Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 310
Offentligt
1270307_0001.png
1270307_0002.png

Til

Fødevareministeren

Indsigelse vedrørende finansieringen af Veterinærforliget fra foreningerne Dansk

Fåreavl, Dansk Gedeunion og Danske Lammeproducenter.

Det er med stor forundring, at vi har måttet konstatere, at vi er blevet pålagt en heltuhørt kraftig stigning af besætningsafgiften til dækning af omkostningerne i forbindelsemed Veterinærforliget.Fra 111 kr pr. besætning betalt bagud i 2012 skal vi nu betale 873 kr forud. Altså ipraksis en stigning på mere end 800 % forudsat, at man altså ikke har flere besætninger,som en del har (feks. en fåre- eller gedebesætning sammen med en kvægbesætning) ogpå den måde får dobbelt virkning af den voldsomme stigning.Vi mener ikke, at der i det nye forlig er lagt op til, at hverken fåre- ellergedebesætninger vil komme til at trække mere på ressourcerne, end vi har gjort i 2012.Til gengæld fremgår det, at det er planen, at antallet af kontrolbesøg skal reduceres tilmindre end det halve (fra 0,5% til 0,2%). Derfor mener vi, at der snarere er grundlag for atformindske vores del af byrden.

Får og geder i et større perspektiv.

Det er vores indtryk, at der eksisterer et politisk ønske om at skabe grundlag for en højgrad af diversitet i landdistrikterne. Denne betalingsmodel vil få den stik modsatte effekt.Samtidig er både gede- og fårebesætningernes antal kraftigt reduceret gennem deseneste år, hvilket utvivlsomt for en stor del skyldes, at man har oplevet en stigendebureaukratisering og en øget kontrol af, hvorvidt de mange nye regler overholdes, medrisiko for alvorlige økonomiske sanktioner for relativt små “forseelser”. Dette gælder isærfor større bedrifter, der sideløbende har eller har haft en mindre fåre- ellergedebesætning.

Naturpleje.

Rigtig mange mindre besætninger drives i harmoni med ønskerne om at give naturen enbedre chance, end de store industrilignende konventionelt drevne besætninger, f.eks.mink- kvæg- og ikke mindst svinebesætninger har mulighed for.En meget lang række af såvel offentligt som privat ejede områder plejes netop af de oftemindre fåre- eller gedebesætninger. Her tænkes på bl.a. bekæmpelse af bjørneklo påvanskeligt tilgængelige områder og vedligeholdelse af engarealer.

Det økonomiske perspektiv.

Det springer i øjnene, at den stigning vi er blevet pålagt udgør et langt større beløb, endder hvert år indbetales til Fåreafgiftsfonden. Fåreafgiftsfonden opsamler ca. 800.000 kr/år hvor denne ekstraudgift udgør mere end en 1.500.000 kr/år.

Konklusion.

En fastholdelse af den stigning, vi er blevet pålagt, vil utvivlsomt få alvorlige negativekonsekvenser for fåre- og gedeavlen og dermed også for landdistrikterne som helhed.Vi mener ikke, at der i det nye Veterinærforlig er grundlag for at pålægge vore småproduktionsgrene ekstra omkostninger.Vi anmoder derfor om at få ændret finansieringsmodellen, således at vi maksimaltpålægges det samme kronebeløb pr. besætning som i 2012.Vi ser frem til at modtage et svar.Venlig hilsenDansk FåreavlDansk GedeunionDanske Lammeproducenter.
Richard Andersen
Ove Nonbo
Per Ploug