Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 364
Offentligt
1282454_0001.png
1282454_0002.png
1282454_0003.png
1282454_0004.png
1282454_0005.png
1282454_0006.png
1282454_0007.png
1282454_0008.png
1282454_0009.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 20. september 2013Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Rådetsforordning om fastsættelse for 2014 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande oggrupper af fiskebestande i Østersøen, KOM (2013) 598.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDepartementet/MiljøenhedenSagsnr.: 21449/ 578683Den 20. september 2012FVM 187
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGom forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2014 af fiskerimulighederfor visse fiskebestande og grupper af fiskebestande i ØstersøenKOM (2013) 598ResuméForslaget omfatter fastsættelse af fiskerimulighederne for de kommercielt vigtigste be-stande i Østersøen i form af TAC/kvoter samt bestemmelser vedrørende havdage (be-grænsning af fiskeriindsatsen) for 2014. I forhold til 2013 indebærer forslaget en redukti-on i fiskerimulighederne efter torsk og sild i den vestlige Østersø samt rødspætte og bris-ling, mens kvoterne for torsk og sild i den østlige Østersø øges. Kvoten på laks eruændret. Antal havdage for torskefiskeriet i vestlig og østlig Østersø reduceres med hen-holdsvis 10 % og 8,5 %, og medlemsstaternes mulighed for omfordeling af supplerendeindsats til enkelte fartøjer reduceres ligeledes fra 15 til 10 %.BaggrundKommissionen har ved KOM (2013) 598 af 21. august 2013 fremsendt forslag til Rådetsforordning om fastsættelse for 2014 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grup-per af fiskebestande i Østersøen. Forslaget er oversendt til Rådet den 26. august 2013 ien dansk sprogudgave.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 3, og kan vedtages af Rådetmed kvalificeret flertal.NærhedsprincippetForslaget er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincip-pet er tilgodeset.Formål og indholdKommissionens forslag om fastsættelse for 2014 af fiskerimuligheder for visse fiskebe-stande og grupper af fiskebestande i Østersøen fastsætter fangst- og indsatsbegrænsnin-ger (antal havdage) for EU-fiskeriet med henblik på at sikre et miljømæssigt og økono-misk bæredygtigt fiskeri på kort og lang sigt.Forslaget bygger på den videnskabelige rådgivning om fiskerimulighederne i Østersøenudarbejdet af Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) og Den Videnskabelige,Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) i kombination med de principper for
2TAC1-fastsættelse afhængig af de enkelte bestandes tilstand, som fremgår af Kommissio-nens meddelelse om høring om fiskerimuligheder for 20142(Kommissionens politikerklæ-ring). Disse principper angiver et hierarki af strategier for TAC-fastsættelsen. Hvis der fo-religger en forvaltningsplan følges denne, ellers lægges MSY3til grund, idet en gradvisopnåelse af MSY i visse tilfælde kan accepteres. For bestande uden analytisk bestands-vurdering (”data limited stocks”) vil rådgivningstilgangen baseret på kvalitative data bli-ve lagt til grund for TAC-fastsættelsen. I Østersøen gælder sidstnævnte alene for rød-spætte samt sild i den botniske bugt.EU/RuslandEU og Rusland indgik den 10.-12. juli 2006 en aftale om samarbejde på fiskeriområdet ogom bevarelse af de levende marine ressourcer i Østersøen. Aftalen blev ratificeret af EUden 4. juni 2009 og gælder i første periode i seks år. EU og Rusland har ikke opnåetenighed om fordelingsnøglerne for fælles bestande4, hvilket betyder, at EU’s rådigheds-mængder for bestande fælles med Rusland også i 2014 vil blive fastsat selvstændigt.Kommissionen har, hvor det er relevant i forslaget til TAC/kvoter, fraregnet de teoretiskerussiske fangstmængder.FiskerimulighederForslaget indebærer, at fiskerimulighederne efter torsk i vestlig Østersø reduceres med15 % og stiger i østlig Østersø med 7 % i overensstemmelse med den flerårige plan5.Kommissionen