Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del Bilag 132
Offentligt
1227879_0001.png
1227879_0002.png
1227879_0003.png
1227879_0004.png
1227879_0005.png
1227879_0006.png
1227879_0007.png
1227879_0008.png
1227879_0009.png
1227879_0010.png
Statsrevisorerne 2008-09Beretning nr. 17 Rigsrevisor fortsatte notat af 12. marts 2013Offentligt
Notat til Statsrevisorerne omberetning om Forsvaretsunderstøttelse af sine militæreoperationer i Afghanistan
Marts2013
RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om Forsvarets understøttelse af sine militære operationer iAfghanistan (beretning nr. 17/2008)
12. marts 2013RN 1103/13
1. I dette notat følger jeg op på sagen om Forsvarets understøttelse af sine militære opera-tioner i Afghanistan, som blev indledt med en beretning i 2009.
Sagsforløb for en størreundersøgelseBeretning
Notatet indeholder følgende konklusion:Forsvarsministeriet har på flere områder arbejdet på at forbedre sin understøttelse afde internationale operationer. Forsvaret har videreudviklet sin budgetmodel for deinternationale operationer, iværksat tiltag for at imødekomme behovet for admini-strativ støtte til at gennemføre soldaternes uddannelse til de internationale operatio-ner og iværksat procedurer for regnskabsaflæggelsen for samtænkningsprojekter-ne i Afghanistan.Jeg finder dette arbejde tilfredsstillende, og det er derfor min opfattelse, at denne delaf beretningssagen kan afsluttes. Forsvarets implementering af budgetmodellen forde internationale operationer er dog stadig i gang. Jeg vil derfor i opfølgningen påberetningen om Forsvarets økonomistyring (8/2010) generelt følge Forsvarets imple-mentering af den nye budgetmodel som en del af implementeringen af økonomisty-ringsstrategien.Denne del af min konklusion bygger jeg på følgende:Forsvaret har udviklet en budgetmodel for de internationale operationer med detformål, at Forsvaret mere præcist og hurtigt kan opgøre omkostningerne til de in-ternationale operationer og dermed skabe grundlag for en bedre økonomistyringog ledelsesinformation.Forsvaret har iværksat initiativer med henblik på at imødekomme behovet for ad-ministrativ støtte under uddannelsen til de internationale operationer. Bl.a. har For-svaret etableret en særlig enhed, som skal støtte og aflaste de soldater, der skaludsendes, ved at varetage nogle af de administrative opgaver under soldaternesuddannelse til udsendelsen.Forsvaret og Udenrigsministeriet har udarbejdet en procedure for aflæggelse afregnskaber for samtænkningsprojekter, og Forsvaret har overordnet set aflagtregnskaber til Udenrigsministeriet rettidigt i forhold til de nedskrevne procedurer.Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventueltfortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttesDu kan læse mere omforløbet og de enkelte steppå www.rigsrevisionen.dk
Samtænkningspro-jekterer en del af ind-satsen for at sammen-tænke den civile ogmilitære indsats i etkrigsområde. Projek-terne har til formål atforbedre lokalbefolk-ningens levevilkår.
2
Forsvaret har på flere områder arbejdet med at optimere genforsyningen til de inter-nationale operationer. Forsvaret har bl.a. primo 2013 taget nye rapporter i brug, somskal vise forsyningssituationen, og har oplyst, at Forsvaret i 2012 har ryddet op i ude-stående bestillinger til Afghanistan. Da disse tiltag lige er iværksat, vil jeg fortsat føl-ge Forsvarets brug af de nye rapporter og udviklingen i udestående bestillinger.Jeg konstaterer, at der fortsat er mangel på specialister til de internationale operatio-ner, og antallet af soldater, der har fået en midlertidig udnævnelse i forbindelse medudsendelsen til Afghanistan, tyder ligeledes på, at der stadig er væsentlige udfordrin-ger med personelmangel til trods for Forsvarets igangsatte tiltag.Jeg vil derfor fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:Forsvarets brug af de nye rapporter, som viser forsyningssituationen, og udvik-lingen i de udestående bestillinger til Afghanistanpersonelsituationen for de internationale operationer.
