Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 73
Offentligt
Til Høringsparterne
Den 26. november 2012
Høring - forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr, lov om landbrugsejendomme og lov omdyrlægerHermed fremsendes i høring udkast til forslag til lov om ændring af lov om hold af dyr, lov omlandbrugsejendomme og lov om dyrlæger.Lovforslaget angår en række ændringsforslag som beskrives kort nedenfor.Lovforslagets indholdGruppevis levering af slagtesvinDet foreslås, at lov om hold af dyr ændres, således at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeribemyndiges til at fastsætte regler om gruppevis levering af slagtesvin. Gruppevis levering af slagtesvinblev en mulighed, da Fødevarestyrelsen i 2011 ændrede bekendtgørelse om mærkning, registrering ogflytning af kvæg, svin, får eller geder. Ved gruppevis levering af slagtesvin kan slagtesvin transporteresfra en svinebesætning i Danmark til et slagteri i Danmark uden at være individuelt mærket. Det er dogen betingelse, at svinene kan spores tilbage til samme oprindelsesbesætning, og at det enkelte svinsidentifikation til en gruppe kan dokumenteres. Hensigten med forslaget er at styrke hjemmelsgrundlagetfor den eksisterende ordning, således at det fremover vil være muligt at stille specifikke krav tilbesætningsejer, transportør og slagteri, der indgår i ordningen gruppevis levering af slagtesvin.UddannelseskravDet foreslås, at hjemlen i landbrugslovens § 11, stk. 2, til at fastsætte regler om uddannelseskrav iforbindelse med egentlig erhvervsmæssigt husdyrhold overføres til lov om hold af dyr. Samtidig foreslåsbemyndigelsen til at fastsætte regler om uddannelseskrav udvidet, så ministeren for fødevarer, landbrugog fiskeri ligeledes kan fastsætte regler om kursuskrav til personer, der forestår den daglige drift afmindre husdyrhold med slagtekvæg, får og geder.Formålet med såvel uddannelseskravet som kursuskravet er at sikre en tilstrækkelig viden om dedyrevelfærdsmæssige og dyresundhedsmæssige problemer, der kan opstå i en besætning medlandbrugsdyr.Uddannelseskravet og kursuskravet skal gælde for den person, der forestår den daglige drift afbesætningen, og forudsættes alene at skulle gælde fremadrettet, dvs. kun for personer, der overtageransvaret for driften af en husdyrbesætning efter den dato, hvor uddannelseskravet træder i kraft.
Fødevarestyrelsen
Stationsparken 31, 2600 Glostrup
Tlf: +45 72 27 69 00
Obligatorisk digital indberetning ved eksport af levende dyr m.v. – EksportportalenDet foreslås, at lov om hold af dyr ændres således, at ministeren bemyndiges til at fastsætte regler omobligatorisk digital kommunikation ved indberetning af oplysninger om eksport af levende dyr m.v. Afregeringsgrundlaget fremgår, at al kommunikation mellem borgere, virksomheder og det offentlige skalforegå digitalt inden udgangen af 2015. I marts 2011 åbnede Fødevarestyrelsen Eksportportalen, hvoreksportører af levende dyr m.v. kan anmelde de nødvendige oplysninger forud for eksporten. Detvurderes, at området nu er modent til at overgå til obligatorisk digital kommunikation. Det vil væremuligt at fastsætte overgangsregler og regler om, at ministeren kan undtage en virksomhed fra digitalkommunikation, når særlige omstændigheder taler for det. Undtagelsesmuligheden er tænkt at have enmeget begrænset rækkevidde.
Selvhjælpshandlinger ved afhentning af døde produktionsdyrDet foreslås, at lov om hold af dyr ændres således, at ministeren kan lade døde produktionsdyr bringe tildestruktion for besætningsejers regning, når besætningsejer ikke opfylder biproduktforordningens kravtil håndtering af døde dyr. Det er en betingelse, at besætningsejer først har modtaget et påbud om at ladedyrene bringe til destruktion, og at dette ikke er sket inden den frist, der er fastsat i påbuddet.Bestemmelsen tænkes især anvendt i situationer, hvor besætningsejers økonomiske forhold er til hinderfor lovlig bortskaffelse af døde produktionsdyr. Situationen kan være den, at et godkendtforarbejdningsanlæg nægter at afhente de døde dyr, fordi besætningsejer er i restance for tidligereafhentninger. Det foreslås samtidigt, at ministeren får hjemmel til at pålægge godkendteforarbejdningsanlæg at foretage indberetning til Fødevareministeriet, når virksomheden afviser atafhente døde produktionsdyr. Det sikres hermed, at tilsynsmyndigheden får kendskab til de tilfælde,hvor forarbejdningsanlægget afviser at afhente de døde dyr.
Hjemmel til at føre tilsyn med personer, der yder dyrlæger bistandDet foreslås, at der i lov om dyrlæger indsættes en bestemmelse om, at de personer, der i henhold til § 4,stk. 1 og 2, i lov om dyrlæger bistår dyrlæger, er undergivet tilsyn af ministeren for fødevarer, landbrugog fiskeri, samt at de efter anmodning fra tilsynsmyndigheden skal give alle oplysninger, som harbetydning for tilsynet.Høringsfrist m.v.Eventuelle bemærkninger til udkastet til lovforslag skal være Fødevarestyrelsen i hændesenest onsdagden 2. januar 2013.Bemærkninger sendes til[email protected]og[email protected]med kopi til[email protected]Eventuelle spørgsmål vedrørende udkastets forslag om uddannelseskrav og hjemmel til at føre tilsynmed personer, der yder dyrlæger bistand kan rettes til Heidi Tange,[email protected].
Side 2/3
Eventuelle spørgsmål vedrørende udkastets forslag om gruppevis levering af slagtesvin, obligatoriskdigital indberetning ved eksport af levende dyr m.v. og selvhjælpshandlinger ved afhentning af dødeproduktionsdyr kan rettes til Susanne Kjøng Jørgensen,[email protected].Indkomne høringssvar fra eksterne høringsparter vil blive offentliggjort på Høringsportalen påwww.borger.dk.
Side 3/3