Forsvarsudvalget 2012-13, Det Udenrigspolitiske Nævn 2012-13
FOU Alm.del Bilag 60, UPN Alm.del Bilag 70
Offentligt
1189500_0001.png
1189500_0002.png
1189500_0003.png
1189500_0004.png
1189500_0005.png
1189500_0006.png
1189500_0007.png
1189500_0008.png
1189500_0009.png
1189500_0010.png
1189500_0011.png
1189500_0012.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Taleseddel til FOU samrådsspørgsmål Ivedrørende overdragelse af tilbageholdttirsdag den 4. december 2012
TaleseddelSpørgsmål I er stillet af Nikolaj Villumsen (EL).FOU samrådsspørgsmål IMinisteren bedes redegøre for, hvorfor han har accepteret påbegyndelsen af udleveringen afen afghansk fange til det fængsel i Lashkar Gar, som ministeren tidligere har suspenderetudleveringen til pga. rapporter om mishandling af indsatte, og hvordan denne beslutning erforenelig med torturkonventionen.Yderligere bedes ministeren garantere, at denne og kommende udleveringer af fanger til deafghanske myndigheder ikke vil føre til mishandling og tortur.
Besvarelse af samrådsspørgsmål ISamrådsspørgsmål I indeholder to del-spørgsmål: Et spørgsmålvedrørende påbegyndelsen af overdragelse af tilbageholdte tilafghanske myndigheder. Et andet spørgsmål vedrørendeforeneligheden med torturkonventionen. Endelig beder spørgeren migom - som tredje element i spørgsmålet - at”garantere, at denne og
kommende udleveringer af fanger til de afghanske myndigheder ikkevil føre til mishandling og tortur”.Spørgsmålene hænger sammen. Ikke desto mindre tror jeg, at det afhensyn til forståelsen vil være formålstjenligt at besvare dem et adgangen. Afslutningsvis vil jeg forsøge at forholde mig til den afspørgeren ønskede garanti.
1
DET TALTE ORD GÆLDER
Lad mig dog før jeg går i gang med besvarelsen – ridse fakta op. Derer pt. to personer i NDS-faciliteten i Lashkar Gah, der er blevetoverdraget af danske styrker og én person i provinsfængslet i LashkarGah, der oprindeligt blev overdraget af danske styrker. Der er såledespt. 3 personer i afghansk varetægt, som oprindeligt er tilbageholdt afdanske styrker.
Besvarelse af første del af spørgsmåletNu til det første spørgsmål, nemlig hvorfor jeg – og jeg citerer -”har
accepteret påbegyndelsen af udleveringen af en afghansk fange tildet fængsel i Lashkar Gar, som ministeren tidligere har suspenderetudleveringen til pga. rapporter om mishandling af indsatte.”Citat slut.Centralt i besvarelsen af spørgsmålet står beslutningen om at ophæveden midlertidige danske suspension af overdragelse af tilbageholdtetil National Directorate of Security (NDS) faciliteten i Lashkar Gah, derblev indført i april i år. Det er nemlig den ophævelse, som varbaggrund for overdragelsen til de afghanske myndigheder af dentilbageholdte afghaner. Ophævelsen og overdragelsen orienterede jegForsvarsudvalget om ved mit brev af 25. oktober 2012.
2
DET TALTE ORD GÆLDER
Derfor vil jeg først beskrive baggrunden for den oprindelige,midlertidige suspension. Den oplyste jeg Forsvarsudvalget om på detåbne samråd den 15. maj 2012 i forbindelse med min besvarelse afsamrådsspørgsmål M og N.Som jeg oplyste i maj 2012, besluttede Forsvarskommandoen i april2012 – som en forsigtighedsforanstaltning - midlertidigt atsuspendere eventuelle overdragelser til NDS faciliteten i Lashkar Gah.Beslutningen blev truffet på grundlag af oplysninger modtaget fra ennær samarbejdspartner, nemlig Storbritannien, der havde modtagettroværdige påstande om overgreb i NDS-faciliteten i Lashkar Gah. Påden baggrund havde Storbritannien derfor besluttet midlertidigt atsuspendere yderligere overdragelser til faciliteten.Den danske beslutning om den midlertidige suspension blev såledesikke truffet på grundlag af påstande om overgreb modtaget af danskestyrker. Beslutningen blev alene truffet på baggrund af de fraStorbritannien modtagne oplysninger.Der var i den forbindelse heller ikke tale om en beslutning truffet påbaggrund af overgreb eller mistanke om overgreb begået modoverdragne personer, der oprindeligt har været tilbageholdt af danskestyrker.
