Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 59
Offentligt
1181971_0001.png
1181971_0002.png
1181971_0003.png
1181971_0004.png
1181971_0005.png
1181971_0006.png
1181971_0007.png
1181971_0008.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 21. november 2012Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Rådets forord-ning om fastsættelse for 2013 af fiskerimuligheder for EU-fartøjer for visse fiskebestan-de og grupper af fiskebestande, der ikke er omfattet af internationale forhandlinger elleraftaler.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriNaturErhvervstyrelsen/Center for FiskeriSagsnr.: 12-7141-00000221. november 2012FVM 088
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2013 af fiskerimuligheder for EU-fartøjer for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande, der ikke er omfattet af in-ternationale forhandlinger eller aftalerKOM (2012) 608ResuméKommissionen har fremlagt forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2013 af fiskeri-muligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande, der ikke er omfattet af inter-nationale forhandlinger eller aftaler. Formålet med forslaget er at fastsætte TAC1for 2013 ogfordele EU’s rådighedsmængder til medlemsstaterne (kvoter) for fiskeriet efter de pågælden-de bestande i 2013. Kommissionen har i lighed med 2012 valgt at opsplitte den generelle for-ordning om fiskerimuligheder uden for Østersøen i to dele – det foreliggende forslag og et ef-terfølgende forslag som vedrører fiskerimuligheder, der er omfattet af internationale forhand-linger eller aftaler.BaggrundKommissionen har ved KOM (2012) 608 af 23. oktober 2012 fremsendt forslag til Rådetsforordning om fastsættelse for 2013 af fiskerimuligheder for EU-fartøjer for visse fiskebe-stande og grupper af fiskebestande, der ikke er omfattet af internationale forhandlinger elleraftaler. Forslaget er modtaget i en dansk sprogudgave den 24. oktober 2012.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 3 og kan vedtages af Rådet medkvalificeret flertal.
1
TAC = Total Allowable Catches = samlede tilladte fangstmængder.
2NærhedsprincippetKommissionen har vurderet, at EU har enekompetence på det område, som forslaget vedrører,i henhold til TEUF artikel 3, stk. 1, litra d, hvorfor nærhedsprincippet ikke finder anvendelse.Idet forslaget er et led i gennemførelsen af EU’s fælles fiskeripolitik, er regeringen enig heri.Formål og indholdKommissionen har ligesom ved fastsættelse af fiskerimuligheder for 2012 valgt at opsplitteden generelle årlige forordning om fiskerimuligheder (uden for Østersøen) i to forslag:1. Det foreliggende forslag, som vedrører fastsættelse for 2013 af fiskerimuligheder for EU-fartøjer for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande, der ikke er omfattet af inter-nationale forhandlinger eller aftaler.2. Et forslag, der vedrører fastsættelse for 2013 af fiskerimuligheder i EU-farvande og forEU-fartøjer i visse andre farvande for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande, derer omfattet af internationale forhandlinger eller aftaler2.Det foreliggende forslag omfatter således EU-fiskebestande, som efter Kommissionens vurde-ring ikke skal indgå i internationale forhandlinger eller aftaler. Formålet med forslaget er atfastsætte TAC for 2013 og fordele EU’s rådighedsmængder i form af kvoter til medlemssta-terne. Der skal endvidere fastsættes fiskeriindsatsbegrænsninger for fiskeriet i relevante fiske-rier for 2013.Forslaget bygger på den videnskabelige rådgivning om fiskerimulighederne udarbejdet af DetInternationale Havundersøgelsesråd (ICES)3og Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomi-ske Komité for Fiskeri (STECF) i kombination med de principper for TAC-fastsættelse af-hængig af de enkelte bestandes tilstand, som fremgår af Kommissionens meddelelse om hø-ring om fiskerimuligheder for 20134(Kommissionens politikerklæring).Hvor der foreligger forvaltningsplaner, er Kommissionens forslag fremlagt i overensstemmel-se hermed. Som et princip foreslår Kommissionen TAC’er, der opfylder målet om MSY5i2013 hvor dette er muligt, og i øvrigt MSY i 2015.TAC for bestande, for hvilke der ikke foreligger en analytisk bestandsvurdering (databegræn-sede bestande), foreslås fastsat på en ny måde i forhold til tidligere, og bygger på en kvalitativrådgivning og brug af vurderingsprocedurer, som kræver færre data i forbindelse med de vi-denskabelige institutioners rådgivning. Dette åbner mulighed for i højere grad at tage ud-gangspunkt i konkrete bestandsvurderinger.
KOM (2012) 668 af 19. november 2012.Den videnskabelige rådgivning fra ICES er i prioriteret rækkefølge baseret på: Forvaltningsplaner, MSY-konceptet, det vil sige fiskeri baseret på MSY (MSY framework) eller gradvis opnåelse af MSY (MSY transiti-on), og forsigtighedsprincippet.4KOM (2012) 278 af 7. juni 2012.5Maximum Sustainable Yield (Maksimalt bæredygtigt udbytte)3
2
3
I tilfælde, hvor den videnskabelige rådgivning ikke er til stede, og usikkerheden er forholdsvisstor, er der dog stadig tale om at anvende en mere forsigtig tilgang i forbindelse med fastsæt-telsen af fiskerimulighederne i overensstemmelse med forsigtighedsprincippet. Her foreslåspå grundlag af ICES’s vurdering som princip en reduktion i TAC på 20 %.Hovedparten af fiskerimuligheder i dansk fiskeri er relateret til internationale forhandlinger ogaftaler (særligt mellem EU og Norge), hvorfor Danmark alene har fiskerimuligheder for etbegrænset antal bestande omfattet af det foreliggende forordningsforslag.Nedenstående er en oversigt over den biologiske rådgivning og Kommissionens forslag omTAC for EU’s autonome bestande i blandt andet Nordsøen og Skagerrak/Kattegat i 2013, derhar direkte relevans for Danmark. TAC’er i 2012 og den danske kvoteandel fremgår ligeledes.Oversigt over EU’s autonome bestande af direkte relevans for Danmark:

