Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del Bilag 152
Offentligt
1239595_0001.png
1239595_0002.png
1239595_0003.png
1239595_0004.png
1239595_0005.png
1239595_0006.png
1239595_0007.png
1239595_0008.png
1239595_0009.png
1239595_0010.png
SammenfatningRapport for opfyldelse af mål iForsvarsministeriets klima- og energi-strategi samt miljø- og naturstrategi2012
Captia sagsnr.: 2012/012122
IndholdsfortegnelseIndholdsfortegnelse........................................................................................................................................... 2Indledning ...................................................................................................................................................... 3Sammenfatning ............................................................................................................................................. 4Oversigt over målopfydelse ........................................................................................................................... 8
2
IndledningForsvarsministeriets klima- og energistrategi 2012-2015 samt miljø- og naturstrategi 2012-2015blev udgivet henholdsvis 19. april og 4. juni 2012.Forsvarsministeriet har etableret en styregruppe for miljø- og energiområdet, som skal medvirke tilat sikre implementeringen af Forsvarsministeriets klima- og energistrategi 2012-2015 samt miljø-og naturstrategi 2012-2015. Styregruppen er sammensat af repræsentanter fra Forsvarsministeri-ets departement, Forsvarskommandoen, Beredskabsstyrelsen, Hjemmeværnskommandoen, For-svarets Efterretningstjeneste, Forsvarets Interne Revision, Forsvarets Materieltjeneste og Forsva-rets Bygnings- og Etablissementstjeneste.Styregruppen for miljø- og energiområdet afgiver en årlig statusrapport for opnåelse af målene ihver af de to strategier til Forsvarsministeriets departement. De endelige statusrapporter offentlig-gøres og sendes hvert år til orientering til forligskredsen bag forsvarsforliget, forsvarsudvalget ogkoncernledelsen.Styregruppens rapportering om fremdrift for de to strategiers mål sker på baggrund af myndighe-dernes oplysninger om, hvorledes målopfyldelse for hvert enkelt mål i begge strategier er sikret.Nærværende dokument er styregruppens rapportering til Forsvarsministeriets departement omfremdriften for de mål, der jf. de to strategier, skal indfries i 2012. Rapporten beskriver såledesstatus for hvert af de konkrete mål. Rapporten vedrører perioden fra udgivelse af strategierne til31. december 2012.
3
RapporteringDenne rapport omfatter de mål, som i henhold til Forsvarsministeriets klima- og energistrategi2012-2015 samt miljø- og naturstrategi 2012-2015 skal indfries i 2012. Opfyldelse af relevante målfor 2012 omfatter 12 konkrete mål i Forsvarsministeriets klima- og energistrategi 2012-2015 samt19 konkrete mål i Forsvarsministeriets miljø- og naturstrategi 2012-2015.

Forsvarsministeriet klima- og energistrategi 2012-2015:

Det overordnede mål (mission) med klima- og energistrategien er, at Forsvarsministeriet med un-derlagte myndigheder i sit arbejde for fred og sikkerhed, herhjemme og i udlandet, skal nedbringeenergiforbruget og ikke unødigt bidrage til klimaforandringer.Forsvarsministeriet med underlagte myndigheder har i forhold til klima- og energistrategien opfyldt11 ud af de i alt 12 mål, der var fastsat til opfyldelse i 2012. Ét mål er ikke opfyldt.Opfyldelse af de 11 mål har resulteret i nedenstående tiltag:Der gennemføres årligt en vurdering og prioritering af hvilke bygninger, der skal renoveres, nedri-ves eller afhændes. Der er udarbejdet analyser af mulige energibesparelser i forbindelse med re-noveringer af bygningers ydre og udskiftninger af byggetekniske installationer, og der er påbegyndten modernisering af eksisterende CTS-anlæg (Central Tilstandskontrol og Styring). Alle aktiviteterbidrager til at forbedre energieffektiviteten i Forsvarsministeriets bygninger