Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del Bilag 123
Offentligt
TILLÆG TIL AFTALE PÅ FORSVARSOMRÅDET 2013-2017København, den 11. marts 2013Der blev mellem regeringen (Socialdemokraterne, Radikale Venstre og SocialistiskFolkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkepartiindgået aftale om forsvarets ordning for perioden fra og med 2013 til og med 2017 den 30.november 2012.Af aftalen fremgår det, at forsvarschefen – under inddragelse af chefen for hjemmeværnet –med udgangspunkt i den gennemførte etablissementsanalyse i første kvartal 2013 skalkomme med en indstilling vedrørende etablissementsmæssige ændringer på forsvarets oghjemmeværnets område.Forligspartierne har drøftet forsvarschefens indstilling, og der er enighed om følgendebeslutning på det etablissementsmæssige område.HærenHærens centerstruktur og forsvarets effektiviserede logistikstruktur medfører, at enhedernehensigtsmæssigt kan garnisoneres på færre kaserner.Det nationale støttedepot ved Det Danske Internationale Logistik Center i Vordingborgintegreres med forsvarets tilsvarende kapaciteter i Skrydstrup, og den udførendetransportkoordinationskapacitet og transportkontrolenheden fra Det Danske InternationaleLogistikcenter i Vordingborg integreres med forsvarets tilsvarende kapaciteter i Karup. Deresterende dele af det nuværende Danske Internationale Logistikcenter fastholdes iVordingborg, idet mulighederne for etablering af hel eller delvis fælles ledelse ogadministration af logistisktropperne i Aalborg og Vordingborg undersøges.Hærens enheder og elementer fra forsvarets funktionelle tjenester på Bülows kaserne flyttestil Ryes kaserne i Fredericia, og Bülows kaserne afhændes.Hærens Sergentskole flyttes fra Sønderborg til Varde, og Sønderborg kaserne afhændes.Ovennævnte garnisonering af hærens enheder muliggør fortsat etablering af hærenscenterstruktur.SøværnetDe to flådestationer i Frederikshavn og Korsør fastholdes. Forligspartierne er enige om, atder ikke foretages større ny- og anlægsinvesteringer på flådestation Korsør. Forligspartiernenoterer sig, at der dermed hverken direkte eller indirekte er truffet beslutning om at flytteenheder.FlyvevåbnetDe tre flyvestationer i henholdsvis Skrydstrup, Karup og Aalborg fastholdes. På længere sigter der et driftsmæssigt perspektiv i at samle flyvevåbnets aktiviteter på to eller enflyvestation og i forbindelse med anskaffelsen af nye kampfly bør det fremtidige antalflyvestationer overvejes.I forbindelse med analyse af mulighederne for evt. udflytning af ForsvaretsSundhedstjeneste og hel eller delvis afhændelse af Flyvestation Skalstrup, jf. nedenfor, skal
en flytning af flyvevåbnets midlertidigt opstillede radar på Skalstrup, som er supplement tilradardækningen i det nordlige Sjælland, undersøges.Værnsfælles og funktionelle tjenesterDer er enighed om, at forsvarets personelrelaterede opgaver på Sjælland med fordel kansamles.Undersøgelsen af muligheden for samlingen af de personelrelaterede opgaver skal ses isammenhæng med den analyse af sammenlægning af myndigheder, der fremgår af bilag tilAftale på forsvarsområdet 2013-2017.HjemmeværnetTotalforsvarsregion Fyn, Syd- og Sønderjylland sammenlægges med TotalforsvarsregionNord- og Midtjylland, og lejemålet på Odense kaserne opsiges.Hærhjemmeværnsdistrikt Sydsjælland og Lolland-Falster og HjemmeværnsskolensUddannelsescenter Sydsjælland flyttes til Vordingborg kaserne, og Stensved kaserneafhændes.Hjemmeværnets enheder på Flyvestation Skalstrups fremtidige placering undersøges veden evt. afhændelse af Flyvestation Skalstrup.ØkonomiDet forventede økonomiske provenu ved beslutningen på det etablissementsmæssigeområde fremgår af tabel 1:Tabel 1Provenu fra etablissementsmæssige områdeOrganisering og garnisonering i centerstrukturEtablissementer20133-20146-452015152420165372017537
I forhold til det økonomiske grundlag i Aftale på forsvarsområdet 2013-2017 af30. november 2012 er der et forventet finansieringsbehov på i alt 227 mio. kr. i perioden. Iden forbindelse bemærkes det, at provenuet fra en evt. afhændelse af FlyvestationSkalstrup er indregnet i ovenstående finansieringsbehov.Dette finansieres inden for forsvarets samlede økonomiske ramme i 2013-2017 viaomprioriteringer fra materielområdet dog således, at der ikke efterfølgende vil være behovfor at kompensere materielområdet tilsvarende i et kommende forsvarsforlig.Desuden forudses der et engangsinvesteringsbehov i størrelsesordnen ca. 130-180 mio. kr.,som vil blive finansieret inden for forsvarets grundlæggende driftsbevilling bl.a. overforsvarets økonomiske ramme til generel bygningsvedligeholdelse mv.