Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 336
Offentligt
1277437_0001.png
1277437_0002.png
1277437_0003.png
1277437_0004.png
1277437_0005.png
1277437_0006.png
1277437_0007.png
1277437_0008.png
1277437_0009.png
1277437_0010.png
1277437_0011.png
1277437_0012.png
1277437_0013.png
1277437_0014.png
1277437_0015.png
1277437_0016.png
1277437_0017.png
1277437_0018.png
1277437_0019.png
1277437_0020.png
1277437_0021.png
1277437_0022.png
1277437_0023.png
1277437_0024.png
1277437_0025.png
1277437_0026.png
1277437_0027.png
1277437_0028.png
1277437_0029.png
1277437_0030.png
1277437_0031.png
1277437_0032.png
FødevareudvalgetTeknisk gennemgang af FFL 14Den 4. september 2013
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri1. Indledning2. Nye indsatser3. Driftsrammen4. Tilskudsområdet5. Grønt udviklings- og demonstrationsprogram og forskning
2
1. Indledning-
1. Indledning
3
Fødevareministeriets samlede udgiftsbevilling er på i alt knap11,9 mia. kr. i 2014, heraf:Enkeltbetalingsordningen med tilskud på 6,8 mia. kr.Landdistriktsprogrammet og Fiskeriudviklingsprogram hhv. 1.060,6 mio. kr. og 146,6mio. kr.• GUDP og forskningsbaseret myndighedsbetjening hhv. 201,2 mio. kr. og 581,9 mio.kr.• Driftsområdet: NaturErhvervstyrelsen, Fødevarestyrelsen og departementet medudgiftsbevilling på samlet 2,2 mia. kr.Indtægtsbevillingen er 8,8 mia. kr., heraf 7,8 mia. kr. fra EU- medfinansiering, knap 0,6mia. kr. fra afgifter og gebyrer samt 0,4 mia. kr. fra øvrige indtægter.
1. Indledning
4
Udviklingen på udgiftsbudgettet på FFL 14 for § 24 fra 2013 til 2014B 2013BruttoudgiftsbevillingBruttoindtægtsbevillingNettoudgiftsbevilling12.632,89.864,92.767,9F 201411.859,28.805,43.053,8Ændring-773,6-1.059,5285,9
Fra 2013 til 2014 falder bruttoudgifterne med knap 800 mio. kr., og brutto-indtægterne med knap 1,1 mia. kr. Samlet set stiger nettoudgiftsbevillingen såledesmed 286 mio. kr. (10,3%).
Faldet i bruttoudgiftsbevillingen skyldes bl.a. følgende:Faldende tilskud under EU’s markedsordninger (-246,5 mio. kr.)Udløb FL 13- aftale Grøn omstilling og beskæftigelse (-104 mio. kr.)Forudsat udløb af indsats vedr. vandløbsrestaurering mv. (-96,0 mio. kr.)Kendt forløb af LDP (-330,1 mio. kr.)Justeret forbrug af opsparede midler (-59,2 mio. kr.)Øget bevilling som følge af merprovenu fra pesticidafgiftsordningen ( 74,4 mio. kr.)
1. Indledning
5
2. Nye indsatser-
2. Nye indsatser
6
Grøn pulje 44 mio. kr. i 2013-2016Aktstykke 119 af 20. juni 2013 udmønter centrale reserver, heraf 16 af de 44 mio.kr. i perioden 2013-2016 til Fødevareministeriets område. Midlerne er udmøntetefter aftale med EL til følgende indsatser:17 mio. kr. i perioden til en pulje for grønne ildsjæle, der skal fremme lokalafsætning og udvikling af bæredygtige fødevarer.17 mio. kr. i perioden til en Task Force for grønne indkøb i offentlige køkkener. Etoffentligt-privat samarbejde som kan rådgive fødevareindkøbere i det offentligeog fjerne barrierer for grønne indkøb, herunder indkøb af mere økologi og flerelokale råvarer.10 mio. kr. i 2013 til at fremme initiativer, der skal styrke skånsommefiskerimetoder.
