Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del Bilag 50
Offentligt
1183218_0001.png
1183218_0002.png
1183218_0003.png
1183218_0004.png
1183218_0005.png
1183218_0006.png
1183218_0007.png
1183218_0008.png
1183218_0009.png
1183218_0010.png
1183218_0011.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Taleseddel til FOU samrådsspørgsmål Fvedrørende reglerne for udsendte soldatertirsdag den 20. november 2012
TaleseddelSpørgsmål F er stillet af Marie Krarup (DF).FOU samrådsspørgsmål FHvad vil ministeren gøre for at sikre, at danske soldater fremover ikke stilles i etdilemma, når de er udsendt i internationale missioner, hvor de må vælge imellem atoverholde de regler de er udsendt på eller at gennemføre en succesfuld operation ogdermed vinde krigen, jf. problematikken med den offentliggjorte video fra Irak?
Besvarelse af samrådsspørgsmål FJeg er ganske enkelt ikke enig i den præmis, der synes at ligge tilgrund for spørgsmålet - nemlig at overholdelsen af de regler, somsoldaterne er udsendt på, er uforenelige med opnåelsen af målet forudsendelsen.Både praktisk og principielt er det problematisk at anskue grundlagetfor vores udsendte soldater på den måde.I forhold til den praktiske udførelse er overholdelsen af reglerne og ensuccesfuld gennemførelse af operationen ikke udtryk for indbyrdesmodsætninger.Dermed ikke sagt, at soldater aldrig vil komme til at stå i et dilemma.Soldater har alle dage skullet forholde sig til krigens dilemmaer, og vifår næppe udryddet alle sådanne problemstillinger i morgen - uansethvordan vi skruer et mandat sammen for de udsendte soldater.I dag giver vi – med vores folketingsbeslutninger - en politisk ogjuridisk ramme for indsættelsen af danske styrkebidrag i væbnedekonflikter. Fra dansk side er vi naturligvis bundet af vores
internationale forpligtelser. Det fremgår også af defolketingsbeslutninger, vi vedtager her i Folketingets, når danskesoldater udsendes i rammen af grundlovens § 19, stk. 2. Eksempelvishar Folketinget i forbindelse med beslutningen om indsættelsen iAfghanistan [B24] anført, at den sker i rammen af de relevantesikkerhedsrådsresolutioner og folkeretten, herunder den humanitærefolkeret.Det er det danske forsvar, der på baggrund af folketingsbeslutningennormalt udarbejder de nærmere regler for styrkebidraget, hvilket bl.a.gør det muligt at afgive vores enheder i et kommandoforhold til voresallierede.Dertil kommer, at hovedkvartererne med ansvaret for operationen –ofte internationale hovedkvarterer – vil udarbejde de specifikke reglerfor løsningen af opgaverne.Og det er en praksis, som jeg synes, vi skal fortsætte med. Jeg hartiltro til, at forsvaret - som hidtil - vil formå at omsætte det politiskemandat i missionsspecifikke regler og direktiver, som vil sættesoldaterne i stand til at kunne løse de opgaver, som forventes.Rent faktisk gives hovedparten af reglerne i direktiver fra de militæremyndigheder, hvilket netop sker, så den ansvarlige militære chefeffektivt kan lede og samordne sine styrker og sikre gennemførelsenaf operationen.Reglernes ordlyd vil ikke altid kunne give løsningen på en specifikproblemstilling, og det vil i mange tilfælde være nødvendigt også atbasere sit valg på en konkret vurdering i den givne situation.Det kan bl.a. føre til et fravalg af en fremgangsmåde, der ellersumiddelbart ville give en god effekt, fordi opnåelse af denoverordnede hensigt med operationen er vigtigere.Det vil være umuligt at tage højde for alle disse situationer på forhånd– uanset om man er politiker eller militær strategisk chef – og det vilsandsynligvis være farligt at forsøge.
