Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del Bilag 152
Offentligt
1239596_0001.png
1239596_0002.png
1239596_0003.png
1239596_0004.png
1239596_0005.png
1239596_0006.png
1239596_0007.png
1239596_0008.png
1239596_0009.png
1239596_0010.png
1239596_0011.png
1239596_0012.png
1239596_0013.png
1239596_0014.png
1239596_0015.png
1239596_0016.png
1239596_0017.png
1239596_0018.png
1239596_0019.png
1239596_0020.png
1239596_0021.png
1239596_0022.png
1239596_0023.png
1239596_0024.png
1239596_0025.png
1239596_0026.png
1239596_0027.png
1239596_0028.png
1239596_0029.png
1239596_0030.png
Rapport for opfyldelse af mål iForsvarsministeriets klima- og energi-strategi samt miljø- og naturstrategi2012.Detaljeret gennemgang afmålopfyldelse
Captia sagsnr.: 2012/012122
IndholdsfortegnelseIndholdsfortegnelse........................................................................................................................................... 2Indledning ...................................................................................................................................................... 4Forsvarsministeriets klima og energistrategi: ............................................................................................... 51.1 Energieffektivisering i bygninger ............................................................................................................. 61.1.1 Optimering af bygningsmassen ............................................................................................................ 61.1.2 Byggestandarder................................................................................................................................... 71.1.3 Certificering .......................................................................................................................................... 71.1.4 Automatisering ..................................................................................................................................... 71.2 Energi og miljø i operationer ................................................................................................................... 81.2.1 Analyser ................................................................................................................................................ 81.2.2 Materiel ................................................................................................................................................ 91.2.3 Adfærdsændringer ............................................................................................................................... 91.3 Vedvarende energi og energiomlægning .............................................................................................. 101.3.1 Analyser og fastlæggelse af mål ......................................................................................................... 101.3.2 Forsøgsprojekter og etablering af vedvarende energianlæg ............................................................. 101.4 Klima- og energirigtig adfærd ................................................................................................................ 131.4.1 Ændret medarbejderadfærd .............................................................................................................. 131.5 Klimaregnskab ....................................................................................................................................... 141.5.1 Årlige regnskaber og opgørelser ........................................................................................................ 141.6 Energiledelse ......................................................................................................................................... 151.6.1 Indførelse af energiledelse ................................................................................................................. 15Forsvarsministeriets miljø- og naturstrategi: .................................................................................................. 162.1 Miljø- og energirigtige indkøb ............................................................................................................... 172.1.1 Miljø- og energihensyn i indkøbspolitikken og interne retningslinjer................................................ 172.1.2 Miljø- og energihensyn ved indkøb og større udbud ......................................................................... 182.2 Naturbeskyttelse ................................................................................................................................... 202.2.1 Samarbejde og ekstensivering af drift ................................................................................................ 202.2.2 International naturbeskyttelse ........................................................................................................... 212.2.3 Rekreativ brug, formidling og dialog .................................................................................................. 222.3 Beskyttelse af drikkevandsressourcer ................................................................................................... 242.3.1 Kortlægning og registrering ................................................................................................................ 242.3.2 Forureningsundersøgelser og indsatsplaner ...................................................................................... 242.3.3 Forebyggelse....................................................................................................................................... 242.4 Affaldshåndtering .................................................................................................................................. 262.4.1 Affaldsproduktion, genanvendelse og deponering ............................................................................ 262.4.2 Affaldskortlægning og registrering ..................................................................................................... 262.4.3 Kampagner og uddannelse ................................................................................................................. 262.5 Støjreduktion ......................................................................................................................................... 282.5.1 Støjdata............................................................................................................................................... 282
2.5.2 Øget information og dialog om støjforhold ....................................................................................... 292.5.3 Støjbegrænsende tiltag ...................................................................................................................... 292.6 Miljøledelse ........................................................................................................................................... 302.6.1 Indførelse af miljøledelse ................................................................................................................... 30
3
IndledningForsvarsministeriets klima- og energistrategi 2012-2015 samt miljø- og naturstrategi 2012-2015blev udgivet henholdsvis 19. april og 4. juni 2012.Forsvarsministeriet har etableret en styregruppe for miljø- og energiområdet, som skal medvirke tilat sikre implementeringen af Forsvarsministeriets klima- og energistrategi 2012-2015 samt miljø-og naturstrategi 2012-2015. Styregruppen er sammensat af repræsentanter fra Forsvarsministeri-ets departement, Forsvarskommandoen, Beredskabsstyrelsen, Hjemmeværnskommandoen, For-svarets Efterretningstjeneste, Forsvarets Interne Revision, Forsvarets Materieltjeneste og Forsva-rets Bygnings- og Etablissementstjeneste.Styregruppen for miljø- og energiområdet afgiver en årlig statusrapport for opnåelse af målene ihver af de to strategier til Forsvarsministeriets departement. De endelige statusrapporter offentlig-gøres og sendes hvert år til orientering til forligskredsen bag forsvarsforliget, forsvarsudvalget ogkoncernledelsen.Styregruppens rapportering om fremdrift for de to strategiers mål sker på baggrund af myndighe-dernes oplysninger om, hvorledes målopfyldelse for hvert enkelt mål i begge strategier er sikret.Nærværende dokument er styregruppens rapportering til Forsvarsministeriets departement omfremdriften for de mål, der jf. de to strategier, skal indfries i 2012. Rapporten beskriver såledesstatus for hvert af de konkrete mål. Rapporten vedrører perioden fra udgivelse af strategierne til31. december 2012.Nærværende detaljerede rapport er udarbejdet med henblik på at sikre styregruppens overordnedeoverblik over fremdriften i målopfyldelse.
4
Forsvarsministeriets klima og energistrategi:Klima- og energistrategiens overordnede mål (mission) er, at Forsvarsministeriet med underlagtemyndigheder i sit arbejde for fred og sikkerhed, herhjemme og i udlandet, skal nedbringe energi-forbruget og ikke unødigt bidrage til klimaforandringer.Visionen for Forsvarsministeriets klima- og energistrategi 2012-2015 er, at Forsvarsministeriet in-den udgangen af 2020 har:Reduceret energiforbruget med minimum 20% i forhold til 2006. Inden udgangen af 2015 skalenergiforbruget være reduceret med minimum 15%.Øget andelen af elforbruget, der stammer fra vedvarende energi til minimum 60%. Inden ud-gangen af 2015 skal andelen være på minimum 25%.Reduceret den CO2-udledning, som er afledt af aktiviteterne (dog ikke operative aktiviteter)med 40% i forhold til 1990. Inden udgangen af 2015 skal udslippet være reduceret med 30%.Samtlige mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi 2012-2015 understøtter strategiensmission og vision. Opfyldelse af hvert enkelt konkret mål i strategien er således en ”trædesten” tilat bringe Forsvarsministeriet og underlagte myndigheder tættere på opfyldelse af missionen ogvisionens målsætninger.Forsvarsministeriets myndigheder har i 2012 fokuseret på at planlægge og igangsætte de aktivite-ter, der er nødvendige for at sikre opfyldelse af de enkelte mål i strategien. Udvikling af et opfølg-ningsregime, der kan understøtte målingen af energiforbrug, elforbrug og CO2-udledning i bedre ogmere omfattende grad end tidligere, som er nævnt i strategiens vision, er iværksat. Det er såledesendnu ikke muligt at rapportere entydigt på fremdriften i forhold til de målsætninger, der fremgår afstrategiens vision.
5
1.1 Energieffektivisering i bygningerFormålet med fokusområdet er at forbedre energieffektiviteten i de bygninger, som Forsvarsmini-steriet råder over.Fokusområdet er underopdelt i følgende emner:Optimering af bygningsmassen.Byggestandarder.Certificering.Automatisering.
1.1.1 Optimering af bygningsmassenMålsætningen er, at Forsvarsministeriet vil optimere anvendelsen af bygningsmassen ud fra ensamlet hensyntagen til energiforbrug, alder, funktion og fremtidig anvendelse. Mål nr. 1 og 3 undermålsætningen skal indfries i 2012.
Mål 1:”Inden udgangen af 2012 har Forsvarsministeriet på baggrund af indsamlede data og analyserprioriteret, hvilke bygninger der skal renoveres, nedrives eller afhændes under hensyntagen til allerelevante faktorer”.Der er i 2012 indsamlet data og gennemført en analyse af forsvarets, hjemmeværnets og det stats-lige beredskabs langsigtede behov for etablissementer. Etablissementerne med tilhørende bygnin-ger og anlæg er analyseret ud fra etablissementsdrift, vedligeholdelsestilstand, planlagte og iværk-satte investeringer, ønskelige investeringer, energiforhold, naturforhold, miljøforhold samt sam-fundsmæssige forhold. Analysen udmøntes i en oversigt over hvilke kaserner, flådestationer ogflyvestationer, der ud fra et totaløkonomiskperspektiv, er mest hensigtsmæssig at beholde, ogdermed fortsætte med at renovere, samt hvilke etablissementer, der bør afhændes. I forlængelseheraf er der iværksat en række mere detaljerede analyser om specialområder som f.eks. depoter,skydebaner og lejeboliger, hvori renovering, nedrivning og afhændelse af enkelte bygninger be-handles.Etablissementsanalysen samt de tilhørende analyser om specialområder er således det priorite-ringsværktøj, der benyttes i den fremadskridende proces, hvor myndighedernes planer for renove-ring, nedrivning og afhændelse af bygninger årligt opdateres.

