Forsvarsudvalget 2012-13, Det Udenrigspolitiske Nævn 2012-13
FOU Alm.del Bilag 142, UPN Alm.del Bilag 172
Offentligt
1233412_0001.png
1233412_0002.png
1233412_0003.png
1233412_0004.png
1233412_0005.png
1233412_0006.png
1233412_0007.png
1233412_0008.png
1233412_0009.png
1233412_0010.png
1233412_0011.png
1233412_0012.png
1233412_0013.png
DET TALTE ORD GÆLDERTalepapir til FOU samrådsspørgsmål O vedrørende UNAMA-rapporten ogoverdragelse af tilbageholdteTirsdag den 2. april 2013

Talepunkter

Spørgsmål O er stillet af Nikolaj Villumsen (EL) og lyder:”Ministeren bør redegøre for, hvordan Danmark på baggrund af UNAMA-rapporten ”Treatment of Conflict-Related Detainees in Afghan Custody OneYear On” om stigning i mishandlingen af fanger i Afghanistan vil leve op tilsine internationale forpligtelser for at sikre, at fanger ikke udleveres tilandre lande, hvis der er mistanke om tortur samt redegøre for, omministeren i den forbindelse vil indføre en permanent suspension afudleveringen af fanger”.Som spørgsmålet er formuleret, ønskes der altså med afsæt i UNAMA-rapporten svar på følgende to spørgsmål, der af spørgeren gøres indbyrdesafhængige:1. Hvordan Danmark vil leve op til sine internationale forpligtelser for atsikre, at fanger ikke udleveres til andre lande, hvis der er mistankeom tortur?Og2. Hvorvidt UNAMA-rapporten i den forbindelse giver anledning tilovervejelser om indførelse af en permanent suspension af udleveringaf fanger?
1
DET TALTE ORD GÆLDER
Jeg vil besvare spørgsmålene i den nævnte rækkefølge. Afslutningsvis viljeg knytte et par generelle bemærkninger til UNAMA-rapporten og voresengagement i Afghanistan, som de rejste spørgsmål jo relaterer sig til.-o0o.Nu til besvarelsen af det første spørgsmål om Danmarks efterlevelse afinternationale forpligtelser:Indledningsvis vil jeg kort redegøre for regeringens overordnede syn påoverholdelsen af internationale forpligtelser. Dernæst vil jeg sætte dette iforhold til vores engagement i Afghanistan.Spørgsmålet giver mig endnu en gang anledning til at understrege, at deter regeringen magtpåliggende, at Danmark overholder internationaleforpligtelser. Det gælder selvsagt også på menneskerettighedsområdet. Ogdet gælder også de internationale forpligtelser, som vi er bundet af på”torturområdet”. Det håber jeg ikke, at nogen kan være i tvivl om. Og deter selvsagt også bærende for vores internationale engagement.Vi skal handle med åbenhed og i løbende dialog med civilsamfundet. Og viskal agere i fuld respekt for menneskerettighederne, krigens love og voresinternationale forpligtelser. Vores værdier skal ikke kun ses i forhold til de
DET TALTE ORD GÆLDER
mål, som vi søger at opnå. Vores værdier skal også ses i de midler, som vibruger i internationale operationer.[Regeringen vil derfor også fortsat aktivt bekæmpe enhver form for torturog mishandling – også gennem fastholdelse af den ledende rolle, somDanmark i nu mange år har spillet i den internationale bekæmpelse aftortur.Danmark har høstet stor anerkendelse for sin ledende rolle af deninternationale indsats i bekæmpelsen af tortur. Det er jeg stolt af. Og det eren rolle som vi fortsat skal bevare – og gøre os fortsat fortjent til. Det erkun muligt ved selv at være foregangsland.]I forhold til vores engagement i Afghanistan og det konkrete spørgsmål, viljeg starte med at fremhæve de internationale forpligtelser, som jegformoder spørgeren tænker på.I forhold til overdragelse af tilbageholdte til afghanske myndigheder spillervores forpligtelser i forhold til FN’s torturkonvention en afgørende rolle. FN’storturkonventions artikel 3 bestemmer - og jeg citerer - ”ingen deltagendestat må udvise, tilbagelevere (”refoulere”) eller udlevere en person til enanden stat, hvor der er vægtige grunde til at antage, at han vil være i farefor at blive underkastet tortur”. Citat slut.
