Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 304
Offentligt
1268743_0001.png
1268743_0002.png
1268743_0003.png
1268743_0004.png
1268743_0005.png
1268743_0006.png
1268743_0007.png
1268743_0008.png
1268743_0009.png
1268743_0010.png
1268743_0011.png
1268743_0012.png
1268743_0013.png
1268743_0014.png
1268743_0015.png
1268743_0016.png
1268743_0017.png
1268743_0018.png
1268743_0019.png
1268743_0020.png
1268743_0021.png
1268743_0022.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriInstitution: NaturErhvervstyrelsenKontor/initialer:Center for Arealtilskud/JANESagsnr.:12-8025-000555Dato:17. juni 2013
NaturErhvervstyrelsens undersøgelse af kommunernes kontrol med krydsover-ensstemmelse 2008-20111. Baggrund for undersøgelsenSom en del af EU’s landbrugspolitik skal landbrugere, der søger om støtte under visse ordninger,opfylde en række regler. Udbetalingen af landbrugsstøtte eller visse landdistriktstilskud skal reduce-res, hvis landbrugeren ikke tager tilstrækkeligt hensyn til blandt andet natur, miljø og sundhed fordyr og mennesker. Det er det system, der kaldes krydsoverensstemmelse. Danmark er forpligtet tilat varetage krydsoverensstemmelse inden for en ramme, som er fastsat af EU.Arbejdet med krydsoverensstemmelse i Danmark bliver kontrolleret af blandt andet EU-Kommissionen. Hvis et EU-land ikke forvalter midlerne til landbrugsstøtte i henhold til EU’s reg-ler, kan EU-Kommissionen beslutte, at en større eller mindre del af landbrugsstøtten ikke skal fi-nansieres af EU. Sådanne underkendelser kan løbe op i flercifrede millionbeløb. Derfor er det megetvigtigt at sikre, at kontrolmyndighederne, herunder kommunerne, overholder de forpligtelser, somfølger af regelsættet om krydsoverensstemmelse.Miljøområdet blev omfattet af krydsoverensstemmelse ved reformen af EU's landbrugspolitik i2005. Fødevareministeriet valgte dengang at benytte de eksisterende kontrolmyndigheder til at ud-føre kontrollen med krydsoverensstemmelse. De danske kommuner har således siden 2005 somkontrolmyndighed på natur- og miljøområdet en haft vigtig opgave, fordi kontrol med krydsover-ensstemmelse er delegeret til dem på en række, konkrete områder.1Det daværende FødevareErhverv2blev i 2008 opmærksom på, at krydsoverensstemmelse blevhåndteret meget uensartet i kommunerne. Ved en undersøgelse af forskellen mellem indberetningertil hhv. Miljøstyrelsen og det daværende FødevareErhverv, blev der identificeret store forskellemellem kommunerne, idet en stor del af kommunerne indberettede en meget lille del af de samledeindberetninger til miljøstyrelsen. På den baggrund blev deres forpligtelser som kontrolmyndighed imedfør af bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse indskærpet overfor kommunerne.
Bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse2FødevareErhverv, Fiskeridirektoratet og Plantedirektoratet blev den 1. oktober 2011 slået sammen tilNaturErhvervstyrelsen.
1
På baggrund af konkrete, men ikke systematiske, vurderinger af kommunernes kontrolindsats vur-derede NaturErhvervstyrelsen i 2010, at nogle kommuner indberettede meget få overtrædelser afkrydsoverensstemmelsesreglerne, uanset at der lå relativt mange landbrug i den enkelte kommune.Derfor har NaturErhvervstyrelsen i årene 2010-2012 ved de regionale møder om krydsoverens-stemmelse for alle kommuner påpeget betydningen af, at kommunerne opfylder deres forpligtelservedrørende krydsoverensstemmelse. Desuden har NaturErhvervstyrelsen skrevet til alle danskekommuner i maj 2012 for at påpege det samme forhold, samt for at annoncere, at NaturErhvervsty-relsen i 2012 ville lave en mere systematisk undersøgelse af kommunernes indsats vedrørendekrydsoverensstemmelse.Resultatet af denne undersøgelse, samt konklusionerne på baggrund af de opfølgende møder med enrække kommuner, fremgår af denne rapport.1.1 Fakta om kommunernes kontrolDe danske kommuner har i årene 2008-2011 kontrolleret cirka 203krydsoverensstemmelseskrav.Kravene vedrører miljøregler og regler vedrørende God Landbrugs- og Miljømæssig stand. Den ob-ligatoriske kontrol med krydsoverensstemmelse udføres på 1 % af de bedrifter, der søger støtte. Detbetyder, at der er udført 500-600 obligatoriske KO-kontroller årligt i årene 2008-2011. Dertil kom-mer, at overtrædelser af KO-reglerne, som kommunerne har konstateret ved deres øvrige tilsyns-virksomhed på landbrug, har været