Målet er opfyldt.

Mål 3:”Fra og med 2012 skal analyser af mulige energibesparelser udarbejdes ved enhver renovering afen bygnings ydre og ved enhver udskiftning af byggetekniske installationer”.Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste har i 2012 gennemført en række energieffektivise-ringsprojekter, som var identificeret på baggrund af tidligere udført energimærkning. Dette arbejdehar dannet baggrund for analysearbejdet af mulige energibesparelser i forbindelse med de renove-ringer af bygningers ydre og udskiftninger af byggetekniske installationer, der er gennemført i2012.
6
De indledende erfaringer med at analysere mulige energibesparelser ved renoveringer af en byg-nings ydre og udskiftning af byggetekniske installationer har affødt et behov for at sikre en meresystematisk tilgang til analysearbejdet. Der er således i 2012 tillige gennemført en overordnetscreening af kommende projekter omhandlende renovering af bygningers ydre og udskiftning afbyggetekniske installationer i forhold til det mulige energibesparelsespotentiale.Det indledende arbejde i 2012 har således ført til, at Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjene-ste fra og med 2013 vil anvende analyser af mulige energibesparelser til at prioritere de renove-rings- og udskiftningsprojekter, hvor potentialet er størst.

Målet er opfyldt.

1.1.2 ByggestandarderDer er ingen mål indenfor dette område, der skal indfries i 2012.
1.1.3 CertificeringDer er ingen mål indenfor dette område, der skal indfries i 2012.
1.1.4 AutomatiseringMålsætningen er, at Forsvarsministeriet vil øge anvendelsen af intelligent automatiseret styring afenergiforbruget i bygninger. Mål nr. 3 under målsætningen skal indfries i 2012.
Mål nr. 3:”Fra og med 2012 vil vi udbygge og opgradere eksisterende energistyringssystemer (central ogelektronisk tænd/sluk og styring af vand, varme og el) samt etablere energistyringssystemer påetablissementer, hvor de ikke findes”.Arbejdet er igangsat. Som en del af projekt ”grønne etablissementer” er der i 2012 påbegyndt et”automatiseringsprojekt” på Aalborg Kaserner. Et tilsvarende projekt iværksættes på AlmegårdsKaserne i 2013. Aalborg Kaserner og Almegårds Kaserne er de to etablissementer, som er omfat-tet af projekt ”grønne etablissementer”. Projekterne bygger på en modernisering af eksisterendeCTS-anlæg (Central Tilstandskontrol og Styring) samt en installation af ”rumstyring” på udvalgterum.Iværksættelse af automatiseringsprojekter er investeringstunge og vil på øvrige etablissementerblive vurderet løbende i forhold til den overordnede prioritering af renoveringsprojekter samt be-sparelsespotentiale. Det skal i den forbindelse bemærkes, at såfremt der skal gennemføres auto-matiseringsprojekter på f.eks. 40 af forsvarets største etablissementer, svarende til ca. 80 % afenergiforbruget i Forsvarsministeriets bygninger, estimeres udgiften til i alt ca. 600 mio.kr.Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste vil fortsætte med at iværksætte automatiserings-projekter under hensyntagen til det økonomiske råderum.

Målet er opfyldt.

7
1.2 Energi og miljø i operationerFormålet med fokusområdet er at øge inddragelsen af miljø- og energihensyn i den operative op-gaveløsning.Fokusområdet er underopdelt i følgende emner:Analyser.Materiel.Adfærdsændringer.
1.2.1 AnalyserMålsætningen er, at Forsvarsministeriet vil gennemføre analyser, der kan føre til miljø- og energi-målsætninger for den operative del af Forsvarsministeriets virke. Mål nr. 2 og 6 under målsætnin-gen skal indfries i 2012.
Mål 2:”Inden udgangen af 2012 vil vi undersøge muligheder for - og iværksætte - samarbejde i forsk-nings- og udviklingsprojekter, med fokus på udvikling af teknologiske miljø- og energirigtige for-svars- og beredskabsløsninger”.Forsvarets Materieltjeneste gennemfører for øjeblikket flere forsknings- og udviklingsprojekter medfokus på udvikling af teknologiske miljø- og energirigtige forsvarsløsninger som f.eks. anvendelsenaf mindre miljøbelastende enzymer og udvikling af ”Solid Oxide Fuel Cell”. Samarbejdet i disseprojekter er rettet mod både operative enheder, internationale samarbejdspartnere og civile virk-somheder.Forsvarets Materieltjeneste har i 2012 undersøgt muligheden for at iværksætte nye forsknings- ogudviklingsprojekter med fokus på udvikling af teknologiske miljø- og energirigtige forsvars- og be-redskabsløsninger, hvortil der kunne knyttes nye samarbejdsrelationer. Forsvarets Materieltjenestehar i den forbindelse prioriteret et projekt omhandlende mere effektive batterier til energikrævendebærbart udstyr, herunder specielt anvendelse af genopladelige, højtydende batterier samt mulig-hed for anvendelse af solceller. Arbejdet med dette projekt vil blive intensiveret i 2013.

