Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 247
Offentligt
1253659_0001.png
1253659_0002.png
1253659_0003.png
1253659_0004.png
1253659_0005.png
Pelagic RACPO Box 722280 AB RijswijkThe Netherlands
NSRACCammach Business CentreGreenbank Road, East TullosAberdeen, AB12 3BNScotland, UK16thMay 2013
Til
Generaldirektorat MARE, EU KommissionenEuropaparlamentet – FiskeriudvalgetDet irske formandskab for den Europæiske UnionFiskeridirektørerne i berørte medlemsstater
Discard forbud i Skagerrak – Forslag til en forordning af Europaparlamentet og Rådetom visse tekniske foranstaltninger og kontrolforanstaltninger i Skagerrak og omændring af Forordning (EF) nr. 850/98 og Forordning (EF) nr. 1342/2008.Den 4. juli 2012 underskrev EU Kommissionen og Norge en aftale om at introducere etdiscard forbud i Skagerrak. Den 29. august 2012 fremsatte Kommissionen det overfornævnte forordningsforslag til vedtagelse af Rådet og Parlamentet.Parlamentet færdiggjorde sin førstebehandling af forslaget og vedtog sin rapport den 16.april 2013. I Rådet behandles forslaget fortsat på arbejdsgruppeniveau. Det forventes, at dervil blive arrangeret triologer med henblik på at få forslaget vedtaget inden for kort tid.Parallelt med forslaget om Skagerrak er Rådet og Parlamentet engageret i triologervedrørende reformen af den fælles fiskeripolitik (CFP). Det Regionale Rådgivende Råd forNordsøen (NSRAC) og det Rådgivende Råd for pelagiske bestande – væsentligst sild ogmakrel – (PelRAC) meget bekymrede for, at den politiske beslutning for Skagerrak viladskille sig væsentligt fra det, der bliver den fremtidige EU fiskeripolitik i andre havområder.Vi anmoder derfor Kommissionen, Parlamentet og Rådet om at sikre, at den tekst, deraftales for Skagerrak, bliver konsistent med indholdet i reformen af den fælles fiskeripolitik.
Ensartede spilleregler – konsistens med reformen af den fælles fiskeripolitikFiskerne iDanmark, Sverige, Tyskland, Holland, Belgien, UKogFrankrighar rettighedertil at fiske i Skagerrak. For fiskerne er det essentielt med ensartede spilleregler – derfor skalder sikres konsistens mellem bestemmelserne omkring et discard forbud i den ventede nyerammeforordning og Skagerrak modellen.1
I de tekster, der er diskuteret i triologerne efter Rådets generelle indstilling (25. – 26. februar)og rapporten fra Parlamentet, er der en række bestemmelser, som skal sikre, at discardforbuddet kan gennemføres i praksis: Disse er:--Undtagelser for fangster, som falder under en minimumsundtagelse (”de minimis”)[Undtagelser,som gør det muligt at afskrive fangster, der er fanget ud over kvoternefor de berørte arter, eller fangster af arter, hvor medlemsstaten ingen kvoter har, påkvoten for hovedarten, hvis ikke dette overstiger 10 % af hovedarten].Undtagelser fra discard forbuddet for arter, der har en høj overlevelsesrate.
-
Sådanne bestemmelser skal naturligvis også gælde for Skagerrak – der må være ensspilleregler for alle fiskere. Som det er nu, mangler hele forslaget for Skagerrak deelementer, som ville gøre det muligt at håndtere problemstillingen omkring udfordringen med”choke species” (”bremsende arter”). Som et eksempel vil kvoten for artenlange– hvis ikkeden forhøjes væsentligt – hurtigt blive opbrugt, når et discard forbud er indført og hervedføre til stop for alle fiskerier i Skagerrak, på trods af, at lange kun er en u-undgåelig bifangst.