2
Jeg er tryg ved, at håndteringen af potentielle dilemmaer indarbejdes isåvel den grundlæggende som den missionsorienterede uddannelsefor enhederne. Forsvaret gør meget for at forberede vores soldaterbedst muligt. De uddannes specifikt i reglerne for magtanvendelseforud for udsendelsen, og de militær juridiske rådgivere gennemførerdesuden vedligeholdende uddannelse i missionen. Der udarbejdesdirektiver og stående procedurer til hver enkelt mission. Jeg mener iøvrigt, at danske soldater har en god solid ballast fra deres opvækst iDanmark, der gør dem i stand til også at anvende deres sunde fornuft.Jeg vil desuden bemærke, at forsvarsforligskredsen har besluttet atstyrke forsvarets uddannelse og anvendelse af den humanitærefolkeret, og at der derfor skal udarbejdes en dansk militærmanual påområdet. Det er naturligvis meningen, at man i den forbindelseindarbejder erfaringerne fra de seneste års militære engagementer, ogdesuden forsøger at afklare nogle af de problemstillinger, som eridentificeret.Endelig bliver jeg nødt til også at berører den principielle side afspørgsmålet.Manglende respekt for – eller en ”a la carte” tilgang til – reglerne erudtryk for en tankegang, hvor målet helliger midlet. Og hvilke reglerville det så være, at vi skulle se bort fra?Skal vi tillade at tilfangetagne brændes med cigaretter, bare fordi viikke længere befinder os i Danmark, men er draget ud i verden. Skalvi ydmyge eller sulte den lokale befolkning fordi fjenden vælger atkæmpe og skjule sig blandt dem?Nej – selvfølgelig skal vi ikke det.Danske soldater kæmper under Dannebrog uanset, hvor i verden debefinder sig. Dermed følger vores værdier og vores respekt for andremennesker – det er jeg stolt af.Hvis man indtager det modsatte synspunkt, så må man samtidigtacceptere, at andre også slækker på reglerne – herundermodstanderen i nutidens og fremtidens konflikter. Det kunne også få
3
den konsekvens, at det ville blive sværere drage at forbrydere ansvarfor deres handlinger.Det er ikke – og bliver ikke – denne regerings politik.Afslutningsvis vil jeg derfor endnu en gang fremhæve, at det for miger særdeles vigtigt, at Danmark som medlem af det internationalesamfund lever op til de forpligtelser af politisk og retlig karakter, somvi enten frivilligt har påtaget os eller som vi i øvrigt er forpligtet af. Deter ikke blot helt afgørende for vores troværdig i forhold til voresdeltagelse i det internationale samarbejde. Det er helt afgørendeforudsætning for dansk deltagelse i internationale operationer. Det erogså, hvad vi forventer af vores samarbejdspartnere. Og det er også,hvad Folketinget og danskerne forventer på baggrund af denbeslutningsforslag, som vedtages.
4
Taleseddel til FOU samrådsspørgsmål G og Hvedrørende Irak-video den 20. november 2012
TaleseddelSpørgsmålene G og H er stillet af Nikolaj Villumsen (EL).FOU samrådsspørgsmål GMinisteren bedes redegøre for, hvorfor Forsvaret har benægtet overgrebene på decivile irakere, samt redegøre for, om der har fundet andre lignende episoder sted.Desuden bedes ministeren garantere, at forsvaret ikke fremover vil lyve omeventuelle brud på de internationale konventioner, jf. artiklen "Officer: Forsvaretlyver om overgreb mod civile irakere", lagt på ekstrabladet.dk den 17. oktober2012.