underlagt rammerne for KO-kontrol, og disse overtrædelser harderfor også skullet indberettes til NaturErhvervstyrelsen. Disse kontroller benævnes normalt An-den-kontroller. I årene 2008-11 har kommunerne i gennemsnit årligt indberettet 473 overtrædelserkonstateret ved Anden-kontroller.Kommunerne udfører krydsoverensstemmelseskontrol som selvstændige kontrolmyndigheder. Derkan altså være væsentlige forskelle i kontrolpraksis på tværs af kommunegrænserne.1.2 Datagrundlag og metodePå baggrund af de tilgængelige data valgte NaturErhvervstyrelsen at foretage en sammenligning afrelationen mellem antallet af indberetninger af overtrædelser af krydsoverensstemmelseskrav og an-tallet af tilsynsbesøg på landbrug gennemfør i de enkelte kommuner i årende 2008-2011. Metodener nærmere beskrevet i bilag 1. Med grundlag i resultatet af sammenligningen kontaktede NaturEr-hvervstyrelsen de kommuner, der er i mere end ét af årene 2008-2011 havde indberettet mindre endhalvdelen af andelen af overtrædelser af krydsoverensstemmelseskrav set i forhold til gennemsnittetfor alle kommuner i Danmark. De 17 kommuner blev anmodet om en redegørelse vedrørende kon-stateringerne, og blev desuden inviteret til et møde, hvor eventuelle forklaringer kunne uddybes.Det er væsentligt at være opmærksom på, at undersøgelsen sammenligner kommunernes indberet-ningsfrekvens. Der er altså ikke tale om, at undersøgelsen måler kommunernes indberetningsfre-kvens op mod et på forhånd fastlagt mål.
I 2008 kontrollerede kommunerne 18 KO-krav, i 2009 kontrollerede kommunerne 20 KO-krav og i 2010 og 2011kontrollerede kommunerne 21 KO-krav.
3
2
1.3 Kritik af metodenEn række kommuner har kritiseret NaturErhvervstyrelsens metode. Det skyldes, at NaturEr-hvervstyrelsen har valgt at lægge oplysninger om antallet af gennemførte tilsynsbesøg, som kom-munerne har indberettet til Miljøstyrelsen, til grund for vurderingen. Kommunerne har oplyst, der erforskellig praksis for at gennemføre opfølgende tilsyn. En kommune, som gennemfører mange op-følgende tilsyn, vil derfor alt andet lige have en lavere indberetningsfrekvens, end kommuner, derkun gennemfører få opfølgende tilsyn. Desuden er der relativt lille chance for at konstatere overtræ-delser af KO-reglerne ved opfølgende tilsyn, fordi det kun er en ganske lille del af bedriften, derkontrolleres.NaturErhvervstyrelsen har taget denne kritik til efterretning. Det er dog NaturErhvervstyrelsens op-fattelse, at undersøgelsen er et udmærket udgangspunkt for en dialog med kommunerne.1.4 Koordinering med Kommunernes Landsforening og MiljøstyrelsenI januar 2013 er der afholdt møder med henholdsvis Kommunernes Landsforening og Miljøstyrel-sen om resultatet af NaturErhvervstyrelsens undersøgelse og opfølgningen over for kommunerne.Kommunernes Landsforening bakkede ved mødet op om NaturErhvervstyrelsens metode. I øvrigtblev det foreslået ved mødet, at NaturErhvervstyrelsen og Kommunernes Landsforening sammenudarbejder en hensigtsmæssig praksis for kontrol med krydsoverensstemmelse, herunder tjeklisterog udkast til procedurer. Disse dokumenter kan understøtte, at kommunerne udfører kontrol medkrydsoverensstemmelse i overensstemmelse med forskrifterne, herunder at konstaterede overtrædel-ser vitterligt bliver indberettet til NaturErhvervstyrelsen.Det blev aftalt med Miljøstyrelsen, at der eventuelt kan udarbejdes fælles vejledningsmateriale medhenblik på at sikre korrekt kontrol af både de miljøforhold, kommunerne udfører under delegationfra Miljøstyrelsen og krydsoverensstemmelseskontrollen, som kommunerne udfører under delegati-on fra NaturErhvervstyrelsen. Det er meningsfuldt at koordinere disse vejledninger, da begge dele-gationer forudsætter kontrol af de samme, fysiske forhold.1.5 Mediernes interesseI januar måned 2013 skrev en række medier om NaturErhvervstyrelsens undersøgelse. Det fremgikaf medierne, primært Politiken, som også er det medie, hovedparten af de øvrige medier har baseretderes udlægning af sagen på, at NaturErhvervstyrelsen har konstateret, at nogle kommuner indberet-ter for få overtrædelser af reglerne om krydsoverensstemmelse.I den sammenhæng har NaturErhvervstyrelsen oplyst, at det ikke er NaturErhvervstyrelsens opfat-telse at nogle kommuner indberetter for få overtrædelser af krydsoverensstemmelse, hvilket i øvrigtheller ikke fremgår af de breve, NaturErhvervstyrelsen har sendt til de 17 kommuner. Baggrundenfor NaturErhvervstyrelsens henvendelse til kommunerne er, at visse kommuner indberetter relativtfå overtrædelser af KO-reglerne set i forhold til antallet af gennemførte tilsynsbesøg på landbrug.Se i øvrigt afsnit 1.2.2. Analysens resultater3