Målet er

opfyldt.

Mål 6:”Fra og med 2013 afsætter vi midler til forsknings- og udviklingsprojekter vedr. teknologiske miljø-og energirigtige forsvarsløsninger”.Midler til miljø- og energirigtige forsvarsløsninger indeholdes i de midler, der jf. Aftale på forsvars-området 2013 -2017 af 30. november 2012 skal afsættes til ”grønne” udviklingssprojekter og inve-steringer. Der skal jf. forliget årligt prioriteres op til 100 mio. kr. til ”grønne” udviklingsprojekter oginvesteringer. Anvendelsen af midlerne vil således blive indarbejdet i Forsvarskommandoens bud-get for 2013 og fremover.

Målet er opfyldt.

8
1.2.2 MaterielDer er ingen mål indenfor dette område, der skal indfries i 2012.
1.2.3 AdfærdsændringerDer er ingen mål indenfor dette område, der skal indfries i 2012.
9
1.3 Vedvarende energi og energiomlægningFormålet med fokusområdet er, at Forsvarsministeriet vil øge brugen af alternative og vedvarendeenergikilder.Fokusområdet er underopdelt i følgende emner:Analyser og fastlæggelse af mål.Forsøgsprojekter og etablering af vedvarende energianlæg.
1.3.1 Analyser og fastlæggelse af målDer er ingen mål indenfor dette område, der skal indfries i 2012.
1.3.2 Forsøgsprojekter og etablering af vedvarende energianlægMålsætningen er, at Forsvarsministeriet løbende vil gennemføre energieffektiviseringsforsøg ogetablere vedvarende energianlæg på udvalgte etablissementer. Mål nr. 1,3 og 4 under målsætnin-gen skal indfries i 2012.
Mål 1:”Fra og med 2012 vil vi løbende afprøve rentabiliteten af ny teknologi og gennemføre optimerings-forsøg af processer og metoder - for eksempel finindstilling af ventilationsanlæg og intelligentebookingsystemer”.I 2012 er der gennemført fire afprøvninger af ny teknologi og optimeringsforsøg af processer ogmetoder. Disse er:Trykluftoptimering på Haderslev Kaserne:Utætheder i trykluftanlæg kan udgøre et betydeligt ressourcespild. Forsvarets Bygnings- ogEtablissementstjeneste har undersøgt effektiviteten ved at lækagesøge ikke-hørbare utæthe-der i trykluftanlæg med ultralydsudstyr. I forlængelse heraf er der udført en optimeringsunder-søgelse, som har dannet grundlag for at vurdere, om det er fordelagtigt at vedligeholde tryk-luftanlæggene på en anden måde, end det tidligere er sket. Der har været fokus på at samleanlæggene på færre kompressorer, alternativt ét kompressoranlæg.Tomgangsforbrugsanalyser for el på Hjørring Kaserne:Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste har undersøgt elforbruget på Hjørring Kaser-ne med henblik på at afdække tomgangsforbruget. Tomgangsforbruget er defineret som detforbrug, der bruges efter normal arbejdstid, men som kan undgås. Derudover er det undersøgt,hvilken værdi det vil have at foretage en generel spændingsdæmpning og –stabilisering overhele døgnet. Undersøgelserne har vist, at der i kontorbygningerne på Hjørring Kaserne kanopnås en besparelse på 19 % med en tilbagebetalingstid på 5 år.
10
Optimering af varmeanlæg på Ryes Kaserne:I perioden 2012 – 2014 gennemføres optimering af varme- og brugsvandsanlæg samt tilhøren-de automatik på Ryes Kaserne. Det anslås, at der i perioden kan spares mellem 975 MWh og1.600 MWh varme, svarende til en forventet besparelse på 15 – 25 %. I forbindelse med pro-jektet kontrolleres anlægsopbygningen samtidig for fejl og uhensigtsmæssigheder. Det under-søges derudover, om driften af det eksisterende varmeanlæg på Ryes Kaserne kan optimeresfor at opnå en energioptimal drift under hensyntagen til komforten.
Der er således i 2012 afprøvet ny teknologi og gennemført optimeringsforsøg af processer og me-toder. Erfaringerne herfra vil fremadrettet indgå i beslutningsgrundlaget for den løbende optimeringog vedligeholdelse af bygninger og anlæg generelt samt i vurderingen af, hvilke nye afprøvningerog forsøg, der skal iværksættes fremover.

Målet er opfyldt.

Mål 3:”Inden udgangen af 2012 er der identificeret mulige områder til opstilling af vindmøller på For-svarsministeriets arealer”.Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste har i 2012 gennemført en analyse af Forsvarsmi-nisteriets arealer. Analysen har udmøntet sig i en identificering af en række arealer, hvor forsvaretkan acceptere opstilling af vindmøller. Screeningskriterierne i analysen var både civile hensyn(f.eks. afstandskrav til boliger og bebyggelse, landskabsfredninger og naturhensyn) og militærehensyn (f.eks. sikring af operative muligheder på f.eks. flyvestationer og skyde- og øvelsesområ-der).

Målet er opfyldt.

I forlængelse af denne identifikation af mulige områder til opstilling af vindmøller på Forsvarsmini-steriets arealer gennemfører Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste en konkret vurderingaf de mulige arealers egnethed til opstilling af vindmøller, hvorunder praktiske forhold som muligafsætning af vindmøllestrømmen og kommunernes stillingtagen til planlægning for vindmøller påarealerne. Derudover vil rentabiliteten blive afdækket. Resultatet heraf forventes afrapporteret me-dio 2013.
Mål 4:”I løbet af 2012 defineres og iværksættes projekt ”Grøn Christiansø”. Projektet skal føre til, at øenoptimerer sine miljø- og energiforhold. Det skal i denne forbindelse undersøges, om øen kan bliveselvforsynende med vedvarende energi”.Christiansø Administration har udarbejdet en projektbeskrivelse, der definerer og beskriver mulig-hederne for at iværksætte projekt ”Grøn Christiansø”. Projektbeskrivelsen omfatter ni indsatsområ-der. De ni indsatsområder er:Omstilling fra fossil energi til vedvarende energi.Spildevand skal renses.Certificering af ”Søfæstning Christiansø” som kulturhistorisk naturpark.Energioptimering af bygninger, visning af forbrugsdata og intelligent energinet.Fortsat naturpleje for sikring af natur og fæstningsværker.
11
Optimering af miljøforhold på grundlag af miljøkortlægning.Sidste fase af projekt stabil og god drikkevandsforsyning.Optimering af affaldsbortskaffelse.Formidling af attraktionen ”Søfæstning Christiansø” i sammenhæng med Store Tårn.
Der er udarbejdet en tidsplan for projekt ”Grøn Christiansø” indeholdende milepæle til iværksættel-se og gennemførelse af de ni indsatser. Tidsplanen er bl.a. betinget af en række myndighedsgod-kendelser i forhold til etablering af vedvarende energianlæg og spildevandsanlæg. Tidsplanen forde store anlægsinvesteringer er dertil betinget af tilvejebringelse af den nødvendige finansiering.Projekt ”Grøn Christiansø” omfatter en omstilling til vedvarende energi og etablering af spilde-vandsrensning, hvor energi er påkrævet. Christiansø er omfattet af en fredningsbekendtgørelse ogudpegning som Natura 2000 område. Projektets tiltag vil kræve dispensation fra eller ændring affredningsbekendtgørelsen og tilladelse efter habitatbestemmelserne til såvel energianlæg somspildevandsanlæg.Projektet er således defineret og iværksættelse vil ske trinvist under hensyntagen til myndigheds-godkendelser, dispensationer og finansiering.