og danner et optimaltudgangspunkt for at fortsætte udviklingen under hensyntagen til de overordnede krav til bygnings-massen og det økonomiske råderum.Der er iværksat et forsknings- og udviklingsprojekt med fokus på mere effektive batterier til energi-krævende bærbart udstyr, idet dette emne har en tværfaglig karakter, som åbner for mange nyesamarbejdsmuligheder i forhold til eksisterende forsknings- og udviklingsprojekter. Der er afsatmidler til ”grønne” forsknings- og udviklingsrigtige forsvarsløsninger i Forsvarskommandoens bud-get for 2013-2017. Der er således skabt et grundlag for, at miljø- og energihensyn i højere gradend tidligere inddrages i den operative opgaveløsning via forskning og investering i ”grønne” pro-jekter.Rentabiliteten af ny teknologi er blevet afprøvet, og der er gennemført optimeringsforsøg af pro-cesser og metoder. Resultatet heraf er umiddelbart lovende og åbner mulighed for at reducereenergiforbruget i bygninger og på værksteder. Afprøvningen af ny teknologi og optimeringsforsøgaf processer og metoder vil fremadrettet danne grundlag for iværksættelse af en række projekter,der skal reducere energiforbruget, og som samtidig har et ressourcemæssigt og økonomisk over-kommeligt omfang.Forsvarsministeriets myndigheder har identificeret et antal mulige områder til opstilling af vindmøl-ler på Forsvarsministeriets arealer, og tiltag for at afdække rentabiliteten af konkrete vindmøllepro-jekter er iværksat. Samtidig er der udarbejdet en projektbeskrivelse af projekt ”Grøn Christiansø”,der skal føre til, at øen optimerer sine miljø- og energiforhold. Iværksættelsen vil ske trinvist.Der er oprettet en klima- og energihjemmeside på Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjene-stes intranet og internet, som sikrer mulighed for at indhente informationer om emnerne for såvel
4
medarbejdere som interesserede borgere. Derudover er der gennemført en række oplysningskam-pagner indenfor klima- og energirigtig adfærd. Det er forventningen, at såvel nemmere adgang tiloplysninger om klima og energi som målrettede kampagner vil kunne bidrage til, at energiforbrugetsænkes, og at medarbejderne bliver mere bevidste om en klima- og energirigtig adfærd.Forsvarsministeriets klimaregnskab vil blive udgivet for første gang medio 2013. Arbejdet med kli-maregnskabet vil samtidig bidrage til at sætte fokus på klima- og energistrategiens overordnedereduktionsmål.Ikke opfyldte mål:Målet omkring fastsættelse af mål for procentvise reduktionsmål for CO2-, NOx-, SOx- og partikel-udledning er ikke opfyldt. Begrundelsen herfor er, at klimaregnskabet skal udgøre grundlaget for atfastsætte mål. Så snart klimaregnskabet er udgivet, vil der være mulighed for at fastsætte procent-vise mål for CO2-reduktioner samt identificere indsatsområder for nedbringelse af NOx-, SOx- ogpartikeludledningen.Målet forventes opfyldt i 2013 og vurderes ikke på nuværende tidspunkt at forårsage forsinkelse iforhold til opnåelse af klima- og energistrategiens overordnede reduktionsmål.Konklusion:Samlet set har arbejdet med at sikre opfyldelse af målene for 2012 medført, at udviklingen henimod en minimering af klima- og energipåvirkningen af miljøet er iværksat ved Forsvarsministerietsmyndigheder, og at dette i højere grad end tidligere inddrages i det daglige arbejde.Der er iværksat en række projekter, der medvirker til at sænke CO2udslip og energiforbrug, og derer skabt et grundlag for, at flere projekter kan iværksættes i løbet af de næste år. Flere af de gen-nemførte energiprojekter er en integreret del af projekt ”Grønne Etablissementer”, som omfatter deto kaserner, der indledningsvis skal optimeres indenfor energi-, ressourcer- og miljø.Der har i 2012 været fokus på såvel energieffektivisering af bygninger, værksteder og arealer samti den operative opgaveløsning. Erfaringerne herfra vil i 2013 og fremover blive anvendt til at opti-mere myndighedernes indsats for at reducere energiforbruget.

