Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 311
Offentligt
1270641_0001.png
1270641_0002.png
1270641_0003.png
1270641_0004.png
1270641_0005.png
1270641_0006.png
1270641_0007.png
1270641_0008.png
1270641_0009.png
1270641_0010.png
1270641_0011.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 24. juli 2013Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Kommissionensgennemførelsesforordning (EU) nr…../…. om foranstaltninger overfor Færøerne medhenblik på bevaring af bestanden af atlanto-skandisk sild (komitésag).Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Komitéen for Fiskeri og Akvakulturden 31. juli 2013.Fra regeringens side ønsker man en forhandlingsløsning, herunder en anvendelse af for-ligsmulighederne under FN’s havretskonvention. Regeringen agter på den baggrund atstemme imod en vedtagelse af forslaget.
Med venlig hilsen
Emilia Valbum
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr…../…. om foran-staltninger overfor Færøerne med henblik på bevaring af bestanden af atlanto-skandisk sild (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResuméKommissionen har fremsat forslag om indførelse af sanktioner mod Færøerne vedrø-rende atlanto-skandisk sild. Sanktionerne indebærer forbud mod indførsel, herundertransit og omladning af fisk og fiskeprodukter, hvori der indgår atlanto-skandisk sild ogmakrel fanget af færøske fartøjer eller andre fartøjer, der fisker efter sild og makrel ef-ter færøsk tilladelse. Det vil ikke være tilladt for disse fartøjer eller fartøjer, der trans-porterer de omfattede produkter, at anvende havne i EU. Eksport af fiskefartøjer, fiske-redskaber og forsyninger fra EU til Færøerne, som er nødvendige for at fiske atlanto-skandisk sild, vil ligeledes ikke være tilladt. Fra regeringens side ønsker man en for-handlingsløsning, herunder en anvendelse af forligsmulighederne under FN’s havrets-konvention. Regeringen agter på den baggrund at stemme imod en vedtagelse af forsla-get.BaggrundKommissionen har den 19. juli 2013 fremlagt udkast til forslag til Kommissionens gen-nemførelsesforordning (EU) nr…../…. om foranstaltninger overfor Færøerne med hen-blik på bevaring af bestanden af atlanto-skandisk sild.Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.1026/2012 af 25. oktober 2012 om visse foranstaltninger med henblik på bevarelse affiskebestande over for lande, der tillader ikke-bæredygtigt fiskeri, artikel 4.Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Komitéen for Fiskeri og Akvakultur.Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionenforslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, eller hvis etsimpelt flertal er imod, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen in-den for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller indenfor en månedkan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvali-ficeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget eller indenfor to måneder forelæggekomitéen et ændret forslag.
1
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kanKommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal enpositiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogenudtalelse med kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Komitéen for Fiskeri og Akvakulturden 31. juli 2013.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det erderfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse mednærhedsprincippet.Formål og indholdUnder kyststatsforhandlingerne om forvaltningen af atlanto-skandisk sild for 2013 øn-skede Færøerne en højere kvoteandel på atlanto-skandisk sild. Forhandlingerne mellemFærøerne og de øvrige kyststater (EU, Norge, Island og Rusland) brød sammen, og i ja-nuar 2013 indgik de øvrige kyststater en aftale uden Færøerne om fordelingen af den at-lanto-skandiske sild. Færøerne fastsatte i marts 2013 sin egen kvote på 17 % for 2013,hvilket er en markant stigning i forhold til deres hidtidige andel på 5,16 %. De øvrigekyststater holdt sig til deres hidtidige andel på 12,82 % til Rusland, 61 % til Norge,14,51 % til Island og 6,51 % til EU.Kommissionen konkluderer, at Færøerne ikke har udvist reel forhandlingsvilje, idet Fæ-røerne ikke har fremsat et konkret forslag til en revideret kvotefordeling af den atlanto-skandiske sild. På den baggrund notificerede Kommissionen den 17. maj 2013 sanktio-ner for atlanto-skandisk sild over for Færøerne med hjemmel i EU’s generelle sankti-onsinstrument. Færøerne har ved deres svar på notifikationen af 17. juni 2013 og vedsenere henvendelser til Kommissionen anført, at de har været og fortsat er villige til for-handlinger.Formålet med forslaget er at indføre restriktioner mod Færøerne på fisk og fiskeproduk-ter, der indeholder atlanto-skandisk sild og makrel. Makrel er i forslaget udpeget som en”tilknyttet art”, og dermed også omfattet af sanktionerne. Sanktionerne indebærer for-bud mod indførsel til EU, inklusiv transit og omladning af fisk og fiskeprodukter, hvorider indgår atlanto-skandisk sild og makrel fanget under færøsk myndighedskontrol.
