Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del Bilag 184
Offentligt
1278150_0001.png
1278150_0002.png
1278150_0003.png
1278150_0004.png
1278150_0005.png
1278150_0006.png
1278150_0007.png
NOTAT
Bilag: 2
FORSVARSMINISTERIETS BIDRAG TIL FORSLAG TIL FINANSLOV FOR 2014
Forsvarsministeriet bidrag til forslag til finanslov for 2014 (bilag 1) er, som det fremgåraf indledningen til finanslovforslaget for 2014 (§ 12. Forsvarsministeriet), baseret på Aftalepå forsvarsområdet 2013-2017 af 30. november 2012 samt på Tillæg til aftale på forsvars-området 2013-2017 af 11. marts 2013 (etablissementer).Endvidere er finanslovforslaget baseret på Aftale om redningsberedskabet i 2013-2014 af12. november 2012.Den indledende anmærkningstekst i forslag til finanslov for 2014 for § 12. Forsvarsministeri-et og anmærkningstekster for de enkelte myndigheder og hovedkonti er angivet med oplys-ninger gældende for 2014.I henhold til Aftale på forsvarsområdet 2013-2017 er der på finanslovforslaget for 2014 fo-retaget en opsplitning af forsvarets bevillingsstruktur på 16 nye hovedkonti. Opdelingen ta-ger udgangspunkt i forsvarets organisering, herunder operative kommandoer og funktionelletjenester mv. samt materielanskaffelser, materieldrift og etablissementsdrift mv.Af særlige forhold skal følgende nævnes:at der under Departementets hovedkonto (12.11.01) på finanslovforslaget for 2014er afsat midler til nyt kampflyprogram i 2014-2016,at budgetreduktionen ”Omprioritering fra forsvaret” på ca. 2,0 mia. kr. årligt fra ogmed 2015 er indbudgetteret på konti under aktivitetsområde 12.23. Forsvarskom-mandoen med tilhørende myndigheder og områder,at der under Forsvarskommandoens driftsbevilling er oprettet en ny underkonto 60.Centralt styrede initiativer, hvor der er afsat 412,6 mio. kr. i 2014, 625,1 mio. kr. i
2015, 642,9 mio. kr. i 2016 og 785,0 mio. kr. i 2017. De afsatte beløb omfatter pri-mært uudmøntede forligsinitiativer, reserve til dækning af meromkostninger forbun-det med eventuelle nye internationale operationer samt centralt styrede initiativer iøvrigt.
Budgetreguleringer på FFL 2014
I fastlæggelsen af rammerne på Forsvarsministeriets område i 2014-2017 er der foretagetfølgende reguleringer:Mio. kr.Finanslov 2013Pris- og lønopregning til 2014-niveauForsvarsaftale 2013-20171)Overførsel fra sikkerhedspuljen § 35 2)Indkøbseffektiviseringer (7. fase)3)Grunddataprogrammet4)Omprioriteringsbidrag vedr. Redningsbe-redskabet5)Regulering vedr. ny betalingsmodel forØkonomiservicecentret (ØSC)6)Rammejustering vedr. overførsel af 1 års-værk og lønsum fra Justitsministeriet, §12.11.31. Direktoratet for Kriminalforsor-gen7)Regulering vedr. Forsvarets Efterretnings-tjeneste investeringer og afskrivninger 8)Overførsel til Miljøministeriet iht. aftaleom afhændelse af Flyvestation Værløse9)Overførsel til Kulturministeriet iht. aftaleom afhændelse af Flyvestation Værløse10)Overførsel til Justitsministeriet sfa. tilsynmed