NaturErhvervstyrelsen har sammenlignet relationen mellem antallet af indberetninger af overtræ-delse af KO-krav og antallet af gennemførte tilsynsbesøg for alle danske kommunerne i årene 2008-2011. Resultatet af undersøgelsen fremgår af bilag 2.På baggrund af antallet af gennemførte tilsynsbesøg blev det besluttet, at NaturErhvervstyrelsenudelukkende ville følge op over for kommuner, der gennemførte mere end 50 tilsynsbesøg pr. år.Desuden blev det besluttet, at NaturErhvervstyrelsen ville følge op over for kommuner, der i mereend ét af de år, undersøgelsen omfatter, havde indberettet under halvdelen af det gennemsnitlige an-tal indberettede KO-overtrædelser pr. tilsynsbesøg. Gennemsnittet er beregnet på grundlag af datafra alle danske kommuner.På den baggrund skrev NaturErhvervstyrelsen til 17 kommuner i december 2012, og bad om hen-holdsvis en redegørelse for forhold vedrørende KO i kommunen og inviterede kommune til et mø-de, hvor forholdene kunne drøftes. De 17 kommuner, som NaturErhvervstyrelsen skrev til, samt dekonkrete tal for indberetning af KO-overtrædelser og antal af tilsynsbesøg fremgår af bilag 3.
2.1 Redegørelse og møderækkeDe 17 kommuner, NaturErhvervstyrelsen kontaktede, har alle sendt en redegørelse, hvor det frem-går, hvad kommunerne anser for forklaringen på relationen mellem indberettede krydsoverens-stemmelsesovertrædelser og antallet af tilsynsbesøg. 15 af de 17 kommuner har taget imod invitati-onen til at deltage i et møde. Møderne er afholdt som bilaterale møder, dels hos NaturErhvervstyrel-sen i København, dels ude i landet i forbindelse med NaturErhvervstyrelsens regionale møder medkommunerne om krydsoverensstemmelse og dels som videolink- eller skype-møder. Oversigt overhvornår NaturErhvervstyrelsen har modtaget redegørelser fra og afholdt møder med de enkeltekommuner fremgår af bilag 4.De forklaringer og faktiske forhold, som kommunerne angav i forbindelse med møder og redegørel-ser, er skitseret nedenfor.
2.2 Kommunernes praksis for kontrolFire kommuner har oplyst, at relativt mange tilsynsbesøg gennemføres på landbrug, der ikke erstøttemodtagere.Landbrug, der ikke modtager støtte, er ikke underlagt reglerne om krydsoverensstemmelse.Ti kommuner har oplyst, at de gennemfører relativt mange tilsynsbesøg, som vedrører forhold,der ikke er omfattet af KO.Disse tilsynsbesøg vedrører for eksempel kontrol af flydelag på gylletanke, obligatorisk beholder-kontrol, kontrol i forbindelse med anmeldelser af lugtgener eller lignende. Ingen af disse forhold erunderlagt krydsoverensstemmelse.
4
Hvis en kommune gennemfører relativt mange tilsynsbesøg på ejendomme, der ikke er underlagtreglerne om krydsoverensstemmelse eller gennemfører relativt mange tilsynsbesøg vedrørende for-hold, der ikke er KO-belagte, vil det relationen mellem antallet af KO-indberetninger og antallet aftilsynsbesøg blive lavt.
2.3 Landboforeningernes indsats
Fire kommuner har oplyst, at konsulenter fra landboforeningen (i visse tilfælde) gennemgårejendommene, før de kontrolleres for krydsoverensstemmelse.Det er normalt, at obligatoriske KO-kontroller varsles over for landmanden op til 14 dage før kon-trollen. I visse kommuner er det normalt, at konsulenter fra de lokale landboforeninger gennemgåralle relevante forhold på en ejendom, før kontrollen gennemføres. På den måde reduceres risikoenfor konstatering af KO-overtrædelser i meget høj grad. I forbindelse med møderne med kommuner-ne har NaturErhvervstyrelsen oplyst, at det er tvivlsomt, om varsling kan foretages i overensstem-melse med EU-retten, når varslingen anvendes på den beskrevne måde, idet varslingen implicit for-hindrer, at der konstateres overtrædelser. Ifølge forordningsgrundlaget er formålet med KO-kontrollen at konstatere, om landmanden opfylder betingelserne for at modtage den fulde støtte. Deter normalt, at kommunerne anvender kontrollen som et redskab til at understøtte, at de nationalemiljøregler opfyldes. Varsling kan understøtte, at regler overholdes, men kan – hvis det anvendessom ovenfor beskrevet – være i direkte modstrid med EU-retten.