3
DET TALTE ORD GÆLDER
Lad mig i den forbindelse nævne, at der indtil overdragelsen den 20.oktober 2012 ikke har siddet personer overdraget af danske styrker iNDS-faciliteten siden efteråret 2011. Den senest overdragne blevsåledes i efteråret 2011 dømt og overført til afsoningsfængslet iLashkar Gah, hvor han fortsat afsoner sin straf.I opfølgning af beslutningen om suspension tilbage i april i årundersøgte UK efterfølgende de modtagne påstande om mishandling.Dette førte til, at der blev gennemført en række tiltag i forhold tilfaciliteten og facilitetens personale. En række forhold blev påtalt ogefterfølgende ændret. Eksempelvis blev 2 personer blandt personaletfjernet, og der blev installeret videoovervågning i afhøringslokalerne,samt i fællesområderne.Som det fremgår af mit brev til Forsvarsudvalget af 25. oktober 2012oplyste Storbritannien den 16. oktober, at man havde truffetbeslutning om at ophæve den midlertidige suspension afoverdragelser til NDS-faciliteten i Lashkar Gah. Endvidere oplyste UK,at man derfor ville genoptage overdragelser af tilbageholdte dertil.Som det ligeledes fremgår af mit brev af 25. oktober til udvalgetoplyste forsvarschefen herefter, at Forsvarskommandoen”havde
ophævet suspensionen af overdragelser til afghanske myndigheder”.Forsvarskommandoens beslutning var truffet på baggrund af, at dendanske beslutning om suspension var truffet i forlængelse af briternes
4
DET TALTE ORD GÆLDER
beslutning. Forsvarskommandoen havde derfor vurderet, at dersamlet set nu ikke længere var behov for at opretholde suspensionen.Forsvarschefen orienterede samtidig om, at den afghaner, som blevtilbageholdt den 20. oktober, var blevet overdraget til de afghanskemyndigheder.Det er herefter forventningen, at afghanske myndigheder, somtidligere tilkendegivet, nu vil påbegynde en retsforfølgning af denpågældende. Der som bekendt tale om en person, som er mistænktfor ikke blot at udlægge - men også at konstruere - vejsidebomber.Vejsidebomber har været og er fortsat skyld i mange dræbte ogsårede ISAF-soldater, herunder også danske styrker.Jeg kan i tillæg hertil nævne, at det i Forsvarskommandoensvurdering indgik, at danske styrker i starten af oktober 2012gennemførte et inspektionsbesøg i NDS-faciliteten, hvor mankonstaterede de ovennævnte ændringer.Den danske styrke vil føre yderligere skærpet tilsyn med denpågældende person, så længe den pågældende befinder sig i NDS-faciliteten. Det samme gælder den person, som danske styrker den22. november overdrog til afghanske myndigheder med henblik påretsforfølgning. Sidstnævnte er ligeledes mistænkt for at konstruere
5
DET TALTE ORD GÆLDER
vejsidebomber. Jeg underrettede Forsvarsudvalget herom ved mitbrev af 23. november.Dette afslutter min besvarelse af første del af spørgsmålet.
Besvarelse af anden del af spørgsmåletNu til besvarelse af den anden del af spørgsmålet, nemlig hvorledesoverdragelsen den 20. oktober er – og jeg citerer –”forenelig med
Torturkonventionen.”Citat slut.Der er tale om et juridisk spørgsmål, som fordrer et juridisk svar,nemlig om overdragelsen til de afghanske myndigheder har været ioverensstemmelse med vores internationale forpligtelser.Indledningsvist kan jeg oplyse, at en overdragelse, der ikke har væreti overensstemmelse med en stats internationale forpligtelser, efteromstændighederne vil kunne karakteriseres som et brud påfolkeretten.Folkeretsbruddet ville i så fald bestå i en overtrædelse af non-refoulementsforbuddet. Det er sådan, at ingen deltagende stat måudvise, tilbagelevere (”refoulere”) eller udlevere en person til enanden stat, hvor der er vægtige grunde til at antage, at han vil være ifare for at blive underkastet tortur.
