Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 330
Offentligt
Institution:Fødevarestyrelsen, DepartementetKontor/initialer:Foder og Fødevaresikkerhed/RIKA, FødevareenhedenSagsnr./dok.nr.:2010-20-261-01305Dato:27. august 2013
Notat om sagen om 1/3-reglen, levering fra detail til detailDanmark har (i hvert fald siden 1980’erne) tilladt et vist salg af fødevarer fra detailbutikker til andredetailbutikker. I forbindelse med forhandlinger om nye fælles EU-regler i 2000-2004 fik Danmark ind-føjet en bestemmelse i hygiejneforordningen for animalske fødevarer om, at detailvirksomheder kunnehave et vist salg til andre detailvirksomheder uden at blive omfattet af forordningens bestemmelser. Sal-get skal være en marginal, lokal og begrænset aktivitet, og disse begreber skal fastsættes i nationale be-stemmelser. Hensigten var at opretholde muligheden for at tillade f.eks. den lokale slagters salg af ani-malske fødevarer til det lokale plejehjem.De nye fælles EU-regler har skullet anvendes fra 2006. Danmark startede med at fastsætte en grænse på2/3 af den totale omsætning og opdelte landet i tre lokalområder (Jylland, Fyn og Sjælland). Efter presfra branchen blev lokalområderne ophævet efter ca. et år, så hele Danmark var et lokalområde.Kommissionen har siden 2006 tilkendegivet, at man ikke fandt, at 2/3 af den totale omsætning og helelandet som lokalområde levede op til kravene om lokal, marginal og begrænset aktivitet.I november 2010 kom en åbningsskrivelse fra Kommissionen. Under den forrige regering blev det be-sluttet, at selv om man ikke var enig i Kommissionens vurdering, ville man tilpasse de danske regler.Den danske tilpasning af reglerne blev meddelt Kommissionen i februar og juli 2011, og Kommissionentilkendegav, at man forventede at kunne acceptere disse tilpasninger.Efter regeringsskiftet i november 2011 trådte de ændrede nationale regler i kraft. Ændringerne indebar,at leverancen af animalske fødevarer fra en detailvirksomhed til andre detailvirksomheder højst måtteudgøre op til 1/3 af den totale omsætning af animalske fødevarer, at leverancerne højst måtte udgøre optil 1.500 kg pr. uge, og at detailvirksomheder måtte levere til andre detailvirksomheder inden for en ra-dius af 50 km. Herudover blev der indført en bestemmelse om, at specialprodukter, svarende til 100 kg igennemsnit om ugen, måtte leveres over hele Danmark.Efter ikrafttrædelsen af autorisationsbekendtgørelsen opstod der efter pres fra branchen politisk uro, derindebar afholdelse af tre samråd i 2012 samt en række udvalgsspørgsmål, herunder med anmodning omindhentelse af de øvrige EU-landes regler på området. Den tidligere minister tilkendegav, at hun ville sepå reglerne igen og bad herefter Fødevarestyrelsen udarbejde en løsning, der tillod en større afstand forlevering fra detail til detail.På den baggrund udarbejdede Fødevarestyrelsen en ny model, som blev forelagt for og mundtligt accep-teret af Kommissionen. Modellen indebar en udvidelse fra 50 km grænsen til 150 km for forarbejdedeanimalske produkter.
Side 1/2
I februar 2013 blev et udkast til en ændring af autorisationsbekendtgørelsen – efter anmodning af Kom-missionen – notificeret efter informationsproceduredirektivet (98/34/EF).I forbindelse med notifikationen afgav Kommissionen en udførlig udtalelse til det danske udkast. Kom-missionen gjorde særligt indsigelse mod to forhold, nemlig muligheden for at levere forarbejdede ani-malske fødevarer op til 150 km og muligheden for at levere specialprodukter over hele landet. Det be-mærkes, at de udførlige udtalelser ikke er i overensstemmelse med Kommissionens tidligere mundtligetilkendegivelser over for Fødevarestyrelsen.På baggrund af de udførlige udtalelser har Fødevarestyrelsen afholdt to møder med Kommissionen, hvorFødevarestyrelsen var repræsenteret på kontorchef- og direktørniveau hhv. den 24. april 2013 og den 18.juni 2013. Kommissionen var ved begge møder repræsenteret på kontorchefniveau.På mødet den 24. april 2013 foreslog Kommissionen en ændring af reglerne, så grænsen for levering afforarbejdede animalske produkter ændres fra 150 km til indførslen af en mulighed for levering indenforen regionsgrænse og i tilstødende region(er) samt en ændret formulering af bestemmelsen om special-produkter, der ikke indebærer en indholdsmæssig ændring af bestemmelsen.Kommissionen tilkendegav på mødet den 18. juni 2013, hvor Fødevarestyrelsen præsenterede ændrin-gerne på skrift, at der ikke vil være krav om en fornyet notifikation af de ændrede udkast til regler.Den oprindelige løsning med en afstand på 150 km for leverance af forarbejdede animalske produkterbetød, at alle havde mulighed for at levere til andre detailvirksomheder i mindst én af de største byer iDanmark.Den nye løsning med brug af de fem danske regioner (Nordjylland, Midtjylland, Syddanmark, Sjællandog Hovedstaden) betyder, at de fleste vil kunne levere i større afstande end 150 km. Eksempelvis vilman kunne levere fra Langeland eller Skagen til Århus. Ligeledes vil man kunne nå fra Ringkøbing tilÅlborg, Århus og Odense. Løsningen vil have negativ betydning for detailvirksomheder på den del afFyn, som ligger inden for en afstand af 150 km til København – disse virksomheder vil ikke længerehave mulighed for at levere til København, fordi de begrænses til at levere i regionerne Syddanmark,Midtjylland og Sjælland, mens de ikke kan levere til Region Hovedstaden. De vil til gengæld – sombeskrevet – kunne nå så langt op i Jylland som Århus.I juli 2013 har Kommissionen uofficielt accepteret Fødevarestyrelsens bemærkninger med forslag tiltilpasning af reglerne.I august 2013 – efter udløb af stand still – har Fødevarestyrelsen afsendt sine bemærkninger til Kommis-sionens udførlige udtalelser.Det forventes, at de nye regler kan træde i kraft i oktober 2013.
Side 2/2