Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 266
Offentligt
EN DANSK ELITE VIRKSOMHED
BARMARKSPROJEKT TIL PRODUKTIONAF FRITGÅENDE SLAGTEKYLLINGERGråsten Fjerkræ’s barmarksprojekt -i Danmark eller i Tyskland?
Grønt og energivenlige barmarksprojekt•produktion og slagteri på samme sted•genbrug af vand og energi•energikilderne er sol og afbrænding af fjerkrægødningProjektet tager udgangspunkt i:•høj dyrevelfærd•brug af grøn energi•brug af NON GMO foder
Projektet er ligeledes et bidrag i Sønderborg Kommunes ”Projekt Zero”Det færdige projekt vil skabe ca. 75 arbejdspladser med en årlig produktion af ca. 2,5 mio. kyllinger.
To væsentlige forudsætninger skal være opfyldt før Gråsten Fjerkræ viletablere projektet:1. Salmonellalovgivningen ved produktion af kyllinger skal følge EU lovgivningenog Danmarks ansøgning om særstatus skal trækkes tilbage.
2. Den nuværende affaldsafgift på afbrænding af fjerkrægødning skal fjernes.
Gråsten Fjerkræ producererkvalitetsproduktermedhøj fødevaresikkerhed.Det er et kvalitets-kende-mærke som ikke skal forringes.
•Den speciale danske måde at definere fødevaresikkerhed på, er negativfor både fødevaresikkerheden og for produktionen af kyllinger iDanmark.•Fødevarestyrelsen og dennes faglige bagland er Danmarks TekniskeUniversitet (DTU).•Det er Gråsten Fjerkræ’s opfattelse, at Fødevarestyrelsen og DTUselvstændigt har taget patent på sandheden om fødevaresikkerhed.•Det er både alvorligt og skræmmende.
•EU’s faglige bagland, er den enhed der kaldes EFSA.•EFSA giver et helt andet billede af hvad fødevaresikkerhed er, end detbillede som Fødevarestyrelsen tegner sammen med DTU.•Brugte man EFSA’s opgørelse i Danmark som den bruges i de andre EUlande, fremgår det klart, at Danmark ligger dårligere end EU’s gennemsnitog dårligere end bl.a. Polen, Tyskland, Holland og England.•Det er ikke det billede Fødevarestyrelsen tegner sammen med DTU.•Gråsten Fjerkræ kan derfor ikke se det giver nogen som helst mening attildele Danmark særstatus for salmonella i kyllingekød når EFSA’s dataviser et andet billede.
••
Det danske salmonellasmittekilderegnskab viser at kyllingekød, dansk såvel somudenlandsk, kun ganske sporadisk bidrager til sygdomstilfælde med salmonella.Derimod er der flere andre kilder, herunder også andre fødevarer som bidragerbetydeligt mere end kyllingekød.En særstatus til Danmark vil derfor ikke bidrage til en forbedring affødevaresikkerheden.Hvis Danmark får særstatus vil det bl.a. betyde, at alle kyllingeflokke, som findessalmonellapositive, skal destrueres eller varmebehandles.Gråsten Fjerkræ og andre små virksomheder vil ikke kunne overleve med sådanne krav.De danske krav i dag er, at alle salmonellatyper er omfattet af lovgivningen og denlovgivning vil skulle fortsætte hvis der opnås særstatus, dette er et unødvendigt resursespild.
•
•
••
•••
I EU lovgivningen er det alene de 5 typer salmonella som har betydning for folkesundheden.Det er en kategorisering som der er international enighed om, men som altså DTU har sinegen opfattelse af.Gråsten Fjerkræ kan ikke forstå, at Danmark med DTU og Fødevarestyrelsen i spidsen kantillade sig, at tilsidesætte internationale standarder og vel at mærke gøre det uden at der ernogen gevinst ved det, hverken i forhold til folkesundhed eller i forhold til erhvervetsmuligheder.En dansk særstatus vil være fatal overfor den danske produktion af fritgående og økologiskekyllinger.Den anden rammebestemmelse som spænder ben for barmarksprojektet er afgiften påafbrænding af fjerkrægødning.Denne afgift er ulogisk og helt urimelig i forhold til den danske produktion og i forhold tilDanmarks ønsker om en mere grøn produktion.
••
•
Hvis Danmark får særstatus for salmonella i kyllingekød, vil følgende forhold bl.a. gøre siggældende:••••Folkesundheden vil ikke blive forbedret jf. EFSA data og det danske smittekilderegnskabsdata.De to største udbydere af dansk kyllingekød på det danske marked vil få en indirektestatsstøtte, hvilket ikke er lovligt.Det danske smittekilderegnskab for salmonella viser, at der er mange andre steder der kunnesættes ind for at forbedre folkesundheden.Omkostningerne i den danske kyllingeproduktion på grund af de særlige danske regler forsalmonella vil blive fastholdt ved en særstatus og det vil betyde at den danske produktionikke kan være med i den globale udvikling.Særstatus vil være fatal for produktionen af fritgående og økologiske kyllinger.
•
•
Gråsten Fjerkræ’s barmarksprojekt vil ikke blive etableret i Danmark.
Foreløbig indtrufne fakta og konsekvenser•Ansøgning om særstatus blev afsendt til kommissionen i 2007
•Indførelse af case-by-case kontrol•EU fjerkræ kan ikke frit købes til reeksport imellem EU staterne
•Gråsten Fjerkræ mister 12,5 mio. i omsætning
Hvis Danmark ikke fjerner affaldsafgiften på afbrænding af fjerkrægødning,vil følgende forhold bl.a. være konsekvenserne:•Fjerkrægødning vil i stigende omfang blive transporteret til Tyskland for atblive afbrændt derGråsten Fjerkræ’s barmarksprojekt vil ikke blive etableret i DanmarkHele den danske fjerkræsektor vil miste en væsentlig energikilde, som detellers ville være helt oplagt at opsamle
••
•Hvis særstatus indføres i Danmark vil de to store udbydere af danskkyllingekød på den danske marked få en meget dominerendestilling. Lignende situationer har tidligere blevet anset som heltuacceptable og ulovlige af de danske konkurrencemyndigheder.•En særstatus vil være meget indgribende overfor importørerne afudenlandsk kyllingekød. Det er et åbent spørgsmål om dennesituation strider mod generelle EU regler.•Det fremføres ofte at det har været en enig dansk branche der harønsket særstatus. Det er ikke korrekt, Gråsten Fjerkræ har altidværet imod, men er aldrig blevet hørt af de to store ogdominerende danske producenter.
Gråsten Fjerkræ håber derfor meget at de danske politikere vil forholde sig positiv til:••at tage skridt til at trække ansøgningen tilbage, da folkesundheden ikke fremmesved en særstatus for salmonella i kyllingekød.at fjerne den helt uforståelige affaldsafgift på afbrænding af fjerkrægødning.
••••
at fremme energivenlige og grønne produktioner.at den danske produktion af fritgående og økologiske kyllinger kan fremmes medvilkår som ikke er skrappere end EU standarder.at forbrugerne sikres en fair og lovlig konkurrence i forhold til udbyderne afkyllingekødat aktørerne som producerer kyllingekød frit og frivilligt kan arbejde efterstandarder der ligger højere end EU standarderne, hvis det måtte være aktørernesønske.
TAK
•Fordi I fulgte med på vor præsentation.
•
Er der spørgsmål?