Art

Rådgivning

TAC i

2012

i tons

Kommissionens

TAC forslag for

2013 i tons

DK

andel

af

EU´s

kvote

62 %
Torsk i Kattegat
ICES vurderer at bestanden er histo-risk lav, og at der ikke er tegn påumiddelbar genopbygning. ICESrådgiver, at der ikke må være målret-tet fiskeri efter torsk, og at bifangstog discard skal minimeres.
133
1007-25 %
Bestanden er omfattet af en langsig-tet plan for torsk6og TAC fastsættesi henhold til denne.Tunge i Skagerrak/Kattegat/ØstersøenKulmule i Skager-rak/Kattegat/ØstersøenICES rådgiver efter MSY, at TAC’enkan fastsættes til 560 tons.KOM har i TAC fastsættelsen valgtat tage udgangspunkt i MSY frame-work, d.v.s. opnåelse af MSY-målsætningen allerede i 2013.KOM har i TAC fastsættelsen valgtat tage udgangspunkt i MSY frame-work, d.v.s. opnåelse af MSY-610560-8 %16611121-33 %92 %84 %
Kulmule i Nordsøen
1935
1306-33 %
58 %
Rådets forordning nr. 1342/2008 af 18. december 2008 om fastlæggelse af en langsigtet plan for torskebestan-den og for fiskeri efter disse bestande og om ophævelse af forordning (EF) nr. 423/2004.7Kun til bifangster. Intet direkte fiskeri er tilladt på denne kvote.
6
4