I.
Baggrund
Samtænkningsind-satsenRegeringen lancerede i2004samtænknings-initiativeti internatio-nale operationer. For-målet med initiativetvar at sikre maksimaleffekt af de samledenationale resurser, somanvendes i konfliktom-råder. En del af indsat-sen er samtænknings-projekterne.
2. Jeg afgav i september 2009 en beretning om Forsvarets understøttelse af sine militæreoperationer i Afghanistan. Beretningen handler om, hvordan Forsvaret understøtter sine mi-litære operationer i Afghanistan gennem forsyning af de udsendte enheder og uddannelseaf personel til operationen. Beretningen handler også om, i hvilken grad Forsvarsministeri-et opfylder målene for internationale operationer i forsvarsforliget (2005-2009), og redegørfor omfanget af det civilt-militære samarbejde og samtænkningsindsatsen i Afghanistan.Beretningen viste, at Forsvarets opgørelse over de samlede omkostninger til internationaleoperationer var behæftet med usikkerhed. Beretningen viste endvidere, at Forsvaret havdeuddannet og udsendt soldater til missionen i Afghanistan i overensstemmelse med Folketin-gets beslutninger, men at personelsituationen i Forsvaret var under pres, især på specialist-området. Rigsrevisionen fandt, at Forsvaret samlet set løste forsyningsopgaven tilfredsstil-lende, men at Forsvaret på nogle punkter kunne løse opgaven mere effektivt. Endelig fandtRigsrevisionen det positivt, at Forsvarsministeriet og Udenrigsministeriet havde udarbejdetårlige planer for den civile og militære indsats i Helmand med opstilling af mål.3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at Danmark opfyldte NA-TO’s målsætning fra 2008 om, at 50 % af et lands landtropper skulle kunne udsendes, ogat det var tilfredsstillende, at Danmark allerede i 2007 kunne udsende 50,2 % af sine land-tropper. Statsrevisorerne kritiserede, at Forsvaret ikke mere præcist kunne opgøre det fak-tiske resurseforbrug til internationale operationer. Statsrevisorerne konstaterede endvidere,at Forsvarets systemer kunne tilrettelægges, så de i højere grad understøttede forsynings-opgaven til de militære enheder i Afghanistan. Statsrevisorerne bemærkede, at hæren sam-let set havde udsendt og uddannet det antal kompagnier, som var planlagt, men at Forsva-ret i flere tilfælde havde haft vanskeligheder med at udpege og udsende personel til missio-nen i Afghanistan. Endelig bemærkede Statsrevisorerne, at de kompagnier, der skulle ud-sendes, manglede støtte til en lang række administrative opgaver i forberedelsesperioden.
3
4. Som svar på beretningen afgav forsvarsministeren og udenrigsministeren en redegørel-se til Statsrevisorerne i henholdsvis december 2009 og januar 2010. Heri oplyste forsvars-ministeren, at han ville tage Rigsrevisionens og Statsrevisorernes anbefalinger til efterret-ning, og at anbefalingerne i fremtiden ville blive taget med i sagsbehandlingen i Forsvars-ministeriet og Forsvarskommandoen. Udenrigsministeren fremhævede, at beretningen varet velkomment indspil til at fortsætte arbejdet med at sikre, at Danmarks indsats i Afghani-stan bedst muligt bidrager til at fremme sikkerheden og udviklingen i landet.5. På baggrund af ministerredegørelserne afgav Rigsrevisionen i februar 2010 et notat i hen-hold til rigsrevisorlovens § 18, stk. 4, hvori planerne for den videre opfølgning på beretningenfremgik. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2008, s. 242-245. I no-tatet lovede jeg, at jeg ville følge udviklingen på følgende områder:videreudviklingen af Forsvarets budgetmodelarbejdet med at optimere genforsyningsprocessen, herunder udviklingen i leveringsti-der, udleveringsgrader og udestående bestillingerpersonelsituationen for de internationale operationertiltag for at imødekomme behovet for administrativ og uddannelsesmæssig støtte underuddannelsenregnskabsaflæggelsen for samtænkningsprojekterne.