Besvarelse af samrådsspørgsmål GDer er tre delspørgsmål i samrådsspørgsmål G:I forhold til besvarelsen af den første del af spørgsmålet, som angårforsvarets eventuelle viden om overgreb mod civile irakere, synes jeg,det vil være hensigtsmæssigt at foretage en sondring. Det er ensondring mellem på den ene side forsvarets generelle kendskab tileventuelle overgreb mod civile i forbindelse med Operation GreenDessert tilbage i november 2004, og på den anden side den civileerstatningssag, som advokat Christian Harlang på vegne 11 irakere haranlagt mod forsvarsministeriet med påstand om erstatning forpåståede overgreb i forbindelse med Operation Green Desert –påståede overgreb, som sagsøgerne mener, at forsvarsministeriet ererstatningsansvarlig for.Angående forsvarets evt. kendskab til mishandling harjustitsministeren, som bekendt, den 7. november 2012 meddeltFolketinget, at der er nedsat en undersøgelseskommission om dendanske krigsdeltagelse i Irak og Afghanistan.Som det fremgår af kommissoriet, skal kommissionen undersøge ogredegøre for, om de folkeretlige forpligtelser, som påhviler Danmark,
5
er blevet overholdt i forbindelse med tilbageholdelse af personer underden danske krigsdeltagelse i henholdsvis Irak og Afghanistan.Det fremgår videre af kommissoriet, at undersøgelseskommissionenbl.a. skal undersøge og redegøre for, i hvilket omfang danske styrkerhar tilbageholdt personer, og hvordan danske styrker har behandlettilbageholdte. Endvidere fremgår det, at undersøgelseskommissionendesuden skal undersøge og redegøre for, i hvilket omfang danskestyrker har overladt tilbageholdte personer til andre landes styrkermv., og hvilken viden de relevante danske myndigheder på tidspunktetfor sådanne overladelser havde om behandlingen af tilbageholdte hosde pågældende landes styrker mv.Forløbet omkring Operation Green Desert vil selvsagt kunne indgå ikommissionens arbejde.Og nu i relation til anlagte civile erstatningssag:Advokat Christian Harlang anlagde henholdsvis den 13. september2011, den 31. januar 2012 og den 16. marts 2012 på vegne af 11irakere erstatningssag mod forsvarsministeriet med krav om erstatningfor påståede overgreb begået under Operation Green Desert. ChristianHarlang har på vegne af sagsøgerne gjort gældende, at Danmark ererstatningsansvarlig for de påståede overgreb.Det er Kammeradvokaten, der varetager sagen på vegne afForsvarsministeriet. Sagen har givet forsvaret anledning til endnuengang at se på spørgsmålet om eventuelle overgreb mod irakere iforbindelse med Operation Green Desert. I den forbindelse harforsvaret – bl.a. som følge af en såkaldt processuel opfordring fraadvokat Christian Harlang - undersøgt om forsvaret har været ibesiddelse af billedmateriale optaget af forsvaret i forbindelse medoperationen. Konklusionen i det materiale, der blev udarbejdet afForsvarskommandoen var, ”at forsvaret ikke har foretagetfilmoptagelser under gennemførelsen af Operation Green Desert i Al-Zubair i Irak den 25. november 2004”. Forsvarskommandoenkonkluderede også, at ”ingen danske soldater rapporterede omkritisable forhold i forbindelse med observationen af de irakiskestyrkers håndtering af de tilbageholdte.” - heller ikke i forbindelse6
med, at bataljonschefen den gang indskærpede, at der skulle meldes,hvis man havde set eller hørt om mulige overgreb.Det er klart, at de udtalelser, som den forhenværendeefterretningsofficer Anders Kærgaard i oktober er fremkommet med irelation til spørgsmålet om kendskab til overgreb og eksistensen afbilledmateriale, giver anledning til en række spørgsmål. Herunder iforhold til det, som Kammeradvokaten har fremført under retssagenpå baggrund af oplysninger modtaget fra forsvaret.Jeg er derfor også tilfreds med, at Forsvarschefen nu på baggrund afdet fremkomne videomateriale, har iværksat en undersøgelse.Undersøgelsen vil undersøge baggrunden for de af forsvaret afgivneoplysninger om eksistensen af videooptagelser foretaget underOperation Green Desert, herunder særligt til Kammeradvokaten og tiloffentligheden. Herudover vil undersøgelsen omfatte”grundlaget forforsvarets anvendelse af (video)kameraer under operationerne i Irak i2004”.Jeg vil også gerne fremhæve, at Forsvarets Auditørkorps har indledten efterforskning af, hvorvidt der er begået strafbare forhold i detforløb, hvor Forsvarskommandoen har oplyst, at der ikke blevforetaget billed- og lydoptagelser under Operation Green Desert.Formålet med denne efterforskning er at klarlægge, hvorvidt personeri forsvaret enten groft uagtsomt eller forsætligt har afgivet urigtigeeller vildledende oplysninger om det under Operation ”Green Desert”passerede.Jeg synes, at der er ærgerligt og beklageligt, hvis enkeltpersoner iforsvaret er i besiddelse af en viden om eventuelle overgreb, som ikkeer videregivet til forsvaret som organisation.Jeg vil gerne understrege vigtigheden af, at alle oplysninger omeventuelle overgreb skal frem.Det er særdeles vigtigt for mig og for regeringen, at der er så storåbenhed om det danske forsvars indsats som muligt.