forventes senere på året at fremsætte forslag til en revideret forvaltnings-plan for torsk omfattende sild og brisling, hvor der tages højde for den biologiske interak-tion mellem arterne. Planen vil endvidere indeholde en revision af målene for torskebe-standene baseret på fiskeri i henhold til princippet om MSY.Endvidere vil kvoterne i henhold til forslaget om TAC/kvoter 2014 for sild i den vestligeØstersø, brisling og rødspætte blive reduceret, mens kvoterne for en række sildebestan-de, herunder sild i den østlige Østersø, vil blive sat op. Kommissionen foreslår laksekvo-ten fastsat på samme niveau som i 2013 i overensstemmelse med sit fremsatte forslagom en flerårig plan for laksebestanden i Østersøen6. Andelen af bestande, der befiskes påMSY-niveau, vil blive forøget fra 3 til 5 ud af 7 kendte bestande.ICES ændrede sidste år bestandsopdelingen for rødspætte. Rødspætte i Østersøen er så-ledes blevet opdelt i to bestande; én bestand i Kattegat og dele af den vestlige Østersøsamt én bestand i den resterende del af Østersøen. Som hidtil præsenterer Kommissio-nen et samlet forslag til kvoten for rødspætte i Østersøen, hvor kvoten på baggrund af
12
TAC = Total Allowable Catches = samlede tilladte fangstmængder.Jf. Kommissionens meddelelse til Rådet vedrørende høring om fiskerimuligheder for 2014, KOM (2013) 319af 30. maj 20133Fiskeri på grundlag af det maksimalt bæredygtige udbytte (MSY) er den fiskeriintensitet, der giver det størsteudbytte fra bestanden på lang sigt uden at reducere bestandens evne til at reproducere sig på kort sigt.4EU’s fælles bestande med Rusland er: Sild i den centrale Østersø, torsk i den østlige Østersø, laks og brisling.I 2010 blev der opnået enighed om fordelingsnøglerne for laks (russisk andel: (ICES-områder 22-32) = 1,9 %og (ICES-område 32) = 9,30 % og brisling (russisk andel: 10,08 %). For torsk og sild i den centrale Østersøer EU positionen, at de russiske andele baseret på de historiske niveauer svarer til henholdsvis 5 og 9,50 %.5Jf. Rådets forordning nr. 1098/2007 om en flerårig plan for torskebestandene i Østersøen.6Jf. Kommissionens forslag om en flerårig plan for laksebestanden i Østersøen, KOM (2011) 470 af 12. august2011
3rådgivningen for de såkaldte ”data limited stocks”7og de faktiske fangster fra 2012 fore-slås reduceret med 12 %.Nedenfor er angivet en samlet oversigt over fiskerimuligheder for 2014.Oversigt over den biologiske rådgivning8, Kommissionens forslag til TAC/kvoter og an-vendt princip, procentuel ændring 2013-2014 samt konsekvenser for DanmarkBiologisk råd-givning(ICES/STECF)(tons, procen-tuel ændring,princip)19.754 (-23)(MSYt)DK kvoteog andel afEU TAC2014(tons/%)2.769(14 %)
Art(område)
Kort biologisk status
Kommissio-nens forslagfor 2014 (tons)
Princip
Procentu-el ændring2013-2014 (%)
Sild i denvestligeØstersø(22-24)Sild i dencentraleØstersø(25-27,28.2, 29og 32)
Bestanden er i lavpro-duktiv fase. Lav rekrut-tering og fiskeridødelig-hed, men over MSY.Bestanden fiskes i hen-hold til MSY niveau, ogfiskeridødeligheden er i2012 estimeret underMSY.Bestanden er i frem-gang og under MSY ni-veau, dog lige overfiskeridødelighedsmåleti forvaltningsplanen i2012. Nedgang i vægtog kannibalisme – isæri område 25. Forskelmellem mål for dødelig-hed i plan og MSY.Fiskeridødeligheden harværet svagt faldende ogbestanden er på et til-syneladende stabilt ni-veau. Bestandsniveauettilskrives dog for enstor del indvandrendetorsk fra den østligeØstersø. Der anbefalessærlige tiltag for at be-skytte den oprindeligebestand i Bælthavet(område 22), der er pået relativt lavt niveau.Stor forskel mellem målfor dødelighed i plan og
19.754
MSYt
-23
159.080 (+40)(MSY)
143.500
MSY
+59
3.157(2 %)
Torsk i denøstligeØstersø(25-32)
65.900 (+2)(plan)101.758 (+37)(MSY)
65.934
Forvaltningsplanforskel mellemmål i nuværendeforvaltningsplanog MSY.
+7
15.147(22 %)
Torsk i denvestligeØstersø(22-24)
17.037 (-15)(plan),8.800 (-56)(MSY),11.300 (-44)(MSYt)
17.037
Forvaltningsplan,stor forskel mel-lem mål i nuvæ-rende forvalt-ningsplan ogMSY.