Med notatet afsluttede Rigsrevisionen sagen i forhold til udenrigsministeren.6. I dette notat redegør jeg for resultaterne af min opfølgning.Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og påwww.ft.dk/Statsrevisorerne.II.Forsvarsministerens initiativer
7. I det følgende gennemgås Forsvarsministerens initiativer i forhold til de udestående punk-ter. Gennemgangen er baseret på møder med departementet, Forsvarskommandoen og deunderliggende myndigheder. Gennemgangen er desuden baseret på redegørelser, doku-menter og brevveksling med departementet og Forsvarskommandoen.Forsvarets budgetmodel8. Beretningen viste, at Forsvaret havde opgjort de samlede omkostninger til internationaleoperationer i 2008 til 2,4 mia. kr., men at opgørelsen var behæftet med usikkerhed, somskyldtes den valgte omkostningsmodel.Statsrevisorerne kritisererede, at Forsvaret ikke mere præcist kunne opgøre det faktiskeresurseforbrug til internationale operationer.Forsvarsministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at Forsvarskommandoen var igang med at udvikle Forsvarets budgetmodel. Heri indgik en revidering af de benyttedeomkostningsfordelingsmodeller og en præcisering af, hvilke omkostninger der skulle hen-føres til internationale operationer.
4
9. Tabel 1 viser de samlede omkostninger til internationale operationer i perioden 2008-2012.
Tabel 1. Omkostninger til internationale operationer i perioden 2008-2012(Mio. kr.)20082.4241)
20092.864,1
20103.255,4
20113.347,3
2012(1. halvår)1.1781)
Omkostningerne er opgjort pr. 1. juli 2012.
Kilde: Forsvarskommandoens årsrapport 2011.
Tabel 1 viser, at omkostninger til de internationale operationer i perioden 2008-2011 er ste-get. Dette skyldes en øget indsats på området, fx Forsvarets deltagelse i operationen i Liby-en i 2011.10. Forsvaret har oplyst, at der er sket en stigning i andelen af omkostninger, som Forsva-ret kan henføre til det egentlige formål, herunder internationale operationer. Forsvaret kan i2011 fordele 72 % af sine samlede omkostninger på 6 hovedformål, hvor internationale ope-rationer er et af hovedformålene. De øvrige omkostninger, der ikke fordeles, er fx generelledelse og administration samt støttevirksomhed.11. Forsvarskommandoen har primo 2012 igangsat implementeringen af en ny budgetmodelfor internationale operationer, og udsendte det endelige koncept, direktiver og retningslinjerultimo 2012. Formålet med budgetmodellen for de internationale operationer er, at Forsvaretkan opgøre omkostningerne til internationale operationer mere præcist og hurtigere.Som en del af arbejdet med budgetmodellen har Forsvaret primo 2011 iværksat en række til-tag. Bl.a. har Forsvaret forenklet registreringen i DeMars for at forbedre datakvaliteten og deøkonomiske opgørelser. Derudover er Forsvarskommandoens årsprogram for 2012 blevetudbygget med omkostningsrammer for internationale operationer. Forsvarskommandoenhar oplyst, at der med dette tiltag skabes en bedre sammenhæng i Forsvarets samlede ram-meudmelding, budgettering, opfølgning og rapportering på både udgifter og omkostninger.Forsvaret har endvidere udarbejdet nye rapportskabeloner, som både Forsvarskomman-doen og de underliggende myndigheder skal anvende. Formålet er at sikre, at alle økono-miske opgørelser foretages på samme grundlag og alene på baggrund af økonomiske datafra DeMars. Endelig afstemmer Forsvarskommandoen, de operative myndigheder og defunktionelle tjenester det økonomiske grundlag for operationerne løbende og forud for deinternationale operationer.12. Forsvarskommandoen har med den nye budgetmodel valgt fremadrettet at opgøre for-bruget vedrørende internationaler operationer i henholdsvis meromkostninger og samledeomkostninger.