Målet er opfyldt.

12
1.4 Klima- og energirigtig adfærdFormålet med fokusområdet er at ændre medarbejdernes adfærd i en mere klima og energirigtigretning.Fokusområdet er underopdelt i følgende emne.Ændret medarbejderadfærd.
1.4.1 Ændret medarbejderadfærdMålsætningen er, at Forsvarsministeriet vil opnå positive klimaeffekter og besparelser på energi-forbruget ved at inddrage medarbejderne i at finde nye klima- og energiløsninger samt måle ogændre medarbejdernes klima- og energiadfærd. Mål nr. 2 og 4 under målsætningen skal indfries i2012.Mål 2:”Inden udgangen af 2012 skal der oprettes en klima- og energihjemmeside på Forsvarets Byg-nings- og Etablissementstjenestes intranet og internet”.Der er oprettet en klima- og energihjemmeside på såvel intranet og internet under Forsvarets Byg-nings- og Etablissementstjeneste. Der er derudover etableret link fra Forsvarsministeriets hjemme-side på internettet til Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjenestes klima- og energiside.

Målet

er opfyldt.

Mål 4:”Fra og med 2012 laver vi årlige målrettede klima- og energikampagner for at sænke energiforbru-get”.Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste har i 2012 gennemført tre klima- og energikam-pagner:En landsdækkende kampagne, der informerer om forsvarets energiforbrug og dermed potentia-let for besparelser. Kampagnen var benævnt: ”Luk. Sluk. Skru ned”.En målrettet kampagne med fokus på forsvarets sergentelever. Formålet hermed er at informe-re og påvirke en række af forsvarets medarbejdere tidligt i deres karriere.En målrettet kampagne med fokus på energiforhold omkring indendørs skydebaner. Formålethermed er at informere varmemestre på udvalgte etablissementer for at sikre deres deltagelse iat spare på energien.Envidere har Beredskabsstyrelsen gennemført kampagnen ”Energibevidst styrelse – Ja selvfølge-lig”.Der er således i 2012 gennemført fire målrettede klima- og energikampagner. I 2013 planlæggerForsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste at gennemføre en adfærdskampagne på de toudpegede ”grønne etablissementer” – Aalborg Kaserner og Almegårds Kaserne, en målrettet op-lysningskampagne til ledelsesniveauet om energiledelse på koncernfælles niveau samt en energi-oplysningskampagne til alle nyansatte.

Målet er opfyldt.

13
1.5 KlimaregnskabFormålet med fokusområdet er at udarbejde klimaregnskab og opgørelser over luftforurening fraForsvarsministeriets aktiviteter.Fokusområdet er underopdelt i følgende emne:Årlige regnskaber og opgørelser.
1.5.1 Årlige regnskaber og opgørelserMålsætningen er, at Forsvarsministeriet årligt vil udarbejde et klimaregnskab, hvilket skal føre tilfastlæggelse af procentvise reduktionsmål for CO2-, NOx-, SOx- og partikeludledning. Mål nr. 1 og2 under målsætningen skal indfries i 2012.Mål 1:”Fra og med 2012 skal der udarbejdes klimaregnskaber”.Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste har i 2012 udarbejdet et koncept for Forsvarsmi-nisteriets klimaregnskab. Formålet hermed er at sikre en fremadrettet forankring i hele Forsvarsmi-nisteriets organisation, således at metoderne for tilvejebringelse af data indarbejdes i relevanteprocedurer.Der har derudover været behov for at vurdere, hvorledes de nuværende IT systemer kan under-støtte indberetningerne af data og smidiggøre dataindsamlingsprocessen.Forsvarsministeriets klimaregnskab for 2012 forventes udgivet medio 2013.

Målet er opfyldt.

Mål 2:”Inden udgangen af 2012 vil vi på baggrund af kvantitative referencer fastlægge mål for procentvi-se CO2-reduktioner samt identificere indsatsområder for nedbringelse afNOx-, SOx- og partikelud-ledningen”.Forsvarsministeriets klimaregnskab skal danne grundlag for fastlæggelsen af mål for procentviseCO2-reduktioner samt identificering af indsatsområder for nedbringelse af NOx-, SOx- og partikel-udledningen. Klimaregnskabet for 2012 forventes udgivet medio 2013, hvorefter arbejdet med atfastlægge mål for procentvise CO2-reduktioner samt identificere indsatsområder for nedbringelseaf NOx-, SOx- og partikeludledningen vil blive påbegyndt.

Målet er ikke opfyldt.

14
1.6 EnergiledelseFormålet med fokusområdet er at indføre energiledelse efter standarden ISO 50001.Fokusområdet er underopdelt i følgende emne:Indførelse af energiledelse
1.6.1 Indførelse af energiledelseDer er ingen mål indenfor dette område, der skal indfries i 2012.
15
Forsvarsministeriets miljø- og naturstrategi:Missionen med miljø- og naturstrategien er at indarbejde miljø- og naturhensyn i alle dele af For-svarsministeriets myndigheders arbejde for fred og sikkerhed – herhjemme og i udlandet.Visionen er, at Forsvarsministeriet vil være:Miljøbevidst ved at:- fremme miljø- og naturbeskyttelse i egen virksomhed.- bidrage til miljøløsninger i egen virksomhed gennem holdningsbearbejdning og aktiv handling.Proaktiv på miljøområdet ved at:- iværksætte forureningsforebyggende aktiviteter.- være en aktiv medspiller i forhold til udviklingen af miljø- og naturlovgivningen.- arbejde frem mod et miljøledelsessystem efter standarden ISO 14001:2004.Have ”mest miljø for pengene” ved at:- prioritere miljø- og naturindsatsen ud fra en omkostningseffektiv betragtning.- handle aktivt i miljøsager så tidligt som muligt, så skader på natur og miljø minimeres.
Samtlige mål i Forsvarsministeriets miljø- og naturstrategi 2012-2015 understøtter strategiens mis-sion og vision. Opfyldelse af hvert enkelt konkret mål i strategien er således en ”trædesten” til atbringe Forsvarsministeriets myndigheder tættere på opfyldelse af mission og vision.Opfyldelsen af de mål i strategien, som er indfriet i 2012, retter sig i forhold til opfyldelse af missionog vision hovedsageligt mod følgende emner:Påbegyndelsen af en proces, der generelt set sikrer mere miljøbevidste indkøb og anskaffel-ser.Styrke den proaktive tilgang til naturbeskyttelse, som Forsvarets Bygnings- og Etablissements-tjeneste har udviklet hen over en årrække.Fokusering på inddragelse af medarbejderindsatsen i forhold til forebyggelse, oplysning ogdialog.
Ovennævnte emner understøtter en udvikling af myndighedernes arbejde hen imod en øget be-vidsthed omkring inddragelse af miljø- og naturhensyn i det operative virke.
16
2.1 Miljø- og energirigtige indkøbFormålet med fokusområdet er at foretage miljø- og energirigtige indkøb.Fokusområdet er underopdelt i følgende emner:Miljø- og energihensyn i indkøbspolitikken og interne retningslinjer.Miljø og energihensyn ved indkøb og større udbud.
2.1.1 Miljø- og energihensyn i indkøbspolitikken og interne retningslinjerMålsætningen er, at miljø- og energihensyn skal tydeliggøres i Forsvarsministeriets indkøbspolitikog i øvrige interne retningslinjer for indkøb. Mål nr. 1 og 2 under målsætningen skal indfries i 2012.
Mål 1:”Inden udgangen af 2012 laver vi en vejledning om miljø- og energirigtige indkøb og leverandør-krav. Vejledningen skal skabe grundlag for en målrettet og koncernfælles kampagne omkring vide-reudvikling af miljø- og energirigtige indkøb i Forsvarsministeriet”.Forsvarets Materieltjeneste har udarbejdet et udkast til en vejledning i miljø– og arbejdsmiljøbevid-ste indkøb og leverandørkrav, som er baseret på erfaringer med miljøhensyn i forbindelse medmaterielanskaffelser.Der udestår en høring af vejledningen ved relevante myndigheder indenfor ministerområdet. Vej-ledningen forventes udgivet i 2013. Vejledningens gyldighedsområde i forhold til Forsvarsministeri-ets myndigheder skal derudover afklares. Denne afklaring vil ske i rammen af den strategiske ind-købsfunktion, der i forlængelse af Aftale på forsvarsområdet 2013 -2017 af 30. november 2012 erunder oprettelse ved Forsvarets Materieltjeneste.

