Forsvarsudvalget 2012-13
FOU Alm.del Bilag 12
Offentligt
1166077_0001.png
Beretning til Statsrevisorerne om
forsvarets EH-101 helikoptere (II)
Oktober
2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0002.png
BERETNING OM FORSVARETS EH-101 HELIKOPTERE (II)
Indholdsfortegnelse
I.
 
II.
 
Introduktion og konklusion ........................................................................................... 1
 
Indledning .................................................................................................................... 4
 
A.
 
Baggrund .............................................................................................................. 4
 
B.
 
Formål, afgrænsning og metode ........................................................................... 6
 
Forsvarets brug af EH-101 helikopterne ...................................................................... 8
 
A.
 
Løsning af opgaver ............................................................................................... 8
 
B.
 
Status på vedligeholdelsen af EH-101 helikopterne ........................................... 15
 
Økonomien bag EH-101 helikopterne ........................................................................ 21
 
A.
 
Driftsomkostninger .............................................................................................. 21
 
B.
 
Levetidsomkostningerne for EH-101 helikopterne .............................................. 24
III.
 
IV.
 
Bilag 1. Ordliste ................................................................................................................... 26
 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0003.png
Rigsrevisionen afgiver denne beretning til Statsrevisorerne i henhold til § 17, stk. 2,
i rigsrevisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar 2012.
Beretningen vedrører finanslovens § 12. Forsvarsministeriet.
I undersøgelsesperioden har der været følgende ministre:
Søren Gade: april 2004 - februar 2010
Gitte Lillelund Bech: februar 2010 - oktober 2011
Nick Hækkerup: oktober 2011 -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0004.png
INTRODUKTION OG KONKLUSION
1
I. Introduktion og konklusion
1. Denne beretning handler om forsvarets EH-101 helikoptere, der blev anskaffet til at vare-
tage eftersøgnings- og redningsopgaver samt transportopgaver, herunder troppetransport.
Beslutningen om at anskaffe EH-101 helikopterne blev godkendt med et aktstykke i 2001 og
medførte en investering på ca. 3 mia. kr.
Rigsrevisionen har igangsat undersøgelsen på eget initiativ. Undersøgelsen er en opfølg-
ning på beretning nr. 17/2007 om forsvarets EH-101 helikoptere. Beretningen handlede om
forsvarets anskaffelse – herunder den indgåede kontrakt med leverandøren – og ibrugtag-
ning af EH-101 helikopterne. Beretningen gav anledning til, at Rigsrevisionen ville følge 4 for-
hold vedrørende EH-101 helikopterne:
1) resultatet af de juridiske tiltag over for leverandøren vedrørende kontraktens garantier
mv., som Kammeradvokaten bistod forsvaret med at gennemføre
2) EH-101 helikopternes operative rådighed
3) forsvarets arbejde med at løse bl.a. troppetransportopgaven med EH-101 helikopterne
4) vurderingen af driftsomkostningernes størrelse for EH-101 helikopterne.
Rigsrevisionen fulgte op på disse punkter i notat til Statsrevisorerne af 5. april 2011. Med
dette notat blev behandlingen af forsvarets kontrakt med leverandøren – og dermed punk-
tet vedrørende de juridiske tiltag over for leverandøren – afsluttet, da Kammeradvokaten vur-
derede, at forsvaret havde fået de væsentligste juridiske områder med i et nyt kontrakttillæg.
Forsvaret havde ligeledes med Kammeradvokatens hjælp fremsat krav om erstatning over
for leverandøren. Dermed var der 3 udestående punkter, som Rigsrevisionen fortsat ville
følge.
2. Formålet med beretningen er at følge op på de 3 udestående punkter og give en samlet
status på forsvarets brug af EH-101 helikopterne og økonomien bag. De 3 punkter vedrører:
1) EH-101 helikopternes operative rådighed
2) EH-101 helikopternes varetagelse af troppetransportopgaven
3) EH-101 helikopternes driftsomkostninger.
3. Det har Rigsrevisionen undersøgt ved at besvare følgende spørgsmål:
Kan EH-101 helikopterne nu varetage de opgaver, som de blev anskaffet til?
Kan forsvaret nu opgøre de samlede driftsomkostninger for EH-101 helikopterne?
Sagens forløb
Beretning nr. 17/2007
om forsvarets EH-101
helikoptere, september
2008.
Forsvarsministerens
redegørelse af
24. november 2008.
Rigsrevisors notat til
Statsrevisorerne af
18. december 2008.
Statsrevisorernes
bemærkning af
28. januar 2009.
Rigsrevisors notat til
Statsrevisorerne af
5. april 2011.
Statsrevisorernes
bemærkning af
13. april 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0005.png
2
INTRODUKTION OG KONKLUSION
UNDERSØGELSENS HOVEDKONKLUSION
Forsvarets EH-101 helikoptere varetager stadig ikke alle opgaver, da troppe-
transportopgaven i internationale operationer fortsat ikke varetages og er ud-
skudt til 2014. Det er ikke tilfredsstillende, da EH-101 helikopterne blev anskaf-
fet til også at løse denne opgave. Eftersøgnings- og redningsopgaven løses.
Forsvaret har fortsat væsentlige problemer med høje fejlrater og med at få le-
veret reservedele til tiden til vedligeholdelsen af EH-101 helikopterne. Det gør
det unødigt vanskeligt for forsvaret at klargøre EH-101 helikopterne.
Rigsrevisionen finder det utilfredsstillende, at forsvaret ikke tidligere har kun-
net opgøre de samlede driftsomkostninger for EH-101 helikopterne. Forsvaret
har derfor ikke haft et fuldstændigt billede af driftsomkostningernes størrelse
og dermed af belastningen af forsvarets økonomi. Forsvaret kan nu opgøre de
samlede driftsomkostninger. Driftsomkostningerne og de forventede levetids-
omkostninger for EH-101 helikopterne har imidlertid vist sig at være markant
højere, end forsvaret vurderede ved valget af helikoptertype i 2001, og anskaf-
felsen har derfor lagt beslag på flere af forsvarets resurser end først antaget og
vil også gøre det fremover.
Da forsvaret nu kan opgøre de samlede driftsomkostninger efter totalomkost-
ningsprincippet, forventer Rigsrevisionen, at Forsvarsministeriet orienterer be-
villingsmyndighederne om de øgede omkostninger ved EH-101 helikopterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0006.png
INTRODUKTION OG KONKLUSION
3
Hovedkonklusionen er baseret på følgende:
Kan EH-101 helikopterne nu varetage de opgaver, som de blev anskaffet til?
Forsvaret løser eftersøgnings- og redningsopgaven, men løser fortsat ikke troppe-
transportopgaven i internationale operationer.
Tidspunktet for, hvornår forsvaret forventer at kunne løse troppetransportopgaven
med EH-101 helikopterne, er siden anskaffelsen rykket fra 2010 til 2012 på grund af
udlån af EH-101 helikoptere til Storbritannien, politiske overvejelser om helikopterka-
pacitetens fremtid mv. Efterfølgende er indsættelsen af EH-101 helikoptere til at va-
retage troppetransportopgaven blevet udskudt til 2014. Denne udskydelse har bl.a.
været begrundet i høje fejlrater og lange leveringstider på reservedele.
Forsvarets EH-101 helikopteres operative rådighed har siden 2010 ligget på 53-55 %,
hvilket er tilstrækkeligt til at løse eftersøgnings- og redningsopgaven. Målet er ifølge
forsvaret 65 % operativ rådighed, når også troppetransportopgaven varetages. For-
svaret forventer at begynde omskoling/genomskoling af besætninger til troppetrans-
portopgaven primo 2013.
Vedligeholdelsen af EH-101 helikopterne er fortsat vanskeliggjort af høje fejlrater og
lange leveringstider på reservedele. Det betyder, at det kræver en stor indsats af for-
svaret at få helikoptere klar til de opgaver, der skal løses, herunder først og fremmest
eftersøgnings- og redningsopgaver. Forsvaret er opmærksom på problemerne i for-
hold til vedligeholdelsen og er i dialog med leverandørerne, ligesom der er iværksat
tiltag til at forbedre situationen. Effekten heraf kan dog først vurderes på længere sigt.
Kan forsvaret nu opgøre de samlede driftsomkostninger for EH-101 helikopterne?
Forsvaret har hidtil ikke kunnet opgøre de samlede driftsomkostninger for EH-101 he-
likopterne. Det kan forsvaret nu, hvilket giver et bedre grundlag for at vurdere økono-
mien bag EH-101 helikopterne. Forsvarets opgørelse af de totale driftsomkostninger
pr. år er væsentligt højere end de 76 mio. kr., forsvaret beregnede ved anskaffelsen
i 2001. Driftsomkostningerne var ca. 214 mio. kr. i 2011. Dette skyldes både, at drif-
ten af EH-101 helikopterne er blevet dyrere end forventet, og at forsvaret nu medta-
ger alle væsentlige omkostninger i sin opgørelse. De samlede driftsomkostninger vil
stige yderligere, når forsvaret begynder at varetage troppetransportopgaven.
Forsvarets beregning af de forventede samlede levetidsomkostninger for EH-101 he-
likopterne viser, at levetidsomkostningerne vil udgøre ca. 8,7 mia. kr., hvilket er ca.
1,1 mia. kr. højere end forsvarets beregning af de samlede levetidsomkostninger ved
valget af helikoptertype i 2001. Den nye beregning tager udgangspunkt i en lavere fly-
vetimeproduktion. På trods heraf er levetidsomkostningerne væsentligt højere ifølge
beregningen fra 2012, end det var forventet ved beslutningen om anskaffelsen i 2001.
Desuden medregner forsvaret ikke omkostningerne til det øgede materielforbrug, der
forventes, når troppetransportopgaven skal løses. Det har forsvaret estimeret til ca.
78 mio. kr. årligt, når EH-101 helikopterne varetager troppetransportopgaven.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0007.png
4
INDLEDNING
II. Indledning
A.
Baggrund
4. Forsvaret fik med aktstykke nr. 17 af 2. oktober 2001 hjemmel til at købe 14 EH-101 he-
likoptere til en samlet værdi af ca. 3 mia. kr. Antallet af EH-101 helikoptere var begrundet
med, at 8 skulle anvendes til eftersøgnings- og redningsopgaver, og 6 skulle anvendes til
transportopgaver, herunder troppetransport.
Primo 2007 blev de sidste EH-101 helikoptere leveret til forsvaret. EH-101 helikopterne skul-
le varetage eftersøgnings- og redningsopgaver fra oktober 2008 og transportopgaver, her-
under troppetransport, fra 2010. EH-101 helikopterne skulle ligeledes anvendes til træning
af besætningerne, til støtte for politiet og til flyvninger med kongefamilien i forbindelse med
besøg mv. De nye EH-101 helikoptere skulle afløse forsvarets S-61 helikoptere, der oprin-
deligt skulle udfases fra forsvaret i 2004. Disse blev udfaset i sommeren 2010, da EH-101
helikopterne først fra 2010 kunne løse eftersøgnings- og redningsopgaver alene.
Medio 2007 overdrog Danmark 6 EH-101 helikoptere til det britiske forsvar efter aftale om, at
Danmark ville modtage 6 nye helikoptere senest ultimo 2009. Aftalen indebar også, at dan-
ske helikopterbesætninger kunne trænes i Storbritannien, jf. aktstykke nr. 158 af 11. juni