5
Meromkostningerne indeholder de samlede udgifter og aktivitetsbaserede omkostningerforbundet med internationale operationer fratrukket udgifter og aktivitetsbaserede omkost-ninger, som er en del af Forsvarets faste udgifter, og som Forsvaret ville have haft, hvis deudsendte ikke var blevet udsendt, men havde gennemført uddannelses- og øvelsesaktivi-teter hjemme. De faste udgifter er fx løn til fastansat personel og brug af køretøjer. De sam-lede omkostninger er derimod et udtryk for, hvad den enkelte mission samlet set koster, nårde faste omkostninger medregnes.13. Jeg finder Forsvarets overstående tiltag tilfredsstillende. Forsvarets budgetmodel er ble-vet videreudviklet med henblik på at kunne opgøre omkostningerne til internationale operati-oner mere præcist og hurtigere, men implementeringen af budgetmodellen er dog stadig igang. Jeg vil derfor i opfølgningen på beretningen om Forsvarets økonomistyring genereltfølge Forsvarets implementering af den nye budgetmodel som en del af implementeringenaf økonomistyringsstrategien.Genforsyningen til de internationale operationer14. Beretningen viste, at Forsvaret samlet set løste forsyningsopgaven tilfredsstillende, menat Forsvaret på nogle punkter kunne løse opgaven mere effektivt. Rigsrevisionen anbefaledederfor, at Forsvaret etablerede et bedre datagrundlag for at kunne styre og kontrollere gen-forsyningen, og at Forsvaret opstillede relevante mål for forsyningen. Rigsrevisionen anbe-falede endvidere, at Forsvarets it-system i højere grad skulle understøtte forsyningen til deinternationale operationer, og at Forsvaret burde forbedre uddannelsen af det udsendte for-syningspersonel.Statsrevisorerne bemærkede, at Forsvaret havde en stor udfordring med at sikre tilstrække-lige forsyninger til de militære operationer i Afghanistan, og at Forsvarets systemer kunnetilrettelægges, så de i højere grad understøttede forsyningsopgaven, fx kontrollen med stør-relsen af beholdninger og udestående leveringer.Forsvarets data og systemunderstøttelse af genforsyningen15. Forsvarsministeren oplyste i sin redegørelse af 8. december 2009, at Forsvarets davæ-rende måling af leveringstider ikke gav et billede af den samlede leveringstid, og at Forsva-ret ville udvikle rapporter, som fremover kunne vise forsyningssituationen.16. Forsvaret udarbejder fortsat beregninger af, om de ønskede leveringstider for det bestiltemateriel til de forskellige enheder i forsyningskæden (udleveringsgrader) overholdes. I pe-rioden 2009-2011 har opfyldelsen af de fastsatte leveringstider til enhederne været svingende,dog med en samlet stigning i opfyldelsen i perioden.17. Forsvaret har med udgangspunkt i registreringer i DeMars udviklet en række nye rap-porter, der skal vise genforsyningssituationen, herunder bl.a. udleveringsgrader og omlag-ring i forhold til internationale operationer. Rapporterne om omlagring vedrører bl.a. mod-tagelsestid, bestillinger i transit mv. mellem de enkelte lagre i forsyningskæden. Rappor-terne var klar til at blive taget i brug primo 2013. Forsvarskommandoen oplyser, at der fin-des tilstrækkeligt datagrundlag i forhold til at understøtte og styre forsyningen i Forsvaret,herunder genforsyningen til Afghanistan.18. Forsvarets har oplyst, at DANILOG (Det Danske Internationale Logistik Center) er over-gået til LEAN-principper med henblik på at optimere genforsyningsprocessen. Dette inde-bærer, at DANILOG anvender nøgleindikatorer KPI (Key Performance Indicators) til at sty-re indkøb og måle leveringstider for lokalkøb i Danmark. Ved at anvende KPI har det væretmuligt at synliggøre problemområder, fx at udskille svagere leverandører, ligesom overskred-ne leveringsfrister er blevet taget i opløbet.DANILOG (Det Dan-ske InternationaleLogistik Center)er enoperativ enhed underHærens OperativeKommando.DANILOG indkøber oglagerfører forsynings-genstande, som skalsendes til enhederne iAfghanistan.DANILOG uddanner ogudsender Det Nationa-le Støtteelement.
