Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del Bilag 146
Offentligt
Åbent
brev
til
Forsvarsudvalget.
Forsvaret
burde
vel
afspejle
befolkningen.
Derfor
bør
det
vel
også
være
underordnet
om
man
vælger
at
bosætte
sig
i
Øst-·‐
eller
Vestdanmark.
Det
er
imidlertid
ikke
den
opfattelse
man
får
hvis
man
kigger
på
Forsvarets,
og
i
særdeleshed
Hærens
forventelige
fremtidige
organisation.
I
forbindelse
med
forsvarsforliget,
blev
der
lavet
en
anbefaling
til
ny
struktur
fra
Forsvarschefen
til
ministeriet.
Anbefalingen,
som
kan
findes
på
Forsvarsministeriets
hjemmeside,
er
udgangspunktet
for
mine
bekymringer.
Forsvaret,
som
alle
andre
i
Danmark,
skal
spare.
Det
bliver
gjort
ved
mange
forskellige
tiltag,
nogle
af
dem
mere
populære
end
andre.
En
måde
man
har
valgt
at
skære,
er
ved
lukning
af
kaserner.
Man
kan
diskutere
langt
og
længe
om
hvordan
og
hvorfor
de
forskellige
kaserner
skal
lukkes,
og
lige
så
længe
om
hvorfor
nogle
af
dem
bevares,
men
det
er
ikke
fokus
for
denne
kronik.
Et
andet
sted
der
skal
spares,
er
på
lønsummen,
og
dette
gøres
ved
at
fyre
medarbejdere.
Således
har
man
valgt
at
fyre
en
hel
del
fra
især
to
områder,
nemlig
Forsvarets
Personeltjeneste
(FPT)
og
Forsvarets
Materieltjeneste
(FMT),
begge
primært
beliggende
i
København.
Desuden
har
man
valgt
at
skære
drastisk
ned
på
Forsvarets
Sundhedstjeneste
(FSU),
som
også
blandt
andet
ligger
i
Københavnsområdet.
Derudover
skæres
der
ned
på
aktiviteterne
på
Vordingborg
kaserne
således
at
der
her
mistes
100
arbejdspladser,
der
rykkes
til
Jylland.
Hovedstaden
og
Region
Sjælland
mister
tilsammen
mange
stillinger
ved
at
Forsvaret
som
helhed
drosler
ned
på
aktiviteterne
i
området.
Det
er
et
valg
som
Forsvaret
har
gjort
efter
politikernes
direktiver.
Man
kan
være
enig
eller
uenig
med
dispositionerne,
men
det
er
nu
engang
de
beslutninger
der
er
truffet
og
som
vi
lever
efter.
En
tredje
konsekvens
af
forsvarsforliget
er,
at
Hæren
har
valgt
en
ny
tilgang
til
uddannelse
og
udvikling,
der
betyder
at
man
samles
i
fem
videncentre
for
at
kunne
effektivisere.
Det
er
sikkert
udmærket
og
tankerne
om
bedre
muligheder
for
stordriftsøkonomi
skal
da
heller
ikke
anfægtes
i
denne
kronik.
Hvad
der
for
mig
og
mine
kollegaer,
javel,
de
fleste
af
os
fra
den
østlige
side
af
Storebælt,
er
uforståeligt,
er
hvorfor
man
muligvis
vælger
at
lægge
alle
disse
centre
i
Jylland.
Endvidere
at
man
vælger
at
lægge
ikke
mindre
end
tre
af
disse
centre
i
Vestjylland.
De
tre
centre
der
skal
lægges
i
Vestjylland,
drejer
sig
om
Kampcentret
i
Oksbøl,
Hærens
Internationale
Center
i
Varde,
samt
Specialcentret,
også
i
Varde.
De
sidste
to
centre,
Kampstøttecenter
og
Logistikcenter
skal
formodentlig
befinde
sig
i
Skive
og
Ålborg.
Kampcentret
baseres
på
en
eksisterende
struktur,
nemlig
Hærens
Kampskole,
som
har
ligget
i
Oksbøl
i
mange
år.
Da
det
ligger
i
det
største
øvelsesområde
i
Danmark,
giver
det
god
mening.
Kampcentret
skal
lægges
sammen
med
2.
Brigade,
der
til
daglig
ligger
i
Slagelse
på
Antvorskov
kaserne.
Man
kan
forvente
at
brigaden
kommer
til
at
flytte
til
Oksbøl,
for
at
kunne
drage
nytte
af
stordrift,
samt
sikre
at
centeret
bliver
en
samlet
enhed.