2
Forslaget omfatter følgende toldkoder:Fisk og fiskeprodukter fra sild: 0302 41, 0302 90, 0303 51, 0303 90 90, 0304 59 50,0304 86, 0304 99 23, 0305 42, 0305 59 30, 0305 61, 0305 72, 0305 79, 1604 12, 160420 90Fisk og fiskeprodukter fra makrel: 0302 44, 0303 54, 0304 49 90, 0304 89 49, 0304 9999, 0305 49 30, 1604 15, 1604 20 50Forslaget omfatter ikke eksport af fiskemel og fiskeolie fra Færøerne til EU.Sanktionerne indebærer forbud mod indførsel, herunder transit og omladning af fisk ogfiskeprodukter, hvori der indgår atlanto-skandisk sild og makrel fanget af færøske fartø-jer eller andre fartøjer, der fisker efter sild og makrel efter færøsk tilladelse.Det vil ikke være tilladt for færøske fartøjer eller andre fartøjer, der fisker efter sild ogmakrel med færøsk tilladelse, eller for andre fartøjer, der transporterer de omfattedeprodukter, at anvende havne i EU, medmindre der er tale om force majeure eller nød ioverensstemmelse med artikel 18 i FN’s havretskonvention og i så fald alene ydelsermed henblik på at afhjælpe sådanne situationer. Eksport af fiskefartøjer, fiskeredskaberog forsyninger fra EU til Færøerne, som er nødvendige for fiskeri efter atlanto-skandisksild, vil heller ikke være tilladt.Forordningen vil træde i kraft 7 dage efter offentliggørelse i EU-Tidende. Sanktionernekan ophæves af Kommissionen i henhold til artikel 7 i Europa-Parlamentets og Rådetsforordning nr. 1026/2012, når der vurderes at være truffet de nødvendige foranstaltnin-ger fra Færøernes side. Dette sker ligeledes i en undersøgelseskomitéprocedure.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.Gældende dansk retForslaget er en udmøntning af forordning (EU) nr. 1026/2012 om visse foranstaltningermed henblik på bevarelse af fiskebestande over for lande, der tillader ikke-bæredygtigtfiskeri. Kommissionens gennemførelsesforordning vil være direkte gældende i Dan-mark.KonsekvenserKonsekvenser for FærøerneDe i forslaget nævnte sanktioner vil påvirke Færøerne og den færøske økonomi. Makrel,som har en høj værdi for Færøerne, er omfattet af sanktionerne som en ”tilknyttet art”,og konsekvenserne af sanktionerne bliver dermed betydelige.
3
Den økonomiske værdi af eksporten af sild og makrel for Færøerne er ikke helt enkel atafdække, idet eksporten dels går direkte til EU’s medlemsstater som forbrugslande, delsgår til medlemsstater som forarbejdnings- eller transitlande med henblik på videre eks-port til resten af verden. De økonomiske konsekvenser for Færøerne afhænger blandtandet af, i hvor høj grad Færøerne kan substituere med andre markeder end EU-markedet, og om færøske skibe har mulighed for at benytte alternative transithavne endEU-havne til eksport af sild og makrel videre ud i verden. En stor del af færøsk fiske-eksport til tredjelande går således i transit/omladning via EU-havne, og en lukning afhavne vil påvirke denne handelsstrøm. Baseret på opgørelser over direkte landinger idanske havne af sild og makrel fra færøske fiskefartøjer ser et forbud derimod ikke udtil at have væsentlig betydning, idet færøske fartøjer i 2012 kun har landet 262 tons sildog ingen makrel i danske havne.Fødevarestyrelsen har 1. juli 2011 indgået en aftale med de færøske myndigheder om atforetage en særlig kontrol og attestation herfor i forbindelse med eksport af færøske fisktil Rusland. Den anvendes pt. ikke for sild og makrel.Endelig afhænger konsekvenserne af, i hvilket omfang Færøerne udveksler fiskerimu-ligheder efter atlanto-skandisk sild og makrel for andre arter med tredjelande.Det har indtil videre ikke været muligt at indhente et mere konkret overblik fra Færøer-ne over de økonomiske konsekvenser. Af nedenstående tabel fremgår Færøernes eksportaf sild og makrel til EU de senere år, samt den samlede eksport fra Færøerne inklusivtransit via EU’s havne.