En kommune oplyste, at de anser varsling af kontrol som et redskab til besparelse af ressourcer iforvaltningen, fordi landmanden på den måde får mulighed for at bringe forhold i orden før kontrol-len gennemføres. Jf. ovenfor er denne aktive anvendelse af varsling i modstrid med forordnings-grundlaget.
Ti kommuner oplyser, at de arbejder aktivt sammen med lokale landboforeninger med henblik påat understøtte, at landmænd opfylder lovgivningen.Kommunerne har dels oplyst, at samarbejdet gennemføres for eksempel ved møder på politiskog/eller administrativt niveau, og delsved at kommunen skriver ud til landmændene gennem land-boforeningernes skrivelser til medlemmerne.Det er sandsynligt, at et aktivt samarbejde med de lokale landboforeninger kan have betydning forlandmændenes forståelse af regler samt deres motivation til at følge reglerne.
2.4 Kvalitetsstyring og tjeklisterTi kommuner har oplyst, at deres kvalitetsstyringssystem indeholder procedurer for kontrolog/eller sagsbehandling af forhold vedrørende krydsoverensstemmelse.5
Flere af de 10 kommuner har dokumenteret, at der indgår procedurer for krydsoverensstemmelse ideres kvalitetsstyringssystem. Sagsbehandlerne bliver derved vejledt til korrekt sagsbehandling.NaturErhvervstyrelsen har ikke en hjemmelsmæssig delegation, der betyder, at procedurer i kvali-tetsstyringssystemer og den måde, de anvendes, kan kontrolleres. Der er dog sandsynlighed for, atforekomst af procedurer vedrørende krydsoverensstemmelse i sig selv understøtter, at KO-kontrollen varetages korrekt.
Fire kommuner har oplyst, at det fremgår af den tjekliste, der anvendes ved kontrolbesøg,hvilke forhold, der er omfattet af krydsoverensstemmelse.To kommuner har planlagt, at det skal indarbejdes. De øvrige kommuner har oplyst, at forhold, dervedrører krydsoverensstemmelse, enten fremgår af en separat tjekliste, eller at kontrollen medkrydsoverensstemmelse er lagt an på den enkelte medarbejders viden eller erfaring.Der er objektivt set større sikkerhed for, at konstaterede, KO-belagte forhold bliver indberettet, hviskontrolpersonalet gøres opmærksom på de forhold, som kontrollen omfatter. Det sikrer desuden, atkorrekt kontrol ikke afhænger af den enkelte medarbejders erfaring eller viden om krydsoverens-stemmelse. NaturErhvervstyrelsen har dog ikke en hjemmelsmæssig delegation til at instruere kon-trolpersonalet ved en anden myndighed i hvordan kontrollen skal udføres.Generelt vedrørende kvalitetssikringDet forventes, at det nu gældende lovmæssige krav om, at de danske kommuners kontrolarbejdeskal være underlagt kvalitetsstyring, bortfalder i sommeren 2013. Det betyder, at et effektivt, obli-gatorisk redskab til at sikre korrekt KO-kontrol som udgangspunkt bortfalder. Imidlertid har hoved-parten af de 17 kommuner, NaturErhvervstyrelsen har kontaktet på baggrund af undersøgelsen, op-lyst, at de forventer at bevare kvalitetsstyringssystemer for kontrolarbejdet.
2.5 Informationsindsats over for landmændTre kommuner har oplyst, at de udfører en aktiv informationsindsats over for landmænd.En kommune oplyser, at den i visse tilfælde kontakter landmænd, som de erfaringsmæssigt ved harsvært ved at overholde reglerne, for at minde dem om, hvad der er tilladt i en konkret sammenhæng,for eksempel i forbindelse med udbringning af gylle. To kommuner oplyser, at de sender foldere el-ler lignende direkte ud til landmænd.To kommuner har oplyst, at de sender tjeklisten, som anvendes af kommunens tilsynsførende, udtil landmanden, når kontrollen varsles.Det betyder, at landmanden har mulighed for at gennemgå sin bedrift i fuldt omfang, før kontrollengennemføres. Derfor vil der i disse tilfælde være væsentligt lavere risiko for, at kommunen konsta-terer en KO-overtrædelse.Jf. pkt. 2.4 er denne praksis dog næppe forenelig med EU-retsgrundlaget, når der gennemføres obli-gatoriske KO-kontroller, idet formålet med kontrollen – om undersøge om landbrugeren lever op til6
støttebetingelserne - ikke må bringes i vare ved et forudgående varsel. I forhold til Anden kontrol,som kommunen gennemfører, er denne praksis uproblematisk, men der ligger dog et væsentligtelement af ulige behandling på tværs af kommunegrænserne i det.