7
Der skal være åbenhed om, hvorfor vi er til stede og om de resultater,vi opnår på Danmarks og det internationale samfunds vegne. Men iligeså høj grad åbenhed, når det er svært, og når vi oplevertilbageslag, og når der begås fejl.Det er så entydigt i Danmark interesse, at vi fører en aktivudenrigspolitik, og at vi bruger vores forsvar til at sætte handling bagordene - her tænker jeg på ordene om international solidaritet, og ombeskyttelsen af det vi har til fælles herhjemme.Men vi kan kun føre en aktiv udenrigspolitik på en holdbar og ordentligmåde, hvis den er forankret og nyder tillid bredt i den danskebefolkning. Forankringen og tilliden kræver, at oplysninger kommerfrem til offentligheden.Samtidig skal man være opmærksom på, at det kun er muligt for migeller forsvaret i øvrigt at reagere på en viden, som man reelt har. Alledanske tjenestegørende soldater har derfor en handle- og meldepligt,der indebærer, at forsvarets personel skal søge at hindre enhver i atudføre overgreb, ligesom de straks skal indberette, hvis de harkendskab til eller rimelig mistanke om, at nogen har begået overgreb,eller har til hensigt at gøre det.Handle- og meldepligten er ikke ny, men har eksisteret i mange år.Handle- og meldepligten findes i et generelt direktiv til alle forsvaretsansatte, og i november 2004 - altså da Operation Green Desert fandtsted - indgik handle- og meldepligten i direktivet for Danmarksdeltagelse i konflikten i Irak.Det siger sig selv, at det er vigtigt, at handle- og meldepligten bliveroverholdt. Sker dette ikke, er det en tjenesteforseelse.Derfor bliver baggrunden for de af forsvaret afgivne oplysninger, ogom nogen i forsvaret i forhold til udarbejdelsen af materiale til brug forretssagen enten groft uagtsomt eller forsætligt har afgivet urigtigeeller vildledende oplysninger, undersøgt. Det er bl.a. det, deundersøgelser, der er sat i gang ved Forsvarets Auditørkorps og afForsvarschefen, skal se på.
8
Den anden del af samrådsspørgsmålet vedrører, om der har fundetlignende episoder sted? Det er naturligvis - som jeg også nævntetidligere idag - op til den nyligt nedsatte Irak- ogAfghanistankommission at undersøge og redegøre for, hvad danskemyndigheder har foretaget sig i forbindelse med tilbageholdelsen afpersoner under krigene i henholdsvis Irak og Afghanistan.I forhold til den tredje del af spørgsmålet, giver det derfor heller ikkenogen mening at afgive den af Nikolaj Villumsen ønskede garanti.Hvor gerne jeg end ville, så står det desværre ikke i min magt atgarantere, at alle ansatte i forsvaret altid fremover vil fortællesandheden om, hvad der sker i internationale operationer. Det tror jegikke, at nogen af mine forgængere har garanteret. Og det vil dernæppe heller være nogle fremtidige forsvarsministre, eller for densags skyld andre ministre, som kan garantere indenfor deres ressortområde.Derimod kan jeg sige, at vi skal gøre, hvad vi kan for at fortælle åbentom de udfordringer, som vi står overfor – også når det drejer sig omsvære sager.Det afslutter min besvarelse af spørgsmål G.
