Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 55
Offentligt
1181056_0001.png
1181056_0002.png
Folketingets MiljøudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST-001-08096Den 20. november 2012
Til udvalgets orientering oversendes hermed regeringens udspil til en ny sprøjtemiddelstrategi”Beskyt vand, natur og sundhed – Sprøjtemiddelstrategi 2013-2015” som offentliggøres i dag.Med strategien ønsker regeringen at give den nødvendige beskyttelse af vores natur, grundvand ogmenneskers sundhed mod de potentielle påvirkninger som landbrugets brug af sprøjtemidler kanforårsage.Strategien følger op på ændringen af pesticidafgiftsloven, som blev vedtaget af regeringspartiernesamt EL, V og K i juni 2012.

Afgift og målsætning

Strategien baseres på det væsentligste nye virkemiddel, pesticidafgiften.På baggrund af afgiftsmodellen er der udviklet en ny indikator - pesticidbelastningsindikatoren - derer velegnet til at følge effekten af afgiften. Som noget nyt i forhold til de tidligere pesticidplanerindeholder sprøjtemiddelstrategien 2013-2015 ikke en målsætning baseret påbehandlingshyppigheden, men en målsætning baseret på belastning. Med afgiftens ikrafttrædenforventes der ved dette virkemiddel at kunne opnås en reduktion i belastning på 40 procent i løbetaf 3 år i forhold til 2011 niveauet.Behandlingshyppigheden vil fortsat blive beregnet årligt, men vi vil ikke sætte et mål for densudvikling. For vi vil - som det har vist sig i Bekæmpelsesmiddelstatistikken for 2011 - også ifremtiden kunne se et fald i belastningen uden at det nødvendigvis resulterer i en tilsvarende storreduktion i behandlingshyppigheden.Med strategien fastsættes ud over målsætningen 7 underliggende pejlemærker:1. Ingen overskridelse af godkendte sprøjtemidlers grænseværdier i grundvandet.2. Indholdet af rester af sprøjtemidler i danske fødevarer skal være så lavt som muligt.3. Sundhedsbelastningen fra anvendelsen af de særligt problematiske stoffer(kræftfremkaldende og hormonforstyrrende stoffer) reduceres med 40 procent vedudgangen af 2015 i forhold til belastningen i 2011.4. Alle, der anvender sprøjtemidler erhvervsmæssigt, skal følge principperne om integreretplantebeskyttelse (IPM-principperne) inden 2014.5. Kommune, region og stat skal sænke forbruget af sprøjtemidler i overensstemmelse medden frivillige aftale på området.6. Golfbranchen skal reducere forbrug og belastning af sprøjtemidler.7. Haveejerne skal i større omfang vælge de mindst belastende sprøjtemidler.

Initiativerne i strategien er opdelt i 9 grupper

Indsatserne i strategien er grupperet i tværgående og specifikke områder:Fem tværgående indsatsområder1. Skrap godkendelse af sprøjtemidler2. Styrket indsats for at beskytte grundvandet3. Øget fødevaresikkerhed4. Skærpet kontrol med sprøjtemidler5. Investering i forskning og teknologiFire specifikke indsatsområder1. Jordbrugerne, dvs. landmænd, gartnere og deres rådgivere2. Offentlige arealer, dvs. kommuner, regioner og statens arealer3. Golfbanerne4. Haveejerne.

Økonomi

Bagest i strategien findes et bilag der oplister alle pejlemærker, de mange tilhørende initiativer,initiativernes forventede effekter og angivelse af hvilke år initiativerne gennemføres. Der er også entabel, der angiver økonomien forbundet med indsatsen.De samlede udgifter for indsatsen er på i alt 253,5 mio. kr. fordelt på 3 år. Der er dermed tale omen øget finansiering på ca. 10 % i forhold til sprøjtemiddelindsatsen i Grøn Vækst i samme periode(dvs. 2013-2015).

Orientering om den videre proces

De partier, som stemte for pesticidafgiftsloven, vil blive inviteret til forhandlinger omsprøjtemiddelstrategien. Strategien skal også sendes i 8 ugers høring.Miljøstyrelsen vil i høringsperioden indkalde alle relevante interessenter til et dialogmøde medhenblik på at give en præsentation af strategien og for at kunne svare på spørgsmål forud forafgivelse af høringssvar.Den endelige strategi vil blive fremsendt til Kommissionen og de øvrige medlemslande.
Ida Auken /
Claus Torp
2