Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del Bilag 29
Offentligt
1171282_0001.png
1171282_0002.png
1171282_0003.png
HOD26.oktober 2012Tit
ForsvarsministerenFolketingets ForsvarsudvalgForsvarspolitiskeordførere
Hovedorganisationen af Officerer i Danmark afventer som alleandreiforsvaret spændt etkommendeforsvarsforlig.Desenest offentliggjorte analyser; etablissementsanalysenogbudgetanalysen,ernaturligvisstuderetmed interesse. Budgetanalysenvedrøreri høj graden faglig organisations interesseområder, hvorfor specielt denne delernærlæst.Dogmangler egentlige analyser, således deoffentliggjoÍeanbefalingerkan kvalificeres. HODhar anmodetomindsigtideunderliggende analyser, men harendnuikke modtaget disse.GenereltfinderHOD, atetkommendeforligbørfokuserepå, atderbevaresflestmuligeoperative kapaciteter fremformursten eller stillinger,såledesFolketinget fårdetmest alsi-digeforsvarinden fordeudstukne budgetrammer.EnsammenlægningafForsvarsministeriet og Forsvarskommandoen kan ikke støttesafHOD, idetdetudfra denfremlagterapport ervurderingen,atdels vil den operative opga-veløsninglide herunder, dels vilderikke kunne garanteres den samme sikkerhedfordeudsendte soldater, somidennuværendeløsning.
Til etablissementsanalysenskalbemærkes, at der skaltræffesnogle vanskelige valgoguanset disse vil derværeansatte, som bliver ramtheraf.Derfor ønsker HOD, at der af-sættesenpuljetilafbødning af de personalemæssige konsekvenser ved forliget.HOD håber, atetkommende forlig vil støtte op omveteranindsatsen.Herunder, at de af-satte midlertilinitiativertilstøtte forveteranerne samlesiénpuljeunder Veterancentret,hvorfra de efter ansøgning kan udloddestilinitiativer,derunderstøtter veteranarbejdet.HOD's bemærkningertilbudgetanalysenfremgåraf detvedhæftede,men flg.to områderskal fremhæves.1.Udvalget bag budgetanalysen lægger optilen overgang fra tjenestemandsansættelsetiloverenskomstansættelse.a
grupperisamfundeterbemyndigettilvegneaf Statenatudøvefysiskmagtoverforborgereisamfundet ellerfremmedenationers borgere. Officerskorpseteren sådan gruppe, der er ansattilatorganisere,udrusteoguddanne militære styr-
HODker, planlægge og gennemføre operationer nationaltellerinternationaltefterFolke-tingetsbestemmelse. Disse grupper kanefterHODopfattelseikke på alle punktersidestilles med øvrige grupper afansatteindenforStaten. De helt særlige opgaverstiller krav om pligter for de ansatte såvel som krav om sikkerhedforde ansatte.Tjenestemandsansættelsenfavnerbeggedele.Veden overgangtilren overenskomstansættelse påføres forsvaretenmeromkost-ningtilpension, der meddeianalysen anvendte parametre aleneforofficerskorp-set vil andrage 60-80 mio. kr.årligt.HOD anser den nuværende ansættelse som tjenestemand somenpakkeløsning.Udvidet forflyttelsespligt, pligtentilat ståtilrådigheddøgnetrundt, lav betalingforarbejdeudført under øvelser eller operationer,tjenestemandspension,rådigheds-løn,tjenestemandspensionslovens beskyttelseselementer, særlovgivning er alle atbetragte som en del af pakken. Beslutter mansigforen overgangtiloverenskomst-ansættelse,forventerHODathele pakken åbnesogikke kun de dele, som forsva-retfinderkangivebesparelser.FxvilHODfinde detnaturligt,atman kigger på ar-bejdstidsaftalerne ogiden forbindelse antages,atforsvaret vil anlæggesammebe-tragtning omkring sammenligning med statensomhelhed,jf.budgetanalyseni øv-rigt, hvilket vil betyde en overgang tilfxstatensarbejdstidsaftaleDogskalHODpå-pege, at detvilmedføre en yderst vanskelig administration samtenmeromkostningetbeløb på mere endenmilliard kroner årligt
a
2. Sundhedstriadenernævntflere stederi rapporten.HOD erkender efterenindledende modstand mod principperne bag Sundhedstria-den, at denne er etvæsentligtled i professionaliseringenafforsvaretsmilitære an-satte.Depåteenktetiltagforekommerikke gennemtænkte ogerunder alle omstæn-dighederettilbageskridt.Det erfrustrerende,atforsvarets ansatteuretmæssigt udstilles, som medarbejderemedenrække privilegier. Fx nævnes i budgetanalysens resuméatforsvarets an-satteharfritandbehandling,når analysenfaktisk senerebeskriver, at dette kunkanforekomme,såfremt dererledigkapacitet.Desværrenævnesikkeianalysen, hvor-vidt der overhovedeterledigkapacitet.Det overladestillæserenatvurdere.Endvi-dereundrer det,atdetejheller nævnes,atuagtetdermåtteværeledig kapacitet,kan der alene ydes vedligeholdendetandlægebehandling ogikke bekostningskræ-vendebehandlinger.Det ervidenskabeligtbevist, atdetkan betale sigatbruge arbejdstid på motion,fordisunde medarbejdere arbejder mereeffektivt.Flere undersøgelser viser,atfxeninvestering1kroneisundhedsfremmende eller stress-forebyggendeínitiativer giverenbesparelse påmellem1,50-12kroneriformaffaldisygefravær,øge|produktivitet, kvaIitet og arbejdsmoral, tværfagIigt samarbejdem.m.
o.
o
HODa
Konsekvensen ved at undlade at gennemføre Sundhedstriadensperiodiskekravfsvahelbreds- og tandlægeundersøgelserforpersonel uden for denoperativestruk-turhæmmer fleksibiliteten ved anvendelse af militært personeltjenstgørendeidenoperative opgaveløsning. HOD forventer, at alene personel, der tandlægefagligt,helbredsmæssigt eller på vaccineringsområdet er kvalificerettilatdeltageidenoperative opgaveløsningdisponereshertil. Ved forfald eller vedværnsfællesmyn-dighedersdeltagelseiinternationale operationer kan der opståsituationer,hvor denumiddelbart udpegede ikkeerklar, hvorefterenny ansat bliver udpeget.
h
BeFabriciusFormand5122 6088[email protected]