2. Nye indsatser
7
National randzonekompensationsordningAktstykke 120 af 20. juni 2013 vedr. kompensation for perioden 1. september2012 til 2013.Merudgift i forhold til oprindeligt afsat niveau til randzonekompensation på i alt58,6 mio. kr. Hovedparten af kompensationen forventes at falde i 2014 og erindbudgetteret på FFL14.Merudgiften finansieres ved mindreforbrug på Miljøministeriets ordninger (29mio. kr.) og ved anvendelse af pesticidafgiftsprovenu fra 2012 (29,6 mio. kr.).
2. Nye indsatser
8
Forstærket indsats vedr. administration af EU-tilskudsordningerImplementering af en række nye indsatser i NaturErhvervstyrelsen vedr. administrationog kontrol af EU-midler, der skal sikre, at skærpede revisionskrav fra EU overholdes, ogrisici for underkendelser minimeres. Samlet i perioden 2013-2015 tilføres 75 mio. kr. tilen styrket indsats.Tilførslen finansieres ved omprioriteringer på Fødevareministeriets område.
2. Nye indsatser
9
Finansiering af underkendelserDer indgår på FFL14 en ny model for finansiering af underkendelser.Fødevareministeriet medfinansierer underkendelser. Øget udgiftsniveau medførerøget medfinansiering fra Fødevareministeriet – loft på Fødevareministerietsfinansiering på 26,5 mio. kr. pr. år.Der er på FFL14 afsat en reserve til finansiering af kommende underkendelser på §24 på i alt 50 mio. kr. i perioden 2014-17. Reserven er finansieret vedomprioriteringer på Fødevareministeriets område.
2. Nye indsatser
10
Teknisk omlægning af overførsel af pesticidafgift til FVMs områdeIndtægter fra pesticidafgiftsprovenu finansierer en række formål, jf. landbrugsstøtteloven og model fraGrøn Vækst. Aktivitetsniveauet for disse formål har hidtil været fastsat ud fra indtægtsniveauet i senesteregnskabsår (dvs. to år tilbage). Betydelige svingninger i indtægts- og aktivitetsniveau.Indsatser er vist i tabel nedenfor.2010FondePesticidindsats FVMLDP-finansiering m.v. (FVM)FVM i altPesticidindsats MiMI alt indsats250,022,5236,9509,462,7572,12011250,019,4106,0375,464,5439,92012250,019,4128,3397,763,3461,02013255,014,5147,1416,665,4482,02014255,016,2217,4488,662,0550,62015255,013,8174,6443,461,6505,02016255,013,8174,6443,461,6505,02017250,013,8174,6438,461,6500,0
På FFL14 foreslås indsatserne fremadrettet fastsat til et fast årligt svarende til baseline-niveau fra grønvækst, dog i 2014 med tillæg af det ekstraordinære provenu, der er indkommet i 2012 og i 2015 og 2016med tillæg på 5 mio. kr. årligt fra særskilt aftale om afgiftsomlægningen. De samme formål fastholdes.Dermed sikres en mere forudsigelig budgettering.I 2014 anvendes overskydende provenu på 45,6 mio. kr. i forhold til baseline ekstraordinært til delvisfinansiering af den nationale randzonekompensationsordning og implementering af den kommendelandbrugsreform mv.Omlægning medfører bevillingsteknisk en stigning i Fødevareministeriets nettobevilling på 488,6 mio. kr. i2014, idet en intern statslig overførsel (indtægt) erstattes med en nettobevilling.11
2. Nye indsatser
3. Driftsrammen
3. Driftsrammen
12
Driftsområdet ekskl. forskningsbaseret myndighedsbetjeningB 2013UdgiftsbevillingIndtægtsbevillingNettoudgiftsbevilling2.254,5818,11.436,4F 20142.264,7800,01.463,9Ændring10,2-17,327,5
3. Driftsrammen
13
24.32.01. FødevarestyrelsenB 2013F 2014Ændring
BruttoudgiftsbevillingIndtægtsbevillingNettoudgiftsbevilling
1.155,3631,6523,7
1.131,2610,9520,3
-24,1-20,7-3,4
Faldet i udgifts- og indtægtsbevillingen kan for så vidt angår 17,6 mio. kr. tilskrivesændret budgettering på Kødkontrollen til et niveau på 252,2 mio. kr. I 2013 stårKødkontrollen med en udgift og indtægt på 269,8 mio. kr. Faldet i Kødkontrollenskal ses i lyset af, at indtægter fra kødkontrollen i 2013 forventes at være ca. 19,8mio. kr. lavere end budgetteret i 2013.Bevillingen falder herudover primært som følge af generelle effektiviseringer.
