Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 306
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 9. juli 2013Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om bestemmelser vedrørende forvaltning af udgifteri tilknytning til fødevarekæden, dyresundhed og dyrevelfærd samt til plantesundhed ogplanteformeringsmateriale, om ændring af Rådets direktiv 98/56/EF, 2000/29/EF og2008/90/EF samt forordning (EF) nr. 178/2002, (EF) nr. 882/2004 og (EF) nr. 396/2005og direktiv 2009/128/EF og forordning (EF) nr. 1107/2009 og om ophævelse af Rådetsafgørelse 66/399/EØF, afgørelse 76/894/EØF og beslutning 2009/470/EF, KOM (2013)0327.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/NaturErhvervstyrelsen/DepartementetSagsnr.: 19930Den 9. juli 2013FVM 175
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om bestemmelser vedrørendeforvaltning af udgifter i tilknytning til fødevarekæden, dyresundhed og dyrevelfærdsamt til plantesundhed og planteformeringsmateriale, om ændring af Rådets direktiv98/56/EF, 2000/29/EF og 2008/90/EF samt forordning (EF) nr. 178/2002, (EF) nr.882/2004 og (EF) nr. 396/2005 og direktiv 2009/128/EF og forordning (EF) nr. 1107/2009og om ophævelse af Rådets afgørelse 66/399/EØF, afgørelse 76/894/EØF og beslutning2009/470/EFKOM (2013) 327ResuméKommissionen har fremsat forslag til forvaltning af udgifter, der afholdes over EU’s alminde-lige budget i tilknytning til blandt andet fødevarekæden, dyresundhed og dyrevelfærd samt tilplantesundhed og planteformeringsmateriale. Den samlede ramme, som kan anvendes på om-rådet er fastsat til 1,892 mia. € (ca. 14,2 mia. kr.) for perioden 2014–2020. Rammen udgørden finansielle støtte til foranstaltninger fra Kommissionens og medlemsstaternes side medhenblik på at sikre et højt sundhedsniveau for mennesker, dyr og planter i hele fødevarekædensamt et højt beskyttelses- og oplysningsniveau for forbrugerne. Forslaget præciserer kriteri-erne for finansiering og udbetaling af støtte, og angiver de støttesatser, som vil være gælden-de for de støtteberettigede aktiviteter i form af hasteforanstaltninger og programmer for ud-ryddelse, bekæmpelse og overvågning af dyresygdomme og zoonoser på dyresundhedsområ-det og til bekæmpelse af skadegørere på plantesundhedsområdet. Derudover indeholder for-slaget bestemmelser vedrørende tilskud til offentlig kontrol og medfinansiering af udgifter tilIT-systemer og til implementering og tilpasning af reglerne. Formålet med forslaget er atstrømline og samle de finansielle bestemmelser ved at afløse de nuværende forskellige retsak-ter med en enkelt, klar og moderne finansiel ramme, som sikrer, at den økonomiske forvalt-ning af udgifterne på fødevare- og foderområdet gennemføres og fungerer optimalt. Forslagetvurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.BaggrundKommissionen har ved KOM (2013) 327 af 7. juni 2013 fremsendt forslag til Europa-Parla-mentets og Rådets forordning om bestemmelser vedrørende forvaltning af udgifter i tilknyt-
2
ning til fødevarekæden, dyresundhed og dyrevelfærd samt til plantesundhed og produktion ogmarkedsføring af planteformeringsmateriale. Forslaget er oversendt til Rådet den 11. juni2013 i en dansk sprogudgave.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2 og artikel 168, stk. 4, litra b ogskal behandles efter proceduren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel294.NærhedsprincippetForslaget indebærer finansiel støtte til foranstaltninger fra EU's og medlemsstaternes side medhenblik på at sikre et højt sundhedsniveau for mennesker, dyr og planter i hele fødevarekædensamt et højt beskyttelses- og oplysningsniveau for forbrugerne i fødevarekæden i hele EU. Defastsattte regler og støttebetingelser er gældende for alle medlemsstater.Regeringen finder, at nærhedsprincippet