6
Rigsrevisionen har modtaget 2 eksempler på KPI-oversigter for genforsyning til enhedernei Afghanistan for maj og juli 2011 og maj og juli 2012. Oversigterne viser administrationstidenog leveringstiden fra leverandøren til modtagelsen ved DANILOG. Listerne indeholder bådeleveringer til Forsvaret i Danmark og leveringer til Afghanistan. Oversigterne viser, at dengennemsnitlige administrationstid i løbet af 1 år er nedbragt med ca. 2 dage, og at leverings-tiden ligeledes er nedbragt med ca. 2 dage. Det betyder, at det for de fleste bestillinger i majog juli 2012 tager knap 8,5 dag fra modtagelsen af rekvisitioner, til varen er klar til afsen-delse fra depotet.Oversigterne viser dog også, at flere bestillinger har en væsentligt længere ventetid endgennemsnittet. I oversigten fra maj og juli 2012 svinger ventetiden for disse bestillinger så-ledes mellem 26 dage og 118 dage, fra modtagelse af rekvisitioner til varen er klar til afsen-delse fra depotet. Forsvaret oplyser, at leverandøren ved de nævnte bestillinger ikke harlevet op til sine forpligtigelser, og Forsvaret derfor vil tage aftalerne op til fornyet overvejel-se.Mål for genforsyningen19. Rigsrevisionen anbefalede i beretningen, at Forsvaret opstillede relevante mål for for-syningen og målte den samlede leveringstid for det bestilte materiel. Forsvaret har oplyst,at Forsvaret med de værktøjer, der p.t. er til rådighed i DeMars, ikke kan måle den samle-de leveringstid, og at Forsvaret heller ikke har opstillet mål for den samlede leveringstid.20. Beretningen viste, at der var en større mængde bestillinger til Afghanistan, hvor denfastsatte leveringsdato var overskredet. Forsvaret har oplyst, at Forsvaret i februar 2012manglede at få et overblik og få ryddet op i de udestående bestillinger, men at Forsvaret iløbet af 2012 har fået ryddet op i bestillingerne. Ved sanering af lagrene gennemgår For-svaret alle bestillinger for at sikre, at der ikke ligger bestillinger på materiel, som ikke læn-gere er aktuelle. Forsvaret oplyser endvidere, at der ikke ligger overskredne bestillinger,som kan have operativ betydning, og at Forsvaret kan observere forbedringer i antallet afgennemførte bestillinger og behandlingstider.Det er på baggrund af Forsvarets data på området ikke muligt for Rigsrevisionen at vurde-re, om antallet af udestående bestillinger, dvs. bestillinger, hvor den fastsatte leveringsdatoer overskredet, er faldet eller steget siden beretningen blev afgivet i 2009.Uddannelse på genforsyningsområdet21. For at forbedre datagrundlaget for genforsyningen har Forsvarets Materieltjeneste gen-nemført uddannelse af personel på forsyningsområdet med henblik på at øge personelletsfærdigheder og forståelse for data. Endvidere er forsyningsdirektiver blevet udbygget medflere detaljer og større fokus på indsamling og håndtering af data. Endelig gennemfører DA-NILOG en række kontroller og stikprøver for at sikre, at data bliver korrekt anført i systemer-ne.Forsvarskommandoen oplyser, at disse tiltag har betydet, at medarbejderne i dag er bedreuddannet end i 2009. Det har ikke været muligt for Forsvaret at opgøre effekten af tiltagenefor at forbedre datagrundlaget, men der er ifølge Forsvaret fremskridt at spore, idet controllin-gen viser forbedringer.Forsvarets øvrige initiativer for at optimere genforsyningen22. Forsvaret har oplyst, at der er foretaget en række tiltag, som har optimeret genforsynin-gen af enhederne i Afghanistan.23. Forsvaret oplyser, at flytningen af Det Nationale Støttelement fra Kandahar til Camp Ba-stion i 2010 generelt har været med til at effektivisere forsyningerne til Afghanistan, idet derer kommet et led mindre i forsyningskæden. Før blev alle forsyninger først fløjet til Kanda-har og derfra videre til Camp Bastion. Nu flyves forsyningerne direkte fra Danmark til CampBastion. Det Nationale Støtteelement har i den forbindelse overtaget forvaltningen af alle
Forsyningsdirektiverskal supplere overord-nede vejledninger ogkrav på forsyningsom-rådet. Deres formål erbl.a. at give det nød-vendige grundlag forvaretagelse af forsy-ningstjenesten og ska-be grundlag for at di-mensionere forsynings-behovet ved enheder-ne.Direktiverne giver endetaljeret materiel-oversigt og anbefalin-ger om minimumsbe-holdning af reservede-le hos enhederne.