Forsvarsministeriet miljø- og naturstrategi 2012-2015:

Det overordnede mål (mission) med miljø- og naturstrategien er at indarbejde miljø- og naturhen-syn i alle dele af Forsvarsministeriets myndigheders arbejde for fred og sikkerhed – herhjemme ogi udlandet.Forsvarsministeriet med underlagte myndigheder har opfyldt 13 ud af de i alt 19 mål, der var fast-sat til opfyldelse i 2012. Derudover er to mål delvist opfyldt og fire mål er ikke opfyldt.Opfyldelse af de 13 mål har resulteret i nedenstående tiltag:Der er opstillet mål for, at overvejelser omkring miljø- og energikrav indgår i planlægningen af allematerielanskaffelsesprojekter. Herved sikres, at overvejelser omkring miljø- og energi indgår somen naturlig del af anskaffelsesprocessen. Der fokuseres i forbindelse med indkøb af IT på et mini-malt strømforbrug. Der er således påbegyndt en proces, hvor efterspørgslen efter miljø- og energi-
5
rigtigt materiel og udstyr øges i takt med, at de teknologiske muligheder på markedet også udvik-les.Der er gennemført en analyse, som konkluderer, at afgræsning og militæruddannelse er foreneli-ge. Herved kan forsvaret påbegynde øget anvendelse af græssende dyr i stedet for maskiner tildrift og pleje af arealerne. Der er udarbejdet nye retningslinjer for jagt- og vildforvaltning på For-svarsministeriets arealer, således at jagt på Forsvarsministeriets arealer sendes i udbud, og deroprettes jagtfrie arealer. Derudover er relevante landbrugsarealer taget ud af drift med henblik påat omlægge arealerne til græsarealer.Formidlingen og dialog omkring naturbeskyttelse er intensiveret via udgivelse af et magasin omnaturforvaltning på Forsvarsministeriets arealer, og der er udviklet et samlet koncept for informati-on om anvendelsen af Forsvarsministeriets skyde- og øvelsesterræner til rekreative formål. Derud-over er "Dialogforum for Forsvarsministeriets naturforvaltning" nedsat, og første møde har væretafholdt. Indsatsen i forhold til naturforvaltning er således videreudviklet, og samspillet mellem for-svaret og offentligheden i relation til brugen af Forsvarsministeriets arealer er udvidet.Der er gennemført vurderinger af, hvilke af forsvarets aktiviteter der påvirker drikkevandsressour-cer, samt hvilke processer der skal understøtte en konsekvensvurdering af miljøpåvirkningen. Deter således i højere grad end tidligere muligt at vurdere risici i forhold til drikkevandsressourcerneog inddrage dette i planlægningen af aktiviteter.I forhold til affaldshåndtering er der udarbejdet et program for inspektion af affaldshåndteringenved Forsvarsministeriets etablissementer, og der er gennemført en temadag om affaldshåndtering.Aktiviteterne medvirker til en forbedring af affaldshåndteringen ved Forsvarsministeriets myndighe-der samt fastholder medarbejdernes fokus på affaldsområdet.Forsvarets elektroniske system til registrering af flyoperationer og flyveveje er i 2012 blevet opda-teret, hvorved mulighederne for at planlægge aktiviteter under hensyntagen til støjbelastningen erblevet optimeret. Systemet forventes fortsat opgraderet i 2013 med henblik på løbende forbedringaf planlægningsgrundlaget for flyoperationer.Delvis og ikke opfyldte mål:De to mål, der er delvist opfyldt, vedrører iværksættelsen af en oplysningskampagne om, hvordanmiljøuheld håndteres på Forsvarsministeriets arealer samt udgivelse af en informationsfolder omaffaldssortering under Forsvarsministeriet.Oplysningskampagnen om miljøuheld er udarbejdet, men vil først blive præsenteret og introducerettil myndighederne via de nedsatte miljøkomitéer (del af konceptet for miljøledelse) i løbet af 1.halvår 2013. Beredskabsstyrelsen vil i løbet af første halvår 2013 vurdere, hvorledes materialetkan tilpasses Beredskabsstyrelsens behov.I forhold til udgivelsen af en informationsfolder om affaldshåndtering er materialet udarbejdet. Detvil blive distribueret til myndighederne via miljøkomitéerne i løbet af 1. halvår af 2013. Der udeståren afklaring af, om Beredskabsstyrelsen har behov for en tilrettet udgave af folderen.De fire mål, der ikke er opfyldt vedrører udarbejdelsen af en vejledning om miljø- og energirigtigeindkøb, nedsættelsen af en arbejdsgruppe i Forsvarsministeriets Koncernfælles Indkøbsforum,