3. Driftsrammen
14
24.21.01. NaturErhvervstyrelsenB 2013BruttoudgiftsbevillingIndtægterNettoudgiftsbevilling954,0177,3776,7F 2014973,5181,1792,4Ændring19,53,815,7
Bruttoudgiftsbevillingen stiger med 19,5 mio. kr., hvilket primært skyldes:afsatte midler til nye initiativer for at mindske risikoen for underkendelser somfølge af anbefalinger i analyse af hektarstøttedommen mv. (netto 41,4 mio. kr.).Dette modsvares delvist af generelle effektiviseringskrav og forudsat faldende bevilling tilGV-indsats vedr. vådområder mv.
3. Driftsrammen
15
4. Tilskudsområdet
4. Tilskudsområdet
16
Tilskudsområdet, herunder LDP, EFF m.v.B 2013F 2014Ændring
Udgiftsbevilling
2.337,5
1.866,0
-471,5-832,2
– Grøn omstilling og LDP: 1,7 mia. kr. i 2014 tilIndtægtsbevilling1.971,21.139,0
Landdistriktsprogrammet i Danmark og Miljøstøtte (artikel 68),Nettobevillingyderligere tilskud til grøn innovation, bæredygtige366,3727,0360,7herunder
4. Tilskudsområdet
17
24.23.03. Støtte til udvikling af landdistrikterneB 2013UdgiftsbevillingIndtægtsbevillingNettoudgiftsbevilling1.386,21.133,3252,9F 20141.056,1820,0236,1Ændring-330,1-313,3-16,8
LDP er teknisk videreført som forudsat på FL 13 for 2014 og frem, indtil indsatser i nyeprogrammer er fastlagt.Ændringen i udgiftsbevillingen og indtægtsbevillingen skyldes bl.a.:• forudsat forløb på FL 13 for 2014, f.eks. udløb af ordningen vedr.investeringsstøtte til økologi, vådområder samt forudsat fald vedr. udvikling iprimær jordbrug og forarbejdningssektoren, kvalitetsfødevareordningen og MVJ.• Delvis omdisponering af reserve til ekstensivt landbrug og negativbudgetregulering.• Faldet modsvares for en del af rebudgettering af randzoneordningen fsva. dennationale ordning.4. Tilskudsområdet18
24.26.30. Tilskud inden for fiskerisektoren med EU-medfinansieringB 2013Udgiftsbevilling242,6F 2014146,6Ændring-96,0
IndtægtsbevillingNettoudgiftsbevilling
182,859,8
88,857,8
-94,0-2,0
EFF er teknisk videreførsel af bevillingsniveau som forudsat på FL 13 for 2014 ogfrem til indsatserne indtil indsatser i det nye program er fastlagt.Den primære baggrund for faldet i udgifts- og indtægtsbevillingen er forudsatophør af GV- ordningen vedrørende vandløbsrestaurering og udløb af dentidsbegrænsede bevilling på netto 2,0 mio. kr. til akvakulturområdet.
4. Tilskudsområdet
19
5. Grønt udviklings- og demonstrationsprogramog midler til forskningsbaseretmyndighedsbetjening
5. Grønt udviklings- og demonstrationsprogram og forskning
23
24.33.02. Tilskud til udvikling og demonstration (GUDP, Madkulturen mm.)B 2013F 2014Ændring
UdgiftsbevillingIndtægtsbevillingNettobevilling
313,72,5311,2
258,11,0257,1
-55,6-1,5-54,1
Ændring i udgiftsbevillingen skyldes bl.a.:• Udløb af midlertidig bevilling vedr. bæredygtig fødevareproduktion, jf. FL 13 aftale (-50,0 mio. kr. ).• Fald i bevilling på -10 mio. kr. til økologiforskning, jf. Aftale om fordeling afforskningsreserven i 2013.
