Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 82
Offentligt
1188824_0001.png
1188824_0002.png
1188824_0003.png
1188824_0004.png
1188824_0005.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 3. december 2012Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag tilændring af Kommissionens beslutning 2009/719/EF om tilladelse til, at visse medlems-stater reviderer deres årlige BSE-overvågnings-programmer (komitésag).Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 11. december 2012.En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.Regeringen kan støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Hanne Lauger
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/Dyresundhed/Veterinærenheden/EU-enhedenSagsnr.: 2012-14-762-01009/Dep. sagsnr.Den 29. november 2012FVM 097
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom Kommissionens forslag til ændring af Kommissionens beslutning 2009/719/EF omtilladelse til, at visse medlemsstater reviderer deres årlige BSE-overvågnings-programmerKOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Kommissionen har fremlagt forslag til en lempelse af BSE-overvågningen for de 25 medlems-stater, herunder Danmark, der allerede har tilladelse til at ændre deres BSE-overvågnings-programmer, således at disse 25 medlemsstater kan fjerne BSE-overvågningen af slagtedyr.BSE-overvågningen fortsætter for alle andre kategorier af kreaturer med BSE-test ved en al-der over 48 måneder, blandt andet af nødslagtede kreaturer. Forslaget fremlægges på bag-grund af en risikoanalyse fra den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA). En ved-tagelse af forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen kanstøtte forslaget.BaggrundKommissionen har fremlagt forslag om ændring af beslutning 2009/719/EF om tilladelse til,at visse medlemsstater reviderer deres årlige BSE-overvågningsprogrammer.Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.999/2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og udryddelse af visseTransmissible Spongiforme Encephalopatier (TSE), særligt artikel 6, stk. 1b, andet afsnit.Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Fødekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelæggerKommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsviskvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremtRådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfri-sten. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødekæden og Dyresund-hed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der ud-
2taler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionenvedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke harudtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 11. december 2012.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdFormålet med forslaget er at lempe BSE-overvågningen for de 25 medlemsstater, herunderDanmark, der allerede har tilladelse til at ændre deres BSE-overvågningsprogrammer, såledesat disse 25 medlemsstater kan fjerne BSE-overvågningen af slagtedyr. BSE- overvågningenfortsætter for alle andre kategorier af kreaturer med BSE-test ved en alder over 48 måneder.I Kommissionens TSE køreplan 2 fra 2010 anførte Kommissionen, at en lempelse af BSE-overvågningen var et af de fremtidige tiltag i perioden 2010-2015 på Transmissible Spongi-forme Encephalopatier (TSE) området. Kommissionens mål er at opnå det mest målrettedeovervågningsprogram, der fortsat kan vurdere udviklingen af sygdommen og effektiviteten afBSE-beskyttelsesforanstaltningerne.Siden TSE køreplan 2 har Kommissionen hævet alderen for BSE tests af slagtekreaturer medvirkning fra den 1. juli 2011 for de 25 medlemsstater, der fik tilladelse til at ændre deres BSE-overvågningsprogrammer og hæve aldersgrænsen for testning til 72 måneder, som følge af de-res gunstige epidemiologiske situation og efter positive udtalelser fra den Europæiske Føde-varesikkerhedsautoritet (EFSA).Forslaget tager udgangspunkt i en risikovurdering fra den Europæiske Fødevaresikkerhedsau-toritet (EFSA), der vurderer, at BSE overvågningen af risikodyr ved en alder over 48 månederopfylder Verdensorganisationen for Dyresundheds (OIEs) strengeste krav til BSE overvåg-ning. Risikodyr omfatter selvdøde og aflivede kreaturer, nødslagtede kreaturer, kreaturer somved det levende syn før slagtning mistænkes for at være angrebet af en sygdom, der kan over-føres til mennesker eller dyr, eller som viser symptomer på en sygdom eller en forstyrrelse afderes almentilstand, som kan gøre kødet uegnet til menneskeføde, samt kreaturer fra positivebesætninger og besætninger under mistanke for BSE.Forslaget træder i kraft dagen efter offentliggørelse i EU-Tidende.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol.
3Gældende dansk retI Danmark reguleres TSE området af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.999/2001 af 22. maj 2001 om fastsættelse af regler for forebyggelse af, kontrol med og ud-ryddelse af visse Transmissible Spongiforme Encephalopatier (TSE) med senere ændringersamt Kommissions beslutning nr. 2009/719/EF om tilladelse til, at visse medlemsstater revi-derer deres årlige BSE-overvågningsprogrammer med senere ændringer.Derudover gælder bekendtgørelse nr. 1288 af 20/12/2011 om overvågning og bekæmpelse afTSE hos får og geder, samt bekendtgørelse nr. 499 af 26/05/2011 om overvågning og bekæm-pelse af BSE hos kvæg med senere ændringer.KonsekvenserForslaget har ikke væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslagetvurderes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konse-kvenser, ud over de besparelser erhvervet opnår som følge af de foreslåede lempelser af BSEovervågningen.Ændringen af beslutningen vil ikke være direkte gældende i Danmark. En vedtagelse af for-slaget vil således have lovgivningsmæssige konsekvenser, idet bekendtgørelsen skal ændres.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har foretaget en risikovurdering og ud-taler, at BSE overvågningen af risikodyr ved en alder over 48 måneder opfylder Verdensorga-nisationen for Dyresundheds (OIEs) strengeste krav til BSE overvågning.En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer støtter forslaget.Regeringens foreløbige generelle holdningPå baggrund af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) videnskabelige vurde-ring er regeringen positiv overfor lempelsen af BSE-overvågningen.Regeringen kan på den baggrund støtte forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
4Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.