efterretningstjenesterne, herunderForsvarets Efterretningstjeneste11)Tilbageførsel fra Statens IT vedr. it-supporting12)Omlægning og effektivisering af holdle-deruddannelser13)Fælles indkøbsmodel for det statslige ogdet kommunale redningsberedskab 14)Maj 2013 revurdering af pris- og lønskønfor 201415)Rammekorrektion vedr. redningsbered-201423.771,3184,1-1.553,3146,2-21,3-16,5--0,30,6201520.892,8160,3201,6--23,4-20,0--0,30,6201620.789,6158,8100,8--23,4-23,6--0,30,6201720.789,6158,8---23,4-23,6-9,8-0,30,6
--3,7-0,8-1,7
--3,7-0,8-1,7
--3,7-0,8-1,7
-4,8-3,7-0,8-1,7
1,61,66,9-32,6-0,4
1,61,68,9-26,60,0
1,61,610,8-26,10,0
1,61,610,8-26,1-0,1
Side 2/7
skabets deltagelse i radiokommunikati-onsprojektet (SINE)16)Den samlede budgetramme 2014-2017 på § 12. Forsvarsministerietudgør herefter i alt
22.481,7
21.190,9
20.984,2
20.868,7
Ad 1) Forsvarsaftale 2013-2017Iht. Aftale på forsvarsområdet 2013-2017 (s. 25) er forsvarsrammen reduceret med 862,0mio. kr. i 2013 (optages på forslag til lov om tillægsbevilling for 2013) og på forslag til fi-nanslov for 2014 reduceret med 1.553,3 mio. kr. i 2014. I forhold til den allerede indbudget-terede rammereduktion på ca. 2 mia. kr. (omprioritering fra forsvaret), skræntning af mer-bevilling på ca. 0,6 mia. kr. i forsvarsforliget 2010-2014 samt bortfald af sikkerhedspuljen påca. 0,1 mia. kr.på § 35 er forsvarsrammen på forslag til finanslov for 2014 forhøjet med201,6 mio. kr. i 2015 og forhøjet med 100,8 mio. kr. i 2016.Forsvarets ramme er således i 2013-2014 reduceret med i alt ca. 2,4 mia. kr. og reduceretmed ca. 2,5 mia. kr. i 2015, med ca. 2,6 mia. kr. i 2016 og med ca. 2,7 mia. kr. i 2017. Derhenvises til forsvarsaftalen 2013-2017 (s. 24-25).Ad 2) Overførsel fra sikkerhedspuljen (§ 35)Af Aftale på forsvarsområdet 2013-2017 fremgår, at sikkerhedspuljen på ”§ 35.11.31. Re-serve til forsvaret” nedlægges og afsatte midler overføres til § 12. Forsvarsministeriet samt,at disponerede midler i 2014 til ”Mine Resistant and Ambush Protected” køretøjer (MRAP-projektet) ligeledes overføres til § 12.Ad 3) Indkøbseffektiviseringer 7. faseI de udmeldte rammer for 2014-2017 er indarbejdet effektiviseringer fra 7. fase af StatensIndkøbsprogram, der bl.a. omfatter netværkskomponenter, kontormøbler mv., flytteydelsersamt rengørings- og forbrugsartikler.Ad 4) GrunddataprogrammetOmlægning af Geodatastyrelsens aftaler:Bevillingsregulering som led i etablering af fri adgang til grunddata fra Geodatastyrelsen(tidligere Kort & Matrikelstyrelsen).CVR-frikøbsaftale:Bevillingsregulering som følge af adgang til det centrale virksomhedsregister (tidligere betaltvia faktura).Ad 5) OmprioriteringsbidragEfter sædvanlig praksis indarbejder Finansministeriet et omprioriteringsbidrag (2 pct. i bud-getoverslagsåret 2017) på den ikke aftalebelagte del af de statslige drifts- og lønsumsram-mer, som forudsættes at medgå til generelle omprioriteringer. Omprioriteringsbidraget om-fatter alene § 12.41.01. Redningsberedskabet.