Målet er ikke opfyldt.

Mål 2:”Vi vil inden udgangen af 2012 nedsætte en arbejdsgruppe i Forsvarsministeriets KoncernfællesIndkøbsforum vedrørende miljø og energi”.Opgaveporteføljen for Forsvarsministeriets Koncernfælles Indkøbsforum skal fremadrettet ses irammen af den strategiske indkøbsfunktion, der i forlængelse af Aftale på forsvarsområdet 2013 -2017 af 30. november 2012 er ved at blive oprettet ved Forsvarets Materieltjeneste. Der er i fort-sættelse heraf endnu ikke nedsat en arbejdsgruppe vedrørende miljø og energi i regi af Forsvars-ministeriets Koncernfælles Indkøbsforum.

Målet er ikke opfyldt.

Den strategiske indkøbsfunktion ved Forsvarets Materieltjeneste forventes i løbet af 2013 at haveopbygget viden og erfaring omkring optimering af indkøb, herunder også muligheder for at indar-bejde miljø- og energiperspektiver i indkøbsaktiviteter. Denne viden og erfaring skal danne bag-grund for en vurdering af behovet for en arbejdsgruppe i Forsvarsministeriets Koncernfælles Ind-købsforum, eller om opgaven løftes af den strategiske indkøbsfunktion i Forsvarets Materieltjene-ste.
17
2.1.2 Miljø- og energihensyn ved indkøb og større udbudMålsætningen er, at miljø- og energikrav skal indgå i alle Forsvarsministeriets væsentlige indkøbog udbud. Mål nr. 1 og 2 under målsætningen skal indfries i 2012.
Mål 1:”Inden udgangen af 2012 vil vi opstille mål for, at miljø- og energikrav indgår i planlægning af pro-jekter som en del af forsvarets anskaffelsesbestemmelser”.Opstillingen af mål for at miljø- og energikrav indgår i planlægningen af anskaffelsesprojekter rettersig mod opstilling af mål for, hvilke bestemmelser og vejledninger relateret til anskaffelsesforløbet,der skal indeholde miljø- og energikrav. Formålet hermed er, at overvejelser omkring miljø- ogenergikrav indgår i alle anskaffelsesprojekter i forsvaret.Forsvarets anskaffelsesbestemmelser defineres som Forsvarets Materieltjenestes forvaltnings-grundlag for anskaffelser. Gyldighedsområdet for disse dokumenter er Forsvarskommandoens ogHjemmeværnskommandoens myndighedsområde.Målet er således, at Forsvarets Materieltjenestes overordnede anskaffelsesbestemmelse beskriverinddragelsen af miljø- og energimæssige hensyn i henholdsvis planlægningsfasen, markedsunder-søgelsesfasen, udbudsfasen og kontraktforhandlingsfasen.Disse forhold beskrives nærmere i "Vejledning i udførelse af markedsundersøgelse", "Vejledning iudarbejdelse og anvendelse af evalueringsmodeller", "Vejledning i FMT Life Cycle Cost model" og"Vejledning for anskaffelse, mærkning, udlevering og omgang med farlige stoffer og materia-ler/produkter".Der er således opstillet et mål om, at miljø- og energikrav indgår i det relevante forvaltningsgrund-lag, som anvendes som grundlag for materielanskaffelser. Dette sikrer, at miljø- og energikrav ind-går i planlægningen af alle materielanskaffelsesprojekter. Miljø- og energikrav vil i forbindelse medplanlægningen og gennemførelsen af det enkelte materielanskaffelsesprojekt blive individuelt vur-deret og sammenholdt med øvrige relevante forhold for projektet.

Målet er opfyldt.

Mål 2:”Som led i vores arbejde med grøn IT vil vi fra og med 2012 stille krav til IT leverandørers hensyn-tagen til miljø- og energiforhold. Den koncernfælles informatiktjeneste vil indkøbe de produkter, derhar mindst påvirkning på klima og miljø i hele produktets livscyklus”.Forsvarsministeriets myndigheder er som alle øvrige statslige institutioner underlagt de forpligten-de statslige indkøbsaftaler og de krav, der herfra stilles til leverandørerne. Forsvarets Koncernfæl-les Informatiktjeneste har i forbindelse med indkøb af IT udstyr i regi af de statslige indkøbsaftalerfokus på, at udstyret har et minimalt strømforbrug.Derudover fokuseres løbende på at prioritere udskiftning af forældet IT udstyr, således at den ge-nerelle teknologiske udvikling på IT området bidrager til en minimering af strømforbruget ved For-svarsministeriets myndigheder.

Målet er opfyldt.