2007.
5. Rigsrevisionen afgav i september 2008 beretning om forsvarets EH-101 helikoptere. Be-
retningen viste bl.a., at forsvaret ikke kunne varetage de opgaver, EH-101 helikopterne blev
anskaffet til, alene med denne helikoptertype. EH-101 helikopterne levede ikke op til kravet
om en operativ rådighed på 80 % på grund af et forøget vedligeholdelsesomfang og mangel
på reservedele. I 1. halvår 2008 var den operative rådighed i gennemsnit ca. 50 %.
Derudover var der udsigt til, at troppetransportopgaven først kunne løses i 2012 og ikke i
2010 som planlagt.
Vedrørende de samlede årlige driftsomkostninger for EH-101 helikopterne konkluderede
Rigsrevisionen i beretningen, at forsvaret forventede, at de årlige materieldriftsomkostnin-
ger ville blive væsentligt højere end først oplyst i aktstykket vedrørende anskaffelsen af EH-
101 helikopterne. Forsvaret havde dog ikke et præcist bud på stigningen, der bl.a. ville væ-
re afhængig af vedligeholdelsesbyrden.
De forventede årlige materieldriftsomkostninger i aktstykket indeholdt ikke udgifter til bl.a.
brændstof, afskrivninger og løn til teknikere og besætninger. Dermed var omkostningerne
ikke opgjort efter totalomkostningsprincippet, hvorved der ikke var et samlet billede af om-
kostningerne ved driften af helikopterne.
6. Rigsrevisionen har i 2 notater til Statsrevisorerne fulgt udviklingen i EH-101 helikopternes
operative rådighed, varetagelsen af troppetransportopgaven og Forsvarsministeriets arbejde
med at beregne de totale driftsomkostninger ved EH-101 helikopterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0008.png
INDLEDNING
5
Forsvarsministeriet oplyste i forbindelse med udarbejdelsen af Rigsrevisionens notat af 5.
april 2011, at forsvaret forventede en operativ rådighed på 65 % ultimo 2011, og at det iføl-
ge Helmand-planen blev tilstræbt at udsende EH-101 helikoptere til løsning af troppetrans-
portopgaven i slutningen af 2012. Forsvarsministeriet oplyste ligeledes, at forsvaret i samar-
bejde med Finansministeriet i forbindelse med budgetanalysen af forsvaret i 2011 ville op-
stille modeller til at opgøre omkostningerne for alle forsvarets operative enheder og dermed
også ville kunne opgøre de totale driftsomkostninger ved EH-101 helikopterne.
7. Der er siden notatet kommet væsentlige nye oplysninger vedrørende beretningssagen om
forsvarets EH-101 helikoptere, herunder om opståede fejl ved helikopterne, der særligt har
påvirket driften og vanskeliggjort vedligeholdelsen af EH-101 helikopterne.
Det er bl.a. afspejlet i den orientering, Forsvarsministeriet giver forligskredsen om 39 mate-
rieldriftsprojekter, hvor driften af EH-101 helikopterne er ét af projekterne. Projekternes sta-
tus angives i grøn, gul eller rød som i et trafiklys. Statusrapporteringerne fra 2. halvår 2010
til 3. kvartal 2012 fremgår af tabel 1.
Helmand-planen
er
regeringens og forligs-
partiernes (alle partier i
Folketinget minus En-
hedslisten) aftale om
den danske indsats i
Afghanistan i 2011 og
2012. Aftalen om den
danske Helmand-plan
2011-2012 blev ind-
gået den 22. februar
2011.
Tabel 1. Forsvarsministeriets statusrapporteringer til forsvarsforligskredsen vedrørende EH-101 helikopterne
2. halvår
2010
1. kvartal
2011
2. kvartal
2011
3. kvartal
2011
4. kvartal
2011
1. kvartal
2012
2. kvartal
2012
3. kvartal
2012
Projektet gennemføres som planlagt.
Projektet forventes ikke at kunne gennemføres som planlagt.
Projektet gennemføres ikke som planlagt.
Tabel 1 viser, at projekt ”EH-101 standardhelikoptere” i 2. halvår 2010 og i 1. kvartal 2011
havde gul status, dvs. at forsvaret ikke forventede, at projektet kunne gennemføres som
planlagt, og at der skulle iværksættes forebyggende handlinger. I 2. kvartal 2011 – efter
Rigsrevisionens seneste notat blev afgivet til Statsrevisorerne – ændrede projektet status til
rød, dvs. at projektet ikke blev afviklet efter planen, og at projektets risici havde udviklet sig
til et problem i forbindelse med projektafviklingen, samt at forslag til korrigerende handling
skulle udarbejdes og iværksættes. Den ændrede status blev begrundet med, at der endnu
ikke var et fuldt grundlag for at opbygge en robust struktur, dvs. en struktur, der kunne under-
støtte driften af EH-101 helikopterne, herunder vedligeholdelse og træning. Manglende til-
vejebringelse af motorer og utilstrækkelige aftaler om reparation, forsyning og vedligeholdel-
se udgjorde stadig problemer for forsvaret. Driften af EH-101 helikopterne ændrede status
fra rød i 4. kvartal 2011 til gul i 1. kvartal af 2012, men i 2. kvartal 2012 blev den igen rød,
bl.a. på grund af problemerne med at få reservedele, og fordi der i foråret 2012 var fundet
revnedannelser i nogle af motorernes brændkamre. Det skabte yderligere problemer med
vedligeholdelsen af EH-101 helikopterne.
Den seneste rapportering til forligskredsen for 3. kvartal 2012 viser, at status er ændret fra
rød til gul for EH-101 helikopterne, fordi der ifølge forsvaret er sket forbedringer af driften af
helikopterne.
8. En væsentlig årsag til problemerne med vedligeholdelsen af motorer til EH-101 helikopter-
ne har været, at leverandøren af motorerne ikke ønskede at indgå kontrakt med forsvaret om
vedligeholdelse, hvis Erhvervs- og Byggestyrelsen (nu Erhvervsstyrelsen) stillede krav om
modkøb. Derfor manglede der en vedligeholdelsesaftale. Det har betydet, at forsvaret har
manglet driftsklare motorer til EH-101 helikopterne. Forsvaret har i juli 2012 indgået en aftale
med leverandøren om vedligeholdelse af motorerne. Dette er en af grundene til, at statusrap-
porteringen er ændret fra rød til gul i 3. kvartal 2012.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0009.png
6
INDLEDNING
B.
Formål, afgrænsning og metode
Formål
9. Formålet med beretningen er at følge op på Rigsrevisionens første beretning om EH-101
helikopterne ved at følge op på de 3 udestående punkter i beretningssagen og give en sam-
let status på forsvarets brug af EH-101 helikopterne og økonomien bag. De 3 punkter ved-
rører:
1) EH-101 helikopternes operative rådighed
2) EH-101 helikopternes varetagelse af troppetransportopgaven
3) EH-101 helikopternes driftsomkostninger.
Det har Rigsrevisionen undersøgt ved at besvare følgende spørgsmål:
Kan EH-101 helikopterne nu varetage de opgaver, som de blev anskaffet til?
Kan forsvaret nu opgøre de samlede driftsomkostninger for EH-101 helikopterne?
Første del af beretningen (kap. III) vedrører forsvarets varetagelse af de opgaver, som EH-
101 helikopterne blev anskaffet til. I denne del indgår opfølgningen på de første 2 punkter
om helikopternes operative rådighed og varetagelsen af troppetransportopgaven. Anden del
af beretningen (kap. IV) handler om økonomien bag helikopterne, hvor punktet om helikop-
ternes driftsomkostninger indgår. I denne del indgår også en opgørelse over forsvarets sam-
lede omkostninger forbundet med EH-101 helikopterne (levetidsomkostningerne).
Afgrænsning og metode
10. Undersøgelsen omfatter de udestående forhold fra Rigsrevisionens notat af 5. april 2011.
Det gælder den operative rådighed, varetagelsen af troppetransportopgaven og driftsomkost-
ningernes størrelse. Rigsrevisionen behandler også nye forhold i beretningen, som er rela-
teret til de nævnte forhold. Bl.a. gives der en status på vedligeholdelsen af helikopterne.
11. Rigsrevisionen behandler ikke forhold vedrørende EH-101 helikopterne, der er blevet af-
sluttet i notatet af 5. april 2011. Dette vedrører bl.a. de juridiske forhold ved kontrakten om
garantier og reservedelsaftaler, som forsvaret havde indgået med leverandøren. Disse for-
hold er håndteret af forsvaret med assistance fra Kammeradvokaten.
12. Undersøgelsen omfatter primært 2008-2012 og dækker således perioden fra Rigsrevi-
sionens første beretning om EH-101 helikopterne i september 2008 til september 2012.
13. Undersøgelsen bygger hovedsageligt på en gennemgang af skriftligt materiale, som for-
svaret har udarbejdet vedrørende de udestående punkter, og møder med Forsvarsministe-
riets departement, Forsvarskommandoen, Forsvarets Materieltjeneste og forsvarets helikop-
terenhed i Karup. Forsvarsministeriets Interne Revision har via sin viden og sit kendskab til
forsvaret bidraget til undersøgelsen.
Rigsrevisionen har revideret forsvarets opgørelser over driftsomkostninger og levetidsom-
kostninger forbundet med EH-101 helikopteren. Rigsrevisionen har desuden kontrolleret for-
svarets oplysninger vedrørende bl.a. operativ rådighed på baggrund af stikprøver.
14. Rigsrevisionen har forsøgt at undersøge, om problemerne med EH-101 helikopterne er
afgrænset til de danske EH-101 helikoptere. For at kunne benchmarke med andre lande, der
også anvender EH-101 helikoptere, har Rigsrevisionen derfor forsøgt at indhente sammen-
lignelige data vedrørende EH-101 helikopternes operative rådighed, vedligeholdelsesniveau
og økonomi fra Storbritannien, da Danmark har et tæt samarbejde om EH-101 helikopterne
med Storbritannien. Det britiske forsvar har dog ikke kunnet udlevere data, da disse blev vur-
deret fortrolige.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0010.png
INDLEDNING
7
15. Samarbejdet med Forsvarsministeriet i forbindelse med undersøgelsen har ikke været
tilfredsstillende. Det har været vanskeligt for Rigsrevisionen at få møder med ministeriets
myndigheder, ligesom Rigsrevisionen i flere tilfælde ikke har modtaget materiale, data mv. til
aftalt tid. Data er desuden flere gange blevet korrigeret af forsvaret ved opfølgende spørgs-
mål fra Rigsrevisionen og ved ministeriets egen kvalitetssikring, ligesom der ikke i alle tilfæl-
de har været konsistens i oplysningerne. Dette har i høj grad vanskeliggjort revisionsproces-
sen.
16. Beretningen har i udkast været forelagt Forsvarsministeriet, hvis bemærkninger i videst
muligt omfang er indarbejdet. Forsvarsministeriet har i forbindelse hermed tilkendegivet, at
de data, forsvaret har opgivet vedrørende operativ rådighed, vedligeholdelsesniveau mv., er
kvalitetssikrede, korrekte og de mest opdaterede.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0011.png
8
FORSVARETS BRUG AF EH-101 HELIKOPTERNE
III. Forsvarets brug af EH-101 helikopterne
Forsvaret løser eftersøgnings- og redningsopgaven, men løser fortsat ikke troppe-
transportopgaven i internationale operationer.
Tidspunktet for, hvornår forsvaret forventer at kunne løse troppetransportopgaven
med EH-101 helikopterne, er siden anskaffelsen rykket fra 2010 til 2012 på grund af
udlån af EH-101 helikoptere til Storbritannien, politiske overvejelser om helikopterka-
pacitetens fremtid mv. Efterfølgende er indsættelsen af EH-101 helikoptere til at va-
retage troppetransportopgaven blevet udskudt til 2014. Denne udskydelse har bl.a.
været begrundet i høje fejlrater og lange leveringstider på reservedele.
Forsvarets EH-101 helikopteres operative rådighed har siden 2010 ligget på 53-55 %,