4
Eksport fra Færøerne af sild og makrel til EU:VaregruppeTonsTons20102011SildtilEU-medlemsstater(mængder der sendes viaEU (transit) til 3. lande erikke medregnet.)26.764,7 17.876,7Sild i alt (inklusiv transit) 72.008,2 50.913,2MakreltilEU-medlemsstater (mængderder sendes via EU (tran-sit) til 3. lande er ikkemedregnet.)13.321.5 40.114,3Makrel i alt (inklusivtransit)53.406,7 106.577,0Kilde: Færøernes Statistik (Hagstovan)
Tons2012
1000 kr.2010
1000 kr.2011
1000 kr.2012
12.258,443.895,5
96.572,2 129.723,6 113.251,9265.927,9 291.322,7 324.577,8
47.745,995.311,6
93.448,6
366.854,3 433.679,7
320.668,8 733.067,1 826.750,6
Konsekvenser for Danmark, undtagen Færøerne og GrønlandForslagets statsfinansielle, lovgivningsmæssige og administrative konsekvenser for detoffentlige skal vurderes nærmere. Kommissionen peger på, at man vedrørende import-sanktionerne kan benytte det allerede eksisterende system for ulovligt, ureguleret ogurapporteret fiskeri (IUU). Forslaget har ingen konsekvenser for EU’s budget. Forslagetskønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.Forslaget har visse erhvervsmæssige konsekvenser for den danske fiskeindustri. Danskefiskeriforarbejdningsvirksomheder importerer en mindre del sild og makrel fra Færøer-ne til videreforarbejdning i Danmark. Branchen oplyser, at det er muligt at skifte til an-den råvareforsyning, men med prisforhøjelser af en for nuværende ubestemmelig stør-relse til følge. Den største del af importen af makrel sker med henblik på eks-port/samhandel uden forarbejdning i Danmark. Et importforbud af makrel fra Færøernefor dette erhverv vil medføre begrænsede konsekvenser. Den danske transportsektor op-lyser, at der kun transporteres en mindre volumen sild og makrel fra Færøerne.
5
Import til Danmark af sild og makrel fra Færøerne:Varegruppe200920102011Vægt i ki- Værdi i kr. Vægt i ki- Værdi i kr. Vægti Værdi i kr.lolokilo....98.154897.331
Filet
Helsalt- 8.809.384 24.070.372 16.974.288 54.401.587 5.960.955 50.635.300vandsfiskI alt8.809.384 24.070.372 16.974.288 54.401.587 6.059.109 51.532.631Kilde: NaturErhvervstyrelsenHøringForslaget har været i høring i §5-udvalget (fiskeri). Der er indkommet følgende be-mærkninger:Danmarks Pelagiske Producentorganisation bemærker følgende: ”Langsigtet bæredygtigforvaltning af fiskebestandene en hjørnesten i Dansk og Europæisk fiskeri. For med-lemmerne af Danmarks Pelagiske Producentorganisation har forventningen om og tilli-den til bæredygtig fiskeriforvaltning været udgangspunkt og grundlag for betydelige in-vesteringer i fiskefartøjer og kvoter. Det samme gælder den forarbejdningsindustri somhar baseret sine virksomheder og arbejdspladser på stabile leverancer af bæredygtigeråvare fra fiskeriet.Danmark er EU's største kvoteholder af Atlantoskandiske sild og fiskeriet, udgør enmeget vigtig andel af den danske pelagiske flådes omsætningsgrundlag og de MSC cer-tificerede sild er et nøgleprodukt i dansk fiskeeksport.Ifølge den videnskabelige rådgivning fra ICES (Det Internationale Havforskningsråd)må det forventes, at bestanden af Atlantoskandiske sild er for nedadgående, idet rekrut-teringen af endnu ukendte årsager har været og fortsat er meget svag. Som en konse-kvens, og med henblik på at sikre et grundlag for fremtidigt bæredygtigt fiskeri, har EU,Island og Norge reduceret de tilladte fangstmængder for 2013 med 