Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 305
Offentligt
1268955_0001.png
1268955_0002.png
1268955_0003.png
1268955_0004.png
1268955_0005.png
1268955_0006.png
1268955_0007.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 9. juli 2013Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering revideret samlenotat for rådsmøde (land-brug og fiskeri) den 15. juli 2013.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriEnheden for EU og internationale forholdDen 9. juli 2013FVM 174___________________________________________________________________
REVIDERET SAMLENOTATRådsmøde (landbrug og fiskeri) den 15. juli 2013____________________________________________________________________
9.
Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne ogmidlertidig anvendelse af protokollen mellem Den Europæiske Union og Den Ga-bonesiske Republik om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansiellemodydelse, der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mellem de to parter,Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af en protokol mellem Den EuropæiskeUnion og Den Gabonesiske Republik om de fiskerimuligheder og den finansiellemodydelse, der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mellem de to parter, ogForslag til Rådets forordning om fordeling af fiskerimuligheder i henhold til proto-kollen mellem Den Europæiske Union og Den Gabonesiske Republik om fastsæt-telse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i fiske-ripartnerskabsaftalen mellem de to parter- Tidlig forelæggelseKOM (2013) 466, KOM (2013) 465 og KOM (2013) 464Side 2
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)den 15. juli 2013
9.
Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegneog midlertidig anvendelse af protokollen mellem Den Europæiske Union og DenGabonesiske Republik om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansiellemodydelse, der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mellem de to parter,Forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af en protokol mellem Den EuropæiskeUnion og Den Gabonesiske Republik om de fiskerimuligheder og den finansiellemodydelse, der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mellem de to parter, ogForslag til Rådets forordning om fordeling af fiskerimuligheder i henhold tilprotokollen mellem Den Europæiske Union og Den Gabonesiske Republik omfastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhand-let i fiskeripartnerskabsaftalen mellem de to parterKOM (2013) 466, KOM (2013) 465 og KOM (2013) 464Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 4. juli 2013. Ændrin-ger er markeret i marginen.

Resumé

EU og Gabon har forhandlet om indgåelse af en ny protokol til fiskeripartnerskabsaftalen mellemEU og Gabon. Teksten til den nye protokol, som fastsætter fiskerimulighederne og den finansiellemodydelse, blev paraferet den 24. april 2013, og vedrører en periode på tre år fra datoen for denmidlertidige anvendelse, som er datoen for undertegnelsen af den nye protokol. Den finansielle mod-ydelse fra EU til Gabon er fastsat til 1.350.000 € (ca. 10.1 mio. kr.) pr. år.BaggrundKommissionen har ved KOM (2013) 466, KOM (2013) 465 samt KOM (2013) 464 af 27. juni 2013fremsendt forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne og midler-tidig anvendelse af protokollen mellem Den Europæiske Union og Den Gabonesiske Republik omfastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet i fiskeripartner-skabsaftalen mellem de to parter, forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af en protokol mellemDen Europæiske Union og Den Gabonesiske Republik om de fiskerimuligheder og den finansiellemodydelse, der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mellem de to parter, og forslag til Rådetsforordning om fordeling af fiskerimuligheder i henhold til protokollen mellem Den Europæiske Uni-on og Den Gabonesiske Republik om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle mod-ydelse, der er omhandlet i fiskeripartnerskabsaftalen mellem de to parter. Forslagene er endnu ikkemodtaget i en dansk sprogudgave.2
Forslagene er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2 i sammenhæng med henholdsvis artikel218, stk. 5, og artikel 218, stk. 6, litra a og stk. 7, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal.Forslaget til Rådets afgørelse om endelig indgåelse af protokollen til fiskeripartnerskabsaftalen kandog først vedtages efter godkendelse af Europa-Parlamentet.Forslagene forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.NærhedsprincippetForslagene er et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet er tilgo-deset.Formål og indholdEU og Gabon har forhandlet om indgåelse af en ny protokol til fiskeripartnerskabsaftalen mellem EUog Gabon. Teksten til den nye protokol, som fastsætter fiskerimulighederne