DET TALTE ORD GÆLDER
Artikel 3 indebærer en forpligtelse til konkret og i hvert enkelt tilfælde atvurdere risikoen for tortur ved en overdragelse. Det skal være en konkretog individuel vurdering, hvori alle relevante oplysninger vil indgå. Det erderfor en vurdering af, hvorvidt en konkret person i en konkret situationkan antages at være i fare for at blive underkastet tortur. I den vurderingindgår naturligvis også relevante oplysninger om hvorledes forholdenegenerelt er, dér hvor der ønskes udleveret til, oplysninger ompersongrupper, der må anses for særligt udsatte for at blive underkastettortur m.v.Forpligtelsen i artikel 3 i FN’s Torturkonvention bliver fra dansk side tagetalvorligt. Af samme grund har det siden efteråret 2011 – som en midlertidigforanstaltning indført i forbindelse med den tidligere UNAMA-rapportsfremkomst - været Forsvarschefen selv, der skal træffe beslutning omoverdragelse.Er der vægtige grunde til at antage, at den pågældende vil være i fare forat blive underkastet tortur i tilfælde af overdragelse, vil det stride imodDanmarks folkeretlige forpligtelser at overdrage den pågældende. Denpågældende vil derfor ikke blive overdraget.Denne tilgang, hvor overdragelse til afghanske myndigheder skal besluttespå forsvarschef-niveauet, er udtryk for den vægt, der fra dansk sidetillægges spørgsmålet om overholdelse af internationale forpligtelser også
DET TALTE ORD GÆLDER
på menneskerettighedsområdet. Jeg er – som jeg også tidligere har givetudtryk for – meget tilfreds med, at det er forsvarschefen, der træfferbeslutning om eventuel overdragelse.Lad mig benytte lejligheden til at nævne, at Danmark jo siden 2005 harhaft en aftale med Afghanistan om overdragelse af personer tilbageholdt afdanske styrker.I aftalen har Afghanistan bl.a. forpligtet sig til at behandle personer, somdanske styrker overdrager til afghanske myndigheder, i overensstemmelsemed internationale forpligtelser. Samtidig har den afghanske regering bl.a.forpligtet sig til ikke at eksekvere dødsdomme over overdragne personer.Aftalen giver også Danmark en ret til efter overdragelse at føre tilsyn medoverdragne personer – en tilsynsret som vi har benyttet os af både i forholdtil de personer, der tidligere har været overdraget til NDS-faciliteten iLashkar Gah (hvor der pt. ikke sidder tilbageholdte overdraget af danskestyrker), og i forhold til overdragne, der idømmes fængsel og efterfølgendeoverføres til afsoning i provinsfængslet i Lashkar Gah.Jeg vil dog gerne understrege, at den aftale, som vi har med Afghanistanikke på nogen måde træder i stedet for eller betyder, at den individuelle ogkonkrete vurdering, som vi i forhold til artikel 3 i FN’s torturkonvention erforpligtet til at foretage, undlades.
DET TALTE ORD GÆLDER
Det er netop derfor, at Danmark i foråret 2012, som enforsigtighedsforanstaltning, midlertidigt suspenderede overdragelsesregimettil NDS-faciliteten i Lashkar Gah under indtryk af, at man fra britisk hold varblevet bekendt med påstande om mishandling. Og det var derfor, atoverdragelsesregimet de facto har været suspenderet igen siden november2012.Danmark efterlever således allerede nu vores internationale forpligtelser iforhold til Torturkonventionen i forbindelse med overdragelse aftilbageholdte i Afghanistan. Den midlertidige suspension og de facto-suspensionen viser, at vi tager vores forpligtelser alvorligt. Det agterregeringen selvsagt også fremadrettet at gøre.Det afslutter min besvarelse af det første spørgsmål indeholdt isamrådsspørgsmål O.
2. Hvorvidt UNAMA-rapporten giver anledning til overvejelserom indførelse af en permanent suspension af udlevering affangerNu til besvarelsen af det andet spørgsmål.