2.6 Landbrugsstrukturen i kommunerneTo kommuner har oplyst, at landbrugsstrukturen i kommunen menes at have betydning for an-tallet af konstaterede KO-overtrædelser.Den ene af de to kommuner har relativt mange landbrug, der ikke er støttemodtagere eller som ikkehar anlæg til håndtering af gødning; Disse landbrug har for eksempel kvæg på dybstrøelse. Den an-den kommune har en relativt lav andel af husdyrbrug, og har desuden oplevet, at der er foretaget in-vesteringer i mange husdyrbrug inden for de seneste år, herunder investeringer i gødningsopbeva-ringsanlæg.Hovedparten af de KO-krav, kommunerne kontrollerer, vedrører håndtering af husdyrgødning. Der-for har disse forhold givetvis en betydning for frekvensen af indberettede KO-overtrædelser.
2.7 Manglende deltagelse i møderNaturErhvervstyrelsen kan udelukkende lægge vægt på kommunernes egne udsagn. To kommunerhar valgt ikke at deltage i et møde med NaturErhvervstyrelsen. Det forhindrer, at NaturErhvervsty-relsen får fyldestgørende viden om de konkrete forhold vedrørende krydsoverensstemmelse i dissekommuner. Desuden forringer det muligheden for at redegøre for forhold vedrørende kommunerneskontrol under revisionsbesøg fra EU.
2.8 SammenfatningI forbindelse med undersøgelsen har alle de 17 kommuner, som NaturErhvervstyrelsen har hen-vendt sig til, valgt at sende en redegørelse for forholdene vedrørende KO-kontrol i deres kommune.Redegørelserne har forskelligt omfang og forskellig detaljeringsgrad.15 af de 17 kommuner har valgt at deltage i et møde med NaturErhvervstyrelsen, hvor der var mu-lighed for at drøfte de oplysninger, som kommunen havde sendt.Såfremt de danske myndigheder ikke opfylder forpligtelsen til at kontrollere krydsoverensstemmel-se, er der en væsentlig risiko for, at NaturErhvervstyrelsen på et tidspunkt underkendes med væsent-lige udgifter til følge. Fødevareministeriet arbejder aktivt for at undgå underkendelser.
3. Andre forholdI PA Consultings analyse af hektarstøttedommen i relation til NaturErhvervstyrelsens administrati-on anbefales det
7
1. At centralisere krydsoverensstemmelseskontrollen, sådan at den KO-kontrol, kommunerne idag udfører, fremover udføres af NaturErhvervstyrelsen, fordi det vil forbedre styringen ogkvaliteten af de nuværende kontroller.2. At sikre et hjemmelsmæssigt grundlag, der gør det muligt at gennemføre systematisk kvali-tetskontrol af kontroller.3. (Under den forudsætning, at kontrollen ikke centraliseres,) at bemyndige NaturErhvervsty-relsen til at føre tilsyn med de eksterne kontrolmyndigheders varetagelse af kontrolopgaven.I den forbindelse er det efter PA's vurdering afgørende, at tilsynet suppleres med en sankti-onsmulighed. Indsatsen skal give NaturErhvervstyrelsen redskaber til at sikre, at kommu-nerne gennemfører en korrekt krydsoverensstemmelseskontrol i overensstemmelse med EU-Kommissionens krav.I Rigsrevisionens beretning 21/2011 til Statsrevisorerne fremgår det, at Rigsrevisionen har konstate-ret, at der i en række kommuner er et urealistisk forhold mellem antallet af udførte krydsoverens-stemmelseskontroller og antallet af fundne krydsoverensstemmelsesovertrædelser. I den sammen-hæng anbefaler Rigsrevisionen, at tilsynsmodellen genovervejes, så der er en central myndighed,der har det overordnede ansvar for kontrollen, således at der sikres en ensartet kvalitet af kontrollen.4. KonklusionDa manglende opfyldelse af de EU-retlige rammer for kontrol med krydsoverensstemmelse udgøren risiko for statens midler, er det vigtigt at sikre, at de danske kommuner opfylder deres forpligtel-ser, jf. Bekendtgørelse om krydsoverensstemmelse.NaturErhvervstyrelsen har ikke hjemmel til at instruere kommunerne eller at føre tilsyn med kom-munernes indsats.NaturErhvervstyrelsen har kun i begrænset omfang mulighed for at sikre, at de decentrale kontrol-myndigheder, herunder kommunerne, udfører kontrol med krydsoverensstemmelse som det der fo-reskrevet. NaturErhvervstyrelsens undersøgelse, som er refereret i denne rapport, er derfor primærten beskrivelse af metoden i de pågældende kommuner. Som det fremgår, er der dog en række afkommunernes udsagn, der understøtter tiltroen til, at visse kommuner udfører KO-kontrol i over-ensstemmelse med forskrifterne. Det gælder for eksempel de kommuner, der har vist, at krydsover-ensstemmelse er en del af deres kvalitetsstyringssystem.NaturErhvervstyrelsen er over for EU’s revisionsorganer ansvarlig for, at kontrol med krydsover-ensstemmelse sker i henhold til de gældende rammer i EU-lovgivningen. Når man i Danmark an-vender en decentral struktur i forbindelse med KO-kontrollen, vil det understøtte muligheden for atsikre mod underkendelser, hvis NaturErhvervstyrelsen har mulighed for at instruere og kontrollere,om kontrolarbejdet sker i henhold til reglerne. Under det nuværende paradigme har NaturEr-hvervstyrelsen ikke den mulighed, på trods af, at NaturErhvervstyrelsen bærer det økonomiske an-svar over for EU.