hvilket er tilstrækkeligt til at løse eftersøgnings- og redningsopgaven. Målet er ifølge
forsvaret 65 % operativ rådighed, når også troppetransportopgaven varetages. For-
svaret forventer at begynde omskoling/genomskoling af besætninger til troppetrans-
portopgaven primo 2013.
Vedligeholdelsen af EH-101 helikopterne er fortsat vanskeliggjort af høje fejlrater og
lange leveringstider på reservedele. Det betyder, at det kræver en stor indsats af for-
svaret at få helikoptere klar til de opgaver, der skal løses, herunder først og fremmest
eftersøgnings- og redningsopgaver. Forsvaret er opmærksom på problemerne i for-
hold til vedligeholdelsen og er i dialog med leverandørerne, ligesom der er iværksat
tiltag til at forbedre situationen. Effekten heraf kan dog først vurderes på længere sigt.
A.
Løsning af opgaver
17. Rigsrevisionens undersøgelse af, om EH-101 helikopterne løser de opgaver, de blev an-
skaffet til, dvs. eftersøgnings- og redningsopgaven samt transportopgaven, herunder trop-
petransport, har vist følgende:
Eftersøgnings- og redningsopgaven løses som planlagt med EH-101 helikopterne. Selv
om forsvaret i maj 2012 vurderede, at driften af EH-101 helikopterne var skrøbelig, har ef-
tersøgnings- og redningsberedskabet ifølge forsvarets oplysninger ikke været kompromit-
teret. Driften af EH-101 helikopterne er ifølge forsvaret forbedret de seneste måneder,
men stadig presset, bl.a. på grund af forsinkede reservedelsleveringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0012.png
FORSVARETS BRUG AF EH-101 HELIKOPTERNE
9
Troppetransportopgaven i internationale operationer løses fortsat ikke og er flere gange
blevet udskudt. Først blev den udskudt fra 2010 til 2012 på grund af udlån til Storbritan-
nien, og fordi politiske overvejelser om at udfase EH-101 helikopterne i forbindelse med
forsvarsforliget 2010-2014 satte indkøb af selvbeskyttelsesudstyr til brug for troppetrans-
portopgaven i bero. Efterfølgende blev den udskudt fra 2012 til 2014, bl.a. på grund af ud-
fordringer i forhold til vedligeholdelsen af EH-101 helikopterne, herunder manglende ved-
ligeholdelsesaftale vedrørende motorerne.
Det fremgår af Helmand-planen, at forsvaret tilstræber at udsende EH-101 helikoptere til
at varetage troppetransportopgaven i internationale operationer ultimo 2012. Der var dog
allerede før februar 2011 flere indikationer på, at det ikke ville være muligt at nå at udsen-
de EH-101 helikoptere til troppetransport ultimo 2012, idet der ikke var aftaler på plads
om anskaffelse af selvbeskyttelsesudstyr og motorvedligeholdelse. Forsvarsforligskred-
sen var orienteret herom. Ved indgåelsen af aftalen om Helmand-planen i februar 2011
havde Forsvarsministeriet en forventning om, at udsendelsen kunne nås, bl.a. med logi-
stisk støtte fra Storbritannien. Det viste sig dog ikke muligt, og det forventede udsendel-
sestidspunkt blev derfor rykket til 2014, da vedligeholdelsen fortsat var under pres.
Forsvaret vurderer fortsat, at det er muligt at udsende EH-101 helikoptere til troppetrans-
port medio 2014, fordi der nu er indgået aftale om vedligeholdelse af motorer, og fordi for-
svaret fik godkendt et aktstykke i december 2011, der muliggør indkøb af missionsudstyr
til troppetransportopgaven.
Forsvarets krav til EH-101 helikopternes operative rådighed er sat ned fra 80 % til 65 %,
fordi målet for, hvor mange EH-101 helikoptere der skal være til rådighed til transport-
opgaven, er ændret. Forsvaret vurderer, at det er operativt og økonomisk uhensigtsmæs-
sigt fortsat at tilstræbe en operativ rådighed på 80 %.
Forsvarets operative rådighed har siden 2010 ligget på 53-55 %, hvilket er tilstrækkeligt
til, at eftersøgnings- og redningsopgaven kan løses. Omskoling/genomskoling af besæt-
ninger til troppetransport varetages dog ikke, da der ikke har været produceret tilstrække-
ligt med flyvetimer. Forsvaret forventer, at den operative rådighed kan understøtte om-
skoling og uddannelse af besætninger til troppetransport fuldt ud fra den 1. februar 2013.
Forsvaret drøfter desuden mulighederne for et uddannelses- og træningsmæssigt sam-
arbejde med Storbritannien.
Eftersøgnings- og redningsopgaven
18. Den ene af de opgaver, som de 14 EH-101 helikoptere blev anskaffet til at varetage, var
eftersøgnings- og redningsopgaven.
19. Forsvarets Materieltjeneste vurderede i en statusrapportering den 1. maj 2012, at driften
af EH-101 helikopterne var skrøbelig, og at selv mindre ting kunne påvirke den. Rigsrevisio-
nen kan konstatere, at når driften er skrøbelig, betyder det, at der er risiko for, at de forven-
tede opgaver ikke kan løses som planlagt, eller at forsvaret må omprioritere for at få opga-
verne løst. Forsvarets vurdering af, at driften var skrøbelig, var baseret på, at der netop var
opstået problemer med en række af motorernes brændkamre, og at problemets omfang end-
nu var ukendt, ligesom der endnu ikke var indgået en vedligeholdelsesaftale for motorerne.
Det fremgik også af rapporteringen, at driften af EH-101 helikopterne netop kunne understøt-
te eftersøgnings- og redningsoperationerne. Forsvaret har oplyst, at selv om driften har væ-
ret skrøbelig, har det ikke på noget tidspunkt påvirket forsvarets evne til at opretholde efter-
søgnings- og redningsberedskabet. I stedet er opgaver relateret til styrkeproduktion, fx ud-
dannelse af besætninger, valgt fra eller udskudt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0013.png
10
FORSVARETS BRUG AF EH-101 HELIKOPTERNE
Der er 3 faste
efter-
søgnings- og red-
ningsstationer.
De er
placeret på Flyvestati-
on Aalborg, Flyvesta-
tion Skrydstrup og i
Roskilde Lufthavn.
Dertil kommer en pe-
riodevis station på
Bornholm. Der skal
være én EH-101 heli-
kopter til rådighed på
hver af de 3 eftersøg-
nings- og redningssta-
tioner og en ekstra i
reserve alle årets da-
ge. Under særlige
vejrforhold er der yder-
ligere krav om én EH-
101 helikopter på
Bornholm.
20. For at opretholde eftersøgnings- og redningsberedskabet er det nødvendigt, at forsva-
ret dagligt har 4 klargjorte EH-101 helikoptere til rådighed.
Rigsrevisionens gennemgang af forsvarets registreringer fra 2011 til og med den 12. august
2012 har vist, at forsvaret ikke har haft under 4 klargjorte EH-101 helikoptere. Forsvarets re-
gistreringer er udtryk for et øjebliksbillede, og der kan således ske ændringer i både positiv
og negativ retning i løbet af dagen. Forsvaret har oplyst, at skulle der opstå en situation, hvor
der ikke er EH-101 helikoptere til rådighed, vil Lynx helikopterne, der udfører eftersøgnings-
og redningsoperationer i Nordatlanten, blive anvendt til at udføre eftersøgnings- og rednings-
operationer i Danmark. Forsvaret vurderer dog, at der er en minimal risiko for, at der ikke er
EH-101 helikoptere til rådighed for eftersøgnings- og redningsopgaver i Danmark.
Transportopgaver som støtte for hæren ved internationale operationer
21. Den anden opgave, som EH-101 helikopterne blev anskaffet til, var transportopgaven,
herunder troppetransport. Troppetransportopgaven i internationale operationer varetages
ikke i øjeblikket. Forsvaret har oplyst, at EH-101 helikopterne dog anvendes til troppetrans-
port under hjemlige øvelsesaktiviteter.
22. Det var oprindeligt planen, at EH-101 helikopterne skulle anvendes til troppetransport i
2010, men dette blev udskudt til 2012, bl.a. på grund af udlån af helikoptere til Storbritannien.
Udskydelsen skyldtes, at forsvaret forudsatte, at det ville tage 1-1�½ år at gennemføre styr-
keopbygningen, efter at de sidste EH-101 helikoptere var blevet leveret fra Storbritannien
primo 2010.
Dertil kom, at forsvarsforligskredsen i juni 2009 i forbindelse med forhandlingerne om for-
svarsforliget 2010-2014 overvejede, om forsvaret skulle udfase EH-101 helikopterne på
grund af de problemer, der havde været med helikoptertypen, og på grund af forsvarets øko-
nomi generelt. Opbygningen af troppetransportkapaciteten blev derfor sat i bero.
Forsvaret har oplyst, at det under de politiske drøftelser i foråret 2010 vedrørende implemen-
teringen af forsvarsforliget blev besluttet, at en helikopterkapacitet til troppetransport skulle
etableres og stilles til rådighed for udsendelse i internationale operationer. Opbygningen af
kapaciteten blev derfor genoptaget i løbet af 2010.
23. Forsvarets Materieltjeneste orienterede i november 2010 i et notat Forsvarskomman-
doen om, at en selvstændig, længerevarende udsendelse i internationale operationer – på
det hidtil planlagte grundlag – måtte udskydes med ca. 2 år, således at en indledende ope-
rativ helikopterkapacitet kunne opnås i 2014 og en fuld operativ helikopterkapacitet i 2015.
Denne vurdering var bl.a. baseret på flere faktorer, herunder at der skulle tilvejebringes en
robust reservedelsstruktur, som bl.a. indebar indkøb af reservemotorer og indgåelse af en
vedligeholdelsesaftale for motorer. Forsvarschefen orienterede ligeledes i november 2010
Forsvarsministeriets departementschef om, at troppetransporthelikopterne ville kunne ud-
sendes fra medio 2014, og at udsendelse tidligere kun kunne ske for kortere perioder.
24. Forsvarsministeren gav forsvarsforligskredsen en mundtlig orientering den 13. decem-
ber 2010. Af ministerens talepapir fremgår det, at udfordringer på reservedelsområdet be-
tyder, at udsendelsen først vil kunne ske i 2013 eller 2014.
Efterfølgende drøftede Forsvarsministeriet mulighederne for et samarbejde med det britiske
forsvarsministerium, der var villig til at undersøge mulighederne for at støtte med logistiske
forhold i forbindelse med udsendelsen. På baggrund af disse drøftelser vurderede Forsvars-
ministeriet, at der fortsat var en mulighed for at nå en udsendelse i 2012, og derfor fremgår
det af Helmand-planen, at det tilstræbes at udsende et transporthelikopterbidrag med tilhø-
rende jordpersonel fra slutningen af 2012. Helmand-planen blev indgået i bred enighed mel-
lem Folketingets partier den 22. februar 2011.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0014.png
FORSVARETS BRUG AF EH-101 HELIKOPTERNE
11
25. I marts 2011 orienterede Forsvarskommandoen Forsvarsministeriet om, at forudsætnin-
gerne ikke kunne realiseres i forhold til at kunne nå en indsættelse i 2012. Forsvarskomman-
doen forventede ligesom Forsvarets Materieltjeneste, at den indledende operative helikop-
terkapacitet ville være klar i 2014, og at den samlede helikopterkapacitet til troppetransport
ville være klar i 2015. En af årsagerne til, at en indsættelse ikke kunne nås, var, at der ikke
var en vedligeholdelsesaftale vedrørende motorerne, og at en sådan aftale ikke kunne ind-
gås, fordi leverandøren ikke ønskede at indgå en industrisamarbejdsaftale om modkøb med
Erhvervs- og Byggestyrelsen. Forsvarets Materieltjeneste vurderede, at hvis problemet med
den manglende vedligeholdelsesaftale ikke blev løst, ville alle motorer – og dermed alle EH-