DET TALTE ORD GÆLDER
UNAMA anbefaler heller ikke i denne rapport et generelt stop foroverdragelser af tilbageholdte. Det gjorde UNAMA heller ikke i rapporten fraoktober 2011. UNAMA anbefaler derimod at stoppe overdragelser tilfaciliteter, hvor der er troværdige beskyldninger eller rapporter om tortureller mishandling.På det grundlag giver UNAMA-rapporten derfor ikke anledning tilovervejelser om indførelse af en permanent suspension af udlevering affanger.Heller ikke ISAF har i sin reaktion på UNAMA-rapporten anbefalet engenerel suspension af udlevering af fanger. Tværtimod har ISAF justeretsine procedurer således, at der på kvartalsvis basis gennemføres inspektionaf udvalgte faciliteter med deltagelse af afghanske myndigheder og detinternationale samfund. Findes forholdene acceptable ud framenneskerettigheds standarder og international ret certificeres facilitetenmed en gyldighed på 90 dage. Herefter skal certificeringsprocessengentages.I forhold til det danske styrkebidrag i Helmand har vi fortsatde factosuspenderet overdragelser af tilbageholdte til NDS-faciliteten i Lashkar Gah.Der arbejdes derfor på nuværende tidspunkt på at finde en alternativfacilitet, hvortil eventuelt tilbageholdte vil kunne overdrages.
DET TALTE ORD GÆLDER
Det gælder også i forhold til den person, som danske styrker tilbageholdtden 5. december mistænkt for konstruktion og udlægning afvejsidebomber. De afghanske myndigheder vil gerne retsforfølge denpågældende.Den pågældende sidder imidlertid tilbageholdt hos de danske styrker pågrund af de facto suspensionen af overdragelsesregimet – altså også et heltkonkret eksempel på, at vi tager vores forpligtelser i forhold til FN’storturkonvention alvorligt.Det siger sig selv, at UNAMA-rapporten og anbefalingerne i den indgår ibestræbelserne på at finde en alternativ facilitet, som den pågældendeperson kan overdrages til mhp. retsforfølgning ved afghanske myndigheder.Så kunne man spørge sig selv, om alternativet ikke bare er at lade detinternationale samfund stå for fængselsfaciliteterne i Afghanistan?Som jeg tidligere har givet udtryk for, er det imidlertid ikke en gangbarløsning, at det internationale samfund skal tage vare på alle de områder,hvor det internationale samfund kan gøre det bedre end afghanerne selv.Det gælder også på tilbageholdelsesområdet. Og det vil afghanerne hellerikke acceptere. Det har de givet tydeligt udtryk for.Hensigten med den internationale indsats i Afghanistan er ikke mindst atbistå de afghanske myndigheder med at løfte et ansvar – ikke at fratage
DET TALTE ORD GÆLDER
eller fritage dem for ansvaret. Gør vi det, fejler vi i en særdeles vigtig del afformålet med at være i Afghanistan. I stedet er vi med til at skabe en kulturaf ligegyldighed og uden tilskyndelse til forbedring.Man ændrer ikke på forholdene i Afghanistan ved at skabe et paralleltsystem, hvor det internationale samfund driver egne retsinstanser ogfængsler af vestlig standard. Der er ingen tvivl om, at vi vil kunne drive detafghanske fængselsvæsen bedre end afghanerne. Vi vil også bedre kunnetage ansvaret for hospitaler og veje.Vi har derfor i vores indsats i Afghanistan fokus på at opbygge et afghansksamfund, som er i stand til at fungere som en stat med velfungerendeinstitutioner og myndigheder. Afghanistan er et af verdens absolutallerfattigste lande. Det internationale samfund skal derfor gennemkapacitetsopbygning i alle dele af den afghanske forvaltning gøreafghanerne i stand til selv at lede landet.I den forbindelse er det relevant at fremhæve, at UNAMA-rapporten ogsåindeholder anbefalinger til afghanske myndigheder og det internationalesamfund om netop kapacitetsopbygning af f.eks. det afghanske politi. Detgælder bl.a. i forhold til kendskabet til forbud mod tortur og de retligeretningslinjer for beføjelser til at tilbageholde mistænkte. Rapportenanbefaler også, at der ydes støtte til at øge de nationale myndigheder oglokale NGO’ers monitoreringsevner, herunder særligt i forhold til de
DET TALTE ORD GÆLDER