8
Bilag 1Forudsætninger - NaturErhvervstyrelsens undersøgelse af forholdet mellem antallet af KO-indberetninger og antallet af tilsynsbesøg i kommunerne.PeriodeUndersøgelsen er gennemført for årene 2008-2011.Antal KO-indberetningerAntallet af KO-indberetninger er hentet i NaturErhvervstyrelsen IT-systemer. Data er baseret påKO-Web, hvor kommunerne indberetter fund af overtrædelse af KO-krav.Alle indberetninger fra kommuner er lagt til grund, det vil sige også indberetninger, der ikke harført til støttereduktioner.Antal tilsynsbesøgAntallet af tilsynsbesøg er hentet i tilsynsdatabasen.dk. Der er udelukkende anvendt antallet af til-synsbesøg på landbrug.OpfølgningNaturErhvervstyrelsen foretager direkte opfølgning over for alle kommuner, derhar gennemført mere end 50 tilsynsbesøg i de pågældende år, ogsom har indberettet mindre en halvdelen af det gennemsnitlige antal KO-indberetninger foralle kommuner i Danmark i to eller flere år i perioden.
9
Bilag 2Antal tilsynsbesøg, antal indberetninger af overtrædelser af KO-krav og relationen mellem de to talfor alle danske kommuner i årene 2008-2011ÅrKommunerAntal tilsynsbesøgKO-sanktioner,inkl. bagateller2008Antal KO-sanktioner pr.tilsynsbesøgOver 50 tilsynsbe-søg/Under halvdelesaf det gennemsnitligeantal indberetninger
AlbertslundAllerødAssensBallerupBillundBornholmBrøndbyBrønderslevDragørEgedalEsbjergFanøFavrskovFaxeFredensborgFredericiaFrederiksbergFrederikshavnFrederikssundFuresøFaaborg-MidtfynGentofteGladsaxeGlostrupGreveGribskovGuldborgsundHaderslevHalsnæsHedenstedHelsingørHerlevHerningHillerødHjørringHolbækHolstebroHorsensHvidovreHøje-TåstrupHørsholmIkast-Brande
1101424611720173118196317531204401293262540114481031641725712313230361104269138114572
0060134010011901230004108000256601111262272060304
0,00000,00000,04230,00000,21310,02330,00000,05780,00000,05560,09690,00000,06860,09680,00000,00000,00000,03100,03130,00000,32000,00000,00000,00000,14290,10420,05830,03660,00000,00390,08330,33330,09090,20000,06090,06730,07430,04350,00000,21430,00000,0556xxx
10
IshøjJammerbugtKalundborgKertemindeKoldingKøbenhavnKøgeLangelandLejreLemvigLollandLyngby-TaarbækLæsøMariagerfjordMiddelfartMorsøNorddjursNordfynsNyborgNæstvedOdderOdenseOdsherredRandersRebildRingkøbing-SkjernRingstedRoskildeRudersdalRødovreSamsøSilkeborgSkanderborgSkiveSlagelseSolrødSorøStevnsStruerSvendborgSyddjursSønderborgThistedTønderTårnbyVallensbækVardeVejenVejleVesthimmerlandViborg
32101114316407110481775771572971028511424110456110610913122237496013231091441320625482709616322516711261203214235209
02162005121221068103426343227510100251812110241133153235003187139
0,00000,00950,00900,13950,12200,00000,07040,10000,04170,06780,03510,14290,00000,08330,08250,09800,03530,03510,08330,05450,06670,06560,02830,01830,20610,02250,27030,02040,00000,00000,15380,21740,16510,08330,08330,00000,38710,01850,15850,04290,15630,19630,01330,02990,00000,00000,01150,08870,03270,05530,0431xxxxxxxxx
11
VordingborgÆrøAabenraaAalborgÅrhus
6425190259177Middel
1015156
0,01560,00000,07890,05790,03390,06770,0339
x
0,5 gange middel
ÅrAntal tilsynsbe-søgKO-sanktioner,inkl. bagateller
2009Antal KO-sanktioner pr. til-synsbesøgOver 50 tilsynsbe-søg/Under halvdeles af detgennemsnitlige antal ind-beretninger
Kommuner
AlbertslundAllerødAssensBallerupBillundBornholmBrøndbyBrønderslevDragørEgedalEsbjergFanøFavrskovFaxeFredensborgFredericiaFrederiksbergFrederikshavnFrederikssundFuresøFaaborg-MidtfynGentofteGladsaxeGlostrupGreveGribskovGuldborgsundHaderslevHalsnæsHedenstedHelsingørHerlevHerningHillerød
110116311217101848162734175401624019230622200012541411401523810537937
001078010003841700101001100041126050027
0,00000,00000,00860,00000,06250,04680,00000,05430,00000,00000,13921,00000,09710,00000,00000,04170,00000,05210,00000,16670,00450,00000,00000,00000,33330,01850,00710,18570,00000,02100,00000,00000,00530,1892xxxxxx