6
gennemførelsen af støjmålinger af våbensystemer samt etablering af en samlet indgang på inter-nettet til oplysninger om tidspunkter for kommende større øvelser på Forsvarsministeriets arealer.Udarbejdelsen af en vejledning om miljø- og energirigtige indkøb og leverandørkrav samt en afkla-ring af behovet for en arbejdsgruppe i Forsvarsministeriets Koncernfælles Indkøbsforum er udsat til2013. Dette skyldes, at opfyldelse af disse mål skal ses i rammen af den strategiske indkøbsfunkti-on, der i forlængelse af Aftale på forsvarsområdet 2013 -2017 af 30. november 2012 er under op-rettelse ved Forsvarets Materieltjeneste.I forhold til støjmålinger af våbensystemer er disse ikke gennemført i 2012. Det er både personel-mæssigt og økonomisk en krævende opgave at gennemføre en støjmåling fra våbensystemer. Dervil således ikke blive gennemført en støjmåling af våbensystemer, med mindre der er 10 forskelligevåbensystemer til rådighed på samme tid. Det forventes, at det vil blive praktisk muligt at gennem-føre støjmålinger i 2013.Der er ikke etableret en samlet indgang på internettet til oplysninger om tidspunkter for kommendestørre øvelser på Forsvarsministeriets arealer. Forsvaret annoncerer primært større øvelser i lo-kalaviser og har herigennem en positiv dialog med lokalsamfundene om muligheder for tilpasningaf øvelser og lokale begivenheder. Det vil i løbet af 2013 blive undersøgt, hvordan en internetbase-ret informationskanal bedst muligt kan spille sammen med de eksisterende informationskanaler.Konklusion:Samlet set har opfyldelse af målene for 2012 øget fokus på miljø- og naturområdet og sikret enudvikling i retning af, at hensyntagen til miljø- og naturforhold i højere grad end tidligere inddrages iplanlægningen af aktiviteter.Der er iværksat en lang række tiltag, der kan ses som et ”springbræt” til iværksættelse af yderlige-re aktiviteter på miljø- og naturområdet i de kommende år. Der er i 2012 påbegyndt en proces, dergenerelt set sikrer mere miljøbevidste indkøb og anskaffelser. Den proaktive tilgang til naturbeskyt-telse er styrket, og der er fokuseret på medarbejderindsatsen i forhold til forebyggelse, oplysningog dialog.De mål, der kun er delvis eller ikke opfyldt, forventes fuldført i løbet af 2013. Denne mindre forsin-kelse af seks mål vurderes ikke at påvirke den samlede opfyldelse af miljø- og naturstrategiensoverordnede vision for perioden 2012-2015.
7
Oversigt over målopfyldelseNedenstående oversigt illustrerer i hvilken grad de enkelte mål i henholdsvis Forsvarsministerietsklima- og energistrategi 2012-2015 samt Forsvarsministeriets miljø- og naturstrategi 2012-2015 eropfyldt.Oversigten kan anvendes til at skabe et overblik over målopfyldelse i forbindelse med læsning afRapport for opfyldelse af mål i de ”grønne” strategier, 2012.

Forsvarsministeriets klima- og energistrategi 2012-2015:

OpfyldtDelvisopfyldtIkkeopfyldt
Inden udgangen af 2012 har Forsvarsministeriet på baggrund af ind-samlede data og analyser prioriteret, hvilke bygninger der skal renove-res, nedrives eller afhændes under hensyntagen til alle relevante fakto-rer.Fra og med 2012 skal analyser af mulige energibesparelser udarbejdesved enhver renovering af en bygnings ydre og ved enhver udskiftning afbyggetekniske installationerFra og med 2012 vil vi udbygge og opgradere eksisterende energisty-ringssystemer (central og elektronisk tænd/sluk og styring af vand, var-me og el) samt etablere energistyringssystemer på etablissementer,hvor de ikke findesInden udgangen af 2012 vil vi undersøge muligheder for - og iværksætte- samarbejde i forsknings- og udviklingsprojekter, med fokus på udvik-ling af teknologiske miljø- og energirigtige forsvars- og bered-skabsløsningerFra og med 2013 afsætter vi midler til forsknings- og udviklingsprojektervedr. teknologiske miljø- og energirigtige forsvarsløsningerFra og med 2012 vil vi løbende afprøve rentabiliteten af ny teknologi oggennemføre optimeringsforsøg af processer og metoder - for eksempelfinindstilling af ventilationsanlæg og intelligente bookingsystemerInden udgangen af 2012 er der identificeret mulige områder til opstillingaf vindmøller på Forsvarsministeriets