Det Nationale Støtte-elementer placeret iAfghanistan og mod-tager forsyninger, somkommer fra Danmark.De læsser forsynin-gerne og sørger for atfå dem transporteretud til kampsoldaterne.
7
kampgruppens reservebeholdninger. Forsvaret har oplyst, at disse tiltag har betydet, atkampgruppen i Afghanistan er blevet aflastet, og at beholdningerne er blevet optimeret bå-de størrelses- og placeringsmæssigt. Der er således sket en halvering af de administrativeopgaver i forbindelse med omorganiseringen af genforsyningen, som har frigjort 15 stillin-ger.24. Hærens Operative Kommando har omlagt lagerstyringen, bl.a. så alle bestillinger nubestilles med det antal, som varerne ligger pakket med på lageret, så varerne ikke skal pak-kes om. Hæren Operative Kommando har endvidere iværksat, at lagrene løbende saneres,dog mindst én gang om året. Ifølge Forsvaret er saneringen af lagre ikke direkte med til atoptimere genforsyningen, men det optimerer lagrene. Den første lagersanering i maj 2012ved det Nationale Støtteelement i Afghanistan frigjorde over 30 containere med materiel ogreservedele, som der ikke længere var behov for.25. Jeg finder det positivt, at Forsvaret på flere områder har arbejdet med at optimere for-syningen til de internationale operationer, herunder at Forsvaret har implementeret nye rap-porter, som skal vise genforsyningssituationen, og har ryddet op i de udestående bestillin-ger til Afghanistan. Ibrugtagen af rapporterne og oprydningen i de udestående bestillingerer dog først blevet sat i værk for nylig, og jeg vil derfor følge Forsvarets brug af rapporterneog udviklingen i de udestående bestillinger til Afghanistan.Personelsituationen for de internationale operationer26. Beretningen viste, at personelsituationen i Forsvaret for de internationale operationervar under pres, især på specialistområdet.Statsrevisorerne bemærkede, at hæren samlet set havde udsendt og uddannet det antalkompagnier, som var planlagt, og at Forsvaret løbende havde tilpasset uddannelsen af per-sonel i forhold til de indhøstede erfaringer fra tidligere internationale operationer. Forsvarethavde dog i flere tilfælde haft vanskeligheder med at udpege og udsende personel til mis-sionen i Afghanistan, primært på grund af personelmangel inden for befalingsmænd og spe-cialistfunktioner som fx forsyning. Rigsrevisionen anførte i den forbindelse, at antallet af sol-dater, som fik en midlertidig udnævnelse, når de blev udsendt til Afghanistan, havde væretstigende.Forsvarsministeren oplyste i sin redegørelse af 8. december 2009, at der var for få speciali-ster og befalingsmænd, og at Forsvaret ville uddanne flere ved implementeringen af for-svarsforliget 2010-2014 og oprette nye funktionsuddannelser inden for kritiske områder forat imødekomme behovet for personel.27. Forsvaret oplyser, at der stadig er mangel på erfarne medarbejdere og specialister påalle niveauer. Forsvaret mangler specialister, fx elektromekanikere, finskytter og personeltil infanterikampkøretøjer. Forsvaret oplyser, at Forsvaret siden 2009 har udsendt holdenetil Afghanistan med enkeltstående vakancer, idet det ikke har været muligt at få besat ca.3 % af stillingerne. Disse vakancer har ifølge Forsvaret ikke påvirket opgaveløsningen.28. Forsvaret besluttede at øge produktionen på specialistuddannelsen ultimo 2010, hvor-efter planlægningen af den øgede produktion gik i gang. Forsvaret har fra 2. halvår 2011øget produktionen på specialistuddannelserne, så der nu uddannes flere specialister, og hariværksat, at der uddannes flere af de personelgrupper, som der er mangel på. Det er bl.a.oversergenter, seniorsergenter og kaptajner.Forsvaret oplyser, at hæren på baggrund af den øgede produktion af personel nu i mindregrad end i 2009 er udfordret på personelområdet under løsningen af de internationale ope-rationer.29. Ved udsendelse til internationale operationer tildeler Forsvaret nogle soldater en mid-lertidig udnævnelse til en højre grad, end den de har, når de arbejder i Danmark. De mid-
