Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del Bilag 166
Offentligt
1259694_0001.png
1259694_0002.png
1259694_0003.png
1259694_0004.png
1259694_0005.png
1259694_0006.png
1259694_0007.png
1259694_0008.png
1259694_0009.png
1259694_0010.png
1259694_0011.png
1259694_0012.png
1259694_0013.png
1259694_0014.png
1259694_0015.png
1259694_0016.png
1259694_0017.png
1259694_0018.png
DET TALTE ORD GÆLDERSamråd den 2. maj 2013
Taleseddel til FOU samrådsspørgsmål Xvedrørende valg af flyoperatør til transport til AfghanistansamtFOU samrådsspørgsmål Åvedrørende krav til løn- og arbejdsvilkår samt kædeansvartorsdag den 2. maj 2013
Taleseddel

FOU samrådsspørgsmål X

Spørgsmål X er stillet efter ønske af Troels Lund Poulsen (V).Ministeren bedes redegøre for baggrunden for valg af flyoperatør til transport af danskesoldater samt materiel til Afghanistan.

FOU samrådsspørgsmål Å

Spørgsmål Å er stillet efter ønske af Nikolaj Villumsen (EL).Ministeren bedes redegøre for, om det er korrekt, at forsvaret aldrig har interesseret sig forløn- og arbejdsvilkår ved udbud i forbindelse med internationale operationer underrammeaftale 3 samt hvad ministeren fremadrettet vil gøre for at sikre kædeansvar iforbindelse med udbud, jf. artiklen ”Forsvaret ignorerer løndumping” på Fagbladet3f’s hjemmesidefagbladet3f.dkden 25. april 2013.
Besvarelse af samrådsspørgsmål X og Å
Min besvarelse i dag vil dække dels spørgsmål X stillet efter ønske afTroels Lund Poulsen, dels spørgsmål Å stillet efter ønske af NikolajVillumsen. Jeg indleder med besvarelsen af spørgsmål X.Samrådsspørgsmål X
DET TALTE ORD GÆLDER
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål X retter sig mod baggrunden for valget afflyoperatør til transport af danske soldater samt materiel tilAfghanistan. Det er i sagens natur først og fremmest dette spørgsmål,som jeg vil besvare.Som bekendt har der i såvel medierne som i dette udvalg også væretinteresse for det valgte flyselskabs sikkerhedsmæssige forhold samtselskabets løn- og ansættelsesvilkår. Da disse emner har relation tilsamrådsspørgsmål X og naturligt indgår i det samlede billede afvalget af flyoperatør, vil jeg derfor inkludere disse emner i minbesvarelse.Valget af flyoperatørFørst vil jeg som nævnt gennemgå aspekterne bag valget afflyoperatør.Forud for valget af den nuværende flyoperatør blev forsvarets behovfor strategisk lufttransport dækket af det såkaldte LUFTARK projekt,der indeholdt en aftale om, at ét passagerfly samt to fragtfly på etgivet beredskab stod klar til at støtte forsvaret. LUFTARK kontraktenudløb ved udgangen af marts måned i år. Forud herfor gennemførteforsvaret i efteråret sidste år en analyse af forsvarets strategisketransporttjeneste, og her var konklusionen, at LUFTARK projektet,ikke burde videreføres. En væsentlig begrundelse var, at der på kort
DET TALTE ORD GÆLDER2
DET TALTE ORD GÆLDER
sigt forventes en betydelig overkapacitet på markedet, hvorforforsyningssikkerheden vurderes at være tilstrækkelig til, at der istedet løbende kan indgås mere målrettede aftaler til inddækning afforsvarets konkrete behov. Ved en sådan ordning vil der endvidereikke blive bundet økonomiske ressourcer til faste omkostninger.I forlængelse af analysens konklusion bad ForsvarskommandoenFlyvertaktisk Kommando om at finde en erstatning for LUFTARK,herunder specifikt i forhold til at finde en løsning for lufttransport afpassagerer til og fra Afghanistan.Det er oplyst, at der i den forbindelse blev indhentet tre tilbud viaforsvarets rammeaftalepartner på området, virksomheden DSV, derudbyder logistik- og transportydelser. Forsvaret opstillede i denforbindelse en række såvel ubetingede som ønskelige krav medhenblik på at sikre, at den enkelte operatør kunne efterleve forsvaretsbehov og krav.Forsvarskommandoen har oplyst, at man bl.a. stillede en rækkeubetingede krav til en kommende flyoperatør:Selskabet skal være godkendt af Det EuropæiskeLuftfartssikkerhedsagentur (EASA). Lad mig her kort indskyde,at jeg senere i mit indlæg mere detaljeret vil informere omdette EU agentur.