18
Der vil fremadrettet blive arbejdet videre med målet i forbindelse med udarbejdelse af en ny grønindkøbspolitik, jf. mål 3 under strategiens afsnit om ”miljø- og energihensyn i indkøbspolitikken oginterne retningslinjer”.
19
2.2 NaturbeskyttelseFormålet med fokusområdet er at udvikle naturværdierne på Forsvarsministeriets arealer, så deunderstøtter en aktiv uddannelsesmæssig benyttelse, den biologiske mangfoldighed og offentlig-hedens rekreative brug.Fokusområdet er underopdelt i følgende emner:Samarbejde og ekstensivering af drift.International naturbeskyttelse.Rekreativ brug, formidling og dialog.
2.2.1 Samarbejde og ekstensivering af driftMålsætningen er, at Forsvarsministeriet fortsat vil være førende inden for naturforvaltning af mili-tære arealer gennem et styrket samarbejde med offentlige såvel som private samarbejdspartnere iind- og udland. Forsvarsministeriet vil have særligt fokus på at indgå i forskning, udvikling og erfa-ringsudveksling vedrørende ekstensive og omkostningseffektive naturplejeløsninger. Mål nr. 1 og 3under målsætningen skal indfries i 2012.Mål 1:”Med baggrund i danske og udenlandske erfaringer vil vi i 2012 gennemføre en samlet analyse afmulighederne for at anvende græssende dyr i stedet for maskiner til drift og pleje af arealerne”.Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste har i 2012 udarbejdet en samlet græsningsanaly-se med henblik på at afdække potentielle synergieffekter ved at anvende græssende dyr i størreskala som driftsform på skyde- og øvelsesterræner. Analysen er udarbejdet under inddragelse afhenholdsvis Århus og Københavns Universiteter samt militærrådgivning fra Hærens OperativeKommando.Formålet med analysen er at få afdækket, hvorvidt afgræsning og militæruddannelse i forskelligeafskygninger er forenelige. Analysen er desuden baseret på studier af udenlandske erfaringer.Erfaringer fra primært Storbritannien viser, at afgræsning og militæruddannelse er forenelige, og atafgræsning tillige skaber bedre uddannelseskulisser i form af varierede landskabsstrukturer medflydende overgange mellem lukkede og åbne landskaber.Endvidere har analysen afdækket et besparelsespotentiale på driften, ligesom den biologiskemangfoldighed vil blive styrket ved brugen af afgræsning som driftsform.

Målet er opfyldt.

Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste vil fremadrettet indarbejde analysens konklusio-ner i den overordnede målsætning om ekstensivering af arealdriften på Forsvarsministeriets area-ler. I den forbindelse vil der i de kommende år blive udviklet pilotprojekter på konkrete terræner,dels for at afdække afgræsningspotentialet, og dels for at udvikle konkrete afgræsningsmodeller,der fjerner eller mindsker eventuelle konfliktniveauer med den militære uddannelse og træning.
20
Mål 3:”Vi vil løbende vurdere om landbrugsarealer i omdrift kan udlægges til naturarealer. Fra 2012 ind-føres krav om omlægning til økologisk drift af landbrugsarealer i omdrift. Omlægningen gennemfø-res løbende i forbindelse med indgåelse af nye forpagtningsaftaler på ejede såvel som lejedelandbrugsarealer”.I forbindelse med udarbejdelse af nye drifts- og plejeplaner i 2012 og Natura 2000-tillæg til disse errelevante landbrugsarealer taget ud af drift med henblik på at omlægge arealerne til græsarealer.Der er i 2012 ikke indgået nye forpagtningsaftaler, hvor det har været relevant at indføre omlæg-ning til økologi.Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste vil fremadrettet fortsætte en omlægning fra land-brugsarealer til naturarealer i forbindelse med den løbende revision af drifts- og plejeplaner samtsikre, at økologisk drift indarbejdes ved indgåelse af nye forpagtningsaftaler.

Målet er opfyldt.

2.2.2 International naturbeskyttelseMålsætningen er, at Forsvarsministeriet prioriterer naturen på sine arealer og arbejder aktivt for atsikre bevarelsen af internationalt beskyttede arter og naturtyper (herunder arter og naturtyper om-fattet af reglerne for EU habitat- og fuglebeskyttelsesområder – de såkaldte Natura 2000-områder).Mål nr. 1 under målsætningen skal indfries i 2012.Mål 1:”Inden 2013 vil vi indarbejde Miljøministeriets Natura 2000-målsætninger for beskyttelse af natur-typer og arter i alle relevante drifts- og plejeplaner”.Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste har i 2012 enten udarbejdet nye drifts- og pleje-planer eller udarbejdet tillæg til eksisterende drifts- og plejeplaner med henblik på at implementereNatura 2000-målsætninger.For alle Forsvarsministeriets arealer omfattet af Natura 2000 er der således indsendt den fornødneinformation til kommuner og Naturstyrelsen i form af Natura 2000-resuméer, eller alternativt er heleden gældende drifts- og plejeplan indsendt til orientering (gælder for drifts- og plejeplanen for Chri-stiansø og Ertholmene).Der er i alt fremsendt 18 Natura 2000-resuméer til relevante myndigheder. Resuméerne redegørfor indarbejdelsen af Natura 2000-målsætninger i drifts- og plejeplaner.

Målet er opfyldt.

Natura 2000-planerne og den efterfølgende implementering af konkrete målsætninger og driftsiniti-ativer i drifts- og plejeplaner vil blive udmøntet i form af naturprojekter i løbet af de kommende år.Den løbende drift af Forsvarsministeriets arealer har som oftest flere målsætninger, herunder mili-tære, biologiske (hvoraf Natura 2000 er en delmængde) og publikumsinteresser. I de fleste tilfældevil driften således understøtte mere end ét formål.
21
Natura 2000 resuméerne vil i løbet af 2013 blive gjort tilgængelige for offentligheden på ForsvaretsBygnings- og Etablissementstjenestes hjemmeside.
2.2.3 Rekreativ brug, formidling og dialogMålsætningen er, at Forsvarsministeriet vil give offentligheden adgang til vores arealer i det om-fang, sikkerhed, uddannelse og naturbeskyttelseshensyn tillader det, samt åbent formidle og gå idialog omkring vores naturforvaltning. Mål nr. 1, 2, 3 og 4 under målsætningen skal indfries i 2012.Mål 1:”Vi vil i 2012 formulere nye retningslinjer for jagtudøvelse på vores arealer. Det skal analyseres,hvor der eventuelt kan udlægges områder, hvor der ikke drives jagt (under hensyn til økonomi,brug af arealerne, naturen, vildtet og offentlighedens naturoplevelser)”.Forsvarsministeriet besluttede i februar 2012 at nedlægge ministeriets jagtorganisation og omlæg-ge jagt- og vildtforvaltningen på ministeriet arealer. Varetagelsen af den fremtidige jagt- og vildtfor-valtning blev i den forbindelse delegeret til Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste.I forlængelse heraf har Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste gennemført en analyse afhidtidig og mulig fremtidig jagt- og vildtforvaltning på Forsvarsministeriets arealer. Forvaltningenblev vurderet i relation til militær aktivitet, naturbeskyttelse, publikum og økonomi.Analysen udmøntede sig i et forslag til nye retningslinjer for jagtudøvelse. De nye retningslinjerbaserer sig på, at jagt på Forsvarsministeriets arealer udbydes, og at der udlægges en række jagt-frie arealer. Forslaget er godkendt af Forsvarsministeriet, og de nye retningslinjer for jagtudøvelseiværksættes trinvist i løbet af 2013 og 2014.

Målet er opfyldt.

Mål 2:”Vi vil fra og med 2012 udgive en samlet årlig formidling omkring naturbeskyttelsesindsatsen”.Den årlige formidling gennemføres ved at udsende et magasin, som bl.a. er inspireret af den må-de, hvorpå det britiske forsvar formidler arbejdet med naturforvaltning. Magasinet henvender sigdels til ansatte inden for Forsvarsministeriets myndighedsområde, men også i høj grad til naturinte-resserede borgere.Magasinformen er valgt for at formidle Forsvarsministeriets naturforvaltning på en let tilgængeligmåde. Magasinet udgives i elektronisk form og i mindre omfang i trykte udgaver. Magasinet udgi-ves som en samlet årlig formidling for et kalenderår, som udgives i andet kvartal i det efterfølgendeår. Magasinet for 2012 forventes således udgivet i løbet af april 2013.