8
lertidige udnævnelser sker dels for at tilpasse graderne til de allieredes soldaters grader, delsfordi Forsvaret ikke altid har en soldat, som har den formelle grad til at løse opgaven, menhvor hæren skønner, at soldaten besidder kvalifikationerne til at løse den konkrete opgavetilfredsstillende.Forsvarsministeren oplyste i sin redegørelse af 8. december 2009, at de midlertidige ud-nævnelser bl.a. havde fundet sted med baggrund i mangel på personel, og at Forsvars-kommandoen forventede, at andelen af midlertidige udnævnelser ville falde i takt med enforbedret personelsituation.Forsvarets opgørelse af brugen af midlertidige udnævnelser viser, at Forsvaret i perioden2009-2012 gør brug af midlertidige udnævnelser i samme omfang som på de udsendtehold i 2007-2008. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at den uændrede brug i andelen afmidlertidige udnævnelser er en indikation på, at personelsituationen ikke er væsentligt for-bedret, og at den øgede produktion af specialister endnu ikke har haft effekt på antallet afmidlertidige udnævnelser. Forsvaret har oplyst, at den fulde effekt af de iværksatte tiltagforventes i løbet af en årrække, da den formelle udnævnelse af de ovennævnte personel-grupper kræver en periode med praktisk tjeneste.Forsvaret har oplyst, at tallene for 2012 ikke fuldt ud kan sammenlignes med de foregåendeperioder, da sammensætningen af de udsendte hold er ændret, bl.a. er kampsoldater ud-skiftet med militært personel, der skal deltage i kapacitetsopbygning i missionsområdet.Forsvarskommandoen fremhæver, at det udsendte personel altid vurderes at være fuldt til-strækkeligt egnet til at varetage de opgaver, der følger med de stillinger, de bestrider i mis-sionsområdet. Ellers ville de ikke blive udsendt. Forsvarskommandoen anfører endvidere, atder altid vil være et vist antal midlertidige udnævnelser, fordi personel med særlige egen-skaber vurderes bedst egnet til at varetage visse konkrete stillinger og dermed udsendes imissionsområdet med en midlertidig grad.30. Da Forsvaret fortsat har mangel på specialister og forventer en nedgang i andelen af demidlertidige udnævnelser som følge af de beskrevne tiltag på uddannelsesområdet, vil jegfortsat følge udviklingen og Forsvarets tiltag for at forbedre personelsituationen for de inter-nationale operationer.Den administrative og uddannelsesmæssige støtte under uddannelsen31. Beretningen viste, at uddannelsesforløbet kunne forbedres på en række områder. Bl.a.kunne Hærens Operative Kommando forbedre planlægningen og tilrettelæggelsen af ud-dannelsen og øge den administrative støtte til de kompagnier, der skulle udsendes.Statsrevisorerne bemærkede, at de kompagnier, der skulle udsendes, i forberedelsesperi-oden manglede støtte til en lang række administrative opgaver.Forsvarsministeren oplyste i sin redegøresen af den 8. december 2009, at Hærens Opera-tive Kommando var ved at undersøge mulighederne for at imødekomme behovet for admi-nistrativ støtte under uddannelsen.32. Forsvarskommandoen har oplyst, at Forsvaret nu har iværksat en række tiltag for atøge den administrative støtte under uddannelsen.Først og fremmest har Forsvarets etableret 3 særlige enheder, som har til formål at støtte detpersonel, der skal udsendes. De 3 særlige enheder består af 13 personer, som skal planlæg-ge og gennemføre dele af uddannelsen for det personel, der skal udsendes, og støtte demi forbindelse med modtagelse af materiel og køretøjer til uddannelsen. Denne understøttel-se betyder ifølge Forsvaret, at det personel, der skal udsendes, i størst mulig omfang bliverfritaget fra organisatoriske og administrative opgaver.