09
April
2013
Åbent
brev
til
Forsvarsudvalget.
Hærens
Internationale
center
skal
opbygges
fra
bunden
med
en
kerne
fra
1.
Brigade.
Det
kan
vel
forventes
at
denne
brigade
flyttes
fra
Haderslev
kaserne
og
til
Varde
for
at
udnytte
de
før
omtalte
stordriftsfordele.
Specialcentret
skal
laves
med
udgangspunkt
i
3.
Afdeling
fra
Danmarks
Artilleriregiment,
og
det
kan
vel
forventes
at
staben
fra
dette
regiment,
samt
de
resterende
dele
af
1.
Brigade
samles
heri,
igen
under
henvisning
til
stordriftsforholdene.
Indtil
videre
giver
det
mening,
i
hvert
fald
indtil
man
begynder
at
kigge
på
stillingsrokaderne
der
skal
til
for
at
få
puslespillet
til
at
gå
op,
samt
de
muligheder
der
bliver
fjernet
for
en
fornuftig
fremtid
som
soldat
i
Østdanmark.
En
officersfamilie
er
ikke
hvad
den
plejede
at
være.
For
ikke
så
længe
siden,
var
det
forventet,
at
man
som
officer
skulle
kunne
rykke
rundt
i
hele
landet
efter
de
stillinger,
som
Forsvaret
mente
man
skulle
bestride.
Dengang
var
det
ofte
officererne
der
var
lønførende
i
hjemmet,
og
der
var
derfor
mening
med
at
familien
fulgte
med.
Jeg
har
flere
gange
hørt
udtrykket
”Det
at
være
officer
er
ikke
et
job,
men
et
kald.”
Der
var
vist
engang
at
man
sagde
det
samme
om
politimænd,
sygeplejersker
og
læger.
Det
forholder
sig
ikke
sådan
længere.
En
officer
er
ikke
nødvendigvis
lønførende,
og
det
er
lige
så
ofte
ægtefællens
indkomst
og
arbejdsmuligheder,
der
bestemmer
den
geografiske
placering
af
familien.
I
særdeleshed
er
der
en
mindre
og
mindre
forståelse
blandt
ægtefællerne
om,
hvorfor
det
skal
være
Forsvaret
der
er
definerende
for,
hvor
familien
skal
bosætte
sig.
Og
det
er
vel
rimeligt.
Som
medlem
i
en
børnefamilie
er
det
ikke
særligt
attraktivt
at
skulle
flytte
fra
sit
netværk
til
den
anden
ende
af
landet.
Da
tjenesten
som
soldat
kræver
at
man
er
væk
på
øvelser,
uddannelse
og
i
særdeleshed
på
missioner
af
seks
måneder
á
gangen,
er
det
de
færreste
der
frivilligt
smider
det
sociale
netværk
på
porten.
Vores
ægtefæller
er
ikke
hjemmegående,
og
det
betyder
at
familien
i
”græsenke”
perioderne,
trækker
meget
store
veksler
på
både
det
sociale,
som
det
familiære
netværk.
Det
er
unægtelig
svært
at
gøre
hvis
man
er
flyttet
væk
fra
netværket.
Som
konsekvens
af
dette,
satte
Forsvaret
selv
en
politik
i
gang
ved
forrige
forlig,
at
der
skulle
sikres
en
vis
geografisk
stabilitet
for
de
ansatte.
I
særdeleshed,
skulle
man
kunne
komme
på
midlertidig
tjeneste,
hvis
det
virkelig
var
et
krav
at
man
skulle
arbejde
i
den
anden
del
af
landet.
Jeg
tror
at
denne
ordning
gav
ro
i
mange
familier,
det
gjorde
den
i
hvert
fald
i
min
egen.
Forsvaret
har
ikke
meldt
ud
at
denne
ordning
skal
stoppes,
men
er
i
gang
med
at
stoppe
for
de
midlertidige
tjenesteforløb.
Det
betyder
vel
så,
at
man
skal
kunne
forrette
al
sin
tjeneste
i
hele
sit
tjenesteforløb
i
umiddelbar,
altså
mindre
end
90
minutters
kørsel,
nærhed
af
sin
bopæl.
Det
lader
ikke
til
at
være
en
del
af
overvejelserne.
I
hvert
fald
ikke
hvis
man
er
en
af
de
mere
end
to
millioner
mennesker
der
bor
på
Sjælland.
