Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 33
Offentligt
1171108_0001.png
1171108_0002.png
1171108_0003.png
1171108_0004.png
Fødevarestyrelsen
FØDEVARESTYRELSEN
24.10.2012J.nr.: 2012-28-261-02012/KARA/JLMA
Notat om udvidelse af 50 km grænsen for detailvirksomheder, der leverer tilandre detailvirksomhederProblem og baggrundMinisteren redegjorde på et samråd d. 4. september 2012 i Fødevareudvalget for resultatet af et møde,som Fødevarestyrelsen på ministerens foranledning havde med Kommissionen om fortolkningen af de-finitionen ”lokal”.På det pågældende møde oplyste Kommissionen, at reglerne på området kan rumme en fleksibilitet iform af at kombinere transporttid og temperaturkrav i relation til forskellige produkttyper. Det skulle så-ledes med den rette kombination af transporttid, temperaturer og produkttyper eventuelt blive muligt atøge transportafstanden til mere end 50 km for nogle produkttyper.Kommissionen understregede på mødet, at der under ingen omstændigheder kunne blive tale om en ud-videlse til hele landet, ligesom det ikke kunne omfatte hakket kød.På den baggrund har Fødevarestyrelsen udarbejdet et forslag til en udvidelse af definition ”lokal”, somnetop tager udgangspunkt i en kombination af transporttid, temperaturkrav og produkttyper.Fødevarestyrelsens forslagFødevarestyrelsens forslår en udvidelse af afstandsgrænsen inden for Danmarks grænser fra 50 kmtil150 km, når der er tale om forarbejdede animalske fødevarer.Forslaget forudsætter en række grundlæggende krav:Virksomhederne skal overholde de generelle indretnings- og driftskrav, herunder temperaturkrav, iforbindelse med fremstilling, opbevaring og transport.Forslaget om udvidelse af afstandsgrænse ud over 50 km omfatter ikke rå varer som fx fersk kød,hakket kød, tilberedt kød, rå fisk, rå mælk og rå æg.Udvidelsen gælder kun for forarbejdede animalske produkter, hvad enten disse produkter skal holdespå køl eller frost eller kan opbevares ved omgivelsestemperatur.Udvidelsen gælder kun i Danmark. Det betyder, at hvis der leveres til detailvirksomheder i Tysklandeller Sverige, gælder den generelle afstandsgrænse på 50 km.
Der sker ikke nogen udvidelse af mængden af animalske produkter, der kan afsættes til andre detail-virksomheder. Dvs. der må stadig leveres op til 1.500 kg pr. uge i gennemsnit over virksomhedensregnskabsår. Hvis alle 1.500 kg er forarbejdede animalske fødevarer, kan alle afsættes inden for denudvidede grænse. Hvis der også afsættes rå varer, fx hakket kød, kan en tilsvarende mindre mængdeforarbejdede produkter afsættes ud til den nye grænse på 150 km.
Skematisk ser forslaget således ud, hvor det gule felt markerer udvidelsen:Detailbutikkers levering af animalske fødevarer til andre detailbutikkerKriteriumBetingelseNugældende reglerGenereltLeverandørvirksomheden skal have karakter af detailbutik.Modtagervirksomheden skal være detailbutik, der leverer direkte tilden endelige forbruger.Grænse for omsætning1/3 af den totale omsætning af animalske fødevarer i gennemsnitover virksomhedens regnskabsår.Mængdebegrænsning1.500 kg pr. uge i gennemsnit over virksomhedens regnskabsår.Afstandsgrænse50 km radius fra leverandørvirksomheden.Denne afstand gælder uanset landegrænse, dvs. virksomheder nærTyskland eller Sverige kan levere til disse lande.Undtagelse for specialprodukter 100 kg (af de 1.500 kg) pr. uge i gennemsnit over virksomhedensregnskabsår i hele Danmark.Ved levering over landegrænse gælder den generelle afstandsgrænsepå 50 km.Udvidelse af afstandsgrænse til 150 km for forarbejdede animalske produkterMængdebegrænsningen på 1.500 kg pr. uge i gennemsnit over virk-Forarbejdede animalske pro-somhedens regnskabsår gælder stadig. Forarbejdede animalske pro-dukterdukter kan leveres til andre virksomheder, som ligger inden for enradius på 150 km fra leverandørvirksomheden.Ved levering over landegrænse gælder den generelle afstandsgrænsepå 50 km.ProdukteksemplerAlle forarbejdede animalske fødevarer, uanset eventuelt behov fortemperaturregulerede oplagringsforhold (køl eller frost).(Fx pølser, leverpostej, kødpålæg, røget skinke, røget laks, pasteuri-seret mælk, yoghurt, ost, pasteuriseret æggeblomme, pasteuriseretæggehvide).
