Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 32
Offentligt
1171046_0001.png
1171046_0002.png
1171046_0003.png
1171046_0004.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 26. oktober 2012Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering redegørelse for rådsmødet (landbrug ogfiskeri) den 22.-23. oktober 2012.
Med venlig hilsen
Line Groth Rasmussen

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

Enheden for EU og Internationale forhold/JWPSags. nr. 17763Den 25. oktober 2012FVM 082

Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 22.-23. oktober 2012

1. Fiskerimuligheder i Østersøen for 2013

Der blev med kvalificeret flertal opnået politisk enighed om forslaget, idet Finland afstod fra atstemme. TAC’en for torsk blev reduceret med 9 % i den østlige del og med 5,9 % i den vestlige del,hvor Kommissionen i den vestlige del kun havde foreslået en reduktion på 2 %. For rødspætte blevTAC’en øget med 18 %, mens TAC’en for laks blev reduceret med 11 %. For sild i den vestlige delaf Østersøen blev TAC’en øget med 23 %, mens TAC’en for sild i den centrale del af Østersøenblev øget med 9 %. TAC’en for brisling blev øget med 11 %. Niveauet for havdage blev fastholdtuændret på maksimalt 163 havdage i vestlig Østersø og 160 havdage i østlig Østersø. Endvidereblev muligheden for at omfordele havdage øget fra 10 % af det nationale loft i 2012 til 15 % i 2013.

2. Fiskerireform: Den Europæiske Hav- og Fiskerifond

Formandskabet opnåede med kvalificeret flertal delvis generel indstilling på forslaget om Den Eu-ropæiske Hav- og Fiskerifond, idet Belgien, Tyskland, Malta og Litauen ikke kunne støtte kom-promisteksten. Den delvise generelle indstilling omfattede ikke det samlede budgetniveau for fon-den, da det ville blive fastlagt i forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme for 2014-2020.I forhold til støtte til midlertidig oplægning blev det begrænset til 6 måneder i perioden 2014-2020,hvor det kunne iværksættes som en hasteforanstaltning af Kommissionen, hvis en fiskeripartner-skabsaftale ikke fornyes, eller hvis det forudses i en forvaltningsplan. Støtte til ophugning udfasessenest i 2017, og støtte betinges af, at der er dokumenteret overkapacitet i de enkelte flådesegmen-ter, og at medlemsstaterne udarbejder en handlingsplan. Tilsvarende for støtte til motorudskiftningmå støtte kun ydes til flådesegmenter, hvor der ikke er overkapacitet. Støtte må endvidere kun givestil fartøjer under 12 meter, og for fartøjer op til 24 meter på betingelse af en reduktion af motorkraf-ten på 20 %. Der må kun gives støtte en gang til samme fartøj i perioden 2014-2020. Der fastsættesendvidere et loft for, hvor stor en andel af fonden en medlemsstat må bruge på motorudskiftning (påenten 1,5 mio. € eller 3 %).Der var endvidere efter anmodning fra Nederlandene opbakning til at tillade et begrænset forsøgsfi-skeri med bomtrawl med elektrisk strøm i Nordsøen under de tekniske bestemmelser. Forsøget ud-vides fra 5 til 10 % af en medlemsstats bomtrawlsflåde. Efter dansk ønske blev forsøgsfiskeriet be-
grænset til den sydlige del af Nordsøen, således at det ikke fandt sted ud for den jyske vestkyst overden 55. nordlige breddegrad.

3. EU/Norge fiskeriforhandlinger for 2013

Der var en udveksling af synspunkter forud for den første forhandlingsrunde med Norge den 19.-23. november 2012.

4. Årsmøde i ICCAT

Der var en udveksling af synspunkter forud for årsmødet i den Internationale Kommission for beva-relse af Tunfiskebestanden i Atlanterhavet (ICCAT) den 12.-19. november 2012.

5. Landbrugsreform: Direkte støtte

Der var på basis af spørgsmål fra formandskabet en orienterende debat om intern omfordeling afden direkte støtte. Irland støttet af Danmark, Spanien, Portugal, Luxembourg og Italien fremlagdeen fælles note, der lagde op til at anvende samme model for den interne omfordeling som for deneksterne omfordeling. Det ville give en langt mere balanceret omfordeling. Østrig og Slovenien øn-skede mulighed for at differentiere betalinger efter 2-3 forskellige typer arealer. En lang rækkemedlemsstater ønskede endvidere en mere gradvis tilgang til omfordelingen end foreslået af Kom-missionen. Enkelte medlemsstater som Polen, Ungarn, Tyskland, Finland og Litauen kunne støtteKommissionens forslag. En række af de nye medlemsstater ønskede endvidere samme mulighederfor at differentiere støtten samt større fleksibilitet i forhold til koblet støtte.Der var ligeledes på basis af spørgsmål fra formandskabet en orienterende debat om ordningen forunge landmænd. En gruppe medlemsstater herunder Danmark, Polen, Sverige, Tjekkiet, Tyskland,Finland og Storbritannien ønskede en frivillig ordning for medlemsstaterne. En anden gruppe med-lemsstater som Ungarn, Spanien, Portugal, Frankrig, Rumænien, Italien, Grækenland og Irland støt-tede Kommissionens forslag om en obligatorisk ordning. En tredje gruppe medlemsstater herunderFrankrig ønskede, at medlemsstaterne skulle have en ordning enten under den direkte støtte ellerunder landdistriktspolitikken.

6. Landbrugsreform: markedsordningen

Der var på basis af spørgsmål fra formandskabet en orienterende debat om producentorganisationerog konkurrencelovgivningen. Der var en stor gruppe medlemsstater, der ønskede, at det skulle værefrivilligt for medlemsstaterne at anerkende producentorganisationer og interprofessionelle organisa-tioner, herunder Danmark, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Storbritannien, Nederlandene, Letland, Est-land og Irland. Derimod støttede en gruppe medlemsstater, herunder Spanien, Frankrig, Portugal,Rumænien, Østrig og Italien, Kommissionens forslag om obligatorisk anerkendelse. Tilsvarende varder uenighed om Kommissionens forslag om fravigelse fra konkurrencelovgivningen. Danmark,Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Storbritannien, Estland og Letland fremlagde endvidere en fælles note,der understregede behovet for at fastholde markedsorienteringen af markedsordningen.

7. Landbrugsreform: Den horisontale forordning

Kommissionen præsenterede sit reviderede forslag om offentliggørelse af støttemodtagere. En ræk-ke medlemsstater, herunder Frankrig, Østrig, Luxembourg, Tyskland og Irland var skeptiske over-for Kommissionens forslag, da disse medlemsstater tvivlede på, at forslaget levede op til EU-domstolens afgørelse. Storbritannien, Danmark og Sverige understregede behovet for at sikre åben-hed, og disse medlemsstater ønskede ikke at fritage modtagere af små støttebeløb fra offentliggørel-se.

8. Rådskonklusioner om ractopamin

Punktet blev vedtaget uden debat.

9. Fiskeripartnerskabsaftale med Madagaskar

Punktet var ikke på dagsordenen.

10. Fiskeripartnerskabsaftale med Mauretanien

Punktet var ikke på dagsordenen.