9
Derudover har Forsvaret etableret en it-mæssig understøttelse på området i relation til plan-lægningen og styringen. Fx har Forsvaret implementeret et særligt it-system, hvor bl.a. book-ninger af uddannelsesfaciliteter og køretøjer til uddannelsen koordineres.33. Jeg finder Forsvarets initiativer for at øge den administrative støtte til de kompagnier,der skal udsendes, tilfredsstillende, og det er min opfattelse, at dette punkt kan afsluttes.Regnskabsaflæggelsen for samtænkningsprojekterne34. Beretningen viste, at Forsvarsministeriet og Udenrigsministeriet siden 2006 har øgetfokus på den civile genopbygningsindsats i Helmand-provinsen, og Rigsrevisionen fandtdet positivt, at ministerierne havde udarbejdet årlige planer for den civile og militære ind-sats i Helmand. Beretningen viste endvidere, at Forsvaret i begrænset omfang havde af-lagt regnskab for samtænkningsprojekterne i perioden 2006-2008.Statsrevisorerne bemærkede, at Danmark havde øget forbruget til det civilt-militære sam-arbejde og samtænkningsindsatsen i Helmand. Statsrevisorerne henstillede, at Forsvaretsnarest aflagde regnskab for det samlede forbrug til samtænkningsprojekterne.35. Forsvarsministeriet, Forsvarskommandoen og Udenrigsministeriet udarbejdede medio2009 procedurer og retningslinjer for at anvendelse af midlerne til samtænkningsprojekter iAfghanistan. Formålet var bl.a. at sikre, at regnskabet blev aflagt rettidigt.Rigsrevisionens undersøgelse viser, at Forsvaret har aflagt halvårlige regnskaber til Uden-rigsministeriet i forhold til de nedskrevne procedurer, dog er 2 regnskaber aflagt med hen-holdsvis 1 uges og 2 måneders forsinkelse. Endelig blev den sidste regnskabsaflæggelsefor 2011 udskudt i henhold til en aftale mellem Forsvaret og Udenrigsministeriet.36. I forbindelse med omlægningen af det danske styrkebidrag i Afghanistan medio februar2012 er det blevet besluttet, at samtænkningsprojekterne skal ophøre. Det skyldes, at sam-mensætningen af styrkebidraget i Helmand er ændret, så at der ikke længere i samme om-fang udsendes civile rådgivere og specialiserede soldater til at gennemføre projekterne imissionsområdet. Det endelig regnskab for samtænkningsprojekterne er derfor aflagt i sep-tember 2012.37. Jeg finder Forsvarsministeriets initiativer vedrørende regnskabsaflæggelsen tilfredsstil-lende, og det er min opfattelse, at dette punkt kan afsluttes.III.Næste skridt i sagen
38. Jeg vil følge udviklingen på følgende områder:Forsvarets brug af de nye rapporter, som viser forsyningssituationen, og udviklingen ide udestående bestillinger til Afghanistan.personelsituationen for de internationale operationer.
Lone Strøm