på det foreliggende grundlag er overholdt. Der hen-vises i den forbindelse også til, at forslaget i vidt omfang er en tilpasning, sammenskrivningog forenkling af eksisterende EU-regler.Formål og indholdKommissionen har fremsat forslag til forvaltning af udgifter, der afholdes over EU’s alminde-lige budget i tilknytning til blandt andet fødevarekæden, dyresundhed og dyrevelfærd samt tilplantesundhed og planteformeringsmateriale. Formålet med forslaget er at understøtte og sikreet højt beskyttelsesniveau i fødevarekæden, herunder også til dyrevelfærd og varetagelse afmiljøhensyn.Som noget nyt foreslår Kommissionen, at der indføres en finansiel hastemekanisme til brug ikrisesituationer på dyre- og plantesundhedsområdet, hvorved der i ekstraordinære tilfælde kanoverføres midler fra reserven til kriser i landbrugssektoren, når den samlede bevilling ikkeslår til, men hasteforanstaltninger er påkrævede.Forslaget sætter rammerne for størrelsesordenen for EU-medfinansiering til støtteberettigedeaktiviteter. Generelt opereres med en standardstøttesats på maksimalt 50 % af de støtteberetti-gede udgifter. Forslaget giver dog, som noget nyt, mulighed for at medfinansiere aktiviteterpå tværs af landegrænser med op til 75 % af de støtteberettigede udgifter, såfremt to eller fleremedlemsstater koordinerer indsatsen. Denne forhøjelse af støttesatsen, kan også tildeles akti-viteter i medlemsstater, hvis bruttonationalprodukt er på under 90 % af gennemsnittet i EU.Der gives endvidere mulighed for at medfinansiere aktiviteter i relation til kontrol med alvor-lige sundhedsmæssige risici, der kan true EU, aktiviteter udført efter anmodning fra Kommis-sionen eller aktiviteter i tredjelande med op til 100 %. EU vil således fremover kunne støtteaktiviteter ved kilden, frem for at skulle vente på, at et eventuelt sygdomsudbrud opstår inden
3
for EU’s grænser. Som konkret eksempel kan nævnes, at det fremover vil være muligt at fi-nansiere vaccination mod Bluetongue i Nordafrika.Det mindste beløb, der kan udbetales er sat til 50.000 € (ca. 375.000 kr.). Denne grænse erbegrundet med, at det er forbundet med så store administrative byrder at udbetale støtte tilmeget små programmer og at det ikke står mål med indsatsen.På dyresundhedsområdet foreslås, at EU som hidtil kan finansiere udgifter til en række foran-staltninger i form af hasteforanstaltninger, som en eller flere medlemsstater arbejder tæt sam-men om for at bekæmpe dyresygdomsudbrud. Der kan ydes tilskud til medlemsstater, tredje-lande og internationale organisationer til beskyttelsesforanstaltninger, der træffes i tilfælde afen direkte trussel mod EU’s sundhedsstatus. Der kan ydes tilskud til medlemsstater i forbin-delse med oprettelse af lagre af biologiske produkter i forbindelse med bekæmpelse af en dy-resygdom eller zoonose.Det foreslås, at der fortsat kan gives støtte til nationale politikker vedrørende dyresygdommeog zoonoser i form af tilskud til medlemsstaternes årlige eller flerårige nationale programmerfor udryddelse, bekæmpelse og overvågning af de listeopførte dyresygdomme og zoonoser.De nationale udryddelsesprogrammer er således væsentlige faktorer i bestræbelserne på i sti-gende grad at udrydde en række listede dyresygdomme, som er endemiske, det vil sige ud-bredt inden for et mindre eller afgrænset område, i en række områder i EU. Foranstaltningernerækker vidt, herunder vaccinationsprogrammer, test af dyr og kompensation for slagtning ogaflivning, og søges prioriteret inden for sygdomme med betydning for folkesundheden og desygdomme, som har stor økonomisk betydning i form økonomiske tab.På plantesundheds- og frø og planteformeringsområderne lægger forslaget op til en væsentligstyrkelse af EU-medfinansieringen af aktiviteter på plantesundhedsområdet. EU medfi-nansieringen