-15
7.436(43 %)
7
”Data limited stocks” betegner rådgivningen for bestande, hvor der ikke foreligger en analytisk bestandsvur-dering. Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) har i 2012 udarbejdet en ny rådgivningstilgang for dis-se bestande, som i højere grad bygger på tilgængelige kvalitative data. Rådgivning indeholder en kvantificeretanbefaling i den udstrækning, det er muligt baseret på fangster.8Den videnskabelige rådgivning fra ICES er i prioriteret rækkefølge baseret på: Forvaltningsplaner, MSY-konceptet (dvs. fiskeri baseret på MSY eller gradvis opnåelse af MSY (MSYt) og forsigtighedsprincippet. Forrødspætte følger rådgivningen konceptet for ”data limited stocks”. ICES rådgivningen omfatter både russiskeog EU andele af fælles bestande med Rusland (torsk og sild i østlige Østersø, brisling samt laks).
4Biologisk råd-givning(ICES/STECF)(tons, procen-tuel ændring,princip)DK kvoteog andel afEU TAC2014(tons/%)
Art(område)
Kort biologisk status
Kommissio-nens forslagfor 2014 (tons)
Princip
Procentu-el ændring2013-2014 (%)
MSY.
Rødspætte
”Data limitedstock”+20 % = 2.224tons i Kattegat(10 % reserve-res til Kattegat= område 21)og dele af vest-lig Østersø,(+20 % = 1000tons) for reste-rende del afØstersø
Laks (22-31)(stk.)
78.000 (-55)(MSY baseret påfloder)108.421 (0)(plan, ekskl.urapporteredefangster)
Brisling
247.000 (-10)(MSY)
ICES rådgiver om enstigning i bestandensstørrelse på 76 % (om-råde 21-23), og i områ-de 24-32 er der ligele-des konstateret en storstigning i fangstraternepå de videnskabeligetogter. ICES tager ud-gangspunkt i de fakti-ske fangster, hvor en +20 % rådgivning resul-terer i en nedgang i denforslåede TAC.ICES rådgiver en kom-merciel TAC på 78.000stk. laks for 2014. Hvisder ikke var indregnetden estimerede misrap-portering, underrappor-tering og discard, vilder være basis for atkunne øge TAC’en i2014.Bestanden har i det sid-ste 5 år været relativkonstant. Den estime-rede fiskeridødelighedfor 2012 er faldet til0,29, hvilket er blandtde laveste i de seneste10 år. FMSYfor bestan-den på 0,29 er nået. Udfra en flerartsbetragt-ning rådgiver ICES, atområdebaseret forvalt-ning af både sild ogbrisling er nødvendigfor dels at sikre føde-grundlaget for torsk ogdels for at give en høje-re vækst af sild og bris-ling. Dette betyder, atfiskeriet af brisling skalmindskes i områdermed mange torsk (om-råde 25/26), og tilsva-rende øges i de andreområder.
3.002
”Data limitedstock” Udgangs-punkt i de fakti-ske fangster2012 + anbefa-lingen for de toomfattede be-stande.
-12
2.151(71 %)
108.421
Kommende for-valtningsplan,indregnet urap-porterede fang-ster grundetbedre kontrol, jf.STECF.