arealerI løbet af 2012 defineres og iværksættes projekt ”Grøn Christiansø”.Projektet skal føre til, at øen optimerer sine miljø- og energiforhold. Detskal i denne forbindelse undersøges, om øen kan blive selvforsynendemed vedvarende energiInden udgangen af 2012 skal der oprettes en klima- og energihjemme-side på Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjenestes intranet oginternetFra og med 2012 laver vi årlige målrettede klima- og energikampagnerfor at sænke energiforbrugetFra og med 2012 skal der udarbejdes klimaregnskaberInden udgangen af 2012 vil vi på baggrund af kvantitative referencerfastlægge mål for procentvise CO2-reduktioner samt identificere ind-satsområder for nedbringelse af NOx-, SOx- og partikeludledningen
X
X
X
XX
XX
X
XXX
X
8

Forsvarsministeriets miljø- og naturstrategi 2012-2015:

Op-fyldtDelvisopfyldtIkkeopfyldt
Inden udgangen af 2012 laver vi en vejledning om miljø- og energirigtigeindkøb og leverandørkrav. Vejledningen skal skabe grundlag for en mål-rettet og koncernfælles kampagne omkring videreudvikling af miljø- ogenergirigtige indkøb i Forsvarsministeriet.Vi vil inden udgangen af 2012 nedsætte en arbejdsgruppe i For-svarsministeriets Koncernfælles Indkøbsforum vedrørende miljø ogenergi.Inden udgangen af 2012 vil vi opstille mål for, at miljø- og energikravindgår i planlægning af projekter som en del af forsvarets anskaffel-sesbestemmelserSom led i vores arbejde med grøn IT vil vi fra og med 2012 stille krav tilIT leverandørers hensyntagen til miljø- og energiforhold. Den kon-cernfælles informatiktjeneste vil indkøbe de produkter, der har mindstpåvirkning på klima og miljø i hele produktets livscyklus.Med baggrund i danske og udenlandske erfaringer vil vi i 2012 gen-nemføre en samlet analyse af mulighederne for at anvende græssendedyr i stedet for maskiner til drift og pleje af arealerne.Vi vil løbende vurdere om landbrugsarealer i omdrift kan udlægges tilnaturarealer. Fra 2012 indføres krav om omlægning til økologisk drift aflandbrugsarealer i omdrift. Omlægningen gennemføres løbende i forbin-delse med indgåelse af nye forpagtningsaftaler på ejede såvel som leje-de landbrugsarealer.Inden 2013 vil vi indarbejde Miljøministeriets Natura 2000-målsætningerfor beskyttelse af naturtyper og arter i alle relevante drifts- og plejepla-ner.Vi vil i 2012 formulere nye retningslinjer for jagtudøvelse på vores area-ler. Det skal analyseres, hvor der eventuelt kan udlægges områder, hvorder ikke drives jagt (under hensyn til økonomi, brug af arealerne, natu-ren, vildtet og offentlighedens naturoplevelser).Vi vil fra og med 2012 udgive en samlet årlig formidling omkring na-turbeskyttelsesindsatsen.Vi vil fra 2012 løbende udgive publikumsfoldere eller lignende infor-mationsmateriale for de arealer, hvor der udarbejdes drifts- og pleje-planer.Fra 2012 nedsættes et dialogforum for Forsvarsministeriets naturfor-valtning med deltagelse af et antal interesseorganisationer.Fra 2012 vil vi foretage en konsekvensvurdering af miljøpåvirkningen afdrikkevandsressourcerne ved etablering af nye aktiviteter i områder meddrikkevandsinteresser.Inden 2013 vil vi iværksætte en oplysningskampagne til medarbejderneom, hvordan miljøuheld skal forebygges eller håndteres på Forsvarsmi-nisteriets arealer.Inden 2013 skal der opstilles et program for inspektion af affalds-håndteringen ved Forsvarsministeriets etablissementer.
X
X
X
X
X
X
X
XX
XX
X
XX
9
Vi vil i 2012 udsende koncernfælles informationsmateriale til vores med-arbejdere om korrekt affaldshåndtering og lave en oplysningskampagneom korrekt sortering af affaldsfraktioner.Fra og med 2012 vil vi gennemføre årlige temadage om ændringer aflovgivning på affaldshåndteringsområdet.Inden 2013 vil vi forbedre det elektroniske system til registrering af fly-operationer og flyveveje for at sikre, at de fremtidige aktiviteter vil kunneblive planlagt under hensyntagen til støjbelastningen.Inden 2013 opdateres databasen over støjpåvirkningerne fra forsvaretseksisterende våbensystemer for at kunne sammenligne forskellige vå-bensystemer.I 2012 laver vi en samlet indgang på internettet til oplysninger om tids-punkter for kommende større øvelser på vores arealer.
XX
X
XX
10