prioriteres til brug for støtte til medlemsstaternes overvågningsprogrammer forprioriterede organismer samt til offentlige inddæmnings- og udryddelsesprogrammer og andrebegrænsende foranstaltninger rettet mod alvorlige planteskadegørerudbrud. Der kan ydes til-skud til supplerende beskyttelsesforanstaltninger, der træffes mod spredning af en skadegører.Disse typer af tilskud kan også ydes til en medlemsstat, på hvis område skadegørere ikke fo-rekommer, men hvor der er truffet foranstaltninger imod indslæbning af disse skadegørere påden pågældende medlemsstats område, fordi de forekommer i en nabomedlemsstat eller ettredjeland, der grænser direkte op til den pågældende medlemsstat. Endelig giver forslagetmulighed for, at der kan ydes tilskud til programmer vedrørende bekæmpelse af skadegørere iregioner i EU’s fjernområder.På plantesundhedsområdet vil der kunne opnås støtte til foranstaltninger, der vedrører skade-gørere, der er opført i bilag I, del A, afsnit I, og bilag II, del A, afsnit I, i direktiv 2000/20/EF
4
om foranstaltninger mod indslæbning i Fællesskabet af skadegørere på planter og plantepro-dukter og mod deres spredning inden for Fællesskabet. Inddæmningsprogrammer og andrebegrænsende foranstaltninger vil kun kunne opnå EU-medfinansiering, hvis det drejer sig omen række EU listede prioriterede karantæneskadegørere.Der kan også på plantesundhedsområdet gives tilskud til medlemsstaternes årlige og flerårigeundersøgelsesprogrammer, som gennemføres i forbindelse med forekomst af skadegørere.Operatører kan ifølge forslaget opnå tabskompensation i tilfælde af myndighedsindgreb i for-bindelse med udbrud af sygdomme og skadegørere i øvrigt.Gældende krav til myndighedslaboratoriers akkreditering udvides til også at omfatte plante-sundhedsområdet. Som en konsekvens af forslaget vil der være mulighed for at modtage med-finansiering til nationale plantesundheds-referencelaboratoriers gennemførelse af akkredite-ring jævnfør ISO 17025.Forslaget sætter de proceduremæssige rammer for medlemsstaternes indsendelse og evalue-ring af flerårige specifikke kontrolprogrammer på dyre- og plantesundhedsområdet, hvortilder ansøges om EU medfinansiering.På kontrolområdet foreslås forskellige tiltag, som skal styrke og harmonisere kontrolindsatseni medlemsstaterne. Det foreslås således at fortsætte finansiering af EU-uddannelsesprogram-met ”bedre træning for sikrere fødevarer”, med henblik på fremme af en harmoniseret tilgangtil udførelsen af EU’s og de nationale kontrolsystemer. Udgifterne til støtte er også rettet modat styrke netværket af EU referencelaboratorier, som bidrager med videnskabelig og tekniskekspertviden indenfor områderne af dyresundhed, folkesundhed og zooteknik (avlsforhold)samt som noget nyt, også på plantesundhedsområdet. Herunder kan der opnås støtte til at sikreakkreditering af nationale plantesundhedslaboratorier.Herudover kan der opnås EU medfinansiering af medlemsstaternes omkostninger til laborato-rieanalyser samt tilskud til opgradering af grænsekontrollens faciliteter og infrastruktur, nåruforudsigelige ydre omstændigheder kræver en sådan. Ligeledes kan Kommissionen finansie-re etablering og drift af EU databaser og tilknyttede IT-systemer, herunder det allerede eksi-sterende TRACES–system, som skal videreføres og udbygges.Der foreslås endvidere mulighed for at finansiere tekniske og videnskabelige undersøgelser ogudviklingsprojekter samt internationale initiativer og informationsarbejde inden for alle deområder, forordningen omfatter. Det drejer sig, foruden områderne foder- og fødevaresikker-hed samt dyre- og plantesundhed, også om områderne for dyrevelfærds-, planteformeringsma-teriale, pesticidgodkendelse, pesticidanvendelse, animalske biprodukter , GMO udsætning,sortsrettigheder og plantegenressourcer.