Spørgsmålet om dokumentation af alle fangstrejserEt yderligere eksempel på mangelen på konsistens og mangel på ensartede spilleregler erden forventede tekst omkring dokumentation af alle fangstrejser.Hvor teksten om fuld dokumentation i den nye rammeforordning (grundforordning) forventesgenerelt at fastslå, at medlemsstaterne skal sikre detaljeret og akkurat dokumentation af allefangstrejser, så går forslaget om Skagerrak meget videre. Det følger af Kommissionensforslag at:”Medlemsstaterne skaladministrereetelektronisk fjernovervågningssystem(kameraovervågning = Remote Electronic Monitoring( REM)) til at overvåge fiskeri aktiviteterog operationer i Skagerrak, og fartøjer over 12 meters længde overalt skal om bord haveinstalleret et fuldt funktionsdygtigt REM system, som består af et tilstrækkeligt antal lukket-kredsløb-TV-kameraer (CCTV), GPS og sensorer inden de får lov til at forlade havn”Spørgsmålet om dokumentation er udelukkende en EU problemstilling – betingelsernegælder ikke for norske fiskere, uanset om de fisker i norske farvande eller EU farvande.Dette er ikke acceptabelt. Der må være ensartede spilleregler for alle. Endvidere må allekrav om dokumentation af fangstrejser i Skagerrak være de samme, som det der gælder iandre EU farvande.Nordsø RAC og Pelagisk RAC opfordrer til, at Skagerrak teksten vedrørendeimplementering af discard forbuddet og dokumentationen bliver bragt i overensstemmelsemed den relevante tekst i den kommende, nye rammeforordning.
2
Forhøjelse af TAC niveauerne (fuld kvoteforhøjelse)EU og Norge anerkender i aftalen (Agreed Record) den 4. juli 2012, at det nye regelsæt forSkagerrak er så fundamentalt et skift i forvaltningssystemet, at dette nødvendiggør forøgedeTAC niveauer (øgede kvoter). EU og Norge er også enige om, at forhøjelserne skal ske påbaggrund af videnskabelig rådgivning fra ICES (Det Internationale Havforskningsråd).Fiskerisektoren er tidligere ofte blevet stillet i udsigt, at forhøjelserne af kvoterne skulleafspejle omfanget af discarden for de relevante arter. Imidlertid giver Kommissionens forslagingen svar, der forklarer, hvorledes man forventer at kunne levere de lovede TACforhøjelser.Forhøjelsen af TAC’erne er en fundamental forudsætning for introduktionen af forbuddetmod discard i Skagerrak – hvad enten forhøjelsen af TAC’erne er baseret på rådgivning fraICES eller andre. Det er imidlertid en kendsgerning, at videnskaben ikke kan give nogen”rigtige” tal, der estimerer discarden. Metoden og niveauet for forøgelsen af TAC’erne er etpolitisk ansvar. Der eksisterer allerede i dag tilstrækkelige data til at nå til enighed omprincipper, metode, og ikke mindst niveauerne for TAC forhøjelserne.EU og Norge blev i januar 2013 enige om, at TAC forhøjelserne skal forhandles vedkonsultationerne om fiskerimulighederne for 2014, som finder sted i november og tidligt idecember 2013. Det er simpelthen for sent. Det skaber en stor økonomisk usikkerhedforbundet med introduktionen af discard forbuddet og denne fremgangsmåde er simpelthenuforståelig for fiskerne. Ved at udskyde beslutningen om TAC forhøjelserne til de årligekonsultationer vil dette spørgsmål blot blive ét forhandlingselement i de i forvejen megetkomplekse forhandlinger.Fiskerisektoren kan ikke vente til slutningen af året på at få dette afklaret – umiddelbartinden discard forbuddet bliver indført. Fiskerne burde allerede nu være i besiddelse af dennødvendige information, således at det ville være muligt at vælge, om de ønsker at fiske iSkagerrak i fremtiden.Så lang tid der er usikkerhed om TAC forhøjelserne, kan repræsentanterne forfiskerisektoren i EU ikke anbefale introduktion af et discard forbud i Skagerrak.Nordsø RAC og Pelagisk RAC opfordrer derfor meget stærkt Kommissionen til at finde enløsning på TAC forhøjelserne så hurtigt, som muligt – og senest i september i forbindelsemed det planlagte møde mellem EU og Norge.