9
FOU samrådsspørgsmål HMinisteren bedes redegøre for, hvorfor videoen, der viser overgreb på civileirakere, ikke tidligere er blevet lagt frem på trods af, at det varForsvarsministeriet i hænde samt oplyse, om ministeren finder forløbetacceptabelt. jf. omtalen i artiklen ”Enhedslisten fortørnet: Den er helt gal, hr.minister”, lagt på ekstrabladet.dk den 19. oktober 2012. (kopi vedlagt)
Besvarelse af samrådsspørgsmål HTak for spørgsmålet. Det er en god anledning til at redegøre forforløbet i sagen, da det lader til, at der har været flere misforståelserog fejlagtige antagelser i dele af mediernes omtale af sagen.Lad mig starte med for en god ordens skyld at sige, at den artikel iEkstrabladet fra den 19. oktober 2012, som spørgeren henviser til,efterlader det fejlagtigte indtryk, at Forsvarsministeriet allerede den 2.oktober 2012 kom i besiddelse af den video, som advokat ChristianHarlang viste uddrag af i forbindelse med sin pressekonference den18. oktober.Dette er ikke korrekt. Forsvarsministeriet modtog ikke den nævntevideo endsige talte med den forhenværende efterretningsofficer,Anders Kærgaard den 2. oktober.Forsvarsministeriet modtog derimod en telefonisk henvendelse den 8.oktober 2012 fra Anders Kærgaard. Indholdet er nedfældet i ettelefonnotat, der efterfølgende er oversendt til Folketinget.I opkaldet til Forsvarsministeriet oplyste Anders Kærgaard blandtandet, at advokat Christian Harlang på et pressemøde senere sammeuge – altså i uge 41 - ville præsentere billedmateriale, som villeindeholde bevis på, at forsvaret i forbindelse med en verserenderetssag havde svaret ukorrekt på et spørgsmål om videooptagelserunder operation Green Desert. Endvidere oplyste han, at danskesoldater skulle have observeret irakiske sikkerhedsstyrker mishandleirakiske tilbageholdte - uden at gribe ind.Samme dag, som Forsvarsministeriet modtog telefonopkaldet fraAnders Kærgaard, orienterede ministeriet Forsvarskommandoentelefonisk. Dagen efter – altså d. 9. oktober - bad Forsvarsministeriet10
skriftligt Forsvarskommandoen om en redegørelse for, på hvilketgrundlag Forsvarskommandoen tidligere havde udtalt sig om depågældende forhold, d.v.s. senest i forbindelse med den civileerstatningssag anlagt mod forsvarsministeriet.Det blev også besluttet at orientere Forsvarets Auditørkorps omhenvendelsen. Forsvarets Auditørkorps har som bekendt efterfølgendeindledt ny efterforskning af, hvorvidt der er begået strafbare forhold idet efterfølgende forløb i forbindelse med udarbejdelse af materiale tilKammeradvokaten til brug for den civile retssag.Forsvarsministeriet modtog ikke det af Kærgaard nævntebilledmateriale i tilknytning til telefonsamtalen den 8. oktober.Forsvarsministeriet så først uddrag af videoen i forbindelse med, atden blev lagt på Ekstrabladets net-udgave den 18. oktober.Forsvarsministeriet får herefter den fulde video senere den 18.oktober, hvor en kopi blev oversendt fra Kammeradvokaten, der havdemodtaget den fra advokat Christian Harlang som bilag til etprocesskrift i den verserende civile sag om erstatning, der blev sendttil landsretten den 17. oktober 2012.Den fra Kammeradvokaten modtagne video er efterfølgende blevetstillet til rådighed for Forsvarets Auditørkorps og Forsvarskommandoenmed henblik på at kunne indgå i Auditørkorpsets efterforskning og denundersøgelse, som Forsvarschefen har iværksat.På baggrund af det det faktiske hændelsesforløb som jeg netop harredegjort for, synes jeg, at henvendelsen fra Anders Kærgaard ogmodtagelsen af videoen har været håndteret fuldt tilfredsstillende.Hvorvidt det samlede forløb i forbindelse med udarbejdelse afforsvarets materiale til brug for retssagen m.v. har været acceptabelt,er én af de ting som jeg forventer, at Forsvarets Auditørkorps ogForsvarskommandoens undersøgelser vil være med til at afdække.
11