0
22.467(20 %)
222.102
MSY
-11
21.909(9 %)
5
Forslaget indeholder endvidere uændrede regler for år-til-år fleksibilitet.FiskeriindsatsreguleringKommissionen foreslår en reduktion af havdagene i både vestlig og østlig Østersø, idet fi-skeridødeligheden ligger over målene, som defineret i torskeforvaltningsplanen. Be-grænsningen på maksimalt 163 havdage i vestlig Østersø og 160 havdage i østlig Østersøsættes ned med 10 % og 8,5 % til henholdsvis 147 og 146 dage. Muligheden for at tilde-le supplerende havdage til op til 15 % af fartøjerne i Østersøen på nationalt niveau, somblev indført i 2011, reduceres til 10 % af fartøjerne.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.Forslaget har ikke konsekvenser for EU’s budget.Fastsættelse af TAC og kvoter har på kort sigt erhvervsøkonomiske konsekvenser. For såvidt angår TAC’erne for 2014, er det af økonomisk betydning for fiskerne, at kvoterne fortorsk og sild i vestlig Østersø samt brisling nedsættes, mens de foreslåede forøgelser aftorsk og sild i østlig Østersø ikke er af tilsvarende positiv betydning for den danske flåde,dels grundet forskellige fiskerisegmenter, dels en mindre dansk andel af disse bestande.Fiskeriindsatsbegrænsningerne vurderes endvidere at kunne få negative konsekvenser forvisse fiskeres indtjeningsmuligheder. På langt sigt forventes forslaget at kunne sikre etmere optimalt udbytte i silde- og torskefiskeriet og derved sikre større lønsomhed i er-hvervet.HøringSagen har været i skriftlig høring i § 5-udvalget (fiskeri).Danmark Fiskeriforening finder, at forslaget vil sætte fiskeriet under unødvendigt hårdtpres. Foreningen har generelt udtrykt sig kritisk over for ICES biologiske rådgivning påflere punkter, ligesom foreningen finder det problematisk, at gennemførte benchmark-assesments for visse arter grundlæggende har ændret på vurderingen af bestandene.Foreningen er imod Kommissionens forslag om reduktion af havdage og reduktionen iden nationale fleksibilitet i havdagene. For torsk i den vestlige Østersø foreslår foreningenen uændret TAC set i forhold til TAC for 2013 i lyset af bestandens størrelse. Foreningenfinder ikke, at der er begrundelser for at indføre særlige reguleringer for at beskytte torski Bælthavet (underområde 22) og påpeger, at den positive udvikling i biomassen gør, atman bør observere udviklingen i det kommende år. For torsk i østlig Østersø kan forenin-gen støtte Kommissionens forslag. For sild i den vestlige Østersø finder foreningen, atTAC skal fastsættes uændret i forhold til 2013. For sild i den centrale Østersø støtter for-eningen en forhøjelse, men kan acceptere en betydelig mere begrænset forhøjelse på 15% end Kommissionens forslag på en stigning på 59 %, forudsat at TAC for brisling fast-sættes uændret i forhold til 2013. For brisling er foreningen imod en reduktion af fiskerieti underområde 25-26 (som nævnt af ICES), da det ifølge foreningen vil have en megetnegativ virkning for mindre fartøjer, der er afhængige af dette fiskeri og henviser til, at
6Danmark alene fisker 10-15 % af brislingekvoten i områderne. Med hensyn til rødspættefinder foreningen, at bestandsudviklingen må medføre en forhøjelse af TAC og finder, atdenne forhøjelse kan være på 20 %. Foreningen støtter Kommissionens forslag vedrøren-de TAC for laks.Foreningen for Danmarks Fiskemel- og Fiskeolieindustri kan ikke støtte forslaget om atreducere TAC med 11 % for brisling og ønsker en uændret TAC på 250.000 tons for2014. Foreningen begrunder ønsket i en relativt stabil bestand af brisling og en faldendefiskedødelighed.WWF Verdensnaturfonden hilser det velkomment, at Kommissionens forslag i vid ud-strækning afspejler den videnskabelige rådgivning, at rådgivningen også omfatter en fle-rartstilgang, og at den forsøger at inkorporere de påvirkninger, som forskellige bestandehar på hinanden. Dog finder WWF det bekymrende, at de fleste af de kommercielle fiske-bestande i Østersøen stadig ikke er inden for rammerne af langsigtede forvaltningsplaner.For så vidt angår torsk i den vestlige Østersø bemærker foreningen, at forslaget følgerforvaltningsplanen, men at der, såfremt MSY-målet skulle følges, skulle der ske en yder-ligere kvotereduktion. Det påpeges også, at betydelige fangster i det rekreative fiskeri ef-ter torsk bliver taget i det rekreative fiskeri. Med hensyn til de pelagiske bestande er bris-ling og sild primære fødeemner for torsk, hvilket indebærer, at foreningen udtrykker be-kymring for, at fiskeriet på disse arter kan føre til fødemangel for torsk i den østligeØstersø i områderne, hvor tætheden af torsk er historisk høj. Med hensyn til laks i områ-de 22-31 finder WWF, at TAC bør fastsættes til 78.000 laks. Samtidig finder foreningen,at TAC for laks er afhængig af foranstaltninger, der kan stoppe fejlrapporteringer og ulov-ligt fiskeri suppleret med en række andre tiltag. Foreningen understreger behovet for ensnarlig vedtagelse af forvaltningsplanen for laks.