Som
et
tjenesteforløb
for
en
ny
officer
er
i
dag,
vil
det
typisk
betyde
at
de
vil
have
tre
års
uddannelse
i
København
på
Hærens
Officerskole,
og
derefter
mindst
4-·‐10
år
ved
et
regiment.
For
dem
der
får
tjeneste
på
Sjælland,
betyder
det
et
af
de
to
kamptropregimenter,
nemlig
Livgarden
og
Gardehussarregimentet,
samt
et
logistikelement
på
Vordingborg
kaserne.
Hvis
de
derefter
ønsker
at
fortsætte
i
Hæren,
som
mere
end
premiereløjtnant,
skal
de
på
skole
igen
i
København.
For
dem
der
bor
på
Sjælland,
er
der
herefter
få
steder
09
April
2013
Åbent
brev
til
Forsvarsudvalget.
hvor
en
officer
herefter
kan
arbejde
med
sagsbehandling
og
stabstjeneste.
Lige
nu
er
2
Brigade
den
eneste
reelle
mulighed.
Når
specialecentrene
bliver
oprettet,
og
de
ændringer
som
omhandler
2
Brigade
er
implementeret,
har
man
samlet
alle
uddannelses
og
udviklingsstillinger
i
Jylland.
En
konsekvens
er
at
der
fjernes
60
stillinger
fra
Slagelse
kaserne,
og
disse
flyttes
til
Vestjylland.
Dette
er
vel
at
mærke
stillinger,
med
soldater
der
har
den
erfaring,
som
det
kræves
for
at
arbejde
på
brigadeniveau.
Typisk
for
langt
de
fleste
af
disse
soldater,
er
at
de
er
bosiddende
på
Sjælland,
og
at
de
har
alderen
til
at
have
stiftet
familie.
Og
det
er
her
billedet
begynder
at
krakelere.
På
kort
sigt,
kan
disse
stillinger
forventeligt
ikke
umiddelbart
besættes.
Dem
der
sidder
i
stillingerne
nu,
er
ikke
nødvendigvis
villige
til,
eller
har
mulighed
for,
at
flytte
med.
I
forvejen
er
det
svært
at
besætte
stillingerne
indenfor
militære
vidensstillinger
i
Vestjylland.
3.
Afdeling,
som
skal
være
kernen
i
et
af
de
nye
centre,
mangler
omkring
50%
af
medarbejderne.
På
langt
sigt
er
det
nok
tvivlsomt,
om
man
kan
besætte
disse
yderligere
mange
vidensstillinger
i
Vestjylland.
De
nuværende
eksperter
flytter
ikke
med
eller
finder
anden
beskæftigelse,
og
de
er
ingen
i
området
til
at
tage
stillingerne.
At
forvente
at
nye
officerer,
der
blandt
andet
skal
rekrutteres
fra
universiteterne
i
form
af
bachelorer
og
kandidater,
og
som
skal
forrette
tjeneste
på
Sjælland
i
op
til
10
år
inden,
flytter
glade
til
Vestjylland
med
deres
familier,
er
nok
en
forkert
analyse.
At
tro
at
det
styrker
Forsvaret
som
helhed
at
forlade
Sjælland
med
nærmest
hele
Hæren,
er
nok
også
en
forkert
analyse.
Som
med
alting
andet,
skal
der
være
balance.
Hvis
2.
Brigade
skal
rykke
til
Oksbøl,
og
det
kan
der
sagtens
være
meget
fornuft
i
det,
så
mener
jeg
at
det
er
pinedød
nødvendigt
at
der
lægges
noget
andet
på
Sjælland,
der
kan
varetage
det
samme
behov,
som
brigaden
nu
opfylder.
Det
kunne
sagtens
være
et
af
de
nye
centre,
for
eksempel
Specialcentret.
Det
vil
skabe
en
god
sammenhæng
til
universitetsmiljøet
i
København,
og
sikre
at
Hæren
også
har
en
solid
tilstedeværelse
i
Østdanmark.
Om
dette
brev
unødvendigt
tager
sorger
på
forskud
eller
er
den
skræmmende
konsekvens
af
et
forsvarsforlig
vil
kun
fremtiden
vise.
Spørgsmålet
er
om
vi
stadig
skal
have
”Forsvaret”,
eller
om
vi
er
i
gang
med
at
lave
et
”Jyske
Forsvar”.
På
mine
kollegaers
vegne,
Jesper
Filtenborg
Larsen
Kaptajn
09
April
2013