Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 63
Offentligt
1183149_0001.png
1183149_0002.png
1183149_0003.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 22. november 2012Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af spørgsmål nr. 2 ad KOM(2011) 0500 af 22. november 2012 vedrørende reform af landbrugspolitikken og for-handlingerne om den flerårige finansielle ramme.
Med venlig hilsen
Tatiana Margrethe Beck Zlateva
Folketingets Europaudvalg
København, den 22. november 2012Sagsnr.: 10831Dok.nr.: 465167FVM 089
Folketingets Europaudvalg har i brev af 22. november 2012 stillet følgende spørgsmålnr. 2 ad KOM (2011) 0500, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraErling Bonnesen (V).Spørgsmål 2:”Kan regeringen oversende beregninger og vurderinger af de økonomiske konsekvenserfor dansk landbrug af Kommissionens forslag til den flerårige finansielle ramme og enreform af landbrugspolitikken?”Svar:Indledningsvis skal det fastslås, at både forslaget om den flerårige finansielle ramme ogforslagene om reform af landbrugspolitikken udstikker de overordnede rammer for hen-holdsvis den kommende budgetperiode og den fremtidige landbrugspolitik. De præciseøkonomiske konsekvenser af de to forslag kendes først når de er færdigforhandlede påplads, og de forskellige gennemførselsbestemmelser er på plads. Der kan imidlertid an-stilles en række generelle betragtninger angående de økonomiske konsekvenser afKommissionens forslag.Hvad angår budget til direkte støtte indebærer Kommissionens forslag, at den dansketildeling af direkte støtte falder henover budgetperioden 2014-2020. Det sker som følgeomfordelingen mellem medlemsstaterne og generelle budgetreduktioner. Reduktionenresultere i at Danmark tildeles ca. 6,8 mia. kr. fra 2017 og frem. Fra 2017 og frem vilDanmark således skulle afgive ca. 4,3 % af det nationale loft pr. år i forhold til 2013.Det svarer til ca. 310 mio. kr. Dertil kommer generelle reduktioner på 1,4 % svarende tilca. 100 mio. kr. Det giver en samlet reduktion på ca. 410 mio. kr. pr. år når reformen er
fuldt indfaset. Det svarer til en reduktion på 5,7 % i løbende priser. Hvis inflation ind-regnes bliver reduktionen selvsagt større. I 2020 vil inflationen alene have reduceretbudgettet med ca. 13 %. Det skal bemærkes, at dette er en videreførelse af hidtidig prak-sis. Den direkte støtte har siden indførelsen i 1990’erne været fastfrosset i løbende pri-ser og er derfor gradvist blevet reduceret i takt med inflationen. Nedenfor ses en tabelover den danske tildeling af direkte støtte over den kommende budgetperiode. Beløbeneangives i både faste og løbende priser. På den måde kan effekterne af inflation ses direk-te:
ÅrTildelt støtte i faste 2011priser i mia. kr.Tildelt direkte støtte iløbende priser i mia. kr.
20146.6557.071
20156.4456.987
20166.2406.903
20176.0416.820
20185.9206.820
20195.8026.820
20205.6866.820
Der henvises endvidere til besvarelse af spørgsmål 3 ad KOM (2011) 0500.