5. Grønt udviklings- og demonstrationsprogram og forskning
21
24.33.03.10-30 Forskningsbaseret myndighedsbetjeningB 2013Opgaver vedr. jordbrugsforhold (tilskud til AarhusUniversitet)Opgaver vedr. fiskeriforhold (tilskud til DTU)Opgaver vedr. fødevare- og veterinærforhold (tilskudtil DTU)I alt tilskud285,880,9225,4592,1F 2014280,279,6222,1581,9Ændring-5,6-1,3-3,3-10,2
Indtægter
4,5
3,0
-1,5
Faldet i tilskudsbevillingen skyldes primært generelle effektiviseringskrav i staten
5. Grønt udviklings- og demonstrationsprogram og forskning
22
Supplerende udvalgte konti
…………….
5. Grønt udviklings- og demonstrationsprogram og forskning
23
24.23.10. Grøn omstilling og beskæftigelseB 2013UdgiftsbevillingNettoudgiftsbevilling60,060,0F 20148,08,0Ændring-52,0-52,0
Ændringen skyldes udløb af 1-årig bevilling aftalt i forbindelse med FL 13 til Grønfødevaresektor som vækstmotor på 60 mio. kr.I 2014 er aftalt ny bevilling på 8,0 mio. kr. i 2014 til fremme af grøn omstilling ogbeskæftigelse, som indgår i en samlet pakke på 44 mio. kr. i perioden 2013-16.
4. Tilskudsområdet
24
24.23.04. Miljøstøtte (artikel 68)B 2013UdgiftsbevillingIndtægtsbevillingNettoudgiftsbevilling229,0229,00F 2014229,0229,00Ændring000
Kontoen er uændret i forhold til FL13, da programmet er blevet forlænget med étår grundet den forsinkede vedtagelse af EU’s nye landbrugsreform.Det vil sige, at aktiviteten forventes at fortsætte i 2014 med 100 pct. EU-finansiering.Miljøstøtte omfatter ekstensivt landbrug, herunder økologistøtte, pleje afgræsarealer, etablering af økologisk frugttræer og bærbuske m.m.
4. Tilskudsområdet
25
24.24.51. Produktions- og promilleafgiftsfonde mv.B 2013UdgiftsbevillingIndtægtsbevillingNettoudgiftsbevilling265,2256,98,3F 2014266,10,0266,1Ændring0,9-256,9257,8
Indtægtsbevillingen er reduceret med 256,9 mio. kr. primært som følge af tekniskomlægning af model for overførsel af pesticidafgiftsprovenu fra §38. Skatter ogafgifter (-255 mio. kr.)
4. Tilskudsområdet
26
24.21.02. Forskellige tilskud (FVMs pesticidindsats mv.)B 2013UdgiftsbevillingIndtægtsbevilling42,8175,4F 201448,718,1Ændring5,9-157,3
Udgiftsbevillingen stiger bl.a. som følge af, at der budgetteres med højereaktivitet vedr. EU’s skolefrugtordning, øget støtte til arbejdet med husdyr- ogplantegenetiske ressourcer, midler til styrelserne til ny sprøjtemiddelstrategi ogudligning af faldende aktivitet vedr. Landbrugslotteriet. Omvendt bortfalderstøtten til EU’s honningprogram som følger en 3-årig cyklus.Indtægtsbevillingen falder som følge af bortfald af støtten til EU’shonningprogram, som følger en 3-årig cyklus (-3,9), teknisk omlægning af modelfor overførsel af pesticidafgiftsprovenu fra §38. Skatter og afgifter (-161,6 mio. kr.)og faldende aktivitet på Landbrugslotteriet (-0,9 mio. kr.). Modsat er der forøgelsevedr. EU’s skolefrugtordning samt forbrug af forbrug af videreført bevilling (3,8mio. kr.).