Side 3/7
Ad 6) Regulering vedr. ØSCFinansministeriet har meddelt, at Statens Administration pr. 1. januar 2014 overgår til nyaktivitetsbaseret betalingsmodel for Økonomiservicecentret (ØSC), hvilket medfører enrammekorrektion bl.a. på Forsvarsministeriets område (gælder kun Redningsberedskabet).Ad 7) Regulering vedr. overførsel af 1 årsværk og lønsumRammeregulering med Justitsministeriet vedrørende overførsel af 1 årsværk og lønsum tilForsvarsministeriet.Ad 8) Regulering vedr. overgang til omkostningsbaserede bevillingerI overensstemmelse med aftale af 24. august 2007 mellem Finansministeriet og Forsvarsmi-nisteriet om Forsvarets Efterretningstjenestes overgang til omkostningsbaserede bevillinger(investeringer/ afskrivninger) er der medtaget en rammenedsættelse på Forsvarets Efterret-ningstjenestes budget i budgetoverslagsåret 2017.Ad 9 og 10) Afhændelse af Flyvestation VærløseIht. aftale om afhændelse af Flyvestation Værløse er der til Miljøministeriet overført 3,7 mio.kr. (årligt) fra 2014 og til Kulturministeriet 0,8 mio. kr. (årligt) fra 2014.Ad 11) Tilsyn med efterretningstjenesterneRammekorrektion sfa. lov om Politiets Efterretningstjeneste (Lov nr. 604 af 12/6 2013). Lo-ven indebærer, at der skal oprettes et uafhængigt tilsynsorgan under Justitsministeriet, derskal føre tilsyn med PET og FE.Forsvarets Efterretningstjeneste skal bidrage med 1/3 af udgifterne til tilsynet på 5 mio. kr.eller ca. 1,7 mio. kr. (årligt) fra 2014 og frem.Ad 12) Kompensation vedr. it-supportingRessortansvaret for sager vedr. beskyttelse af kritisk it-infrastruktur samt statens varslings-tjeneste for internettrusler blev ved kgl. resolution af 3. oktober 2011 overført til Forsvars-ministeriets område (Forsvarets Efterretningstjeneste). På finansloven for 2012 tilførtes For-svarets Efterretningstjeneste bevillinger hertil.På forslag til finanslov for 2014 er der ved en teknisk korrektion overført et beløb på 1,6mio. kr. årligt (øvrig drift) i 2014-2017 til Forsvarets Efterretningstjeneste fra Statens IT somkompensation for hjemtagelse af it-supporting ved ressortomlægningen.Ad 13) Aftale mellem Beredskabsstyrelsen og Kommunernes Landsforening (KL)om omlægning og effektivisering af holdlederuddannelserDer er mellem Forsvarsministeriet/Beredskabsstyrelsen og KL (DUT-forhandlinger) opnåetenighed om omlægning og effektivisering af holdlederuddannelserne, der samlet medføreren årlig mindre udgift for kommunerne på 1,6 mio. kr. fra 2014 og frem. Provenuet er ud-lignet på § 12.11.79. Reserver og budgetregulering.
Side 4/7
Ad 14) Aftale mellem Beredskabsstyrelsen og Kommunernes Landsforening (KL)om en fælles indkøbsmodel for det statslige og det kommunale redningsbered-skabDer er mellem Forsvarsministeriet/Beredskabsstyrelsen og KL (DUT-forhandlinger) opnåetenighed om en fælles indkøbsmodel for det statslige og det kommunale redningsberedskab,der medfører besparelser for kommunerne på 4,7 mio. kr. i 2013, 6,9 mio. kr. i 2014, 8,9mio. kr. i 2015 og 10,8 mio. kr. i 2016 og fremefter. Provenuet er udlignet på § 12.11.79.Reserver og budgetregulering.Ad 15) Finansministeriets revurdering af pris- og lønskøn for 2014Med afsæt i Økonomisk Redegørelse, maj 2013 revurdering, er pris- og lønskønnene for2014 revurderet på forslag til finanslov for 2014.Ad 16) Rammekorrektion vedr. radiokommunikationsprojektet (SINE)Justitsministeriet har meddelt en rammekorrektion vedr. redningsberedskabets deltagelse iradiokommunikationsprojektet (SINE).