5
Kommissionen foreslår gennemførelsesretsakter, TEUF artikel 291, på følgende områder medhenblik på at sikre ensartede betingelser for gennemførelsen af forordningen:- Fastlæggelse af og ændringer til den liste over dyresygdomme, der er støtteberettige-de, i henhold til bestemmelserne vedrørende hasteforanstaltninger.- Fastlæggelse af og ændringer til den liste over dyresygdomme og zoonoser, der erstøtteberettigede i henhold til bestemmelserne vedrørende programmer for udryddelse,bekæmpelse og overvågning af dyresygdomme og zoonoser.- Vedtagelse af fælles eller individuelle årlige eller flerårige arbejdsprogrammer forgennemførelse af de støtteberettigede foranstaltninger vedrørende dyre- og plante-sundhed, bortset fra hasteforanstaltninger.- Fastsættelse af en liste over, hvilke dyrearter der er støtteberettigede.Kommissionen foreslår ingen nærmere regler fastsat ved delegerede retsakter, TEUF artikel290.UdtalelserEuropa-Parlamentets udtalelse foreligger ikke. Forslaget er sendt til behandling i Europa-Parlamentets Udvalg for landbrug og udvikling af landdistrikter. Udvalget for budget, Udval-get for fiskeri samt Udvalget for miljø, folkesundhed og fødevaresikkerhed forventes derud-over at komme med en udtalelse om forslaget.Gældende dansk retFinansieringen er i dag fastlagt i Rådets beslutning 2009/470/EF for så vidt angår veterinæreudryddelsesprogrammer og veterinære hasteforanstaltninger, Rådets forordning (EF) nr.882/2004 for finansiering af foranstaltninger vedrørende offentlig kontrol samt lov om plante-skadegørere, jævnfør lovbekendtgørelse nr. 198 af 12. marts 2009.KonsekvenserI forslaget er der afsat et maksimumsbeløb på 1,892 mia. € i løbende priser (ca. 14,2 mia. kr.)til udgifter i perioden 2014-2020, hvilket følger af aftalen om den flerårige finansielle rammefor 2014-2020. Området vil i den kommende budgetperiode således indeholde andet og mereend dét, der er inkluderet i nuværende budgetperiode, som udløber ved udgangen af 2013, idetudgifter på plantesundheds- og planteformeringsområdet som noget nyt er indeholdt i densamlede ramme. Forslaget definerer således den samlede budgetramme og dens anvendelse.Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift ved forslaget på i alt37,8 mio. € (ca. 284 mio. kr.) i perioden 2014-2020.Forslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske, statsfinansielle eller administrativekonsekvenser for det offentlige, og der er ikke umiddelbare samfundsmæssige eller admini-
6
strative konsekvenser for virksomheder og borgere. En forenklet forvaltning af de finansiellemidler, der kan anvendes vil dog gøre det lettere og mere omkostningseffektivt at søge EU-medfinansiering til bekæmpelse af eksempelvis dyre- og plantesygdomme.Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen, i § 2-udvalget (landbrug), det RådgivendeFødevareudvalgs EU-underudvalg samt den Nationale Komité for Landbrugsdyr. Der er ind-kommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer bemærker, at der med forslaget lægges op til en forenkling af den ek-sisterende lovgivningsmæssige ramme, så der nu er tale om ét samlet finansieringsprogramfor dyresundhed, plantesundhed og kontrolforordningen, hvilket ikke giver anledning til sær-skilte bemærkninger. Forslaget er imidlertid baseret på en væsentlig reduktion af budgettet tilde tre områder, hvilket er bekymrende. Det synes ikke at være i overensstemmelse medKommissionens mål med de nye politikker for dyre- og plantesundhed, hvor der i den kom-mende lovgivning ønskedes mere fokus på forebyggelse af sygdomme. Sidstnævnte burdevære afspejlet i forslaget både med budget og mulige aktiviteter hertil. Landbrug & Fødevarerunderstreger behovet for, at der fortsat er de fornødne ressourcer til effektivt at bekæmpe ogudrydde sygdomme på EU-niveau, som rammer frø-, plante- og dyresundheden, og som truerden enkelte producents muligheder for fremtidig produktion af sunde og sikre fødevarer. Deter derfor også vigtigt, at der er mulighed for i krisesituationer at have adgang til de fornødnereserver med henblik på at kunne agere hurtigt og effektivt, og Landbrug & Fødevarer noterermed