Målet er opfyldt.

Mål 3:”Vi vil fra 2012 løbende udgive publikumsfoldere eller lignende informationsmateriale for de area-ler, hvor der udarbejdes drifts- og plejeplaner”.
22
I 2012 har Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste udviklet et design og et samlet konceptfor information om anvendelsen af Forsvarsministeriets skyde- og øvelsesterræner til rekreativeformål. Konceptet læner sig op af Naturstyrelsens tilgang til publikumsinformation. Konceptet villøbende blive rullet ud til alle forsvarets arealer i takt med, at de enkelte arealers drifts- og pleje-planer fornyes.I 2012 er der udarbejdet foldere og kort for henholdsvis Høvelte-Sandholm-Sjælsmark Øvelses-plads og Oksbøl Skyde- og Øvelsesterræn. Det udarbejdede materiale findes tilgængeligt ude påarealerne og på de respektive myndigheders hjemmesider.

Målet er opfyldt.

Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste planlægger i 2013 at udarbejde informationsmate-riale for yderligere 8 arealer.
Mål 4:”Fra 2012 nedsættes et dialogforum for Forsvarsministeriets naturforvaltning med deltagelse af etantal interesseorganisationer”.Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste har nedsat "Dialogforum for Forsvarsministerietsnaturforvaltning". Første møde er afholdt i 2012.Friluftsrådet, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Ornitologisk For-ening og Verdens Skove deltog i første møde. De deltagende organisationer vurderes at dække devæsentligste og bredeste frilufts- og naturpolitiske interesser. Dialogforummet er dog ikke lukket fordeltagelse af andre landsdækkende organisationer, og deltagerkredsen vil blive udvidet efter be-hov.Tilbagemeldingen fra organisationerne har været positiv, og ”Dialogforum for Forsvarsministerietsnaturforvaltning” vil fortsætte.

Målet er opfyldt.

23
2.3 Beskyttelse af drikkevandsressourcerFormålet med fokusområdet er, at Forsvarsministeriet vil yde en målrettet indsats på arealer for atbeskytte Danmarks drikkevandsressourcer.Fokusområdet er underopdelt i følgende emner:Kortlægning og registrering.Forureningsundersøgelser og indsatsplaner.Forebyggelse.
2.3.1 Kortlægning og registreringDer er ingen mål indenfor dette område, der skal indfries i 2012.
2.3.2 Forureningsundersøgelser og indsatsplanerDer er ingen mål indenfor dette område, der skal indfries i 2012.
2.3.3 ForebyggelseMålsætningen er, at Forsvarsministeriet ved placering og udøvelse af nye aktiviteter vil sikre, atdisse ikke udgør en risiko for drikkevandsressourcerne, samt forebygge miljøuheld gennem oplys-ning. Mål nr. 1 og 2 under målsætningen skal indfries i 2012.
Mål 1:”Fra 2012 vil vi foretage en konsekvensvurdering af miljøpåvirkningen af drikkevandsressourcerneved etablering af nye aktiviteter i områder med drikkevandsinteresser”.Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste har i 2012 gennemført vurderinger af, hvilke akti-viteter der påvirker drikkevandsressourcer, samt hvilke processer der skal understøtte en konse-kvensvurdering af miljøpåvirkningen.

Målet er opfyldt.

Dette indledende arbejde har resulteret i, at et pålæg om konsekvensvurdering af miljøpåvirknin-gen af drikkevandsressourcerne ved etablering af nye aktiviteter i områder med drikkevandsinte-resser bliver indarbejdet i Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjenestes interne ”byggemanual”og ”vedligeholdelsesmanual”.Procedurer fra disse manualer følges ved nybygninger, tilbygninger, ombygninger og vedligehold.Opdateringen af ”byggemanual” og ”vedligeholdelsesmanual” vil være gennemført i løbet af førstehalvår af 2013.
Mål 2:”Inden 2013 vil vi iværksætte en oplysningskampagne til medarbejderne om, hvordan miljøuheldskal forebygges eller håndteres på Forsvarsministeriets arealer”.24
Forsvarets Bygnings- Etablissementstjeneste har i 2012 udarbejdet og iværksat en oplysnings-kampagne om, hvordan miljøuheld skal håndteres på Forsvarsministeriets arealer.Kampagnematerialet er udarbejdet således, at det både kan hænges op på de enkelte etablisse-menter, så det rammer en bred målgruppe, eller udleveres til særligt udvalgte medarbejdere. Mate-rialet vil blive præsenteret og introduceret via forsvarets miljøkomitéer i løbet af 1. halvår2013.Forsvarskommandoens og Hjemmeværnskommandoens myndigheder samt Forsvarets Ef-terretningstjeneste og Forsvarets Interne Revision er repræsenteret i miljøkomitéerne.Beredskabsstyrelsen vil i løbet af første halvår 2013 vurdere, hvorledes kampagnematerialet kantilpasses Beredskabsstyrelsens behov.

Målet er delvist opfyldt.

Det videre arbejde i forhold til målet retter sig imod implementering af en procedure for begræns-ning af miljøuheld. Implementeringen heraf vil ske løbende i forbindelse med indførsel af miljøle-delse på Forsvarsministeriets etablissementer.
25
2.4 AffaldshåndteringFormålet med fokusområdet er, at Forsvarsministeriet vil minimere affaldsproduktionen og øgeandelen af affald til genbrug og genanvendelse.Fokusområdet er underopdelt i følgende emner:Affaldsproduktion, genanvendelse og deponering.Affaldskortlægning og registrering.Kampagner og uddannelse.
2.4.1 Affaldsproduktion, genanvendelse og deponeringMålsætningen er, at Forsvarsministeriet skal minimere sin affaldsproduktion og øge andelen afaffald til genbrug og genanvendelse. Mål nr. 1 under målsætningen skal indfries i 2012.
Mål 1:”Inden 2013 skal der opstilles et program for inspektion af affaldshåndteringen ved Forsvars-ministeriets etablissementer”.Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste har i 2012 udarbejdet et program for inspektion afaffaldshåndteringen ved Forsvarsministeriets etablissementer. Programmet er opstillet for perioden2013-2017.Programmet er opstillet for Forsvarsministeriets miljøpladser med angivelse af tidspunkt for inspek-tion. For øvrige affaldsoplag er det fastlagt, at der skal foretages inspektion af 10 % af affaldsopla-gene hen over perioden 2013-2017.Ved inspektionerne vil den nuværende affaldshåndtering blive vurderet. Der vil blive redegjort forstyrker, forbedringsmuligheder og afvigelser i affaldshåndteringen. Styrker, forbedringsmulighederog afvigelser vil blive brugt til en generel vurdering af alle miljøpladser og affaldsoplæg.Styrkerne skal anvendes til udbredelse af ”god” affaldshåndtering. Forbedringsmuligheder skalanvendes til at øge andelen af affald til genbrug og genanvendelse. Afvigelser skal anvendes til atændre rutiner, således at gældende lovgivning efterleves og til at øge andelen af affald til genbrugog genanvendelse.

Målet er opfyldt.