Budgetrammer 2014-2017De samlede budgetrammer på forslag til finanslov for 2014 for § 12. Forsvarsministeriet erherefter fordelt således:Mio. kr.2014201520162017Driftsramme19.476,018.598,818.402,518.287,0Heraf lønsumsramme(10.034,6) (9.656,1) (9.603,6) (9.568,0)Budgetteringsramme381,7381,7381,7381,7Anlægsbudget2.624,02.210,42.200,02.200,0Den samlede forsvarsramme 2014- 22.481,7 21.190,9 20.984,2 20.868,72017Ad Forsvarskommandoens lønsumDet skal særligt bemærkes, at Forsvarskommandoen på baggrund af de i Aftale på forsvars-området 2013-2017 angivne effektiviserings- og udviklingstiltag har foretaget følgende re-duktion af lønsum og lønsumsopgørelse i 2014-2017.PL-niveau 2014Udmøntning af initiati-ver/reduktion i 2014-2017FKO lønsum på FFL2014 udgør herefter ialtF 2014-842,5BO 2015-1.213,6BO 2016-1.263,8BO 2017-1.293,9
9.296,7
8.918,2
8.865,7
8.845,6
Øvrige ændringer på FFL 2014
Side 5/7
Af øvrige væsentlige ændringer på FFL 2014 kan nævnes følgende:Tekstanmærkning nr. 2 (ændret tekst)”Inden for Forsvarsministeriets område er der for de udgiftsbaserede bevillinger adgang tilat overføre et akkumuleret underskud på op til 2 pct. af bevillingsrammen til efterfølgendefinansår under forudsætning af, at budgetlovens bestemmelser om den forudgående ud-giftskontrol overholdes.”Tekstanmærkningen er opført som en konsekvens af Aftale på forsvarsområdet 2013-2017,hvorefter forsvarets adgang til at videreføre mer- og mindreforbrug ensrettes med resten afstaten. Dette indebærer en begrænsning på 2 pct. for videreførsel af merforbrug, mens denhidtidige begrænsning på videreførsel af mindreforbrug afskaffes.Tekstanmærkning nr. 101 (udgår)Tekstanmærkningen er en bemyndigelse til forsvarsministeren til eventuelt at tillægge pen-sionsalder til civilt personel, der afskediges som følge af forsvarsforlig/aftale eller lignende.Som anført i forsvarsaftalen 2013-2017 (s. 19) er der som et led i gennemførelse af tilpas-ninger af løn- og ansættelsesforhold til den generelle statslige praksis enighed om, at tekst-anmærkning nr. 101 ikke videreføres. Tekstanmærkningen udgår på forslag til finanslov for2014.Tekstanmærkning nr. 106 (ny)Ifølge forsvarsaftalen 2013-2017 (s. 35) overgår elever på de grundlæggende sergentud-dannelser til honorering med statens uddannelsesstøtte (SU). På baggrund heraf er der i fi-nanslovforslaget for 2014 indsat følgende ny tekstanmærkning nr. 106.”Uddannelsessøgende på forsvarets grundlæggende sergentuddannelser er ved tilskade-komst omfattet af lov om arbejdsskadesikring – også for den teoretiske del af deres uddan-nelse på uddannelsesinstitution. Der kan derved udbetales ydelser efter lov om arbejdsska-desikring. Forsvarsministeriet afholder udgifterne hertil.”Tekstanmærkningen giver hjemmel til, at der til uddannelsessøgende på forsvarets grund-læggende sergentuddannelse efter overgangen til Statens Uddannelsesstøtte (SU) fortsat vilkunne ydes ydelser efter lov om arbejdsskadesikring også under den teoretiske del af ud-dannelsen på uddannelsesinstitution.Særlig bevillingsbestemmelse BV 2.2.9.I anmærkningerne under hovedafsnit 12.11. Centralstyrelsen, hovedafsnit 12.23. Forsvars-kommandoen med tilhørende myndigheder og områder, hovedafsnit 12.24. Hjemmeværnet,hovedafsnit 12.25. Forsvarets Efterretningstjeneste og hovedafsnit 12.41. Redningsbered-skab er den særlige bevillingsbestemmelse BV 2.2.9. om overførselsadgang ændret efterdrøftelse med Finansministeriet, således:
Side 6/7
”Der er adgang til overførsel mellem hovedkonti inden for hovedområde 1. Fællesudgifter oghovedområde 2. Militært forsvar. Dog er der ikke adgang til overførsel mellem hovedkontie-ne § 12.23.40. Materielanskaffelser, § 12.23.41. Bygge- og anlægsarbejder, § 12.23.42.Provenu ved afhændelse af ejendomme, § 12.29.13. Internationalt finansieret NATO-investeringsprogram og § 12.29.15. Nationalt finansieret NATO-investeringsprogram og ho-vedkonti på driftsrammen og overførselsrammen.”Ændringen er foretaget i overensstemmelse med forsvarsaftalen 2013-2017 (s. 33), hvoraffremgår, at overførselsadgangen mellem anlægsbevillinger og øvrige hovedkonti afskaffes.
Side 7/7