og den finansielle mod-ydelse, blev paraferet den 24. april 2013, og vedrører en periode på tre år fra datoen for den midlerti-dige anvendelse, som er datoen for undertegnelsen af den nye protokol. Aftalen er en del af EU’snetværk af fiskeripartnerskabsaftaler om tun og andre stærkt vandrende arter.Den nye protokols samlede finansielle modydelse er fastsat til i alt 1.350.000 € pr. år (ca. 10,1 mio.kr.) og bygger på:a) en årlig referencemængde på 20.000 tons tun for i alt 35 fartøjer, svarende til 900.000 € (ca. 6,7mio. kr.) om året, ogb) en yderligere bevilling, som EU betaler til støtte for Gabons fiskeri- og havpolitik, svarende til450.000 € (ca. 3,4 mio. kr.) om året.Frankrig og Spanien har fiskeriinteresser inden for protokollen.Protokollen har til hensigt at skabe fiskerimuligheder for EU-fartøjerne i Gabons farvande inden forgrænserne af det disponible overskud, i overensstemmelse med den bedste tilgængeligevidenskabelige rådgivning og anbefalinger fra Den Internationale Kommission for Bevarelse afTunfiskebestanden i Atlanterhavet (ICCAT).Protokollen skal styrke samarbejdet mellem EU og Gabon med henblik på at skabe enpartnerskabsramme for udvikling af en politik for bæredygtigt fiskeri og ansvarlig udnyttelse affiskeressourcerne, herunder behovet for at bekæmpe ulovligt fiskeri i Gabons fiskerizone i beggeparters interesse og gennemførerelse af den nationale fiskeristrategi.Den nye protokols samlede finansielle modydelse er forhøjet med 490.000 € (ca. 3,7 mio. kr.) årligtfra i alt 860.000 € (ca. 6,4 mio. kr.) årligt i den hidtidige protokol til 1.350.000 € (ca. 10,1 mio. kr.)årligt. Den årlige referencemængde er ændret fra 11.000 tons tun i den hidtidige protokol til nu20.000 tons. Det skal bemærkes, at et væsentligt større beløb end hidtil er øremærket til støtte til gen-nemførelse af Den Gabonesiske Republiks fiskeri- og havpolitik (fra 145.000 € (ca. 1,1 mio. kr.) år-ligt til nu 450.000 € (ca. 3,4 mio. kr.) årligt).3
Med hensyn til fiskerimuligheder giver fiskeriprotokollen EU tilladelse til fiskeri efter tun og andrestærkt vandrende arter til 27 notfartøjer med frysekapacitet til tunfiskeri (mod 24 i den hidtidige fi-skeriprotokol) og 8 stangfartøjer (mod 16 langlinefartøjer i den hidtidige fiskeriprotokol).Fiskerimulighederne vil kunne justeres op eller ned ud fra de årlige evalueringer af bestandenes til-stand, hvilket medfører en passende justering af den finansielle modydelse.Parterne forpligter sig til at fremme samarbejdet om et ansvarligt fiskeri i området, blandt andetgennem ICCAT, som både EU og Gabon er medlemmer af, og alle andre berørte subregionale ellerinternationale organisationer. Begge parter forpligter sig til at respektere henstillinger fra ICCAT.Fiskeriprotokollen med Gabon indgås inden for de generelle rammer for EU’s fiskeripartnerskabsaf-taler med tredjelande. På baggrund heraf indeholder protokollen blandt andet bestemmelser om, atprotokollen kan suspenderes i tilfælde af brud på menneskerettighederne, eller såfremt der sker væ-sentlige ændringer i de politiske retningslinjer, som har ført til indgåelsen af protokollen. Den finan-sielle modydelse kan ligeledes suspenderes, blandt andet såfremt de opnåede resultater med sektor-støtten ikke stemmer overens med budgetprogrammeringen. Dertil kommer, at der indgår en eksklu-sivitetsklausul, der sikrer, at EU-fartøjer udelukkende kan fiske i Gabons farvande under den indgåe-de fiskeripartnerskabsaftale og protokol. Endelig indføres der en afkobling af det finansielle bidrag tilsektorstøtte fra betalinger for fiskeriadgangsrettigheder. En afkobling indebærer, at sektorstøtten ikkelængere er koblet sammen med omfanget af adgangsrettigheden (det vil sige betalingen for fiskeri-mulighederne).1Kommissionen har som noget nyt i forslagets indledende bestemmelser i forslag til Rådets afgørelseom endelig indgåelse af fiskeriprotokollen (KOM (2013) 465) indarbejdet en bestemmelse, hvorefterKommissionen kan godkende de ændringer af protokollen, som vedtages af Den Blandede Komité ihenhold til artikel 9 i fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Gabon. Der henvises som hjemmel iden sammenhæng til TEUF artikel 218, stk. 7. Ifølge nævnte bestemmelse i TEUF kan Rådet, når detindgår en aftale, bemyndige forhandleren til på Unionens vegne at godkende ændringer af aftalen,hvis disse ændringer ifølge aftalen skal vedtages ved en forenklet procedure eller vedtages af et or-gan, der nedsættes ved aftalen. Rådet kan knytte særlige betingelser til en sådan aftale. Den BlandedeKomité kan blandt andet tage fiskerimulighederne og dermed størrelsen af den finansielle modydelseop til fornyet overvejelse.Evalueringsrapport vedrørende fiskeripartnerskabsaftalenDer er udarbejdet en evalueringsrapport vedrørende fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Gabon.Evalueringsrapporten