6
DET TALTE ORD GÆLDER
Non-refoulementsforbuddet fremgår af FN’s torturkonventions artikel3. Artikel 3 er udtryk for folkeretlig sædvaneret. At det er udtryk forfolkeretlig sædvaneret betyder – som jeg tidligere har nævnt her iudvalget – at forbuddet gælder uanset, om en stat har tilsluttet sig ogratificeret FN’s torturkonvention.”Refoulement-forbuddet” indebærer en forpligtelse til konkret - og ihvert enkelt tilfælde - at vurdere risikoen for tortur ved enoverdragelse. Det skal være en konkret og individuel vurdering, hvorialle relevante oplysninger selvsagt skal indgå.Den konkrete og individuelle vurdering bliver fra dansk side tagetalvorligt. Af samme grund har det siden efteråret 2011 [som enmidlertidig foranstaltning indført i forbindelse med offentliggørelsen afFN/UNAMA-rapporten i oktober 2011] været forsvarschefen selv, dertræffer beslutning om overdragelse.Er der vægtige grunde til at antage, at den tilbageholdte vil være ifare for at blive underkastet tortur i tilfælde af overdragelse, vil denpågældende ikke blive overdraget. Det siger sig selv. Fordi enoverdragelse i så fald ville stride imod Danmarks folkeretligeforpligtelser.
7
DET TALTE ORD GÆLDER
Den omstændighed, at den midlertidige suspension er ophævet,betyder derfor i praksis alene, at vi fra dansk side ikke på forhånd erafskåret fra muligheden for at kunne overdrage en tilbageholdt til deafghanske myndigheder.Det betyder, at hvis behovet for overdragelse måtte opstå, vil detvære den individuelle og konkrete vurdering foretaget afforsvarschefen, som er afgørende for beslutningen om ogiværksættelsen af overdragelsen.Den tilbageholdte af 15. august 2012 ville man gerne have overdragettil de afghanske myndigheder med henblik på retsforfølgning forkonstruktion og udlægning af vejsidebomber. Det var på denbaggrund, at forsvarschefen traf beslutning om overdragelse. Da detsamlet set blev vurderet ikke længere at være nødvendigt fortsat atopretholde suspensionen, blev den af forsvarschefen trufne afgørelseom overdragelse iværksat.På den baggrund er det min opfattelse, at Danmark ved denpågældende overdragelse ikke har gjort sig skyldig i et brud påTorturkonventionen.Jeg synes der er grund til at understrege den vigtighed, som jeg ogregeringen tillægger overholdelsen af internationale forpligtelser. Det
8
DET TALTE ORD GÆLDER
gælder selvsagt også på menneskerettighedsområdet, herunder deinternationale forpligtelser, som vi er bundet af på ”torturområdet”.Det afslutter min besvarelse af det andet spørgsmål.
