PME. CMS kan inddrage PME institu-tioner i de nordiske lande og vil søge at bringe disse sammen med forskere og prakti-kere inden for feltet, herunder det danske forsvarsakademi og lignende uddannelsesin-stitutioner i de andre nordiske lande. Projektet vil inddrage erfaringer fra projekt 13.1.Projektet kan efter behov inddrage muligheder indenfor Northern Group.4

13.17. Projekt med ACT: Towards 2030 and Beyond

Ressourcer: 50 timerSom ansvarlig for NATOs fælles langtidsforsvarsplanlægning har Allied CommandTransformation igangsat en ny planlægningscyklus under overskriften "Towards 2030and Beyond". Dette "strategic foresight"-projekt forløber gennem en række internati-onale workshops og leder frem til udviklingen dels af et fælles langtidsstudiepapir,dels af en fælles proces for langtidsplanlægning. Center for Militære Studier deltager ihele forløbet som aktiv bidrager i forbindelse med paneldiskussioner og workshopdel-tagelse samt indgår en diskussion med ACT om yderligere bidrag til forløbet.

13.18. Projekt med ACT: NATO Foresight: Understanding Common Drivers

Ressourcer: 50 timerIndenfor rammen af NATO STO-samarbejdet foregår der arbejde med udvikling afmetoder til langtidsplanlægning indenfor alliancen. Arbejdsgruppen om “Foresight:Understanding Common Drivers” igangsatte et arbejde i 2012 med en rapport somudbygger alliancens fælles terminologi indenfor langtidsplanlægning og strategiskereviews i forbindelse med for eksempel forsvarsforlig. Center for Militære Studierdeltog med en "technical team member" efter aftale med FMT og FKO i 2012 og af-slutter projektet i 2013. Der forventes et lignende projekt til opfølgning igangsat iefteråret 2013.

13.19. Papir om forebyggende sikkerhed

Ressourcer: 250 timerSamtænkningsenheden under Forsvarsministeriet og Udenrigsministeriet er ved atudarbejde et fremadrettet papir om forebyggende sikkerhed med udgangspunkt i erfa-ringer fra samtænkning og komplekse internationale operationer de sidste 10 år. Medudgangspunkt i en køreplan og indholdsfortegnelse, der er godkendt af samtænkning-senhedens styregruppe skal arbejdet med papiret afsluttes i foråret 2013. Center forMilitære Studier deltager som sparringspartner på projektet herunder i form af støttetil research og skriveproces med input til ministeriernes papir.I forbindelse med projektet vil monografi om samtænkning (2011-12 projekt) blivefærdiggjort.

13.20. Effektmålinger

Ressourcer: 1.000 timerDette ph.d.-projekt tager udgangspunkt i den grundlæggende strategisk udfordring foralliancen og dens medlemslande, hvordan man etablerer sammenhæng mellem politi-ske mål og militære midler. I den forbindelse er afgørende for den politiske og strate-giske debat om, hvilke mål man kan stille sig og hvilke midler som skal til for at opnådem, at man er i stand til at vurdere effekten af militære såvel som civile midler i for-hold til de opsatte mål.Fra USA har ideen omEffect Based Operations(EBO) spredt sig til resten af NATO,men der stilles også fra nogle sider spørgsmålstegn ved denne tilgang. Hvilke alterna-tive muligheder for at indrette den strategiske og operationelle planlægning findes, oghvordan kan disse udvikles til bedst at imødekomme danske behov? Herunder kandiskuteres, hvordan man måler samspillet mellem kinetiske og ikke-kinetiske effekter.
5
Projektet skal indeholde en analyse for rollen af effektmålinger i militære operationer(med inddragelse af comprehensive approach i NATO-sammenhæng) og hvordandenne rolle forandres i takt med nye operationskrav, teknologier og doktriner. Projek-tet skal desuden indeholde en redegørelse for forskellige tilgange til effektmålinger ogen vurdering af hvordan effektmålinger bedst kan anvendes i implementeringen afdanske strategiske mål.

13.21. Sommerskole i dansk forsvarspolitik og strategiske studier

Ressourcer: Se 13.13.Undervisning ved Københavns Universitet, der skal bibringe studerende forståelse forog kompetencer til at analysere dansk forsvarspolitik.

13.22. Løbende seminarer om aktuelle forsvars- og sikkerhedspolitiske problem-

stillinger

Ressourcer: 200 timerCMS gennemfører minimum tre seminarer per år, som omhandler en aktuel forsvars-og sikkerhedspolitisk problemstilling. Seminarerne inddrager politikere, embedsfolkog andre med ekspertviden om aktuelle sikkerheds- og forsvarspolitiske problemstil-linger. Formålet med seminarerne er at sikre en kvalificeret debat om sikkerheds- ogforsvarspolitiske spørgsmål og skabe netværk, også mellem teoretikere og praktikere.

13.23. Vejledning af specialer

Ressourcer: Se 13.13.Undervisning på Forsvarsakademiet og Københavns Universitet.

13.24. Folkemøde Bornholm

Ressourcer: 200 timerBaseret på sine erfaringer fra 2010 og 2011 vil CMS afholde aktiviteter på Bornholmunder folkemødet, som sikrer forskningsformidling og debat om sikkerheds- og for-svarspolitik.

13.25., 13.26., 13.27. Analyser for forsvarsforligskredsen

Ressourcer: 2.500 timerCMS kan udarbejde rapporter og ’brief’ samt oplæg til seminar, konferencer, rund-bordssamtaler m.v. efter ønske fra forsvarsforligskredsen med op til 2.500 timer (spe-cificeres nærmere når eventuelle ønsker foreligger i løbet af 2012).
6