Art

Rådgivning

TAC i

2012

i tons

Kommissionens

TAC forslag for

2013 i tons

DK

andel

af

EU´s

kvote

målsætningen allerede i 2013.Jomfruhummer i NordsøenICES rådgiver efter funktionelle en-heder (separate delområder).ICES vurderer bestanden og fiskeri-trykket for jomfruhummer i Nordsø-en for 8 separate delområder. Densamlede TAC fastsættes dog for heleområdet samlet. Kommissionen harforeslået en TAC på 17.350, hvilketer en reduktion på 21 %.Lange i Skagerrak/Kattegat/ØstersøenBrisling i den engelske kanalDatabegrænset bestand og ICES råd-giver om en reduktion på 20 % jf. po-litikerklæring8.Databegrænset bestand.ICES rådgiver om en reduktion på 20% af fangster svarende til 2.800 tons.STECF finder, at TAC bør fastsættestil 2.800 tons.Kommissionen foreslår i medfør afen forsigtighedstilgang 20 % reduk-tion af TAC.Havgalt i det nordøstlige At-lanterhavICES rådgiver efter MSY-princippet,at TAC ikke må overskride 82.000tons.82.000Indgår endnu ik-ke i forslaget25 %92Indgår endnu ik-ke i forslaget55 %21.92917.350-21 %5%
5150
4120-20 %
33 %
FiskeriindsatsreguleringI 2009 er der blevet indført et kilowattdagesystem til regulering af fiskeriindsatsen i blandtandet Nordsøen, Skagerrak og Kattegat, jf. Rådets forordning (EF) nr. 1342/20089, og fiskeri-indsatsen har siden da været fastlagt i overensstemmelse hermed. Den maksimale tilladte fi-skeriindsats i de forskellige geografiske områder fremgår endnu ikke af forslaget.Andre bestemmelserBestemmelser fra 2012 om en kvotepræmie for fartøjer, der deltager i fuldt dokumenteret fi-skeri ved fiskeri efter torsk i Nordsøen og Skagerrak og betingelserne herfor, er videreført iforslaget. Herunder blandt andet, at kvotepræmien maksimalt må udgøre 75 % af den forven-
KOM (2012) 278 af 8. juni 2012.Rådets forordning (EF) nr. 1342/2008 af 18. december 2008 om fastlæggelse af en langsigtet plan for torskebe-stande og for fiskeri efter disse bestande og om ophævelse af forordning nr. 423/2004.9
8
5tede mængde udsmid, der må forventes for den type fartøj, og ikke på noget tidspunkt må ud-gøre mere end 30 % af fartøjets basistildeling. Dog er der mulighed for undtagelser fra dennebestemmelse i tilfælde af, at der er tale om fiskerier med anslået udsmid pr. bestand på under10 %, at fiskeriet har betydning for evalueringen af kameraovervågning i forhold til kontrol,eller at det samlede udsmid for alle de fartøjer, der deltager i kameraforsøg ikke overstiger 75%. Det fremgår endvidere, at alle de pågældende fartøjers fangster af de arter, der er omfattetaf yderligere tildelinger, skal modregnes i fartøjernes individuelle tildeling, herunder også fisksom ikke opfylder mindstemålet.Som noget nyt i forhold til tidligere, fremgår det endvidere, at når et fartøj har udnyttet denindividuelle tildeling for en bestand fuldt ud, skal det pågældende fartøj indstille alt fiskeri idet pågældende TAC-område.I forslaget er der desuden en ny bestemmelse om, at der ikke kan overføres kvoter mellem defartøjer, som deltager i fuldt dokumenteret fiskeri, og fartøjer, der ikke deltager i en sådanordning.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.KonsekvenserForslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget forventes ikkeumiddelbart at have statsfinansielle konsekvenser.Fastsættelse af TAC og kvoter har på kort sigt erhvervsøkonomiske konsekvenser. For så vidtangår TAC’erne for 2013 er der for bestande af væsentlig betydning for Danmark tale om re-duktion for torsk i Kattegat, kulmule i Nordsøen og tunge i Skagerrak, Kattegat og Østersøen.Samlet set for Danmark er vurderingen på kort sigt, at Kommissionens forslag vil få begræn-sede negative konsekvenser i erhvervets fiskerimuligheder, idet torskekvoten i Kattegat er enbifangstkvote, og der fanges allerede i dag meget få torsk. Tungekvoten i Skagerrak, Kattegatog Østersøen er ikke fuldt udnyttet. Konsekvenserne for bruttoindtjeningen vil imidlertidblandt andet afhænge af den samtidige udvikling i afsætningspriserne samt omkostninger, ik-ke mindst brændstof og fiskerimønstre. For den enkelte fisker kan situationen se anderledesud.Høring§5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt.Danmarks Fiskeriforening har fremsendt en række bemærkninger forud for den formelle hø-ring. Danmarks Fiskeriforening har blandt andet anført, at man er uenig i en tilgang, hvorICES automatisk rådgiver om en reduktion i TAC på 20 % for databegrænsede bestande. Derhenvises herunder til forslaget om TAC for guldlaks som et eksempel. Endvidere anfører for-