tilfredshed bestemmelsen om, at der vil være adgang til ekstra finansiering udenfor denangivne ramme. I forhold til de meget smitsomme husdyrsygdomme har der hidtil været mu-lighed for 60 % medfinansiering fra EU til bekæmpelse af mund- og klovsyge. Med den nyeensretning af taksterne på tværs af sygdomme er denne nu reduceret til 50 %, hvilket Land-brug & Fødevarer finder er en forringelse i forhold til vigtigheden af bekæmpelsen af dennesygdom. Landbrug & Fødevarer bemærker i øvrigt, at det ikke fremgår helt klart, hvordanman fremadrettet håndterer en finansiering af udgifter i forbindelse med destruktion af dyr,planter mv. Der er foreslået en bagatelgrænse, så der ikke udbetales støttebeløb under 50.000€ (ca. 375.000 kr.). Denne bagatelgrænse kan være problematisk, da det kan hindre EU med-finansiering af overvågnings- eller udryddelsesprogrammer rettet mod mindre sektorer, somfor eksempel får og geder, hvor medfinansiering i denne størrelsesorden kan have betydningfor et effektivt program. Landbrug & Fødevarer noterer sig, at formandskabet prioriterer for-handlingerne af 5-pakken/kontrolpakken. Landbrug & Fødevarer støtter generelt Kommissio-nens bestræbelser på at opnå en mere enkel og reelt mindre byrdefuld regulering, ligesomLandbrug & Fødevarer ser frem til at kontrollen udvikles i en yderligere behovs- og risikoba-seret retning. Der er imidlertid forhold, ikke mindst i relation til plantesundhedsområdet, hvor
7
Landbrug & Fødevarer ser behov for en anden tilgang, end tilgangen i det foreliggende for-slag. Finansieringen af den offentlige kontrol er i fokus, og Landbrug & Fødevarer finder det iden forbindelse vigtigt, at der bliver maksimal transparens om kontroludgifter i medlemssta-terne. Der er konstateret væsentlige mangler i forhold til efterlevelsen af de gældende reglerom finansiering af kontrollen, og det er helt nødvendigt, at der bliver gjort en indsats for meresammenlignelige og mere lige konkurrencevilkår.Dansk Akvakultur bemærker, at udgifter til veterinærområdet for nuværende er reguleret iRådets beslutning 2009/470/EF om visse foranstaltninger på veterinærområdet, hvor det erpræciseret i artikel 27, stk. 11, at nationale programmer til udryddelse af akvakultursyg-domme kan finansieres gennem den nuværende Fiskerifond. Denne mulighed har man medgod nytteværdi anvendt i forbindelse med det nuværende VHS-bekæmpelsesprogram. For er-hvervet har det således været en stor fordel at kunne anvende Fiskerifondens midler i forbin-delse med udryddelsesprogrammet. Den nuværende Fiskerifond løber til og med i år og aflø-ses næste år af Den Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF) som løber fra 2014-2020. I detforeliggende forslag til ny forordning om EHFF er der videreført en artikel med henvisning tilstøtte af udryddelsesprogrammer hos akvakulturdyr. Dansk Akvakultur bemærker, at der ibudgetforslaget, ikke specifikt er nævnt muligheden for, at nationale udryddelsesprogrammerhos akvakulturdyr kan gennemføres gennem støtte fra den kommende Europæiske Hav- ogFiskerifond (EHFF). Dansk Akvakultur ønsker på den baggrund en afklaring af, hvordankommende nationale udryddelsesprogrammer hos akvakulturdyr kan støttes efter 1. januar2014. Dansk Akvakultur støtter for nuværende en mulighed for at opnå støtte gennem denkommende Europæiske Hav- og Fiskerifond (EHFF).NaturErhvervstyrelsen bekræfter, at finansieringen af nationale udryddelsesprogrammer hosakvakulturdyr for nuværende indgår i kompromisforslaget vedrørende den Europæiske Hav-og Fiskerifond (EHFF), KOM (2011) 804 og KOM (2013) 245.Dyreværns-Organisationernes Samarbejds-Organisation (DOSO) opfordrer til, med henblikpå at ændre og forbedre dyrs status og velfærd, at dyrevelfærdsaspektet prioriteres langt høje-re i forbindelse med kontrol og tilskud hertil.DI Fødevarer har ingen bemærkninger til forslaget.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er generelt positivt indstillet overfor Kommissionens forslag, som overordnet setvil forenkle lovgivningen og styrke harmoniseringen for så vidt angår mulighed for medfinan-siering af visse foranstaltninger i medlemsstaterne.