101 helikoptere – være ude af drift ultimo 2013.
26. Forsvaret opstillede en række forudsætninger for, at troppetransporten kunne have ind-
ledende operativ klarmelding i 2014. Disse fremgår af Forsvarskommandoens notat til For-
svarsministeriet af 30. marts 2011. Forudsætningerne var bl.a.:
Den operative klargøring af kapaciteten forløb planmæssigt, herunder uddannelse af be-
sætninger til taktisk troppetransport.
Motorvedligeholdelsesaftale med leverandøren blev indgået i nær fremtid.
Der blev bevilget og iværksat supplerende anskaffelse af missionsrelateret materiel, her-
under selvbeskyttelsesudstyr, kommunikationssystemer og bevæbning, samt reservede-
le og motorer til etablering af en robust vedligeholdelsesstruktur senest medio 2011. Det
fremgik af notatet, at der ville gå 18-24 måneder, fra kontrakterne med leverandørerne
var underskrevet, til udsendelse til Afghanistan kunne finde sted. Særligt var leveringsti-
den for motorer kritisk, da leveringstiden er op til ca. 2 år, efter kontrakten underskrives.
I juni 2011 orienterede Forsvarsministeriet forsvarsforligskredsen om, at en aftale om mod-
køb nu var indgået. Forligskredsen blev yderligere orienteret om, at forsvaret ville udarbejde
en revideret tidsplan for opbygningen af EH-101 helikopterkapaciteten til troppetransport. Det
blev oplyst, at målet fra Helmand-planen om at tilstræbe at udsende et transporthelikopterbi-
drag i en periode fra slutningen af 2012 allerede på det tidspunkt måtte forventes vanskeligt
at indfri.
Status på troppetransportopgaven
27. I forhold til forudsætningen om, at den operative klargøring af kapaciteten – herunder
træning og uddannelse – skulle forløbe planmæssigt, viser Forsvarets Materieltjenestes ma-
terielstatusrapportering af 1. august 2012, at træningen af besætningerne til at varetage trop-
petransportopgaven er sat i bero.
28. Forsvaret har efterfølgende oplyst, at Flyvertaktisk Kommando gennemfører vedligehol-
dende uddannelse af de besætninger, der allerede er omskolet til troppetransport, og at be-
sætningerne, der i øjeblikket gennemfører eftersøgnings- og redningsopgaver, løbende in-
troduceres til de troppetransportdiscipliner, der kan gennemføres, uden at EH-101 helikop-
teren er fuldt udstyret med missionsrelateret udstyr. Forsvaret har planlagt, at omskolingen
af besætninger starter den 1. februar 2013. Forsvaret drøfter desuden mulighederne for et
uddannelses- og træningsmæssigt samarbejde med Storbritannien. Der er endnu ikke ind-
gået en konkret aftale herom, men Storbritannien er positiv over for samarbejdet, og Dan-
mark planlægger at deltage i en britisk øvelse vedrørende troppetransport i løbet af 1. halv-
år 2013.
29. Forudsætningen om en motorvedligeholdelsesaftale er opfyldt medio 2012 ved, at der er
indgået aftale med leverandøren, efter at der er indgået en industrisamarbejdsaftale. Det er
dog ikke sket så hurtigt, som det blev formuleret i forudsætningen i marts 2011. Forsvaret
vurderer dog på trods af dette, at det er muligt at nå at indsætte EH-101 helikoptere i troppe-
transportopgaven medio 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0015.png
12
FORSVARETS BRUG AF EH-101 HELIKOPTERNE
30. Hvad angår forudsætningen om missionsrelateret materiel, fik forsvaret i december 2011
ved et aktstykke (fortroligt aktstykke F) Finansudvalgets tilslutning til køb af missionsudstyr
og motorer. Forsvaret har oplyst, at forsvaret dermed nu er i gang med kontraktforhandlinger
med de enkelte leverandører. Projektet vedrørende køb af missionsudstyr til EH-101 helikop-
terne til troppetransport er opdelt i 7 delprojekter. Seneste status er, at der er indgået kon-
trakt for 3 af delprojekterne, herunder køb af reservemotorer, som er det delprojekt med den
længste leveringstid. Kontrakten er indgået i juli 2012. Leveringerne for alle 7 delprojekter
forventes løbende at ske i perioden 2012-2014. Dermed er forudsætningen om missionsre-
lateret materiel imødekommet, om end senere end Forsvarskommandoen havde vurderet
var nødvendigt i notatet fra marts 2011.
31. Rigsrevisionen kan konstatere, at forudsætningerne – som Forsvarskommandoen op-
stillede i marts 2011 – for at kunne udsende EH-101 helikoptere til troppetransport i 2014
først vil blive opnået væsentligt senere end forudsat. Forsvaret har tilkendegivet, at målet
fortsat er en indsættelse medio 2014. Målet er dog rykket fra primo 2014 til medio 2014. For-
svaret har desuden oplyst, at forsvaret måske kan få leveret motorer hurtigere, hvis andre
lande annullerer deres motorbestillinger, hvilket er sket tidligere.
Opgørelse over den operative rådighed
32. Forsvaret vurderede ved anskaffelsen af EH-101 helikopterne, at der var behov for 14
EH-101 helikoptere for at løse eftersøgnings- og redningsopgaven samt transportopgaven,
herunder troppetransport. Forsvaret stillede som et betinget krav til helikopteranskaffelsen,
at EH-101 helikopterne kunne levere en operativ rådighed på 80 % i fredstid og 85 % i krigs-
tid, dvs. at 80 % af de 14 EH-101 helikoptere, svarende til i alt 11 helikoptere, i fredstid skulle
være til rådighed til operationer. Det betyder, at 3 EH-101 helikoptere kunne være til vedlige-
holdelse samtidigt. Det, at det var et betinget krav, betød, at kravet kunne fraviges, hvis ev-
nen til at udføre den tiltænkte opgave ikke blev begrænset. Definitionen af operativ rådighed
fremgår af boks 1.
BOKS 1. DEFINITION AF OPERATIV RÅDIGHED
En helikopter er til rådighed for operationer, hvis den ikke er fejlmeldt eller til planlagt eftersyn. Ope-
rationer er den militære betegnelse for en arbejdsopgave med et bestemt formål, fx en eftersøgnings-
og redningsopgave. Det kan både være en større planlagt indsats, en mindre opgave og en del af en
større indsats.
EH-101 helikopternes operative rådighed beregnes ved at dividere antallet af operative helikoptere
med den totale flådestørrelse. Forsvaret gør dagligt status for operativ rådighed for de 14 EH-101 he-
likoptere. Forsvarets opgørelse er et øjebliksbillede, der viser den operative rådighed på det tidspunkt,
hvor registreringen sker.
Når helikoptere ikke er til rådighed på et givent tidspunkt, skyldes det:
vedligeholdelsestid (direkte arbejdstid, hvor der arbejdes på helikopteren)
logistisk ventetid (ventetid på reservedele, teknikere m.m.)
administrativ ventetid (fælles kategori for andre faktorer, der har indflydelse på eller er årsag til, at
helikopterne ikke er til rådighed, fx anden tjeneste samt uhensigtsmæssig ledelse og fordeling af
de resurser, der medgår til vedligeholdelsen mv.).
33. Forsvaret vurderede oprindeligt, at de 11 operative EH-101 helikoptere skulle være for-
delt, så 4 EH-101 helikoptere var reserveret til eftersøgnings- og redningsopgaven, 4 EH-101
helikoptere til troppetransportopgaven i internationale operationer og 3 EH-101 helikoptere
til styrkeproduktionen og øvrige opgaver. Styrkeproduktion anvendes som begreb for vare-
tagelsen af opgaver vedrørende træning af besætninger. Øvrige opgaver er fx eksternt rekvi-
rerede opgaver såsom transport for politiet, sygetransport mv. Forsvaret regnede dermed
med, at der maksimalt skulle være 3 EH-101 helikoptere til vedligeholdelse ad gangen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0016.png
FORSVARETS BRUG AF EH-101 HELIKOPTERNE
13
34. Forsvaret justerede i 2010 antallet af EH-101 helikoptere, der skulle indgå i troppetrans-
portopgaven i internationale operationer, fra 4 til 2. Forsvaret har oplyst, at justeringen, som
betød en ændring i kravet til operativ rådighed fra 80 % til 65 %, var en strategisk beslutning.
Denne var baseret på en militærfaglig vurdering af, at opgaven kunne løses med færre EH-
101 helikoptere ude ad gangen, ligesom den tog udgangspunkt i vanskelighederne med at
opnå den ønskede operative rådighed for EH-101 helikopterne.
Justeringen betød, at forsvaret vurderede, at når alle opgaver skulle løses, var der behov for
4 EH-101 helikoptere til løsning af eftersøgnings- og redningsopgaven, 2 EH-101 helikop-
tere til troppetransportopgaven i internationale operationer og 3 EH-101 helikoptere til styr-
keproduktionen og øvrige opgaver, dvs. 9 af de 14 EH-101 helikoptere, svarende til 65 %
af den samlede EH-101 helikopterflåde, skulle være til rådighed for operationer.
35. Forsvaret vurderer på nuværende tidspunkt, at der kun er behov for, at 7 EH-101 helikop-
tere er til rådighed, for at forsvaret kan varetage de planlagte opgaver. Det skyldes, at trop-
petransportopgaven ikke løses i øjeblikket, dvs. at forsvaret vurderer, at der i øjeblikket kun
er behov for 4 EH-101 helikoptere til eftersøgnings- og redningsopgaven og 3 EH-101 heli-
koptere til styrkeproduktionen og øvrige opgaver, hvilket svarer til 50 % af den samlede EH-
101 helikopterflåde.
36. Af tabel 2 fremgår de forskellige scenarier for operativ rådighed – alt efter om der er ta-
le om 4, 2 eller 0 EH-101 helikoptere til rådighed for troppetransportopgaven – som er base-
ret på forsvarets oplysninger om behovet for operative EH-101 helikoptere.
Tabel 2. Scenarier for operativ rådighed i forhold til EH-101 helikopternes opgavekompleks
(Antal)
Oprindelig
behovsvurdering
(2001)
Helikoptere til eftersøgnings- og redningsopgaven
Helikoptere til styrkeproduktionen og øvrige opgaver
Helikoptere til troppetransportopgaven
Helikoptere til det samlede opgavekompleks
Helikoptere, der kan være til vedligeholdelse samtidigt
Den samlede EH-101 helikopterflåde
Operativ rådighed
Kilde: Forsvaret.
4
3
4
11
3
14
80 %
Justeret
behovsvurdering
(2010)
4
3
2
9
5
14
65 %
Nuværende
behovsvurdering, hvor
troppetransportopgaven
ikke løses (2012)
4
3
0
7
7
14
50 %
Tabel 2 viser, at forsvaret ved at justere i behovet for helikoptere til de enkelte opgaver også
kan justere kravet til operativ rådighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0017.png
14
FORSVARETS BRUG AF EH-101 HELIKOPTERNE
37. Rigsrevisionen har undersøgt forsvarets opgørelser af EH-101 helikopternes operative
rådighed i perioden 2006 - medio 2012. Forsvarets opgørelse fremgår af figur 1.
Tallet for det enkelte år er et gennemsnit for året og bygger på de daglige registreringer af
den operative rådighed for hver enkelt af de 14 EH-101 helikoptere. Forsvaret gør EH-101
helikoptere klar, så de er til rådighed ud fra det planlagte behov for den enkelte dag. Dvs. at
skal der en dag fx holdes øvelser eller træning, klargøres flere EH-101 helikoptere end til
en dag, hvor der alene skal være helikoptere til rådighed for eftersøgnings- og redningsop-
gaver. Det årlige operative rådighedsniveau dækker dermed over udsving i den operative
rådighed fra dag til dag.
Figur 1. Udviklingen i operativ rådighed fra 2006 til medio 2012
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
37
30
47
46
55
54
53
Note: Tallene er afrundede. Den samlede EH-101 helikopterflåde varierede i perioden mellem 8