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen kan generelt støtte hensigten om fortsat at sikre et bæredygtigt fiskeri ogfinder det positivt, at andelen af bestande, der fiskes på niveau med det maksimalt bæ-redygtige udbytte (MSY), er stigende i Østersøen.Som generelt princip kan regeringen tilslutte sig, at kvoterne i Østersøen fastsættes pågrundlag af videnskabelig rådgivning, MSY-målsætningen i henhold til reformen af denfælles fiskeripolitik, samt forvaltningsplaner.Regeringen finder, at forvaltningsplanen for torsk har været et vigtigt redskab i genop-bygningen af torskebestandene i såvel den østlige som vestlige Østersø. Det er glædeligt,at målene i forvaltningsplanen er opfyldt for den østlige bestand, og regeringen støtter enTAC-fastsættelse for torsk i overensstemmelse med forvaltningsplanen for torsk. Der erdog behov for en revision af den eksisterende plan, der på en række områder ikke ertidssvarende. Dette gælder såvel tilpasningen til MSY-mål som en række forvaltnings-mæssige forhold.Regeringen finder, at fastsættelse af havdagene i overensstemmelse med den flerårigeforvaltningsplan for torsk de seneste to år ville have medført, at havdagene kunne værepå et højere niveau end tilfældet er i dag. Kommissionen bør følgelig opfordres til at gen-beregne dagene baseret på forvaltningsplanen for de seneste tre år. Med henblik på fort-
7sat at sikre balance mellem fartøjernes tilladte fiskeriindsats og fiskerimulighederne eftertorsk bør muligheden for national tildeling af supplerende havdage (subsidiært) som mi-nimum bibeholdes på de nuværende 15 %. Muligheden vil især kunne tilgodese mindre(garn)fartøjer, der fisker kystnært, og som på grund af et mere tidskrævende fiskeri harbrug for flere havdage for at kunne opfiske den tildelte kvote. Regeringen hæfter sig idenne forbindelse ved, at ICES/STECF har vurderet, at den nuværende begrænsning affiskeriindsatsen i Østersøen ikke har betydning for fiskeridødeligheden, der effektivt for-valtes alene via TAC/kvotesystemet.For den vestlige bestand af torsk er der for så vidt angår den oprindelige bestand i Bælt-havet behov for at overveje den rette strategi for at opnå den nødvendige beskyttelse ilyset af ICES rådgivning, der peger på, at bestandens stabile niveau skal tilskrives ind-vandrende torsk fra den østlige Østersø og behovet for fremadrettet at målrette indsatsenfor bestanden i Bælthavet. Danmark og Tyskland fisker alene på bestanden i Bælthavet,og det er nødvendigt, at en løsning opnår tilslutning fra begge parter.Med henblik på at opnå en bedre forvaltning arbejder man fra regeringens side fremad-rettet på en ændring af de tekniske bevaringsforanstaltninger, som indebærer, atmindstelandingsstørrelsen for torsk reduceres fra 38 cm til 35 cm, hvilket vurderes at re-ducere udsmid i Østersøen betydeligt og være et vigtigt tiltag i lyset af det kommendediscardforbud i Østersøen.Regeringen støtter principielt Kommissionens tilgang i relation til brisling, hvor MSY-måler nået. Såfremt alternative løsninger skal overvejes, bør de indebære en nærmere un-dersøgelse af mulighederne af at begrænse fiskeri efter sild og brisling i de sydlige områ-der med henblik på at forbedre og sikre fødegrundlaget for den østlige torskebestand idisse områder.Med hensyn til rødspætte afspejler Kommissionens forslag efter regeringens opfattelseikke bestandens positive udvikling de seneste to år. I lyset heraf finder regeringen, at derer grundlag for, at TAC for rødspætte vil kunne fastsættes uændret i forhold til 2013.Regeringen finder, at forøgelsen i TAC for sild i den centrale Østersø bør være mindre endKommissionens foreslåede 59 % ‘s forøgelse i TAC med henblik på at undgå for store år-til-år udsving i TAC samt for at sikre bedre fødegrundlag for andre bestande.Regeringen finder det vigtigt, at fiskeriet efter laks baseres på en bæredygtig udnyttelseaf bestanden, hvilket skal ses i sammenhæng med det fremlagte forslag til en forvalt-ningsplan for laks i Østersøen og bedre kontrolforanstaltninger.Endelig finder regeringen, at Kommissionen snarest bør fremlægge forslag til en ny fle-rartsforvaltningsplan for torsk, sild og brisling.Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at der kan opnås politisk enighed om forslaget på rådsmødet (landbrug ogfiskeri) den 17.-18. oktober 2013.
8Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.