2.4.2 Affaldskortlægning og registreringDer er ingen mål indenfor dette område, der skal indfries i 2012.
2.4.3 Kampagner og uddannelseMålsætningen er, at Forsvarsministeriet gennem uddannelse og kampagner vil sikre, at det ernemt for medarbejderne at håndtere affald korrekt samt forbedre kildesortering hvorved andelen,der genbruges og genanvendes, øges. Mål nr. 1 og 2 under målsætningen skal indfries i 2012.
26
Mål 1:”Vi vil i 2012 udsende koncernfælles informationsmateriale til vores medarbejdere om korrektaffaldshåndtering og lave en oplysningskampagne om korrekt sortering af affaldsfraktioner”.Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste har i 2012 udarbejdet informationsfolderen "Af-faldssortering under Forsvarsministeriet". Folderen udleveres ved miljøpladser og andre relevantesteder, hvor affald håndteresMaterialet vil indledningsvis blive distribueret til myndigheder underlagt Forsvarskommandoen.Forsvarets miljøledere vil via miljøkomitéerne sikre, at materialet også fordeles til myndighederunderlagt Hjemmeværnskommandoen samt til Forsvarets Efterretningstjeneste og Forsvarets In-terne Revision. I øjeblikket afklares det, om Beredskabsstyrelsen har behov for en tilrettet udgaveaf folderen, som herefter vil blive fordelt til myndigheder underlagt Beredskabsstyrelsen.

Målet er

delvis opfyldt.

Folderen og den tilhørende plakat vil fremadrettet blive promoveret på den årlige temadag for af-faldshåndteringsområdet. Derudover vil de særlige ikoner for affaldsfraktioner, der indgår i materia-let, blive forsøgt anvendt i andre relevante sammenhænge som f.eks. til skiltning af affaldscontai-nere ved miljøpladser.
Mål 2:”Fra og med 2012 vil vi gennemføre årlige temadage om ændringer af lovgivning på affaldshåndte-ringsområdet”.Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste har i juni 2012 gennemført en temadag om af-faldshåndtering med et overordnet tema om genbrug og genanvendelse og med fokus på ny lov-givning på affaldshåndteringsområdet. Alle Forsvarsministeriets myndigheder inviteres til temada-gen. Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste planlægger fremadrettet på at afholde énårlig temadag.

Målet er opfyldt.

Temadagen sikrer, at der overalt ved Forsvarsministeriets myndigheder arbejdes hen imod en mi-nimering af affaldsproduktionen og en forøgelse af andelen af affald til genbrug og genanvendelsei overensstemmelse med nationale målsætninger og gældende lovgivning.
27
2.5 StøjreduktionFormålet med fokusområdet er, at Forsvarsministeriet vil minimere støjbelastningen fra minister-områdets aktiviteter.Fokusområdet er underopdelt i følgende emner:Støjdata.Øget information og dialog om støjforhold.Støjbegrænsende tiltag.
2.5.1 StøjdataMålsætningen er, at Forsvarsministeriet vil skabe et bedre datagrundlag for støjpåvirkning for atkunne sætte de mest effektive tiltag i værk. Mål nr. 1 og 2 under målsætningen skal indfries i 2012.
Mål 1:”Inden 2013 vil vi forbedre det elektroniske system til registrering af flyoperationer og flyveveje forat sikre, at de fremtidige aktiviteter vil kunne blive planlagt under hensyntagen til støjbelastningen”.Forsvarets elektroniske system til registrering af flyoperationer og flyveveje er i 2012 blevet opda-teret med et planlægningsmodul, således at støjbelastninger kan prognosticeres. Det er såledesmuligt at planlægge flyoperationer og flyveveje indenfor gældende støjbelastningsgrænser. Syste-met forventes i 2013 at gennemgå endnu en opgradering med henblik på en løbende forbedring afplanlægningsgrundlaget.

Målet er opfyldt.

Flere civile lufthavne anvender et registreringssystem, som via radersignaler kontinuert registrererstøjniveau ved de specifikke flyoperationer. Denne form for registrering udmåler det faktiske støjni-veau. Effekten af endnu en opgradering af forsvarets system til registrering af flyoperationer ogflyveveje til et kontinuert registreringssystem vil blive undersøgt i 2013.Mål 2:”Inden 2013 opdateres databasen over støjpåvirkningerne fra forsvarets eksisterende våbensy-stemer for at kunne sammenligne forskellige våbensystemer”.Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste har i 2012 foretaget måling af støjpåvirkninger frasprængninger, anslag fra våbensystemer og effekt af støjabsorberende foranstaltninger. Databa-sen over støjpåvirkninger er således opdateret for så vidt angår en række af forsvarets aktiviteter.Der er ikke foretaget støjmålinger af våbensystemer i 2012, som vil kunne bidrage til en opdateringaf databasen over støjpåvirkninger fra forsvarets eksisterende våbensystemer. Begrundelsen her-for er, at det både personelmæssigt og økonomisk er en krævende opgave at gennemføre enstøjmåling fra våbensystemer. Samtidig skal det rent praktisk være muligt at frigøre Oksbøl skyde-terræn til målingen. Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste har således vurderet, at enstøjmåling af våbensystemer af ressourcemæssige årsager ikke bør gennemføres, med mindre derer 10 forskellige våbensystemer til rådighed på samme tid.
28
Det har i 2012 ikke være muligt at samle mindst 10 våbensystemer på samme tid i Oksbøl skyde-terræn og samtidig frigøre dem til støjmåling. Støjmåling af våbensystemer udsættes derfor til2013, hvor der forventes implementeret flere nye våbensystemer, som samtidig kan støjkortlæg-ges.

Målet er ikke opfyldt.

2.5.2 Øget information og dialog om støjforholdMålsætningen er, at Forsvarsministeriet vil have en åben og tidlig dialog med interessenter ogmyndigheder for at forebygge støjsager og støjklager – og vi vil løbende advisere offentlighedenom større øvelser på arealerne samt i civilt terræn. Mål nr. 1 under målsætningen skal indfries i2012.
Mål 1:”I 2012 laver vi en samlet indgang på internettet til oplysninger om tidspunkter for kommende stør-re øvelser på vores arealer”.Informationer om støjende øvelser annonceres primært i lokalaviser. I tilfælde af potentielle konflik-ter mellem øvelsesvirksomheden og lokale begivenheder eller naboarrangementer har denne in-formationsform vist sig velegnet til at skabe dialog og evt. gensidig tilpasning af aktiviteterne. Dettefastholdes derfor.Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste har undersøgt muligheder for at samle oplysnin-gerne og vil i 2013 finde en løsning, der tilgodeser fleksibiliteten ved inddragelse af hensyn til loka-le forhold (naboarrangementer mv) og som samtidig sikrer, at det er muligt at se informationen foralle terræner ét sted på nettet.

Målet er ikke opfyldt.

2.5.3 Støjbegrænsende tiltagDer er ingen mål indenfor dette område, der skal indfries i 2012.
29
2.6 MiljøledelseFormået med fokusområdet er at indføre miljøledelse efter standarden ISO 14001:2004.Fokusområdet er underopdelt i følgende emne:Indførelse af miljøledelse.
2.6.1 Indførelse af miljøledelseDer er ingen mål indenfor dette område, der skal indfries i 2012.
30