Side 2/4
Kommissionens uformelle kommentarer til forslagetKommissionen fandt som udgangspunkt, at det ville være mest hensigtsmæssigt, at de detailvirksomhe-der, der ønsker en udvidelse af 50 km grænsen, blev engrosautoriseret.Med hensyn til det konkrete forslag lagde Kommissionen især vægt på følgende:At det er et krav, at virksomhederne opfylder de relevante temperaturkrav – EU-krav såvel som nati-onale krav – for de pågældende produkter både i forbindelse med produktion, opbevaring og trans-port, samt at dette indgår i kontrollen.At udvidelse fra de 50 km til 150 km kun gælder indenfor Danmarks grænser.At udvidelsen fra de 50 km til 150 km ikke gælder for fersk kød, hakket kød, tilberedt kød, rå fiske-varer, rå mælk og rå æg.At Fødevarestyrelsen kontrollerer, at virksomhederne lever op til de forskellige krav både for så vidtangår lokal, marginal og begrænset.
Med disse forudsætninger nikkede Kommissionen til det danske forslag til udvidelse af 50 km grænsentil 150 km (kun inden for Danmarks grænser) for forarbejde animalske produkter. Det drejer sig fx omspegepølser, rullepølse, leverpostej, paté, kødpålæg, kogt skinke, røget skinke, røget laks og ost.Det er dog et ufravigeligt krav fra Kommissionen, at den påtænkte ændring notificeres, da der efterKommissionens opfattelse er tale om en ændring i forhold til en ellers lukket sag.Videre procesFødevarestyrelsen påbegynder arbejdet med at få ændret autorisationsbekendtgørelsen, således at dennekommer til at omfatte udvidelsen af definitionen ”lokal” fra 50 km til 150 km for forarbejdede animalskeprodukter. Dette kommer til at omfatte flere trin, og der må især på grund af notifikationen påregnes entidshorisont på 5-8 måneder – alt efter længden på notifikationen i EU – før de nye regler kan træde ikraft.1. Ændring af regelgrundlag:De gældende regler fremgår af autorisationsbekendtgørelsen1, § 10. Den udvidede afstandsgrænse skalindarbejdes i bekendtgørelsen.Samtidig vil der blive stillet krav om, at den særlige aktivitet med at afsætte fødevarer fra en detailbutiktil andre detailbutikker skal registreres som en særlig aktivitet i fødevarevirksomheden. Dette vil blivekrævet, hvad enten det handler om afsætning af animalske eller ikke-animalske fødevarer. Baggrundener, at der er behov for at kunne føre målrettet kontrol med denne aktivitet, herunder specielt virksomhe-dernes registreringer af deres afsætning.
1
Bekendtgørelse nr. 1151 af 12. december 2011 om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v.
Side 3/4
2. Høring over ændring af autorisationsbekendtgørelsenÆndringen af autorisationsbekendtgørelsen skal i høring hos eksterne høringsparter.3. Notifikation af de ændrede regler i EUDe ændrede regler skal notificeres i EU. En notifikation i EU varer normalt 3 måneder, men kan dog for-længes med yderligere 3 måneder på anmodning fra et medlemsland eller Kommissionen.
Side 4/4