og 14 EH-101 helikoptere.
Kilde: Forsvaret.
Figur 1 viser, at den operative rådighed var på det laveste niveau i 2007 med 30 %. Siden
har der været en stigende tendens, og den operative rådighed ligger i 1. halvår 2012 forelø-
big på 55 %. Den operative rådighed har været nogenlunde konstant siden 2010.
Forsvarets registreringer viser, at den operative rådighed for 2011 på 53 % dækker over en
operativ rådighed svingende fra 60,8 % i maj 2011 til 40,3 % i juli 2011. I 2012 var det lave-
ste niveau 47 % i februar, og det højeste niveau 60 % i august.
38. Forsvarets Materieltjeneste vurderer på baggrund af dialog med andre lande og helikop-
terleverandøren, at Danmark i 2011 havde opnået en rådighedsgrad, der var bedre eller som
minimum på niveau med de operative rådighedsgrader, de andre landes EH-101 helikopter-
brugere havde opnået i 2011.
39. Tabel 2 viser, at forsvarets nuværende behovsvurdering er 50 % operativ rådighed, når
eftersøgnings- og redningsopgaven samt styrkeproduktionen og øvrige opgaver skal vareta-
ges. Ifølge figur 1 har EH-101 helikopternes operative rådighed ligget over 50 % siden 2010.
Den operative rådighedsgrad burde derfor være tilstrækkelig til at løse de opgaver, som EH-
101 helikopterne skal løse i øjeblikket. Det fremgår dog af Forsvarets Materieltjenestes sta-
tusrapportering fra 1. august 2012, at uddannelsen af besætninger til at gennemføre troppe-
transportopgaver er sat i bero på grund af Flyvertaktisk Kommandos prioritering af EH-101
helikopterkapaciteten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0018.png
FORSVARETS BRUG AF EH-101 HELIKOPTERNE
15
Forsvaret har oplyst, at selv om der har været en operativ rådighed over 50 %, har det ikke
været muligt at tilvejebringe et tilstrækkeligt antal flyvetimer til at gennemføre træningen til
troppetransport samtidig med varetagelsen af eftersøgnings- og redningsberedskabet og
træningen og uddannelsen af eftersøgnings- og redningsbesætninger. Som konsekvens her-
af har forsvaret prioriteret eftersøgnings- og redningsberedskabet, og der er derfor opbygget
et træningsmæssigt efterslæb blandt eftersøgnings- og redningsbesætningerne. Efterslæbet
har betydet, at træningen til troppetransport er udskudt, idet forsvaret har ønsket at nedbrin-
ge efterslæbet, inden der kan fokuseres på uddannelsen af besætningerne til troppetrans-
portopgaven.
Træningsefterslæbet er ifølge forsvaret ved at blive nedbragt, bl.a. ved at besætninger træ-
nes i Storbritannien, og forsvaret forventer, at dette er tilstrækkeligt nedbragt primo 2013.
Dertil kommer, at forsvaret planlægger at producere 4.400 flyvetimer i 2013 mod de planlag-
te 4.000 flyvetimer i år, hvilket muliggør, at omskoling/genomskoling af besætninger til trop-
petransport kan begynde. Forsvarskommandoen oplyser desuden, at den tekniske klargø-
ring af EH-101 helikopterne, så de kan varetage troppetransportopgaven, gennemføres i lø-
bet af 2013. Herefter kan de dele af uddannelsen, der forudsætter træning med en EH-101
helikopter med særligt missionsudstyr, gennemføres.
40. Rigsrevisionen kan konstatere, at selv om EH-101 helikopterne i perioden 2010 - medio
2012 har haft en operativ rådighed på over 50 %, har der ikke været produceret tilstrække-
ligt med flyvetimer til både at varetage eftersøgnings- og redningsopgaven og styrkeproduk-
tionen, dvs. både træning og uddannelse af eftersøgnings- og redningsbesætningerne og
omskoling/genomskoling til troppetransportopgaven samt øvrige opgaver.
B.
Status på vedligeholdelsen af EH-101 helikopterne
41. Årsagerne til, at troppetransportopgaven ikke løses, skyldes især, at der har været væ-
sentlige problemer i forhold til vedligeholdelsen af EH-101 helikopterne. Rigsrevisionen har
derfor undersøgt, hvad status er på vedligeholdelsen af EH-101 helikopterne. Undersøgel-
sen af status på forsvarets vedligeholdelse af EH-101 helikopterne har vist følgende:
Leveringen af reservedele fra leverandøren er stærkt forsinket og sikrer ikke en tilstræk-
kelig reservedelsbeholdning. I 1. kvartal 2012 var det fx kun 22 % af de komponenter,
som hører under vedligeholdelsesaftalen, der blev leveret til tiden. I 2. kvartal 2012 var
det 31 %, og der er dermed en svag positiv tendens i udviklingen. Det er dog endnu langt
fra målet om, at 100 % af komponenterne skal leveres til tiden. Forsinkelserne i leveran-
cen af reservedele betyder, at forsvaret mangler reservedele til de planlagte eftersyn af
EH-101 helikopterne og til udbedring af de fejl, der løbende opstår.
Niveauet for materialeflytninger mellem helikopterne af typen EH-101 er ifølge forsvaret
uacceptabelt højt. Forsvaret er p.t. nødt til at flytte materiale mellem EH-101 helikopterne
for at sikre operative EH-101 helikoptere.
Den planlagte vedligeholdelse af EH-101 helikopterne tager længere tid end forventet.
Det skyldes bl.a. lange leveringstider på væsentlige reservedele.
EH-101 helikopterne rammes oftere af fejl, end forsvaret havde forventet ville være til-
fældet 5 år inde i driftsfasen. Gennemsnitsflyvetiden mellem fejl er 2 timer og 56 minut-
ter i 2012. Dette er – på trods af en svag positiv tendens i udviklingen – fortsat lavt i for-
hold til forsvarets mål om en gennemsnitsflyvetid mellem fejl på 5 timer. Der er derfor me-
get ikke-planlagt vedligeholdelse, hvilket påvirker den operative rådighed negativt.
Nye problemer med revner i en række af motorernes brændkamre har i foråret 2012 på-
virket vedligeholdelsesopgaven yderligere. Forsvaret har i juli 2012 indgået en aftale om
vedligeholdelse af motorerne, herunder også en genopretningsplan vedrørende denne
fejl. Motorsituationen er forbedret, men stadig kritisk.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0019.png
16
FORSVARETS BRUG AF EH-101 HELIKOPTERNE
Forsvarets løbende statusrapporteringer internt og til Forsvarsministeriet viser, at forsva-
ret er meget opmærksom på problemstillingen med manglende reservedele mv. og lø-
bende prøver at finde løsninger herpå, ligesom forsvaret er i dialog med leverandørerne
om at forbedre vedligeholdelsessituationen.
ROSS-D aftalen
er en
vedligeholdelsesaftale,
som Forsvarets Mate-
rieltjeneste har indgået
med leverandøren. Af-
talen er en tillægskon-
trakt til hovedkontrak-
ten. Aftalen omfatter
reparation og eftersyn
af en stor del af de
komponenter, som an-
vendes til EH-101 he-
likopteren. Forkortel-
sen står for ”Repair
and Overhaul Support
Scheme – Denmark”.
Levering af reservedele
42. Forsvaret måler tiden til vedligeholdelse ud fra helikopterleverandørens evne til at over-
holde den garanterede Turn-Around-Time (TAT). TAT er den tid/det tidsrum, der går, fra en
fejlbehæftet komponent afmonteres fra helikopteren, til komponenten efter endt reparation
indgår i forsvarets reservedelslager. Forsvaret har indgået en aftale med leverandøren om
garanteret TAT for en række reservedele (ROSS-D aftalen).
Den garanterede TAT er for hovedparten af komponenterne 110 dage. En mindre del af kom-
ponenterne har en TAT på 130 dage, og for en enkelt komponent er TAT 140 dage. Motorer-
ne er ikke med i aftalen, da disse ikke leveres af helikopterleverandøren, som ROSS-D af-
talen er indgået med.
43. Af figur 2 fremgår det, hvor stor en procentdel af materialerne der blev leveret til tiden i
perioden 2008-2012, dvs. inden for den aftalte periode på 110-140 dage.
Figur 2. Udviklingen
i garanteret TAT opgjort i % i perioden 2. kvartal 2008 - 2. kvartal 2012
70%
62
60%
50%
40%
34
51
41
32
25
32
58
37
29
36
32
22
22
31
30%
20%
10%
0%
28
1
Kilde: Forsvaret.
Figur 2 viser, at leverandøren i 22 % af tilfældene i 1. kvartal 2012 overholdt TAT. I 2. kvar-
tal 2012 lå TAT på 31 %, hvilket er en forbedring, men stadig langt fra forsvarets ønskede
niveau på 100 %. Som eksempel dækker procentandelen i 1. kvartal 2012 over, at der var
151 materielleveringer, hvoraf 33 blev leveret rettidigt. Det fremgår desuden af figuren, at der
har været store udsving i TAT fra det højeste niveau på 62 % i 3. kvartal 2010 til det laveste
niveau på 1 % i 1. kvartal 2011. Det er endnu ikke lykkedes at opfylde en TAT på 100 %.
I kontrakten er det aftalt, at leverandøren får en bonus, hvis TAT er lavere end den garante-
rede tid, og en bod, hvis TAT er højere end garantien. Forsvaret har oplyst, at leverandøren
har monopol på komponenter og reservedele. Forsvaret har dermed sværere ved at få leve-
randøren til at levere reservedele til tiden, end tilfældet havde været på et marked med flere
udbydere af samme materiel.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0020.png
FORSVARETS BRUG AF EH-101 HELIKOPTERNE
17
44. Forsvaret oplyste i forbindelse med udarbejdelsen af Rigsrevisionens notat af 5. april
2011, at forsvaret og leverandøren havde forbedret samarbejdet vedrørende eftersyns- og
reparationsopgaverne på EH-101 helikopterne. Dette havde resulteret i, at der gik længere
tid, mellem fejl opstod. Ligeledes etablerede forsvaret en vedligeholdelseskapacitet på Værk-
stedsområde Aalborg, forenklede forsyningsprocessen og etablerede et mødeforum for for-
svaret og leverandøren til behandlingen af de forskellige tiltag. Leverandøren stillede des-
uden en medarbejder til rådighed for forsvaret.
Disse tiltag har ifølge Forsvarets Materieltjeneste forbedret driften af EH-101 helikopterne,
men har ikke været tilstrækkelige til at sikre en markant forbedring i TAT. Forsvaret forsø-
ger at lægge yderligere pres på leverandøren ved, at Forsvarets Materieltjeneste hver må-
ned sender en medarbejder over til leverandøren i 2-3 dage for at holde leverandøren fast
på de aftalte leveringsfrister. Desuden holdes der kvartalsmøder med leverandøren på fle-
re niveauer for at holde fokus på Danmarks reservedelsbehov. Der er møder på overordnet
strategisk niveau mellem chefen for Forsvarets Materieltjeneste, chefen for Flyvertaktisk
Kommando og leverandørens direktør. Ligeledes er der flere mødefora på diverse tekniske
niveauer. Endelig har leverandøren givet tilsagn om at udlåne flere komponenter for at øge
reservedelslageret.
Materialeflytninger
45. Det er relevant at se på antallet af materialeflytninger fra ét helikopterstel til et andet, når
vedligeholdelsessituationen skal vurderes. Hvis forsvaret flytter reservedele fra én EH-101
helikopter til en anden EH-101 helikopter, er der tale om en situation, hvor der ikke er reser-
vedele på lager. Et stigende antal materialeflytninger er bl.a. et tegn på forringet levering af
reservedele fra leverandøren.
Rigsrevisionen har undersøgt antallet af materialeflytninger i perioden 2008-2012. Udviklin-
gen i materialeflytninger fremgår af tabel 3.
Tabel 3. Materialeflytninger for EH-101 helikopterne i perioden 2008-2012
(Antal)
2008
225
1)
2009
315
2010
590
2011
297
2012
1)
313
Tallet for 2012 er til og med august 2012.
Kilde: Forsvarets nøgletal for EH-101 helikoptere.