Tredje del af spørgsmålet – den ønskede garanti
Det bringer mig til den afsluttende del af min besvarelse afsamrådsspørgsmålet, nemlig den af spørgeren ønskede garanti.Spørgeren ønsker en garanti for,”at denne og kommende
udleveringer af fanger til de afghanske myndigheder ikke vil føre tilmishandling og tortur”.Det er jo sådan, at ingen kan give en 100%’s garanti for, at enoverdraget person ikke vil blive udsat for overgreb. Det er heller ikkedet, der forlanges i Torturkonventionen. Så meget desto vigtigere erden individuelle og konkrete vurdering af, om der er vægtige grundetil at antage, at en person vil være i fare for at blive underkastettortur, der foretages inden en beslutning om overdragelseiværksættes.At det er forsvarschefen selv, som tager stilling til spørgsmålet omoverdragelse, er udtryk for den vægt, der fra dansk side tillægges
9
DET TALTE ORD GÆLDER
spørgsmålet om overdragelse af tilbageholdte og overholdelse afinternationale forpligtelser også på menneskerettighedsområdet.Den danske aftale med Afghanistan om overdragelse og tilsyn, samtde gennemførte tilsyn er med til at give de afghanske myndigheder etindtryk af, hvor stor vægt, der lægges på human behandling aftilbageholdte og på at sikre, at konkrete personer, der er overdragetaf danske styrker nyder ”et ekstra lag” af beskyttelse. Aftalen er ogsåmed til at sikre, at organisationer som ICRC og AIHRC har adgang tilat føre tilsyn med personer overdraget af danske styrker.Der har, som jeg også orienterede om ved brev af 23. november2012, været gennemført 3 uvarslede tilsyn med den pågældende, derblev overdraget den 20. oktober 2012. De gennemførte tilsyn har ikkegivet anledning til bemærkninger.Det afslutter for så vidt min besvarelse af samrådsspørgsmålet.Jeg vil gerne benytte samrådet til i opfølgning af mit brev af 23.november 2012 at komme med opfølgende oplysninger om NDS-faciliteten i Lashkar Gah.Det vil jeg gerne gøre, fordi Forsvarsministeriet kort efter oguafhængigt af overdragelsen - fra en troværdig kilde - modtog
10
DET TALTE ORD GÆLDER
informationer, der gav anledning til bekymring i forhold til NDS-faciliteten i Lashkar Gah.Efterfølgende har den britiske forsvarsminister truffet beslutning omigen at suspendere overdragelsen af tilbageholdte, herunder til NDS-faciliteten i Lashkar Gah. Denne beslutning truffet den 27. novemberer meddelt retten i den sag, som en afghansk mand, har anlagt modden britiske regering. Det fremgår af meddelelsen til retten, atStorbritannien vurderer, at der er en reel risiko for, at såfremtStorbritannien overdrage tilbageholdte til NDS-faciliteten, er der enreel risiko for, at de pågældende kan blive udsat for alvorligeovergreb.I meddelelsen til retten konkretiseres det ikke nærmere, hvad manfra britisk side bygger sin vurdering på.Forsvarsministeriet og forsvaret er i gang med at undersøge demodtagne oplysninger nærmere.Mens oplysningerne bliver undersøgt, har forsvaret – ud fra enforsigtighedsbetragtning – midlertidigt de facto suspenderetoverdragelser til NDS i Lashkar Gah – de facto i og med, atforsvarschefen ikke vil træffe beslutning om nye overdragelse føroplysningerne er undersøgt.
11
DET TALTE ORD GÆLDER
Nu har de danske styrker ikke mig bekendt ikke p.t. tilbageholdtepersoner, så der er på den måde tale om en hypotetisk situation.Ligeledes har forsvaret yderligere skærpet tilsynsfrekvensen med deto tilbageholdte, der sidder i NDS-faciliteten. Man har også - ud fra enforsigtighedsbetragtning - besluttet at fastholde den skærpedetilsynsfrekvens med den ene person, der sidder i afsoningsfængslet iLashkar Gah. Tilsynsregimet er på den vis et meget vigtigt instrumenti håndteringen af de nye oplysninger her og nu.I tillæg hertil vil jeg nævne, at der efter modtagelsen afinformationerne, den 28. november 2012 har været gennemført etuvarslet tilsyn med den senest overdragne til NDS-faciliteten. Tilsynetikke gav anledning til bemærkninger.I forhold til den fremadrettede håndtering af tilbageholdte iAfghanistan er forsvaret og forsvarsministeriet ved at afdækkealternativer til at overdrage til NDS-faciliteten i Lashkar Gah, hviskarakteren af de nye oplysninger viser sig at nødvendiggøre engenerel suspension af overdragelser til denne facilitet.Som lovet i mit brev af 23. november 2012 til Forsvarsudvalget, viljeg orientere Folketinget, når disse nye oplysninger er bedre belyst.Det afslutter min besvarelse af samrådsspørgsmålet.
12