DET TALTE ORD GÆLDER3
DET TALTE ORD GÆLDER
Camp Bastion i Afghanistan skal kunne beflyves i mørke ogunder anvendelse af automatiseret landingssystem, detsåkaldte Instrument Landing System.Selskabet skal kunne operere i Roskilde og Karup lufthavnesamt i Kabul internationale lufthavn og i lufthavnen i Mazer ESharif.Flyene skal kunne medtage minimum 16.400 kg last, og derskal være plads til minimum 130 passagerer.Selskabet skal kunne håndtere farligt gods i henhold tilgældende internationale regelsæt.I tillæg hertil opstillede man fra forsvarets side bl.a. følgendeønskelige krav:Der bør være minimum 31 tommer mellem sæderne.Dansktalende kabinepersonale foretrækkes.Der bør være mulighed for opdeling af passagerkabinen.Der bør kunne udleveres tæpper og puder til alle passagerer.Det foretrækkes, at der er mulighed for underholdning som fxfilm på TV-skærm i flyet.De indhentede tilbud blev evalueret i et samarbejde mellemFlyvertaktisk Kommando og Hærens Operative Kommando, hvor der i
DET TALTE ORD GÆLDER4
DET TALTE ORD GÆLDER
evalueringen – udover de fornødne sikkerhedscertificeringer –primært fokuseredes på forsyningssikkerhed, komfort og pris.Forsvarskommandoen har oplyst, at to af de tre udbydere, SmallPlanet Airlines og Danish Air Transport, opfyldte de ubetingede krav,og at forskellene mellem disse to på flere af områderne varmarginale. Det var dog vurderingen, at tilbuddet fra Small PlanetAirlines i forhold til den operative opgaveløsning, herunderforsyningssikkerheden, faldt bedst ud, hvilket bl.a. skyldes, atselskabet anvender Airbus 320 fly, som har en større kapacitet enddet MD-83 fly, som indgik i tilbuddet fra Danish Air Transport.Udover dette har Forsvarskommandoen oplyst, at der var en markantprisforskel, hvilket samlet set resulterede i, at Small Planet Airlinesblev valgt som operatør.Dette afslutter min besvarelse af det egentlige samrådsspørgsmål,men som nævnt i min indledning, så har jeg fundet dethensigtsmæssigt også at gennemgå forhold vedr.sikkerhedscertificeringen samt løn- og ansættelsesforhold.SikkerhedscertificeringenI relation til sikkerhedscertificeringen har Forsvarskommandoenoplyst, at forsvaret i forhold til flyvesikkerhed henholder sig til de
DET TALTE ORD GÆLDER5
DET TALTE ORD GÆLDER
regler og bestemmelser, der er opstillet af International Civil AviationOrganisation, ICAO, og Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur,EASA.International Civil Aviation Organisation (ICAO) er et FN organ, derregulerer og kontrollerer lufttrafik på verdensplan. ICAO blev opretteti 1944 for at fremme en sikker og ordentlig udvikling af deninternationale civile luftfart i hele verden. Det fastsætter standarderog forskrifter, der er nødvendige for luftfartssikkerhed, effektivitet ogregularitet, samt for miljøbeskyttelse på luftfartsområdet.Organisationen tjener som forum for samarbejde på alle områder afcivil luftfart blandt sine 191 medlemslande.Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) er et agenturunder den Europæiske Union (EU), der er den lovgivende ogtilsynsførende myndighed i Europa, som gennem respektive landesluftfartsmyndigheder sikrer, at flyselskaber bosiddende i, eller sombeflyver lufthavne i Europa, opfylder alle krav til sikkerhed,luftdygtighed, vedligeholdelse af fly og uddannelse af piloter.Ansvarsområderne for Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagenturomfatter bl.a. at foretage analyse og forskning i sikkerhed, givetilladelser til udenlandske operatører, rådgive omkring udarbejdelse afEU-lovgivning, overvåge efterlevelse af sikkerhedsregler, herunder atgennemføre inspektioner i medlemsstaterne, udstede type-
DET TALTE ORD GÆLDER6
DET TALTE ORD GÆLDER
certificering af fly og komponenter samt godkende organisationer, derer involveret i konstruktion, fremstilling og vedligeholdelse afluftfartsprodukter.Det skal hertil bemærkes, at førnævnte International Civil AviationOrganisations bestemmelser er grundlaget for flyvesikkerheden, menat FN-organet ikke har kompetence til at håndhæve bestemmelserne.Denne kompetence er inden for EU forankret i Det EuropæiskeLuftfartssikkerhedsagentur, EASA, der således bl.a. sikreroverholdelse af FN-organets standarder samt EU’s supplerendebestemmelser, hvilket sker gennem respektive landesluftfartsmyndigheder.Der har været stillet spørgsmål om, hvorfor forsvaret ikke har stilletkrav om en såkaldt ’IOSA’ certificering. I den forbindelse harForsvarskommandoen oplyst følgende:”IATA Operational Safety Audit (IOSA) certificeringen udbydes afInternational Air Transport Association, som er en kommercielorganisation. Certificeringen har til hensigt at sikre, at detpågældende selskab overholder nationale regler ogbestemmelser i indregistreringslandet. Dertil kommer, atcertificeringen muliggør en forenklet papirgang mellemselskaberne.
DET TALTE ORD GÆLDER7
DET TALTE ORD GÆLDER
I forhold til flysikkerhed henholder forsvaret sig som nævnt til deregler og bestemmelser, der er opstillet af FN organetInternational Civil Aviation Organisation samt EU agenturet, DetEuropæiske Luftfartssikkerhedsagentur.En certificering fra Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur ersåledes forudsætningen for, at man kan blive registreret somkommerciel operatør i europæisk luftrum. Operatører uden forEuropa skal have tilladelse af Det EuropæiskeLuftfartssikkerhedsagentur samt af de lokaleluftfartsmyndigheder i de pågældende lande, der skal beflyves,for at kunne beflyve europæisk luftrum, hvilket en IOSAcertificering ikke nødvendigvis giver adgang til, da den ikke er engaranti for, at europæiske krav til flyvesikkerheden er overholdt.”Citat slut.Forsvarskommandoen har supplerende oplyst, at der er selskaber,som er ’IOSA’ certificerede, men som ikke har kunnet opnå tilladelsetil at flyve inden for EU.Ovenstående er således baggrunden for, at forsvaret i forbindelsemed indhentningen af tilbuddene har stillet krav om en godkendelsefra Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, hvilket således
DET TALTE ORD GÆLDER8
DET TALTE ORD GÆLDER