Tabel 3 viser, at antallet af materialeflytninger var stigende i perioden 2008-2010. I 2011 faldt
antallet væsentligt i forhold til 2010, men var stadigt højere end i 2008.
Tabellen viser ligeledes, at niveauet for materialeflytninger allerede i 3. kvartal 2012 er over
det samlede niveau for hele 2011. Forsvaret har oplyst, at det forventes, at der i hele 2012
vil være ca. 580 materialeflytninger. Forventningen til antallet af materialeflytninger i 2012 er
steget i forhold til 2011, fordi leveringen af reservedele fra leverandøren i henhold til ROSS-D
aftalen er forringet, hvilket medfører et øget behov for materialeflytninger for at kunne have
operative helikoptere til rådighed.
46. Forsvaret opgør også materialeflytninger pr. 100 flyvetimer. Udviklingen i materialeflyt-
ninger pr. 100 flyvetimer for EH-101 helikopterne i perioden 2008-2012 fremgår af tabel 4.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0021.png
18
FORSVARETS BRUG AF EH-101 HELIKOPTERNE
Tabel 4. Materialeflytninger for EH-101 helikoptere i perioden 2008-2012
2008
Antal flytninger pr. 100 flyvetimer
1)
2009
13,1
2010
16,7
2011
8,2
2012
1)
12,5
13,5
Tallet for 2012 er til og med 12. august 2012.
Kilde: Forsvarets nøgletal for EH-101 helikoptere.
Tabel 4 viser, at der fra 2010 til 2011 var en markant forbedring i antallet af materialeflytnin-
ger pr. 100 flyvetimer fra 16,7 til 8,2. Forbedringen er ikke fastholdt i 2012, hvor niveauet er
13,5 materialeflytninger pr. 100 flyvetimer. Forsvaret kan ikke forklare udsvinget i 2011.
Forsvaret har oplyst, at det er naturligt, at der er materialeflytninger på EH-101 helikopterne,
da der ellers skulle opretholdes et uhensigtsmæssigt stort lager af reservedele. Forsvaret
vurderer imidlertid, at det nuværende niveau er uacceptabelt højt. Det høje niveau af mate-
rialeflytninger er et tegn på, at driften af EH-101 helikopterne er presset, fordi der bl.a. skal
bruges ekstra resurser på at af- og påmontere komponenter, ligesom der er risiko for, at der
opstår nye fejl og skader på komponenter som følge heraf.
Planlagt vedligehol-
delse
kategoriseres i
værkstedniveau I (VNI)
og værkstedsniveau II
(VNII).
VNI omfatter planlagt
vedligeholdelse til og
med 300 flyvetimers
eftersyn, mindre modi-
fikationer og fejlretning.
VNI foretages på Fly-
vestation Karup og er
Flyvertaktisk Komman-
dos ansvar.
VNII omfatter større
planlagt vedligeholdel-
se over 300 flyvetimers
eftersyn. VNII-eftersyn
tager efter planen 10-
20 uger alt efter efter-
synets karakter. Ved
VNII er helikopteren
permanent taget ud af
drift, og komponenter
afmonteres til eftersyn.
VNII foretages på Fly-
vestation Aalborg og er
Forsvarets Materieltje-
nestes ansvar.
47. Rigsrevisionen har også undersøgt fordelingen af flyvetimer på de 14 EH-101 helikopte-
re for at vurdere, om der er nogle EH-101 helikoptere, der kun fungerer som reservedelsla-
ger for andre EH-101 helikoptere, hvilket er en dyr måde at sikre reservedele på og dermed
ikke en optimal resurseudnyttelse.
I 2010 fløj én EH-101 helikopter kun 46 timer. En anden fløj slet ikke i 2011. I 2012 (til og
med august) er der 2 EH-101 helikoptere, der har fløjet under 50 timer. Disse EH-101 heli-
koptere har fungeret som ”hangardronninger”, dvs. de har været anvendt som reservedels-
lager for de øvrige EH-101 helikoptere, så de øvrige EH-101 helikoptere kunne holdes ope-
rative.
Planlagt vedligeholdelse
48. Rigsrevisionen har undersøgt status på planlagt vedligeholdelse af EH-101 helikopter-
ne. Planlagt vedligeholdelse er både daglig servicering, hvor mindre dele udskiftes, og stør-
re planlagte periodiske eftersyn. Forsvaret og leverandøren har aftalt den planlagte vedlige-
holdelse i et såkaldt vedligeholdelseskoncept. Planlagt vedligeholdelse af EH-101 helikop-
terne og arbejdstiden, der bruges til dette, har betydning for den operative rådighed.
49. Den seneste statusmeddelelse fra den 1. august 2012 fra Forsvarets Materieltjeneste til
Forsvarskommandoen vedrørende driften af EH-101 helikopterne viser, at lange leverings-
tider på reservedele og reparation af reservedele både sætter værkstedsniveau I (VNI) og
værkstedsniveau II (VNII) under pres og medfører forsinkelser på eftersyn og reparationer.
50. Der har fra juli 2010 til 17. august 2012 været gennemført 13 VNII-eftersyn, hvoraf 8 er
gennemført ved Værkstedsområde Aalborg, 4 ved leverandøren og 1 ved Helicopter Wing
Karup. Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at alle de afsluttede VNII-eftersyn på nær 2
har taget væsentligt længere tid end planlagt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0022.png
FORSVARETS BRUG AF EH-101 HELIKOPTERNE
19
Forsvarsministeriet har oplyst, at dette hovedsageligt skyldtes manglende reservedele, leve-
randørens manglende evne til at overholde de garanterede TAT og mangel på driftsklare mo-
torer. Det betyder for det første, at der går tid med at vente på reservedele, og for det andet,
at der går tid med materialeflytninger i de tilfælde, hvor der ikke er udsigt til, at reservedele-
ne kan anskaffes inden for en overskuelig tidsramme. Forsvarets problemer med at få reser-
vedele til tiden har resulteret i, at EH-101 helikopterne har stået længere tid på jorden end
planlagt og dermed påvirker den operative rådighed negativt.
Statusrapporteringen fra Forsvarets Materieltjeneste nævner desuden, at manglende mate-
rialer vil udfordre den planlagte vedligeholdelse, og at den vil blive udfordret yderligere på
grund af større inspektionsprojekter og modifikationen af EH-101 helikoptere, så de kan va-
retage troppetransportopgaven.
Forsvaret arbejder tæt sammen med leverandøren på områder, hvor processen kan optime-
res med henblik på at forbedre den logistiske støtte, og forsvaret vurderer, at samarbejdet
på disse områder forløber tilfredsstillende.
51. For at nedsætte omfanget af vedligeholdelsen har alle 14 EH-101 helikoptere fået en ny
halerotor, da den oprindelige havde et stort vedligeholdelsesbehov. Der har for de nye hale-
rotorer været behov for efterspænding af bolte mv., hvilket har haft konsekvenser for flyve-
tiden. Efterfølgende har det dog vist sig, at den nye halerotor – som forventet af forsvaret –
har været mindre vedligeholdelseskrævende end den gamle halerotor og bl.a. er skyld i, at
Forsvarets Materieltjeneste vurderer, at driften af EH-101 helikopterne nu er forbedret.
En anden forbedring er, at VNII-kapaciteten på Værkstedsområde Aalborg er blevet øget,
så det ultimo 2012 forventes, at alle VNII-eftersyn kan gennemføres ved Værkstedsområ-
de Aalborg.
Ikke-planlagt vedligeholdelse
52. Betegnelsen ikke-planlagt vedligeholdelse dækker over den vedligeholdelse, som er
nødvendig på grund af fejl, der opstår løbende på komponenter.
53. Fejlhyppigheden måles ved det gennemsnitlige antal flyvetimer mellem fejl på helikop-
teren (MTBF). Forsvaret forventer en gennemsnitsflyvetid mellem fejl på ca. 5 timer.
Rigsrevisionen har undersøgt udviklingen i gennemsnitsflyvetiden mellem fejl i perioden
2008-2012. Udviklingen fremgår af tabel 5.
Tabel 5. Udviklingen i gennemsnitsflyvetiden mellem fejl (MBTF) i perioden 2008-2012
(Timer)
2008
1:52
1)
2009
1:57
2010
2:26
2011
2:42
2012
1)
2:56
MTBF
– Mean Time
Between Failure – er
gennemsnitsflyvetiden
mellem fejl. Fejlhyp-
pigheden måles ved
det gennemsnitlige an-
tal flyvetimer mellem
fejl på helikopteren. En
høj gennemsnitstid
mellem fejl betyder få
reparationer, behov for
færre reservedele og
højere operativ rådig-
hed.
Pr. 12. august 2012.
Kilde: Forsvarets nøgletal for EH-101 helikoptere.
Tabel 5 viser, at der er en svag tendens til, at gennemsnitsflyvetiden mellem fejl er forbed-
ret i perioden. Gennemsnitsflyvetiden mellem fejl er dog fortsat væsentlig lavere end forsva-
rets mål på 5 timer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0023.png
20
FORSVARETS BRUG AF EH-101 HELIKOPTERNE
Forsvaret har oplyst, at det ikke entydigt kan angives, hvornår MTBF vil være forbedret til for-
svarets mål på 5 flyvetimer, men det forventes, at MTBF vil være forbedret inden for en tids-
horisont på 5 år. Det betyder, at forsvaret ikke forventer at have opnået en MTBF på 5 flyve-
timer, når troppetransportopgaven skal løses fra medio 2014.
54. Forsvaret forventede ved anskaffelsen af EH-101 helikopterne, at der i de første 2-3 år
af driftsfasen (indfasningsperioden) ville være en lavere MTBF end 5 flyvetimer. Forsvaret
har tilkendegivet, at estimatet for, hvor lang indfasningsperioden ville være, har vist sig at
være for positivt.
Forsvaret har oplyst, at fordi EH-101 helikopterne er en ny helikoptertype, har man endnu ik-
ke set alle typer fejl. Forsvaret er derfor klar over, at der kan opstå nye og uventede fejlty-
per på EH-101 helikopterne, der kan sætte yderligere pres på vedligeholdelsen.
55. Den nye fejl med revner i motorernes brændkamre, der opstod i foråret 2012, var med-
virkende til, at 18 ud af 51 motorer var ude af drift pr. 10. april 2012. Det betød, at der kun
var motorer til 11 EH-101 helikoptere.
Forsvarets Materieltjeneste vurderede i statusrapporteringen af 1. maj 2012, at motorområ-
det fortsat var meget kritisk, og at driften af EH-101 helikoptere var yderst skrøbelig. Presset
på driften af EH-101 helikopterne, der var forårsaget af de opståede problemer på motorom-
rådet, var kritisk, og konsekvenserne var, at det var nødvendigt at flytte motorer mellem heli-
kopterne.
56. En forbedring af vedligeholdelsen er, at Erhvervs- og Byggestyrelsen medio 2011 ind-
gik en industrisamarbejdsaftale om modkøb med leverandøren, hvilket har givet mulighed for
at få en aftale på plads med leverandøren om vedligeholdelse af motorer. Forsvaret har op-
lyst, at vedligeholdelsesaftalen blev indgået i juli 2012. Forsvarets Materieltjeneste forventer,
at aftalen vil sikre en hurtigere og billigere vedligeholdelse. Desuden inddrages Forsvarets
Materieltjeneste i eftersynene af motorerne, hvilket giver bedre mulighed for at fastlægge om-
fanget af reparationerne med henblik på at minimere omkostningerne og reparationstiden.
Denne aftale omfatter også en genopretningsplan vedrørende de opståede problemer med
revner i en række af motorernes brændkamre. Denne plan skal bl.a. sikre én repareret mo-
tor pr. måned.
Den seneste statusrapportering af 1. august 2012 fra Forsvarets Materieltjeneste om EH-101
helikopterne viser, at Forsvarets Materieltjeneste vurderer, at driften er forbedret, bl.a. som
følge af et intensivt og konstruktivt samarbejde med såvel helikopterleverandøren som mo-
torleverandøren.
57. Status i august 2012 er, at alle motorer er inspiceret for revner og tilstoppede kølehuller.
19 af motorerne har denne fejl, men alle motorer fortsætter i normal drift. 6 motorer er dog
underlagt øget inspektion. Alle 19 motorer skal på sigt renses og repareres for at undgå be-
skadigelse af brændkamret. Det er endnu uvist, hvor stort omfanget af følgeskader af revner-