12
HjørringHolbækHolstebroHorsensHvidovreHøje-TåstrupHørsholmIkast-BrandeIshøjJammerbugtKalundborgKertemindeKoldingKøbenhavnKøgeLangelandLejreLemvigLollandLyngby-TaarbækLæsøMariagerfjordMiddelfartMorsøNorddjursNordfynsNyborgNæstvedOdderOdenseOdsherredRandersRebildRingkøbing-SkjernRingstedRoskildeRudersdalRødovreSamsøSilkeborgSkanderborgSkiveSlagelseSolrødSorøStevnsStruerSvendborgSyddjursSønderborgThisted
291148304119636131521114640176032665316471172283626811112684635972541301183293751901869110128791179438413846194230
29203140105267012020211000623231324315312020007251160153773235
0,09970,13510,00990,11760,00000,33330,00000,03820,40000,02840,04790,00000,06820,00000,06250,00000,03770,06710,00000,00000,00000,02120,03230,04410,01800,02380,01190,04760,03390,05560,05560,11540,26270,00610,00000,03920,00000,00000,00000,10140,22730,08590,07590,00000,18990,06980,08330,05070,06520,11860,0217xxxxxxxxxx
13
TønderTårnbyVallensbækVardeVejenVejleVesthimmerlandViborgVordingborgÆrøAabenraaAalborgÅrhus
1783327812629232037115319191229162Middel
80002141316407231
0,04490,00000,00000,00000,16670,01370,04060,04310,02610,00000,03660,10040,00620,06340,0317xxxx
0,5 gange middel
14
ÅrKommunerAntal tilsynsbe-søgKO-sanktioner,inkl. bagateller
2010Antal KO-sanktioner pr. til-synOver 50 tilsynsbe-søg/Under halvdelesaf det gennemsnitligeantal indberetninger
AlbertslundAllerødAssensBallerupBillundBornholmBrøndbyBrønderslevDragørEgedalEsbjergFanøFavrskovFaxeFredensborgFredericiaFrederiksbergFrederikshavnFrederikssundFuresøFaaborg-MidtfynGentofteGladsaxeGlostrupGreveGribskovGuldborgsundHaderslevHalsnæsHedenstedHelsingørHerlevHerningHillerødHjørringHolbækHolstebroHorsensHvidovreHøje-TåstrupHørsholmIkast-BrandeIshøj
1101531669601854192113114361832017131515630013451051865184120236442401202211141831610
000075015005303200001310100008114040071148121105060
0,00000,00000,00000,00000,10610,05210,00000,08110,00000,00000,25120,00000,28070,00000,00000,00000,00000,07600,03230,00000,00640,00000,00000,00000,00000,17780,00950,07530,00000,02170,00000,00000,02970,02270,05830,06670,05430,09650,00000,62500,00000,03730,0000xxxxx
15
JammerbugtKalundborgKertemindeKoldingKøbenhavnKøgeLangelandLejreLemvigLollandLyngby-TaarbækLæsøMariagerfjordMiddelfartMorsøNorddjursNordfynsNyborgNæstvedOdderOdenseOdsherredRandersRebildRingkøbing-SkjernRingstedRoskildeRudersdalRødovreSamsøSilkeborgSkanderborgSkiveSlagelseSolrødSorøStevnsStruerSvendborgSyddjursSønderborgThistedTønderTårnbyVallensbækVardeVejenVejleVesthimmerlandViborgVordingborg
21262331320173541188763714667144881284880144333854537352349015133522014118847684862961913465126520221123724174
455901215300144053571323293300001631170182334582000261211932
0,01890,08060,15150,06820,00000,05880,05710,02440,02660,03950,00000,00000,00680,05970,02780,00000,03910,06250,06250,50000,30230,06060,37650,20000,00800,05770,00000,00000,00000,00000,12030,05770,05470,17070,00000,20450,04260,04410,06250,06450,05210,04190,05780,00000,00000,09810,05940,05210,03800,01240,0270
x
x
x
xx
x
xx
16
ÆrøAabenraaAalborgÅrhus
19195201157
00556Middel, alle kom-muner0,5 gange middel
0,00000,00000,27360,03820,06150,0307x
17
ÅrAntal tilsynsbe-søgKO-sanktioner,inkl. bagateller
2011Antal KO-sanktionerpr. tilsynOver 50 tilsynsbe-søg/Under halvdelenaf det gennemsnitligeantal indberetninger
Kommuner
AlbertslundAllerødAssensBallerupBillundBornholmBrøndbyBrønderslevDragørEgedalEsbjergFanøFavrskovFaxeFredensborgFredericiaFrederiksbergFrederikshavnFrederikssundFuresøFaaborg-MidtfynGentofteGladsaxeGlostrupGreveGribskovGuldborgsundHaderslevHalsnæsHedenstedHelsingørHerlevHerningHillerødHjørringHolbækHolstebroHorsensHvidovreHøje-TåstrupHørsholmIkast-BrandeIshøjJammerbugt