inkluderer efterlevelse af såvel FN-organet International Civil AviationOrganisations som EU’s regler og standarder.Udover dette krav til selve sikkerhedscertificeringen er der fra DSV’sside stillet minimumskrav om erfaringsniveauet blandtbesætningsmedlemmerne.Forsvarskommandoen oplyser i den forbindelse, at ”DSV har i sinkontrakt med Small Planet Airlines indbygget en klausul, dergaranterer, at piloter, der flyver med fly rekvireret af DSV, harminimum 1.000 flyvetimers erfaring på flytypen, og at deres co-pilothar minimum 500 flyvetimers erfaring på flytypen.”Det afslutter min besvarelse vedrørende sikkerhedscertificeringen.Jeg vil herefter vende mig mod det sidste aspekt i relation tilbesvarelsen af samrådsspørgsmål X, nemlig løn- ogansættelsesforhold for besætningsmedlemmer.Besætningsmedlemmernes løn- og ansættelsesforholdSelskabets løn- og ansættelsesforhold er som bekendt et andetområde, der har tiltrukket sig opmærksomhed. For så vidt angårlønforholdene, har Forsvarskommandoen på baggrund af oplysningerfra DSV oplyst følgende vedr. lønforhold i Small Planet Airlines:
DET TALTE ORD GÆLDER9
DET TALTE ORD GÆLDER
”Den normale løn tager udgangspunkt i ca. 50 flyvetimer pr.måned. Denne løn består af en grundløn og et produktionstillæg,hvilket er normalt inden for flybranchen. Det betyder, at såfremtbesætningerne flyver mere end 50 timer om måneden, så stigerderes lønninger tilsvarende.Følgende gennemsnitslønninger baseret på en produktion på 50timer pr. måned er oplyst af Small Planet Airlines:
Fartøjschef (kaptajn): 5.800 EURCo-pilot: 3.300 EURSenior cabin crew: 1.500 EURCabin crew: 1.200 EUR
DSV har i tillæg hertil bekræftet, at der ikke anvendesbesætningsmedlemmer med en timeløn på ned til 11 kr. i timenpå flyvningerne for det danske forsvar.”Citat slut.I forhold til besætningsmedlemmernes ansættelsesforhold så harForsvarskommandoen indgået en aftale med DSV om enarbejdsklausul som tillæg til den eksisterende aftale med Small PlanetAirlines. Klausulen har virkning for alle de aftalte flyvninger med Small
DET TALTE ORD GÆLDER10
DET TALTE ORD GÆLDER
Planet Airlines og tilsikrer medarbejderne, der varetager flyvninger forforsvaret, løn- og ansættelsesvilkår, der ikke er ringere end fortilsvarende opgaver i Litauen.Det afslutter min besvarelse af samrådsspørgsmål X.Jeg vil herefter vende mig mod besvarelsen af samrådsspørgsmål Å.Samrådsspørgsmål Å [Afventer BM godkendelse]Samrådsspørgsmål Å rummer to spørgsmål, idet det første går på,hvorvidt forsvaret har interesseret sig for løn- og ansættelsesvilkårved udbud i forbindelse med internationale operationer underrammeaftale 3. Det andet spørgsmål går på, hvad jeg som ministerfremadrettet vil gøre for at sikre kædeansvar i forbindelse medudbud, idet der refereres til en artikel på Fagbladet 3F’s hjemmesideaf den 25. april 2013.Lad mig starte med at sige, at det er mit klare indtryk, at forsvaretinteresserer sig for løn- og ansættelsesvilkår, ligesom de ogsåanvenderarbejdsklausuleri forbindelse med kontrakter omtjenesteydelser leveret i Danmark. Det gælder fx det store udbud omfacility management ydelser på forsvarets etablissementer iØstdanmark.
