Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del Bilag 15
Offentligt
1167119_0001.png
1167119_0002.png
Villy SchjøttBirkemosevej 303550 Slangerup
Folketingets Forsvarsudvalg.Er forsvaret en stat i staten?Anskaffelse af skibsbaseret helikopter.
10. oktober 2012
1. Seneste oplysninger om anskaffelse af skibsbaseret helikopter.Det er med en meget stor grad af forundring og forbavselse og med en betydelig bekymring, atjeg har kunnet konstatere forsvarets egenrådige handlemåde.Forsvaret er gået direkte til de 2 fabrikanter af de tilbageværende kandidater i forbindelse medanskaffelse af ny skibsbaseret helikopter uden tilsyneladende at orientere FolketingetsForsvarsudvalg om baggrunden for en sådan henvendelse.Det svarer efter min opfattelse til, at forsvaret agerer som en stat i staten uden at gøre sigklart, at det er politikerne, der har den endelige beslutning og, at forsvaret skal give denmilitærfaglige rådgivning til politikerne.1.1. Forsvarets henvendelse til fabrikanter.Forsvaret har henvendt sig til de 2 fabrikanter med ønske om oplysninger om priser mv. vedanskaffelse af 7 stk. helikoptere uden yderligere oplysninger om baggrunden for dennehenvendelse. Det fremgår desuden af oplysninger - der tilsyneladende er sluppet ud ved etuheld - at begge helikopterfabrikanter har anbefalet et antal på 9 stk.1.2. Fabrikanternes oplysninger.Baggrunden for fabrikanternes anbefaling af et antal på 9 stk. fremkommer forventeligt somreaktion på forsvarets oplysninger om behov for antallet af udstationerede helikoptere på skibepå årsbasis samt løsning af uddannelse og andre opgaver med et samlet timeforbrug påårsbasis på 3.400 timer.1.3. Behov for flyvetimer.Forsvaret har tilsyneladende vurderet behovet for et årligt antal flyvetimer på 3.400 somnødvendigt for at kunne løse de forskellige opgaver, og det er så dette antal flyvetimer, der harfået fabrikanterne til at anbefale et antal på 9 stk. - måske også under indtryk af oplysningerom begrænsede midler til rådighed for forsvaret til materielanskaffelser.Antallet forekommer i øvrigt at være alt for lille til løsning af fremtidige opgaver, herunder medusikkerhed omkring produktion af det ønskede antal flyvetimer med baggrund i erfaringer.2. Hvad har ændret sig i forsvarets vurdering?Jeg finder det særdeles besynderligt, at det fremover tilsyneladende vil kunne lade sig gøre atløse de fremtidige opgaver med kun 7 stk. helikoptere, når der øjensynligt ikke er reduceret iopgavekomplekset for skibsbaserede helikoptere. Antallet af opgaver og deres kompleksitet ertvært imod forøget i takt med, at der er kommet mere fokus på Arktis. Opgaverne i denneregion kræver efter min opfattelse en helikopter med et betydeligt større potentiale end det,der kan præsteres af nogen af de tilbageværende kandidater.Det er stadig enten pest eller kolera, men efterhånden i større målestok end hidtil.Der forekommer ikke at være ændringer i de opgaver, som Folketinget har stillet til forsvaret,og med den baggrund er det endnu mere besynderligt, at forsvaret er ”gået i byen” medreducerede krav til antallet af flyvetimer og dermed også antallet af helikoptere.
Hvad er det så for parametre, der har fået forsvaret til at vurdere, at man vil kunne løseopgaverne med kun 7 stk. helikoptere - ja, det er sandelig et spørgsmål, som FolketingetsForsvarsudvalg snarest bør stille til forsvaret.Denne indhentning af yderligere oplysninger forekommer desuden på et tidspunkt, hvor der harværet forventning om, at forsvaret som militærfaglig rådgiver ganske snart ville kunne kommemed en anbefaling af helikoptertype.3. Har forsvaret en skjult dagsorden?Hvis forsvaret - som en form for stat i staten - foretager sonderinger og vurderinger ud frauafklarede motiver, der ikke har baggrund i den politiske ledelse af forsvaret eller FolketingetsForsvarsudvalg, så er jeg af den opfattelse, at der virkelig er et problem med løsningen afforsvarets opgaver. Og forsvarets forståelse af ”kommandovejen”.3.1. Dagsorden F-35.Forsvarets skjulte dagsorden kunne eventuelt være, at hvis man nu ”kan slippe af sted” medat anskaffe skibsbaserede helikoptere i et mindre antal og til en reduceret pris, så vil der værestørre sandsynlighed for, at der senere kan anskaffes et stort antal F-35. Pris, kvalitet ogformåen for F-35 vurderes af ganske mange militære kilder i USA og af den amerikanskerigsrevision som værende helt ude af trit med virkeligheden.3.2. Besparelsesdagsorden.Forsvaret skal fremover finde besparelser i samarbejde med politikerne, men forsvaret har vedtidlige lejligheder anskaffet materiel, hvor man på forhånd var klar over, at det indkøbte ikkeville kunne løse opgaverne, hvorfor det var nærliggende senere at anmode Folketinget ommerbevilling (er). Kunne det tænkes at være et scenarie i forbindelse med anskaffelse afskibsbaserede helikoptere?4. Forsvaret er på vildspor.Jeg har ved en tidligere henvendelse til Folketingets Forsvarsudvalg fremhævet, at begge de 2tilbageværende kandidater til ny skibsbaseret helikopter er uegnede med baggrund i fx al forstor andel af forældet teknologi og en rækkevidde, det ikke tilgodeser fremtidige operationer iArktis. Det er enten pest eller kolera.Ubekræftede rygter omkring den ene kandidat vil vide, at Royal Navy måske ikke vil anskaffedet forventede antal. Ingen andre lande end Danmark har vist interesse for den. Det vil såledeskunne resultere i en meget lille produktionslinje, hvilket kraftigt reducerer det fornuftige i ensådan materielanskaffelsen set over en forventet lang levetid - for hvordan med reservedele ogregningerne for opdateringer?Politikerne bør også spørge nærmere ind til, hvorfor den anden kandidat vejer omkring 5 tonsmere end den anden for stort set samme præstationer, bortset fra, at vægt naturligvis koster ibrændstof og andre driftsomkostninger.5. Oplysninger til Folketingets Forsvarsudvalg.I en tid hvor der fokuseres på militære kapaciteter, må det være overordentlig væsentligt, atFolketinget kan stole på, at forsvaret som militærfaglig rådgiver naturligvis fremkommer medfaglige vurderinger og ikke foretager politiserende virksomhed. Forsvaret skal samtidig kunneforklare dispositioner og anbefalinger på en sådan måde, at politikerne kan forstå betydningerog konsekvenser. Forsvaret skal naturligvis - som i enhver nutidig virksomhed - kunne oplyse,hvilken person/hvilke personer, der lægger navn til anbefalinger.Med venlig hilsenVilly Schjøtt