6eningen, at medlemsstaterne frit skal kunne fordele den supplerende kvotepræmie blandt far-tøjer, som deltager i forsøg med fuld dokumentation. Ligeledes er Danmarks Fiskeriforeningmodstander af forslaget om forbud mod at overføre kvoter til og fra fartøjer, som deltager iforsøg med fuld dokumentation, idet dette anses for at underminere den danskeFKA(fartøjskvoteandel)-ordning og forsøgene med fuld dokumentation.Danmarks Fiskeriforening bemærker for så vidt angår torsk i Kattegat, at der er tegn på, at be-standen er blevet noget større inden for de seneste par år, men at den imidlertid er meget min-dre end det, man opfatter som minimumsmålsætning. Det er foreningens klare holdning, atfangsten nu er så lille, at det ikke giver mening at reducere TAC yderligere, idet det vil kunneindebære udsmid. Der henvises til, at der er indført forskellige tekniske reguleringer, som hartil formål at beskytte torsken, samt at der er tale om et bifangstfiskeri. I lyset heraf ønsker for-eningen, at TAC for torsk opretholdes uændret i forhold til 2012.Med hensyn til TAC for tunge i Skagerrak, Kattegat og Østersøen finder Danmarks Fiskeri-forening ikke grundlag for at reducere dødeligheden, hvorfor TAC skal fastsættes ud fra MSYtil 590 tons.For så vidt angår jomfruhummer i Nordsøen finder Danmarks Fiskeriforening, at TAC somudgangspunkt bør fastsættes uændret i forhold til 2012, idet der for enkelte funktionelle enhe-der kan laves en særlig regulering for at beskytte en bestand, hvis der er stærk biologisk be-grundelse herfor.For så vidt angår kulmule bemærker Danmarks Fiskeriforening, at ICES mener, at bestandener større end relevante referencepunkter, hvorfor foreningen finder, at TAC for nordlig kul-mule i alle områder bør forøges med mindst 15 %. Endvidere ønsker foreningen adgang til atfiske Skagerrak-kvoten for kulmule i Nordsøen.I relation til brisling i Kanalen ønsker foreningen en uændret TAC med henvisning til rådgiv-ningen for Nordsøen.Med hensyn til kW-dage ønsker foreningen uændret indsats i forhold til 2012 med henvisningtil et Kommissionsforslag til ændring af den langsigtede plan for torsk i blandt andet Nordsø-en og Skagerrak10.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter, at fastsættelsen af kvoterne for 2013 sker på grundlag af fastlagte forvalt-ningsplaner og den videnskabelige rådgivning samt mål om at nå MSY-mål i 2015 for såmange bestande som muligt og senest i 2020 for alle bestande.
10
Jf. KOM (2012) 498 af 12. september 2012.
7Regeringen arbejder for, at der i 2013 fortsat skal afsættes en supplerende kvotepræmie påsamme niveau som i 2012 ved kameraforsøg, idet man afventer reformen af den fælles fiske-ripolitik. Regeringen arbejder endvidere for, at der gives medlemsstaterne frihed til at fordeleden supplerende kvotepræmie blandt de deltagende fartøjer.Regeringen er uenig i bestemmelsen om, at der ikke kan overføres kvoter til og fra de fartøjer,som deltager i fuldt dokumenteret fiskeri. Dette vil med stor sandsynlighed medføre, at megetfå danske fartøjer vil ønske at deltage i forsøgene. Samtidig vil bestemmelsen underminereden nationale ordning med omsættelige fartøjskvoteandele, hvor muligheden for udvekslingaf kvoter er essentiel.Regeringen finder, at TAC for lange i Skagerrak/Kattegat/Østersøen bør opretholdes uændreti forhold til 2012, idet kvoten er meget lille, der er tale om et bifangstfiskeri, og der vil værerisiko for øget udsmid ved en yderligere reduktion af kvoten.Regeringen støtter, at TAC for torsk i Kattegat også for 2013 fastsættes som en bifangstkvoteog kan tilslutte sig Kommissionens foreslåede reduktion i lyset af bestandssituationen.Regeringen finder for så vidt angår kulmule, at TAC bør fastsættes i overensstemmelse medICES rådgivning om overgang til MSY, idet reduktionen bliver for stor ved en direkte anven-delse af MSY i 2013.Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at et samlet kompromisforslag kan vedtages.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.