ne i brændkamret er. Forsvaret er i tæt dialog med leverandøren for at fastlægge de samle-
de føIgeskader og udbedre disse. Ansvaret for fejlen er endnu ikke fastlagt. Forsvaret vurde-
rer, at ansvaret for motorfejlen først kan fastlægges, når følgeskaderne er helt afdækket. Mo-
torområdet er dermed forbedret, men stadig kritisk, ifølge statusrapporteringen fra 1. august
2012.
Samlet set er 14 ud af 51 motorer ude af drift af forskellige tekniske årsager. Dette niveau
forventer Forsvarskommandoen vil være stabilt. Det betyder, at der pr. 7. september 2012
var motorer til i alt 12 EH-101 helikoptere.
58. Der er dog fortsat lange leveringstider på reservedele samt på reparation af reservedele
og heraf akkumulerede forsinkelser af de store eftersyn på EH-101 helikopterne, hvilket igen
lægger et yderligere pres på de daglige operationer og den daglige drift.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0024.png
ØKONOMIEN BAG EH-101 HELIKOPTERNE
21
IV. Økonomien bag EH-101 helikopterne
Forsvaret har hidtil ikke kunnet opgøre de samlede driftsomkostninger for EH-101 he-
likopterne. Det kan forsvaret nu, hvilket giver et bedre grundlag for at vurdere økono-
mien bag EH-101 helikopterne. Forsvarets opgørelse af de totale driftsomkostninger
pr. år er væsentligt højere end de 76 mio. kr., forsvaret beregnede ved anskaffelsen
i 2001. Driftsomkostningerne var ca. 214 mio. kr. i 2011. Dette skyldes både, at drif-
ten af EH-101 helikopterne er blevet dyrere end forventet, og at forsvaret nu medta-
ger alle væsentlige omkostninger i sin opgørelse. De samlede driftsomkostninger vil
stige yderligere, når forsvaret begynder at varetage troppetransportopgaven.
Forsvarets beregning af de forventede samlede levetidsomkostninger for EH-101 he-
likopterne viser, at levetidsomkostningerne vil udgøre ca. 8,7 mia. kr., hvilket er ca.
1,1 mia. kr. højere end forsvarets beregning af de samlede levetidsomkostninger ved
valget af helikoptertype i 2001. Den nye beregning tager udgangspunkt i en lavere fly-
vetimeproduktion. På trods heraf er levetidsomkostningerne væsentligt højere ifølge
beregningen fra 2012, end det var forventet ved beslutningen om anskaffelsen i 2001.
Desuden medregner forsvaret ikke omkostningerne til det øgede materielforbrug, der
forventes, når troppetransportopgaven skal løses. Det har forsvaret estimeret til ca.
78 mio. kr. årligt, når EH-101 helikopterne varetager troppetransportopgaven.
A.
Driftsomkostninger
59. Rigsrevisionens undersøgelse af, om forsvaret nu kan opgøre driftsomkostningerne for
EH-101 helikopterne, har vist følgende:
Forsvaret kunne ikke tidligere opgøre de totale driftsomkostninger – hverken i alt eller pr.
flyvetime – hvor alle væsentlige omkostninger var medregnet. Forsvarsministeriet har tid-
ligere oplyst, at ministeriet ville oplyse bevillingsmyndighederne herom, når forsvaret kun-
ne opgøre driftsomkostningernes størrelse.
Forsvaret medtager i 2012 alle væsentlige driftsomkostninger ved EH-101 helikopteren
i opgørelsen af driftsomkostningerne pr. flyvetime på baggrund af en omkostningsforde-
lingsmodel med udgangspunkt i totalomkostningsprincippet. Rigsrevisionen finder, at for-
svarets opgørelser af de samlede driftsomkostninger pr. år og driftsomkostninger pr. fly-
vetime nu er mere fyldestgørende end tidligere og giver et bedre grundlag for at vurde-
re økonomien bag EH-101 helikopterne.
De samlede driftsomkostninger i 2011 var ca. 214 mio. kr., hvilket er væsentligt højere
end de 62 mio. kr. (2001-priser), som forsvaret forventede ved anskaffelsen. I 2011-pri-
ser svarer det til ca. 76 mio. kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0025.png
22
ØKONOMIEN BAG EH-101 HELIKOPTERNE
Driftsomkostningerne pr. flyvetime var 57.846 kr. i 2011, hvilket ligeledes er væsentligt
højere end den forventede flyvetimepris på 11.000 kr. (2001-priser), der kunne udledes
af de forudsætninger, som forsvaret anlagde ved helikoptertypevalget i 2001. I 2011-pri-
ser svarer det til ca. 13.500 kr.
Når troppetransportopgaven løses fuldt ud, vil omkostningerne til materiel stige yderlige-
re, bl.a. på grund af et øget eftersynsbehov. Forsvaret har estimeret, at en udsendelse
af EH-101 helikopterne til troppetransport vil medføre en meromkostning på ca. 78 mio.
kr. årligt.
Opgørelse af driftsomkostninger
60. Rigsrevisionen konkluderede i beretningen om EH-101 helikopterne fra 2008, at For-
svarsministeriet ikke medtog alle omkostninger ved EH-101 helikopterne i opgørelsen af
driftsomkostninger, ligesom ministeriet ikke kunne angive et præcist bud på udviklingen i
omkostningerne til vedligeholdelsen. De samlede driftsomkostninger ved EH-101 helikop-
terne var dermed uafklarede. Ministeriet svarede hertil, at bevillingsmyndighederne ville bli-
ve orienteret, når driftsomkostningernes størrelse var afklaret.
61. Rigsrevisionen vurderede i notatet af 5. april 2011, at det var særdeles utilfredsstillende,
at Forsvarsministeriet fortsat ikke havde fastlagt, hvilke driftsomkostninger der skulle indgå
i beregningen af de totale driftsomkostninger ved brugen af EH-101 helikopterne. Når alle
væsentlige omkostninger ikke indgår i opgørelsen, giver det ikke et fuldstændigt billede af
driftsomkostningernes størrelse og belastning af forsvarets samlede økonomi.
62. Forsvaret oplyste i forbindelse med notatet, at forsvaret og Forsvarsministeriet i samar-
bejde med Finansministeriet på daværende tidspunkt var ved at udarbejde modeller for be-
regning af de samlede omkostninger for forsvarets operative enheder på baggrund af bud-
getanalyser. Budgetanalyserne skulle være færdige medio 2011. Forsvarsministeriet har op-
lyst, at modellerne for beregning af de samlede omkostninger vedrørende de enkelte kapa-
citeter, fx EH-101 helikopterkapaciteten, alligevel ikke blev udarbejdet. Dette skyldes, at der
i stedet for blev arbejdet på en beregningsmodel, der vedrører forsvarets samlede organisa-
tion og ikke de enkelte kapaciteter.
63. Forsvaret har oplyst, at der i forbindelse med anskaffelsen af EH-101 helikopterne blev
lagt følgende omkostninger til grund for beregningen af de totale driftsomkostninger: indkøb
af reservedele, ekstern vedligeholdelse (fx eftersyn af helikoptere og reparation af kompo-
nenter), eksterne serviceydelser (fx brug af konsulenter), dokumentation, specialværktøj,
jordudstyr og maling. Forsvaret medregnede ikke omkostninger til brændstof, løn til teknike-
re og besætninger, afskrivninger på helikoptere, håndværktøj og bygninger. Forsvaret an-
vendte derved ikke totalomkostningsprincippet til at beregne driftsomkostningerne pr. flyve-
time for EH-101 helikopterne.
64. Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at forsvaret først fra 2012 medtager alle væsent-
lige driftsomkostninger pr. flyvetime på baggrund af en omkostningsfordelingsmodel med ud-
gangspunkt i totalomkostningsprincippet. Forsvaret opgør de totale driftsomkostninger pr. fly-
vetime som faste omkostninger (leasingsats) og variable omkostninger (aktivitetssats). De
faste omkostninger er de omkostninger, forsvaret har ved at have helikopterkapaciteten, fx
omkostninger til administration og anlæg/bygninger, mens de variable omkostninger er om-
kostninger forbundet med at anvende EH-101 helikopterne. Forsvarskommandoen har op-
lyst, at forsvaret som en del af forsvarets økonomistyringsstrategi i øjeblikket arbejder på
principperne omkring totalomkostningsfordeling.
Da Forsvarsministeriet nu kan opgøre de samlede driftsomkostninger, forventer Rigsrevisio-
nen, at ministeriet orienterer bevillingsmyndighederne om de samlede driftsomkostningers
størrelse.
I opgørelsen af
total-
omkostningerne for
EH-101 helikopterne
medregnes faste og
variable omkostninger.
De faste omkostninger
er fx:
afskrivninger
administrative om-
kostninger.
De variable omkostnin-
ger er fx:
brændstof
materialeforbrug
lønomkostninger
ved vedligeholdelse
af fly
overhead i forbin-
delse med vedlige-
holdelsen
omkostninger til be-
sætninger (løn)
ruteafgifter
catering for et stan-
dardmåltid om bord
på flyet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0026.png
ØKONOMIEN BAG EH-101 HELIKOPTERNE
23
Forsvarets beregning af driftsomkostninger pr. flyvetime
65. Forsvaret havde i aktstykke nr. 17 af 2. oktober 2001 beregnet de årlige gennemsnitlige
driftsomkostninger ved de 14 EH-101 helikoptere til ca. 62 mio. kr. (2001-priser). Fremskre-
vet til 2011-priser svarer dette til ca. 76 mio. kr. Hver helikopter skulle flyve 400 timer årligt,
svarende til i alt 5.600 timer for alle 14 EH-101 helikoptere, hvilket gav en flyvetimepris på
ca. 11.000 kr. Fremskrevet til 2011-priser svarer dette til en flyvetimepris på ca. 13.500 kr.
Forsvaret har i forbindelse med Rigsrevisionens undersøgelse opgjort driftsomkostningerne
pr. flyvetime og i alt pr. år i perioden 2008-2012, hvilket fremgår af tabel 6.
Forsvaret har i forbindelse med beregningen af driftsomkostningerne ved EH-101 helikop-
terne oplyst følgende:
Forsvaret har i 2012 ændret regnskabspraksis, idet afskrivningsperioden er ændret fra 40
år til 30 år.
Administrations- og forvaltningsomkostninger tager udgangspunkt i omkostningsniveau-
et i 2011, som vedrører omkostninger til personale, it og husleje for Forsvarets Materiel-
tjeneste.
Vedligeholdelsesomkostningerne er dels vurderet ud fra de fremtidige lageranskaffelser,
dels ud fra en forventning til værkstedernes omkostninger i forhold til vedligeholdelse af
EH-101 helikopterne. I værkstedernes omkostninger indgår dels direkte lønninger, dels
fællesomkostninger som indirekte lønninger, husleje og it.
Omkostningerne til brændstof er beregnet på baggrund af det forventede forbrug.
Omkostninger til fx løn til besætningsmedlemmer medregnes fra 2012.
Tabel 6. Driftsomkostninger pr. flyvetime og i alt pr. år for EH-101 helikopterne i perioden 2008-2012
Flyvetime-
2)
produktion
2012
2011
2010
2009
2008
1)
2)
1)
Faste
omkostninger
pr. flyvetime
21.925 kr.
23.782 kr.
24.986 kr.
29.616 kr.
30.572 kr.
Variable
omkostninger
pr. flyvetime
72.500 kr.
34.064 kr.
46.496 kr.
63.261 kr.
100.429 kr.
Totale
driftsomkostninger
pr. flyvetime
94.425 kr.
57.846 kr.
71.482 kr.
92.877 kr.
131.001 kr.
Drifts-
omkostninger
i alt
377,7 mio. kr.
213,8 mio. kr.
252,6 mio. kr.
222,9 mio. kr.
236,3 mio. kr.
4.000 flyvetimer
3.696 flyvetimer
3.534 flyvetimer
2.400 flyvetimer
1.804 flyvetimer
Realiserede omkostninger i perioden 2008-2011 (løbende priser). Tallene for 2012 er budgettal.
Flyvetimeproduktionen varierer, bl.a. fordi antallet af EH-101 helikoptere varierer i perioden 2008-2012. Forsvaret havde 8
EH-101 helikoptere i 2008, 13 EH-101 helikoptere i 2009 og 14 EH-101 helikoptere i 2010 og fremefter.
Kilde: Forsvaret.
Tabel 6 viser, at driftsomkostningerne pr. flyvetime ved EH-101 helikopterne i perioden 2008-
2012 har været faldende fra 131.001 kr. i 2008 til 57.846 kr. i 2011. Forsvaret budgetterer
