Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del Bilag 46
Offentligt
1181365_0001.png
1181365_0002.png
Niels Johan Juhl-Nielsen,Rolfs Plads 10, 1. Sal, tv.,2000 Frederiksberg[email protected]30952926Folketingets Forsvarsudvalg___________________________Forespørgsel til udvalget:

Kan der indgås aftale om et nyt forlig om redningsberedskabet uden det eksplicit fremgår af

aftalen, at Danmark for fremtiden lever op til FN’s og EU’s anbefalinger om, at enkeltstaterne

medvirker med rapportering?

I forbindelse med Københavns Kommunes deltagelse i en konference afholdt i regi af EuropeanDisaster Risk Reduction Forum den 1.-3. oktober 2012 er jeg blevet opmærksom på, at den danskestat helt er fraværende i forbindelse med det, der kaldes Hyogo-processen og som omhandler TheHyogo Framework for Action (HFA) 2005-2015.Konferencen havde afsæt i rapporten Implementing The Hyogo Framework for Action in Europa:Advances and Challenges og omhandlede perioden 2009-2011, men behandlede ogsåforberedelserne til et Post-2015 Framework for Disaster Risk Reduction. Rapporten ”Making CitiesResilient, Report 2012” forelå til konferencen, i øvrigt omhandlende en kampagne, somKøbenhavns Kommune besluttede at tilslutte sig i maj 2012.Det er FN’s International Strategy for Disaster Reduction (UNISDR), der er den drivende kraft iarbejdet og med Margareta Wahlstrøm i spidsen, somthe Special Representative of the UNSecretary General. Nationer vi normalt sammenligner os med deltog i konferencen: Norge,Sverige, Finland, England, Holland, Tyskland mf.Som grundlag for arbejdet i HFA-processen foreligger dels tre HFA Strategic Goals og fem HFAPriorities for Action. Om hovedorienteringen dette:”At the national level the strategic goal statements illustrate the ways in which countries aremoving from a culture of reactive response and recovery from disasters to proactive risk reductionand safety. This requires a significant change from a mindset of crisis to one of resilience.The main strategic goal is to establish a principle of risk management for improved safety, insteadof building defenses against threats. This requires more in-depth risk analysis than that affordedby the more traditional individual hazard assessment.Towards this end, there are ongoing efforts to engage stakeholders at all levels and across allprofessional disciplines. Significant progress has been made in expanding the disasterpreparedness dialogue to be more inclusive of local and municipal governments, the private
sector, universities, NGO’s and other actors” (Implementing the Hyogo Framework for Action inEurope 2009-2011, p. 25).I forbindelse med Københavns Kommunes deltagelse i ovennævnte konference - hvor i øvrigtKøbenhavns Kommunes Skybrudsplan 2012 blev præsenteret – har såvel Udenrigsministeriet somBeredskabsstyrelsen været konsulteret mhp. en identifikation af myndigheden for den danskedeltagelse i udviklingsarbejdet.Henvendelserne og et fælles telefonmøde har foreløbigt ikke ført til nogen afklaring. På denbaggrund ønsker jeg at fremhæve vigtigheden af den danske deltagelse i såvel HFA-processensom i forberedelserne af et Post-2015 Framework for Disaster Risk Reduction og mulighederne forat lade det indgå i en ny politisk aftale om redningsberedskabet.Vedr. EU: Det fremgår af et EU-dokument, at EU Kommissionen anbefaler medlemsstaterne atudarbejde såkaldte National Risk Assessments. Lande vi sædvanligvis sammenligner os meddeltager i dette arbejde. Hvad er baggrunden for, at der endnu ikke fra dansk side er indledt etsamarbejde mhp. at skabe større transparens i EU’s arbejde for et mere robust Europa? Et danskbidrag til det europæiske samarbejde på dette område kan anbefales.Henvisning:http://ec.europa.eu/echo/civil_protection/civil/pdfdocs/prevention/COMM_PDF_SEC_2010_1626_F_staff_working_document_en.pdfMed venlig hilsenNiels Johan Juhl-NielsenDen 19. november 2012
Kopi:statsministeren,udenrigsministeren,udviklingsministeren,Europa-ministeren,forsvarsministeren, økonomi- og indenrigsministeren, Kommunernes Landsforening.