DET TALTE ORD GÆLDER11
DET TALTE ORD GÆLDER
Her vil jeg gerne kort uddybe, hvad jeg mener med arbejdsklausuler.Danmark ratificerede International Labour Organisation, konvention94, den 22. juli 1955, som er det oprindelige grundlag forarbejdsklausuler. Konventionen blev efterfølgende optaget ibekendtgørelse nr. 1 af 4. januar 1957. [I det efterfølgende omtalerjeg denne konvention som ”ILO konventionen”].[Den internationale arbejdsorganisation (International LabourOrganization - ILO) er FN’s faglige organ for arbejdsmarkeds-spørgsmål. ILO blev oprettet i 1919, og samme år blev Danmarkmedlem. ILO har i dag 182 medlemslande, og arbejdsgiver- ogarbejdstagerorganisationer er medlemmer på lige fod medmedlemslandenes regeringer.][ILO har til formål at fastsætte og fremme internationale standarderfor arbejdstagernes leve- og arbejdsvilkår, hvilket omfatterfagforeningsfrihed, retten til at føre kollektive forhandlinger,afskaffelse af tvangsarbejde og børnearbejde, ligestilling,arbejdsmiljø, social sikring mv. ILO overvåger, at sådanne standarderopretholdes i de enkelte medlemsstater.]I ILO konventionens artikel 2 er det fastsat, at kontrakter, på hvilkekonventionen finder anvendelse, skal indeholde bestemmelser(klausuler), der tilsikrer vedkommende arbejdere løn, arbejdstid og
DET TALTE ORD GÆLDER12
DET TALTE ORD GÆLDER
andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der ihenhold til kollektiv overenskomst, voldgiftskendelse, nationale loveeller administrative forskrifter gælder for arbejde af samme art indenfor vedkommende fag eller industri på den egn, hvor arbejdetudføres.ILO-konvention finder også anvendelse på arbejde, der udføres afunderentreprenører eller personer, der har fået overdraget kontrakten- og ifølge konventionen skal den kompetente myndighed træffeegnede forholdsregler med henblik på at sikre konventionensanvendelse på sådant arbejde.De nærmere regler for gennemførslen af arbejdsklausuler i offentligekontrakter findes i den stadig gældende cirkulæreskrivelse af 18. maj1966 og cirkulæreskrivelse nr. 115 af 27. juni 1990.Heri fastslås det, at kontrakter, der for statskassens regning indgås afen central myndighed (ministerierne eller de direkte herunderhørende institutioner) vedrørende enten bygge-anlæg, fabrikation,samling, behandling eller afskibning af materialer, tilbehør eller udstyreller levering af tjenesteydelser, skal indeholde en arbejdsklausul forat sikre overholdelse af ILO-konvention nr. 94.Jeg har fået oplyst, at der ikke efter de gældende cirkulærer er kravom brug af arbejdsklausuler ved arbejde i udlandet. Der har ikke
DET TALTE ORD GÆLDER13
DET TALTE ORD GÆLDER
tidligere været fokus på brug af arbejdsklausuler i udlandet, og detskyldes formentlig, at der ikke har været konkrete sager, der hargivet anledning hertil.Den konkrete sag om det litauiske flyselskab har givet mig anledningtil at indskærpe, at Forsvarsministeriets myndigheder skal brugearbejdsklausuler i kontrakter både inden for og uden for Danmark.I forhold til det konkrete spørgsmål om rammeaftale 3 harForsvarskommandoen oplyst, at rammeaftale 3 omhandler levering aftransport og konsulentydelser i forbindelse med internationaleoperationer, herunder deployering / re-deployering og genforsyningsamt øvelsesvirksomhed. Aftalen blev indgået mellem forsvaret ogDSV i 2010 og er i øvrigt pt. i genudbud med forventetkontraktopstart 1. april 2014.Forsvarskommandoen har ved skrivelse af 21. marts 2013 samtopfølgende mail af 29. marts 2013 oplyst ministeriet om, at der veden forglemmelse ikke var indsat en arbejdsklausul i den oprindeligekontrakt fra 2010.Der er efterfølgende med virkning for aftalen vedrørende Small PlanetAirlines indgået et aftaletillæg, der indeholder en arbejdsklausul.