26%. Færøerne harsom den eneste part i fiskeriet, uden videnskabeligt grundlag, valgt at tredoble sin kvotei strid med rådgivningen fra ICES og i strid med den langsigtede internationale forvalt-ningsaftale, som indtil 2013 var grundlaget for bæredygtig udnyttelse af Atlantoskan-diske sild i hele Nordatlanten.Det overlagte færøske overfiskeri af bestanden af Atlantoskandiske sild har betydeligeøkonomiske konsekvenser for den danske og europæiske pelagiske flåde og for den til-knyttede forarbejdningssektor. Det gælder på kort sigt, hvor flåde og virksomheder på
6
land umiddelbart påvirkes af det reducerede kvotegrundlag og den usikkerhed i marke-det, som er en direkte konsekvens af det færøske overfiskeri. På længere sigt forventesdet at en vedvarende færøsk tilsidesættelse af gældende principper for ansvarlig og bæ-redygtig fiskeriforvaltning af pelagiske fiskebestande kan få alvorlige konsekvenser forøkosystemet i Nordatlanten og for de tusinder af arbejdspladser i regionen, som er til-knyttet fiskeri. Det er beklageligt, at Fødevareministeriets notat ikke indeholder en ana-lyse af de økonomiske og økologiske konsekvenser den færøske beslutning om at over-fiske sildebestanden har haft og ventes at få for økosystemet i Nordatlanten og for demange arbejdspladser i Danmark, resten af EU, Norge, Island Rusland og på sigt ogsåinternt på Færøerne.Det skal i samme forbindelse beklages, at høringsparterne endnu ikke har haft mulighedfor at læse EU-Kommissionens forslag.Størrelsen af bestanden af Atlantoskandiske sild nærmer sig et kritisk lavt niveau, be-skyttelse af ressourcen og tilbagevenden til ansvarlig og langsigtet bæredygtig forvalt-ning har derfor højeste prioritet.Danmarks Pelagiske Producentorganisation er helt enige med EU-Kommissionen i, atdet er nødvendigt at anvende alle tilgængelige instrumenter for at forsøge at få Færøernetil igen at anderkende internationale aftaler om bæredygtig forvaltning og videnskabeligrådgivning som grundlaget for fastsættelse af fiskekvoter. Danmarks Pelagiske Produ-centorganisation deler EU-Kommissionens opfattelse af at alle forhandlingsmulighederer udtømte, og at Færøerne på intet tidspunkt har udvist reelt ønske eller hensigt om atindgå i drøftelser af kvoteniveau eller fordeling af Atlantoskandiskesild for 2013. På in-tet tidspunkt har man fra færøsk side fremlagt videnskabelig dokumentation eller andenargumentation for at træde ud af den internationale forvaltningsaftale om bæredygtigtsildefiske og autonomt tredoble den færøske nationale kvote.Danmarks Pelagiske Producentorganisation har igennem længere tid opfordret relevanteparter, inklusiv den danske regering og det færøske hjemmestyre til at vende tilbage tilden langsigtede aftale om bæredygtig forvaltning af Atlantoskandiske sild. Beklagelig-vis har man fra færøsk side ikke udvist ønske om at udnytte bestanden af Atlantoskan-diske sild bæredygtigt.Med udgangspunkt i ovenstående støtter Danmarks Pelagiske Producentorganisation, atEU-Kommissionen nu foreslår at bruge sanktionsinstrumentet overfor Færøerne. Vi an-befaler den danske regering til også at støtte forsvaret for langsigtet bæredygtig fiskeri-forvaltning, værne om dansk fiskeris interesser, fastholde arbejdspladser i den danskeforarbejdningsindustri og beskytte Europæiske forbrugere imod fisk og fiskeprodukterfra uansvarligt fiskeri.