21514408020701434203572120303224012433410510012411261971417013224632243992441110501085212
001012801701380281000830500000390030210158229010305
0,00000,00000,00690,00000,15000,03860,00000,11890,00000,05000,10640,00000,23330,03330,00000,00000,00000,06450,09090,00000,04760,00000,00000,00000,00000,00000,02380,04570,00000,00000,23080,00000,08540,00000,06170,08080,09020,08110,00000,20000,00000,02780,00000,0236xx
18
KalundborgKertemindeKoldingKøbenhavnKøgeLangelandLejreLemvigLollandLyngby-TaarbækLæsøMariagerfjordMiddelfartMorsøNorddjursNordfynsNyborgNæstvedOdderOdenseOdsherredRandersRebildRingkøbing-SkjernRingstedRoskildeRudersdalRødovreSamsøSilkeborgSkanderborgSkiveSlagelseSolrødSorøStevnsStruerSvendborgSyddjursSønderborgThistedTønderTårnbyVallensbækVardeVejenVejleVesthimmerlandViborgVordingborgÆrø
75311552212250123741331416617682134496044593611820225934365015151672352776446117431381272671565026619417030331314313
018002344005115141520658130000001731122823844311005322111461
0,00000,03230,05160,00000,00000,09090,06000,03250,05410,00000,00000,03550,01520,08520,17070,00750,10200,03330,00000,10170,13890,06780,06440,00000,00000,00000,00000,00000,00000,11260,04480,04680,07410,00000,12500,04350,02560,18600,02900,03150,01120,07050,00000,00000,01880,16490,01180,03630,04470,04200,0769
x
x
x
x
x
x
x
19
AabenraaAalborgÅrhus
198267178Middel
3210
0,01520,07870,00000,04410,0221
x
x
0,5 gange middel
20
Bilag 3Kommuner med over 50 tilsyn/år og under halvdelen af det gennemsnitlige antal KO-indberetninger/tilsynsbesøg i mere end ét år af årene 2008-20112008AntalKO-indbe-retnin-gerAntal til-synsbesøgAntal KO-indberetnin-ger/Antal til-synsbesøgAntalKO-indbe-ret-ningerAntaltilsynssyns-besøg2009Antal KO-indberetnin-ger/Antal tilsyns-besøgAntal KO-indberet-ninger2010Antal til-synsbesøgAntal KO-indberetnin-ger/Antal til-synsbesøgAntal KO-indberetninger2011Antal til-synsbesøgAntal KO-indberetnin-ger/Antal til-synsbesøg
AssensFaaborg-MidtfynGuldborgsundHedenstedHerningJammerbugtKalundborgMariagerfjordNorddjursNordfynsRingkøbing-SkjernThistedVardeVejleVordingborgAabenraaÅrhusMiddel - allekommuner
6-61122163453371156
142< 50103257132210111728511422222526121464190177
0,0423-0,05830,00390,09090,00950,00900,08330,03530,03510,02250,01330,01150,03270,01560,07890,03390,0667
11152676232504471
116222141238379211146283111126329230278292153191162
0,00860,00450,00710,02100,00530,02840,04790,02120,01800,02380,00610,02170,00000,01370,02610,03660,00620,0631
0114745105382611206
153156105184236212621468812837319126521174195157
0,00000,00640,00950,02170,02970,01890,08060,00680,00000,03910,00800,04190,09810,05210,02700,00000,03820,0642
1530215051410352630
1441051261702462127514182134259267266170143198178
0,00690,04760,02380,00000,08540,02360,00000,03550,17070,00750,00000,01120,01880,01180,04200,01520,00000,0428
BilagOversigt over modtagne redegørelser og afholdte møder i forbindelse med NaturErhvervstyrelsensundersøgelse af kommunernes KO-kontrol i årene 2008-2011
KommuneAssensFaaborg-MidtfynGuldborgsundHedenstedHerningJammerbugtKalundborgMariagerfjordNorddjursNordfynsRingkøbing-SkjernThistedVardeVejleVordingborgAabenraaÅrhus
Redegørelse18. marts 20134. februar 201316. januar 201322. februar 201319. februar 201313. marts 201317. december 201219. december 20126. februar 201313. december 201218. februar 201311. marts 201227. februar 201317. januar 201331. januar 201311. februar 201318. februar 2013
Møde15. april 20137. februar 201325. februar 20137. marts 201228. februar 201319. marts 201318. februar 201312. marts 2013Det har ikke været muligt at arrangere et møde medNorddjurs Kommune22. marts 201325. februar 201312. marts 20137. marts 20137. marts 201317. januar 201319. februar 2013Århus Kommune ønsker ikke at holde et møde