dog driftsomkostningerne til 94.425 kr. pr. flyvetime for 2012, hvilket er væsentligt højere end
2011. Driftsomkostningerne pr. flyvetime pr. år ligger alle årene ligeledes væsentligt over den
flyvetimepris på ca. 11.000 kr., som forsvaret forventede ved typevalget i 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0027.png
24
ØKONOMIEN BAG EH-101 HELIKOPTERNE
Det fremgår videre af tabellen, at de totale driftsomkostninger pr. år for EH-101 helikopterne
er faldet fra ca. 236 mio. kr. i 2008 til ca. 214 mio. kr. i 2011. De totale driftsomkostninger
ved EH-101 helikopterne på ca. 214 mio. kr. i 2011 er – på trods af faldet i forhold til 2008
– væsentligt højere end de totale driftsomkostninger på ca. 62 mio. kr. pr. år, der er oplyst i
aktstykke nr. 17 af 2. oktober 2001. Fremskrevet til 2011-priser svarer dette til ca. 76 mio.
kr. Ligeledes budgetterer forsvaret de totale driftsomkostninger til ca. 378 mio. kr. for 2012,
hvilket er markant højere end de foregående år. Forsvaret har oplyst, at stigningen i de totale
driftsomkostninger for 2012 primært skyldes flere flyvetimer (ca. 300) og en stigning i indkøb
af reservedele under ROSS-D aftalen.
66. Når troppetransportopgaven skal løses, vil materieldriftsomkostningerne stige yderlige-
re. Forsvaret har oplyst, at driftsomkostningerne til troppetransportopgaven ved udsendel-
sen af 2 EH-101 helikoptere i 1 år og med 900 flyvetimer i Afghanistan er estimeret til ca. 78
mio. kr. (2012-budgettal) årligt alene i materielomkostninger. Hertil kommer omkostninger til
bl.a. løn til besætninger, bygninger mv. Forsvaret anfører dog, at beregningen er behæftet
med stor usikkerhed.
B.
Levetidsomkostningerne for EH-101 helikopterne
67. Rigsrevisionens undersøgelse af de samlede omkostninger ved EH-101 helikopterne si-
den anskaffelsen har vist følgende:
Levetidsomkostnin-
ger
er de samlede an-
skaffelses- og drifts-
omkostninger.
Forsvaret beregnede de samlede levetidsomkostninger ved EH-101 helikopterne til ca.
5,7 mia. kr. (1999-priser) i forbindelse med det endelige typevalg i 2001. Fremskrevet
svarer det til ca. 7,6 mia. kr. (2012-priser) baseret på et årligt flyvetimeniveau på 5.600
flyvetimer for de 14 EH-101 helikoptere.
Forsvarets beregning i 2012 af levetidsomkostningerne for EH-101 helikopterne for perio-
den 2001-2030 viser, at levetidsomkostningerne nu vil udgøre ca. 8,7 mia. kr. (2012-pri-
ser), hvilket er ca. 1,1 mia. kr. højere end forsvarets beregning i 2001 på ca. 7,6 mia. kr.
(2012-priser). I beregningen fra 2012 tages der udgangspunkt i et forventet flyvetime-
niveau på 4.000 flyvetimer i 2012, 4.400 flyvetimer i 2013 og 5.200 flyvetimer i de efter-
følgende år, dvs. et lavere flyvetimeantal end for beregningen i 2001, hvor forsvaret for-
ventede et flyvetimeniveau på 5.600 flyvetimer årligt. Meromkostningerne ved brugen af
S-61 helikopterne som erstatning for EH-101 helikopterne i perioden 2008-2010 er ikke
medregnet. Ligeledes medregner forsvaret ikke omkostninger til troppetransport, som
forsvaret har beregnet til at udgøre ca. 78 mio. kr. (2012-priser) årligt, når EH-101 heli-
kopterne varetager denne opgave.
68. Det fremgik af Rigsrevisionens beretning fra 2008, at forsvaret i forbindelse med det en-
delige typevalg i 2001 havde beregnet levetidsomkostningerne for EH-101 helikopterne i en
driftsperiode på 40 år til ca. 5,7 mia. kr. (1999-priser). Fremskrevet til 2012-priser svarer det-
te til ca. 7,6 mia. kr. Denne beregning tog udgangspunkt i 5.600 flyvetimer om året samlet
for de 14 EH-101 helikoptere.
Forsvaret har i forbindelse med denne undersøgelse genberegnet levetidsomkostningerne
for EH-101 helikopterne. Forsvarets beregninger viser, at de samlede levetidsomkostninger
for EH-101 helikopterne vil udgøre ca. 8,7 mia. kr. (2012-priser) for perioden 2001-2030.
Opgørelsen af levetidsomkostningerne er baseret på 2 beregninger af levetidsomkostninger-
ne. Den første for perioden 2001-2011 og den anden for perioden 2012-2030.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0028.png
ØKONOMIEN BAG EH-101 HELIKOPTERNE
25
69. Opgørelsen af levetidsomkostningerne for perioden 2001-2011 er baseret på de realise-
rede materiel- og driftsomkostninger. Forsvaret har beregnet de samlede realiserede leve-
tidsomkostninger i perioden 2001-2011 til ca. 1,1 mia. kr. (2012-priser). Driftsomkostninger-
ne ved anvendelsen af S-61 helikopterne i perioden burde også have været medregnet i den-
ne opgørelse. Forsvaret estimerede i 2008, at omkostningerne hertil udgjorde ca. 50 mio. kr.
i perioden 2008-2010 (fremskrevet svarer det til ca. 55 mio. kr. i 2012-priser).
70. Forsvarets beregning viser, at de samlede levetidsomkostninger udgør ca. 7,6 mia. kr.
(2012-priser) i perioden 2012-2030. For perioden 2012-2030 er følgende forhold lagt til grund
for beregningen af de forventede levetidsomkostninger:
Forventningerne til omkostningerne i 2012 er beregnet som en fremskrivning af det rea-
liserede omkostningsforbrug til og med august 2012.
Øget materiel- og driftsforbrug i 2013 og 2014 for at øge kvaliteten af EH-101 helikopter-
ne, så EH-101 helikopternes operative rådighed og TAT forbedres, og et planlagt opda-
teringsprogram (forventeligt i 2022-2024).
Et forventet flyvetimeniveau på 4.000 timer i 2012, 4.400 timer i 2013 og 5.200 timer i de
efterfølgende år.
Øgede afskrivninger i perioden på grund af anskaffelse af udstyr til troppetransportopga-
ven.
De forventede lønomkostninger (3 besætningsmedlemmer) og overhead er fremskrevet
i forhold til udviklingen i flyvetimer.
71. De samlede levetidsomkostninger er dermed steget med 1,1 mia. kr. (2012-priser) i for-
hold til den opgørelse, forsvaret lagde til grund ved anskaffelsen i 2001. Forsvarets bereg-
ning i 2001 var baseret på et større antal flyvetimer end det antal flyvetimer, forsvaret har
vurderet i forbindelse med beregningen af levetidsomkostningerne i 2012. Ligeledes medreg-
nes omkostningerne til troppetransport ikke, som forsvaret har beregnet til at udgøre ca. 78
mio. kr. årligt, når EH-101 helikopterne varetager denne opgave. Forsvaret har dog oplyst, at
beregningen er behæftet med stor usikkerhed.
Forsvaret har oplyst, at stigningen i de samlede levetidsomkostninger for perioden 2001-2030
i forhold til forsvarets beregning i 2001 skyldes, at driften af EH-101 helikopterne er blevet dy-
rere end forventet, og at der nu medtages alle relevante omkostninger i beregningen.
Rigsrevisionen, den 3. oktober 2012
Lone Strøm
/Lene Schmidt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0029.png
26
ORDLISTE
Bilag 1. Ordliste
Betingede krav
Driftsomkostninger
Faste omkostninger (leasingsats)
Flyvetime
Flyvetimeprisen
Forsvarets Materieltjenestes
statusrapportering
Hangardronning
Krav i forbindelse med initialanskaffelsen af EH-101 helikopteren. De betingede krav
kunne fraviges, hvis evnen til at udføre den tiltænkte opgave ikke blev begrænset.
Omkostninger forbundet med at drive EH-101 helikopterne. Deles op i forsvarets fa-
ste omkostninger (leasingsats) og variable omkostninger (aktivitetssats).
Fx afskrivninger og administrative omkostninger.
En time fløjet i en EH-101 helikopter.
Driftsomkostninger pr. flyvetime.
Udarbejdes hvert kvartal til Forsvarskommandoen.
En helikopter anvendes som hangardronning, hvis den anvendes som reservedels-
lager for de andre helikoptere i flåden. Dvs. at hangardronningen ikke flyver, men ale-
ne anvendes som reservedele for andre helikoptere.
Plan, der beskriver den indsats, det danske forsvar skal yde i Afghanistan.
Den vedligeholdelse, der er nødvendig på grund af fejl på komponenter.
Alle omkostninger forbundet med EH-101 helikopterne fra de købes, til de ikke læn-
gere indgår i forsvarets materiel. Heri indgår de samlede anskaffelses- og driftsom-
kostninger.
Flytning af en fungerende reservedel fra én helikopter til en anden.
Udstyr til de 6 EH-101 helikoptere, der skal konfigureres til taktisk troppetransport. Ud-
styret skal sikre, at helikopterne kan operere i internationale operationer. Udstyret er
ekstra i forhold til den konfiguration, EH-101 helikopterne blev leveret med ved købet.
Tidsangivelse for den gennemsnitlige flyvetid mellem fejl.
En EH-101 helikopter er til rådighed, hvis den ikke er fejlmeldt eller til planlagt efter-
syn. Den operative rådighed beregnes ved at dividere antallet af operative helikopte-
re med den totale flådestørrelse.
Foretages på bestemte tidpunkter. Vedligeholdelsen kan være kortere daglige efter-
syn eller længerevarende serviceeftersyn.
Antallet af timer, en helikopter har fløjet på et år.
Kontraktlig aftale mellem Forsvarets Materieltjeneste og helikopterleverandøren, hvor-
af det fremgår, at leverandøren udfører reparation og overhaling af komponenter. En
stor del af reservedelene til EH-101 helikopterne indgår i denne kontrakt med en fast-
sat tidsfrist.
Opgaver med eftersøgning og redning af personer samt transport af patienter til hos-
pitaler.
Udstyr, der monteres på EH-101 helikopterne i forbindelse med løsning af troppetrans-
portopgaven.
Styrkeproduktion anvendes som begreb for varetagelsen af opgaver vedrørende træ-
ning af besætninger.
Helmand-planen
Ikke-planlagt vedligeholdelse
Levetidsomkostninger
Materialeflytninger
Missionsudstyr
MTBF
(Mean Time Between Failures)
Operativ rådighed
Planlagt vedligeholdelse
Produktion af flyvetimer
ROSS-D aftalen
(Repair and Overhaul Support
Scheme – Denmark)
SAR
(Search and Rescue)
Selvbeskyttelsesudstyr
Styrkeproduktion
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1166077_0030.png
ORDLISTE
27
TAT
(Turn-Around-Time)
Totalomkostningsprincippet
Anvendes om den tid, der går fra en reservedel/komponent afmonteres fra EH-101
helikopteren, til den er blevet repareret og igen indgår i forsvarets reservedelslager,
så reservedelen kan monteres i en helikopter.
Skal synliggøre sammenhængen mellem økonomi, resurser, aktiviteter og resultater,
som dermed skal give det nødvendige grundlag for resultat- og produktionsstyring.
Det betyder, at alle omkostninger relateret til den enkelte kapacitet skal medtages i
den samlede opgørelse af omkostninger ved den enkelte kapacitet.
Fx brændstof, materielforbrug, lønomkostninger ved vedligeholdelse af fly, overhead
i forbindelse med vedligeholdelsen, omkostning til besætning (løn), ruteafgifter og ca-
tering for et standardmåltid om bord.
På VNI foretages mindre reparationer, udskiftning af komponenter, retning af mindre
fejl og kortere eftersyn af helikopterne. Vedligeholdelsen foregår i Helicopter Wing Ka-
rup, og Flyvertaktisk Kommando er ansvarlig for vedligeholdelsen.
På VNII udføres vedligeholdelsen hos eksterne leverandører eller hos forsvarets ho-
vedværksteder. Vedligeholdelsen omfatter større eftersyn og reparationer.
Variable omkostninger (aktivitets-
sats)
VNI
(Værkstedsniveau I)
VNII
(Værkstedsniveau II)