7
Det fremgår af Fødevareministeriets notat og EU-Kommissionens forslag i særdeleshedat der ikke eksisterer saglige argumenter for ikke at bringe sanktionsinstrumentet i an-vendelse overfor Færøerne og at en forhandlingsløsning, som anbefalet af den danskeregering, ikke er et reelt alternativ, så længe, at Færøerne fortsætter det målrettede over-fiskeri af sildebestanden og ikke på noget tidspunkt har tilkendegivet ønske om at indgåi substantielle forhandlinger om bæredygtig forvaltning.Den danske regering har ligeledes anbefalet at der søges en løsning ved hjælp af for-ligsmulighederne i FNs Havretskommission. Danmarks Pelagiske Producentorganisati-on betragter anbefalingen som et beklageligt dansk forsøg på at forhale EU-Kommissionens bestræbelser på at genskabe bæredygtig forvaltning af sildebestandenog dermed et indirekte forsvar at det målrettede færøske overfiskeri. FN-systemet haraldrig hidtil været anvendt i konfliktløsning på fiskeriområdet i Europa. Det er forvent-ningen at en evt. forligsproces vil være så tids- og ressourcekrævende, at sildebestandenrisikerer at være udfisket førend en forligsproces kan afsluttes såfremt Færøerne fortsæt-ter den nuværende politik med målrettet og overlagt nedfiskning af pelagiske fiskearter.Danmarks Pelagiske Producentorganisation opfatter sanktionsforslaget som et beklage-ligt, men nødvendigt første skridt. Det bør på sigt, om nødvendigt, udvides til også atomfatte de afledte produkter, der stammer fra fiskeriet efter Atlantoskandiske sild: Detgælder i særdelshed fiskemel og fiskeolie, samt de produkter der baseres på disse. Detomfatter bl.a. opdrætsfisk, der er opfodret med fiskemel og fiskeolie fra Atlantoskan-diske sild og makrel.”Danmarks Fiskeriforening kan fuldt ud tilslutte sig det af Danmarks Pelagiske Produ-centorganisation udarbejdede høringssvar vedrørende sanktioner overfor Færøerne.Danmarks Pelagiske Producentorganisation understreger i et supplerende høringssvar,”at færøske makrelfangster i referenceperioden 2010-2012 er foretaget med udgangs-punkt i autonome kvoter fastsat af de færøske myndigheder i strid med den langsigtedeforvaltningsplan for bæredygtigt makrelfiskeri, som indtil 2009 var aftalt imellem allekyststater. En plan som EU og Norge forsat anvender som udgangspunkt for fastsættel-sen af ansvarlige makrelkvoter og som for 2013 har betydet en betydelig reduktion afkvoterne – en direkte konsekvens af færøsk og islandsk overfiskeri. Grundlaget for denFærøske makreleksport er således ikke bæredygtigt og er fastlagt i strid med den viden-skabelige rådgivning fra ICES.”
8
Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen lægger vægt på en bæredygtig forvaltning af fiskebestandene. Udgangs-punktet for regeringens stillingtagen i denne sag er hensynet til Rigsfællesskabet. Fraregeringens side ønsker man en forhandlingsløsning, herunder en anvendelse af tvistbi-læggelsesmulighederne under FN’s havretskonvention. Regeringen agter på den bag-grund at stemme imod en vedtagelse af forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side bekendt med, at en række medlemsstater, herunder Storbritanni-en, Irland, Frankrig og Spanien, med fiskeri af atlanto-skandisk sild og makrel er megetpositive over for forslaget.På baggrund af indhentede oplysninger fra danske ambassader i en række medlemsstaterom sanktioner mod Færøerne vedrørende atlanto-skandisk sild og fra udtalelser pårådsmøder (landbrug og fiskeri) forventes der at være et kvalificeret flertal for forslagetblandt medlemsstaterne. Forslaget forventes vedtaget på trods af Danmarks modstandmod forslaget.Af hensyn til Rigsfællesskabet besluttede Danmark i forbindelse med den endelige be-handling i Rådet i efteråret 2012 af forslaget om et generelt sanktionsinstrument at afståfra at stemme og samtidig afgive en erklæring, der understregede dels Danmarks princi-pielle støtte til bæredygtigt fiskeri, dels Danmarks særlige indstilling til forslaget, idetden konkrete anledning til forslaget til et generelt sanktionsinstrument var uenighedenmellem EU/Norge og Færøerne/Island om makrel.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
9