er oversendt til Folketinget den 25. juli 2012.Evalueringsrapporten konkluderer, at gennemsnitligt 20 notfartøjer og 10 langlinefiskere årligt harbenyttet sig af fiskerimulighederne i aftalen igennem aftalens løbetid. Samlet set har de europæiskefartøjer udnyttet ca. 80 % af fiskerimulighederne i forhold til de mængder, som aftalen indeholder setover hele perioden. Omsætningen fra de europæiske fartøjer i Gabons eksklusive økonomiske zoneDen hidtidige mere automatiske fastsættelse af det finansielle bidrag til sektorstøtten tog ikke hensyn til partnerlandenesmulighed for faktisk at anvende midlerne til de aftalte formål. Når sektorstøtten afkobles adgangsrettigheden, vil der værestørre mulighed for i dialog med partnerlandet at tilpasse sektorstøtten til behovene i det enkelte land.41
vurderes til at være ca. 8.2 mio. € årligt (ca. 61,5 mio. kr.). Og der er derfor tale om en værdifuld af-tale for de europæiske fartøjer.Evalueringsrapporten angiver, at der er en meget dårlig infrastruktur i forhold til fiskeri i Gabonshavneanlæg og forarbejdningssektor. Det medfører, at investeringsklimaet i forhold til fiskeri ikke ersærligt attraktivt, og at den afledte værdi for Gabon af fiskeripartnerskabsaftalen ikke har været sær-lig stor. Bedst har samarbejdet under fiskeripartnerskabsaftalen fungeret i forhold til udviklingen afkontrol- og overvågningsindsatsen inden for fiskeriet.Da aftalen alene omfatter tun og stærkt vandrende arter, der fiskes uden for kontinentalsoklen, har deeuropæiske fiskefartøjer ingen indflydelse på det kystnære fiskeri i Gabon. Fiskeriet efter tun er regu-leret efter aftalerne i ICCAT, som Gabon og EU er kontraherende part i. Gabon er ligeledes deltager iDen Regionale Fiskeri Kommission for Guinea Golfen (COREP) sammen med seks andre kyststater.Evalueringsrapporten angiver, at de seneste evalueringer i ICCAT-regi fastslår, at bestandene af tro-piske tunarter og sværdfisk i Atlanterhavet er tæt på MSY-niveau.ICCAT vurderer endvidere, at de tre tunarter, der primært fiskes efter i Gabons farvande (bugstribetbonit, gulfinnet tun og storøjet tun), er tæt ved fuld udnyttelse i konventionsområdet.UdtalelserForslag til endelig indgåelse af nye protokoller kan først vedtages af Rådet efter Europa-Parlamentetsgodkendelse.KonsekvenserForslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser udover ind-virkningen på EU-budgettet. Forslaget lægger op til, at aftalen forventes at medføre en samlet udgiftpå EU’s budget på 1.350.000 € (ca. 10,1 mio. kr.) pr. år i finansiel modydelse. Den finansielle mod-ydelse kan op- eller nedjusteres som følge af ændringer i fiskerimulighederne inden for aftalensramme.Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift ved aftalen på 27.000 € (ca.201.150 kr.) pr. år ved en årlig budgetudgift for EU på 1.350.000 € (ca. 10,1 mio. kr.).Høring§5-udvalget (fiskeri) er blevet hørt. Der er ikke indkommet bemærkninger.Regeringens foreløbige generelle holdningFor så vidt angår fiskeripartnerskabsaftaler henholder regeringen sig til principperne, der blev frem-lagt på samrådet om fiskeripartnerskabsaftaler i Folketingets Fødevareudvalg den 12. januar 2011,det vil sige:forbedrede videnskabelige bestandsvurderinger,styrket kontrol, herunder fremme af regionalt samarbejde,krav til overholdelse af menneskerettigheder og demokratisk udvikling, herunder fremme af op-bygning af høringsprocesser,5
størst mulig sikkerhed for, at EU’s midler anvendes til de formål, som er opstillet i aftalerne ogstørst mulig åbenhed i forbindelse med aftalernes indgåelse og evaluering.
Regeringen lægger vægt på, at fiskeri under fiskeripartnerskabsaftalerne alene må foregå på et over-skud af fiskeressourcer.Regeringen arbejder desuden for, at midlerne inden for rammerne af fiskeripartnerskabsaftalernekommer lokalbefolkningen til gode. Endvidere lægges der vægt på en opretholdelse af en eksklusivi-tetsklausul, som sikrer, at EU-fartøjer, når der foreligger en fiskeripartnerskabsaftale med et tredje-land, alene kan fiske i det pågældende land inden for rammerne af aftalen og ikke indgå private afta-ler om fiskerimuligheder uden for aftalens rammer.Desuden lægger regeringen vægt på, at den nye fiskeriprotokol opfylder de generelle principper omfiskeripartnerskabsaftaler, der fremgår af Rådets konklusioner om fiskeripolitikkens eksterne dimen-sion af 19. marts 2012.Da linefiskeri kan medføre visse bifangster af sårbare arter (for eksempel hajer) lægger regeringenvægt på, at adgangen til linefiskeri forsvinder i den nye protokol (sammenholdt med den hidtidigeprotokol) til fordel for fiskeri med stang.Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at forslagene kan vedtages med kvalificeret flertal i Rådet.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgDer er oversendt samlenotat til Folketingets Europaudvalg den 4. juli 2013.
6