8
Regeringen støtter en administrativt forenklet model for udbetaling af støttemidler, og finderdet tilfredsstillende, at der gives mulighed for at finansiere aktiviteter og foranstaltninger, somikke er indeholdt i den eksisterende lovgivning.Vedrørende finansiering er det foreslåede minimums-støttebeløb på 50.000 € (ca. 375.000 kr.)efter regeringens opfattelse sat for højt, og det tager således ikke højde for, at også små med-lemsstater med små programmer bør kunne modtage støtte til bekæmpelseskampagner. Detteforventes dog kun i ganske få tilfælde at ville volde problemer for Danmark grundet det højedanske omkostningsniveau.Med henblik på at undgå unødig administration i forbindelse med ansøgning om EU-medfi-nansiering, ønsker regeringen endvidere, at der i forslaget indføres en bestemmelse om mu-lighed for udbetaling af tilskud på dyresundhedsområdet i form af flatrate-udbetalinger påbaggrund af allerede gennemførte gennemsnitsberegninger, for eksempel i forbindelse mednedslag af dyr ved sygdomsudbrud.Regeringen har ikke umiddelbart bemærkninger til den foreslåede finansieringsramme, menvil lægge stor vægt på at opretholde den foreslåede tilhørende mekanisme, hvorefter beløbetkan suppleres med midler fra krisefonden for landbrug.Med den nye ensretning af taksterne på tværs af sygdomme opnås et fælles niveau, hvilket re-geringen vurderer hensigtsmæssigt, da også andre sygdomme end mund- og klovesyge (ek-sempelvis svinepest) kan medføre store tab for erhverv og samfund. I lyset af de færre res-sourcer til landbrugsområdet er en sikring af et ensartet kompensationsniveau på 50 % derforet vigtigt fundament for sygdomsbekæmpelse i årene 2014-2020.Regeringen finder, at de opstillede kriterier for tildeling af støtte er et godt udgangspunkt,men vil arbejde for, at kriterierne sikrer, at programmer kan realiseres samt tilfører en mer-værdi for EU i form af hindring af en videre udbredelse af en organisme eller sygdom.Med særlig opmærksomhed på dyresygdommes grænseoverskridende natur vil regeringenlægge vægt på, at forslaget vedrørende grænseoverskridende aktiviteter inden for EU fasthol-des, således at der kan gives støtte til tiltag, som koordineres af to eller flere medlemsstater,og at bestemmelserne vedrørende støtte til visse aktiviteter i tredjelande fastholdes, således atEU i højere grad støtter aktiviteter ved kilden.Det bør sikres, at listen over de fælles EU prioriterede organismer, hvor der kan opnås EUmedfinansiering, har tilstrækkelig relevans for danske/nordeuropæiske klimaforhold, og detbør sikres, at akvakulturområdet har de fornødne muligheder for få støtte til udryddelsespro-grammer.
9
Regeringen vil arbejde for en model, hvor bestemmelserne om mulighed for EU-medfinansiering af medlemsstaters kompensation for operatørers tab grundet myndighedsind-greb fører til mindst muligt pres på medlemsstaterne for nationalt at give omfattendetabskompensationer til operatører, andre virksomheder og primærproducenter samt private i etområde omfattet af indsatser, med henblik på at reducere de mulige statsfinansielle udgifterved forslaget.Regeringen arbejder derudover for, at politisk eller økonomisk væsentlige områder fastlæggesgennem den almindelige lovgivningsprocedure, TEUF artikel 294.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med officielle tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.