faciliteter, hvor der trods regelmæssig monitorering fra internationaleorganisationers og nationale menneskerettigheds institutioners side fortsathar været set eksempler på tortur.Dette falder i god tråd med den indsats, som Danmark allerede prioriterersom led i Afghanistan-planen. Det er et arbejde, hvor vi fortsat bl.a.sammen med vores britiske partnere i Helmand vil være engageret i denkommende tid.Den afghanske retssektor er prioriteret i Afghanistan-planen 2013-2014.Frem til 2014 vil Danmark således fortsat træne og mentorere dommere,forsvarsadvokater og politi. Danmark vil endvidere fortsat støttecivilsamfundsorganisationer, der kan agere som vagthunde og holde denafghanske regering fast på sine forpligtelser bl.a. i forhold tilmenneskerettigheder.Lad mig som afslutning på min besvarelse nævne, at UNAMA-rapportenogså indeholder en række anbefalinger til de afghanske myndigheder. Jeghar naturligvis en forventning om, at de afghanske myndigheder følger oppå disse anbefalinger.Jeg kan i den forbindelse henvise til den nylige redegørelse, somUdenrigsministeren har givet om UNAMA-rapportens anbefalinger og de
DET TALTE ORD GÆLDER
afghanske myndigheders reaktion derpå. I sit svar på FOU spørgsmål 114anfører Udenrigsministeren således, at UNAMA-rapporten understreger:- at det er afgørende fortsat at opbygge kapaciteten hos de afghanskesikkerhedsstyrker, så tilbageholdte bliver behandlet i overensstemmelsemed afghansk lov og internationale standarder.Udenrigsministeren – og jeg er enig – finder derfor, at fortsat internationalfinansiering er nødvendig for at sikre den fornødne uddannelse af politietog hæren. Uddannelse af politiet og hæren er afgørende for, at de kanudføre et effektivt arbejde og behandle tilbageholdte i overensstemmelsemed afghansk lov og menneskerettighederne.Som det også fremgår af udenrigsministerens svar, har Danmark inden forISAF sammen med ligesindede nationer engageret sig aktivt i et nyt ogmere målrettet mentorerings- og moniteringsprogram. Udover et øget tilsynvil programmet også søge at forstærke kapacitetsopbygningen af deafghanske myndigheder. Den uafhængige afghanskemenneskerettighedskommission, AIHRC, vil blive søgt inddraget i sammeproces.Som eksempel på kapacitetsopbygning af de afghanske myndigheder vilISAF sammen med den afghanske regering øge kontrollen aftilbageholdelsesfaciliteter. Hvert kvartal vil der blive udpeget en række
DET TALTE ORD GÆLDER
faciliteter, som vil blive genstand for en nærmere inspektion ogmonitorering gennemført i samarbejde med blandt andet UNAMA.I sin besvarelse af FOU spørgsmål 114 bemærker udenrigsministeren også,at afghanerne selv tager sagen alvorligt. Det fremgår, at Præsident Karzai iforbindelse med offentliggørelsen af UNAMA-rapporten nedsatte enafghansk undersøgelseskommission med henblik på at se nærmere pårapportens konklusioner. Kommissionen har for nyligt offentliggjort, at denkan bekræfte UNAMA-rapportens konklusioner om mishandling og tortur aftilbageholdte.På den baggrund har præsident Karzai den 17. februar udstedt et dekret,der instruerer retssystemet til at implementere tolv anbefalinger, somundersøgelseskommissionen har fremlagt. Dekretet instruerer blandt andetretssystemet om at retsforfølge personer, som er mistænkt for at havebegået tortur, samt til at gennemføre en række generelle forbedringer afretssikkerheden for tilbageholdte.Det er et skridt i den rigtige retning. Udenrigsministeren oplyser, at man fradansk og international side nøje vil følge, hvordan retssystemet vilimplementere præsidentens dekret.Udover de tolv anbefalinger, som den afghanske regering i første omgangvil tage fat på, anbefaler UNAMA-rapporten desuden, at der etableres en nyuafhængig afghansk monitoreringsmekanisme sammen med den
DET TALTE ORD GÆLDER
uafhængige afghanske menneskerettighedskommission, AIHRC.Monitoreringsmekanismen skal blandt andet kunne gennemføre uanmeldtebesøg ved tilbageholdte.Af besvarelsen af FOU spørgsmålet fremgår det afslutningsvist, at Danmarksammen med ligesindede nationer bakker stærkt op om denne anbefaling.Det fremgår endeligt, at man fra dansk side er rede til at yde økonomiskstøtte til en sådan kommission, såfremt den kan etableres.Det afslutter min besvarelse af spørgsmål 2 og dermed af samrådet.