Introduktion af en ”positiv nødprocedure”Kommissionens forslag til en ny rammeforordning indeholder en nødprocedure i tilfælde afen alvorlig trussel for de marine biologiske ressourcer (Artikel 13).Det er imidlertid nødvendigt, med introduktion af et discard forbud og en nyforvaltningsmodel for Skagerrak, at have en tilsvarendepositivnødprocedure for at kunneløse problemerne, når en meget positiv situation eller udvikling opstår for en bestand, hvilketikke er reflekteret i bestandsvurderingen på det tidspunkt og dermed heller ikke ifastsættelsen af TAC og kvoter. Vi er fuldt opmærksomme på, at TAC og kvoter altid kanændres, men det erfaringen at proceduren tager for lang tid.3
Fiskerikapaciteten er faldende og fiskedødeligheden er faldende og bestandene er genereltinde i en positiv udvikling. Imidlertid er denne udvikling kun delvis indeholdt ibestandsvurderingerne, fordi mange af bestandene i Skagerrak er en del af Nordsøbestandsvurderingerne. Derfor, hvis TACer for enkeltarter er fastsat på for lavt niveau iforhold til de aktuelle fiskerimuligheder, så kan en ”tilfældig” enkeltart lukke de blandedefiskerier i Skagerrak.De fleste demersale fiskerier i Skagerrak erblandede fiskerier eller blandede jomfruhummerfiskerier.En meget positiv bestandsudvikling for en eller flere bestande vil relativ hurtigtbetyde, at kvoten bliver opfisket med fare for at lukke alle blandede fiskerier/ blandedejomfruhummer fiskerier og dermed blokere for at værdifulde kvoter bliver fisket.Nordsø RAC og Pelagisk RAC opfordrer til, at der bliver indføjet en tekst om

positiv

nødprocedure i Skagerrak teksten.
Bevarelsesmæssige mindstereferencestørrelserKommissionen har foreslået, at de gældende mindstemål for kommercielle bestande iSkagerrak fremover skal betegnes som bevaringsmæssige mindstereferencestørrelser (BM).Disse størrelser skal så regulere, hvorvidt fangst af de bestande, som er omfattet af discardforbuddet, må anvendes til menneskeligt konsum, eller ej.Fiskerisektorens repræsentanter i NSRAC og PRAC kan på ingen måde støtte indførelse afBM for at begrænse brugen af de fisk, der landes. Norge har ikke en sådan bestemmelse ipraksis. Igen, der skal være ensartede spilleregler. Fiskerne skal have mulighed for at sælgederes fangst af fisk til den anvendelse, som giver den højest mulige indkomst. Enmindstereferencestørrelse beskytter ikke ungfisk – men beskyttelsen af ungfisk vil komme afsig selv, fordi de større fisk hjembringer de højeste priser.Hvis der, af den ene eller anden grund, ikke er vilje til at ændre forslaget, så finder NSRACog PRAC det helt essentielt, at mindstereferencestørrelserne bliver revideret så hurtigt, sommuligt. De nuværende størrelser giver ingen mening m.h.t. om en fisk skal anvendes tilmenneskeligt konsum, eller ikke.Det skal yderligere bemærkes, at det bør gøres muligt at gennemføre større pilot-forsøg iSkagerrak, forsøg hvor der ingen restriktioner er på, hvad der må bruges til humant konsum.Ud fra denne type forsøg kan det vurderes, om der i virkeligheden er en fare for at skabenye markeder for ung/undermålsfisk, som det frygtes i Bruxelles.
IkrafttrædelseIntroduktionen af discard forbuddet og den nye forvaltningsmodel i Skagerrak bliver enmeget stor udfordring for fiskerne i Skagerrak. Fiskerne skal have fornøden tid til at tilpassesig de nye regler, foretage de nødvendige investeringer og ændringer/ombygninger affartøjerne.
4
Det er ydermere sådan, at de problemer, som fiskerne har oplevet i forbindelse medimplementeringen af harmoniserede tekniske regler i Skagerrak, illustrerer, atimplementering ikke er en enkel sag.NSRAC og PRAC understreger, at det er nødvendigt, at fiskerne får mindst et halvt år til attilpasse sig den nye forordning. Hvis forbuddet mod discard skal træde i kraft den 1. januar2014 er det et rimeligt krav, at det formelle regelværk er på plads den 1. juli 2013. Det erikke acceptabelt, hvis reglerne først bliver bragt på plads i det allerseneste øjeblik.Vi understreger, at vi i dette brev har rejst en række problemstillinger, som er afoverordentlig stor betydning i fremtiden. Vi ser frem til jeres reaktion til disseproblemstillinger og vil meget gerne diskutere dem mere på detailplan, hvis ønsket.
Med venlig hilsen
Niels WichmannChairman, North Sea RAC
Iain MacSweenChairman, Pelagic RAC
5