DET TALTE ORD GÆLDER14
DET TALTE ORD GÆLDER
Forsvarskommandoen har videre oplyst, at der er indskrevet krav omen arbejdsklausul i det igangværende genudbud af rammeaftalen.Som offentlig ordregiver søger forsvaret i overensstemmelse med ILOkonventionen at sikre leverandørernes kontraktuelle ansvar formedarbejdernes løn- og ansættelsesvilkår, således at arbejde, derudføres for forsvaret, sker på ordentlige vilkår.Og derfor syntes jeg, at svaret på det stillede spørgsmål er nej.Det andet spørgsmål retter sig mod mit virke i forhold til at sikrekædeansvar i forbindelse med kommende udbud.Hvis der med ”kædeansvar” i spørgsmålet sigtes til muligheden for, iforbindelse med anvendelse af arbejdsklausuler, at gøre demgældende for forhold længere fremme i leverandørkæden – altsåbåde for hovedleverandøren og eventuelle underleverandører – så erregeringen tilhænger heraf.Det er således vigtigt at slå fast, at arbejdsklausulerne gælder bådefor hovedleverandøren og eventuelle underleverandører. Det fremgårtydeligt af ILO konventionen artikel 1 stk. 3, at ”Nærværendekonvention finder anvendelse på arbejde, der udføres afunderentreprenører eller personer, der har fået overdragetkontrakten.”
DET TALTE ORD GÆLDER15
DET TALTE ORD GÆLDER
I tillægget til forsvarets kontrakt med DSV indeholdendearbejdsklausulen er der således indføjet, at forsvaret har mulighed forat tilbageholde vederlag, såfremt arbejdsklausulen misligholdes.[Citat fra tillægskontrakten: ”Overholder TRANSPORTØREN ikkeovennævnte krav, og medfører dette et berettiget krav på yderligereløn fra de ansatte, kan KØBER, med henblik på at sikre de ansatte denævnte arbejdsvilkår, tilbageholde vederlag til TRANSPORTTØRENsvarende til differencen mellem den faktisk udbetalte løn og denyderligere løn, som påstås berettiget.”]Hvis spørgeren omvendt med kædeansvar mener muligheden for, aten virksomhed hæfter solidarisk ikke blot for hovedentreprenørenmen også for underentreprenører og den heraf springende mulighedfor at søge regres hos et højere led i kæden, så går regeringen ikkeind herfor.Regeringen ønsker således ikke at indføre kædeansvar i form afbestilleransvar, men støtter til gengæld øget brug af arbejdsklausulersom et effektivt våben til at modvirke social dumping.Jeg kan dog ikke forestille mig, at det er den sidstnævnte form foransvar, som spørgeren sigter til, da Enhedslisten allerede i forbindelsemed finanslovsforhandlingerne har stillet krav om denne type ansvar,men Regeringen også ved denne lejlighed gjorde opmærksom på, at
DET TALTE ORD GÆLDER16
DET TALTE ORD GÆLDER
man ikke fandt dette hensigtsmæssigt, hvorfor spørgeren jo kenderregeringens position i forhold hertil.Jeg vil fremover sikre, at kontrakter om udførelse af arbejde, derindgås af Forsvarsministeriets myndigheder – både i og uden forDanmark - indeholder klausuler, så arbejderne får løn, arbejdstid, ogandre arbejdsvilkår mv., som ikke er mindre gunstige end dem, dergælder for arbejde af samme art, fag eller industri på den egn, hvorarbejdet udføres, i henhold til fx kollektiv overenskomst. Dette følgeraf ILO konventionen om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter.Forsvarsministeriet har den 19. april indskærpet over for underlagtemyndigheder, at statslige ordregivere fortsat skal benyttearbejdsklausuler ved udbud og indgåelse af aftaler om statslige ordrerfor at undgå social dumpning.Lad mig afslutte med at opsummere mine vigtigste pointer:1. Forsvarsministerietskalanvende ILO konventionen omarbejdsklausuler, så arbejderne sikres løn mv. svarende til detsted, hvor arbejdet finder sted.2. Det gælderbådefor hovedleverandørerogforunderleverandører.
DET TALTE ORD GÆLDER17
DET TALTE ORD GÆLDER
3. Og jeg har overfor Forsvarsministeriets myndighederindskærpet, at det skal gældebådefor arbejde, der udføres iDanmarkogfor arbejde, der udføres i udlandet,Det afslutter min besvarelse af samrådsspørgsmål Å.
DET TALTE ORD GÆLDER18