5. Grønt udviklings- og demonstrationsprogram og forskning
27
24.24.05. Yngre jordbrugereB 2013UdgiftsbevillingIndtægtsbevillingNettoudgiftsbevilling28,919,29,7F 201445,116,428,7Ændring16,2-2,819,0
Ordningen er lukket med virkning fra 2012, der vil dog i en årrække væreindtægter og udgifter vedr. allerede udstedte garantier.Der er budgetteret en stigning i udgiftsbevillingen i 2014, da der forventes enstigning i antallet af låntagere, der ikke kan afdrage deres lån.Faldet i indtægter skyldes, at de låntagere, der er gået konkurs, og hvor staten harindfriet garantien ikke længere bidrager med indbetaling af risikopræmie.
5. Grønt udviklings- og demonstrationsprogram og forskning
28
På anlægsbudgettet (§24.21.05) er der følgende bevægelser:B 2013UdgiftsbevillingIndtægtsbevillingNettoudgiftsbevilling385,9414,8-28,9F 2014232,1250,6-18,5Ændring-153,8-164,210,4
Faldet i nettoudgiftsbevillingen skyldes det planlagte forløb under Grøn Vækst, hvorfinansiering ved salgsindtægter på 10,0 mio. kr. i 2013 udløber.Ændringerne i udgiftsbevillingen skyldes det forsinkede forløb vedr.vådområdeindsatsen med køb af jorder samt udløb af den ekstraordinære indsats i2013 vedr. den statslige vådområdeordning i alt (-153,8 mio. kr.).Faldet i indtægtsbevillingen er ligeledes begrundet i ovenstående, udløb af salg tilfinansiering af Grøn Vækst, og reduktion i anvendelse af opsparede midler.
5. Grønt udviklings- og demonstrationsprogram og forskning
29
24.11.01. DepartementetB 2013BruttoudgiftsbevillingIndtægtsbevillingNettoudgiftsbevilling140,19,2130,9F 2014130,38,8121,5Ændring-9,8-0,4-9,4
Nettoudgiftsbevillingen falder med 9,4 mio. kr., hvilket primært skyldes :ændret opgavevaretagelse vedr. GLR/CHR (-4,8 mio. kr.)udmøntning afKoncernpuljen(-4,2 mio. kr.)generelle sparekrav (-0,4 mio. kr.)
5. Grønt udviklings- og demonstrationsprogram og forskning
30
24.11.79. Reserver og budgetreguleringB 2013Bruttoudgiftsbevilling5,1F 201429,7Ændring24,6
Bruttoudgiftsbevillingen stiger med 24,6 mio. kr., hvilket skyldes :etablering af ny reserve til udgifter vedr. implementering af EU’s nyelandbrugsreform i NaturErhvervstyrelsen i 2014 på 25,0 mio. kr.Den afsatte ordinære reserve til akutte, uforudsete forhold på driften er reduceret med0,4 mio. kr. til 4,7 mio. i 2014.
5. Grønt udviklings- og demonstrationsprogram og forskning
31
§ 24.42. EU’s markedsordningerB 2013F 2014Ændring
UdgiftsbevillingIndtægtsbevillingNettobevilling
7.135,07.131,13,9
6.888,56.877,610,9
-246,5-253,57,0
Konsekvenser af den nye landbrugsreform er ikke indbudgetteret.Ændringen i bruttoudgifter og -indtægter skyldes:et fald i den direkte landbrugsstøtte på 230 mio. kr.,bortfald af eksportstøtte til oksekød (-6,7 mio. kr.), æg og fjerkræ (-2,3 mio. kr.)sammensatte varer (-3,4 mio. kr.),et fald i produktionstilskud og –afgifter på -4,1 mio. kr. vedr. skolemælks-ordningen ogandre støtteordninger pga. ophør med støtte til privat oplagring af smør og medtilbagekøb af fisk fra auktioner.
Årsagen til ændringen i nettobevillingen er budgetteret merudgift på 7,0 mio. kr.vedrørende kursudsving, finansielle korrektioner mv.32
6. EU's markedsordninger