Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 243
Offentligt
KrydsoverensstemmelseUdvalget for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDen 8. maj 2013NaturErhvervstyrelsen
Indhold•EU-rammerne for krydsoverensstemmelse•KO-kontrol
•Det danske bedømmelsessystem•Fire områder: miljø, sundhed, dyrevelfærdog god landbrugs- og miljømæssig stand(GLM)•KO i tal2
•Krydsoverensstemmelse (KO) er indført for at kædeudbetalingen af støtte sammen med gældende regler ommiljø, sundhed, dyrevelfærd og god landbrugs- ogmiljømæssig stand (GLM).•KO-kravene omfatter ingen nye regler, men bygger på alleredeeksisterende bestemmelser.
•Hvis en støttemodtager ikke overholder reglerne omfattet afkrydsoverensstemmelse, nedsættes støtten.
3
KO & EU-retten•KO-kravene udspringer af forordninger og direktiver udstedtaf EU.•EU-reglerne angiver rammen for, hvad Danmark somminimum skal indføre af KO-krav på miljø, sundhed,dyrevelfærd og GLM.•Danmark skal indføre de KO-krav, der er nødvendige for atoverholde EU-reglerne, men ikke mere end det.
4
KO & EU-retten - fortsat•Det følger af EU-reglerne, at en uagtsom overtrædelse af etKO-krav som udgangspunkt skal medføre enstøttenedsættelse på 3 %.•Procentsatsen kan på baggrund af en vurdering af alvor,omfang og varighed nedsættes til 1 % eller forhøjes til 5 %.•Ved forsætlig overtrædelse skal støttemodtager somudgangspunkt have nedsat støtten med 20 %.•Ved gentagen overtrædelse af samme krav gangesnedsættelsesprocenten med 3•Procentnedsættelserne er fastlagt af EU, og er med til atopfylde proportionalitetsprincippet.5
KO & EU-retten - konsekvenser•Hvis ikke KO-kravene indføres korrekt eller kontrolleresufuldstændigt, vil det resultere i en underkendelse fra EU,som finansieres af statskassen.•Reglerne ændres løbende både fra EU’s side og nationalt, ogderfor ændres KO-kravene tilsvarende inden for EU’s rammer.
6
KO-kontrol•Udbetalingsorganet (NaturErhvervstyrelsen) har ansvaret for at organiserekontrollen med KO, at beregne sanktioner samt foretage støttened-sættelser.•Det overordnede ansvar for KO-kravene ligger hos de myndigheder, derefter gældende nationale regler er udpeget dertil (ressortmyndighederne).•Kontrollen bliver udført af den hertil udpegede myndighed.
•To kontroltyper:KO-kontrol: planlagt kontrol af KO på baggrund af en risikoanalyse.Anden-kontrol: hvis kontrolmyndigheden konstaterer overtrædelser af KO-krav i forbindelse med andre kontroltyper
7
Kontroludtagning•Der udtages hvert år minimum 1 % af alle landbrugere dersøger om direkte støtte og de støtteordninger underlanddistriktsprogrammet, som er omfattet af KO•Udtagningen sker på baggrund af en risikoanalyse•KO-kontrollen udføres af NaturErhvervstyrelsen,Fødevarestyrelsen og kommunerne.
8
Det danske bedømmelsessystem•Systemet er bygget op omkring forordningsbestemmelserne:- Alle KO-krav vurderes ligeværdigt- Udgangspunktet er 3 %- Overtrædelsen skal bedømmes i fht. alvor, omfang ogvarighed.- KO-krav der har væsentlig betydning for dyrs og menneskerssundhed, kan ikke bedømmes som en mindre betydeligovertrædelse.•I Danmark har vi lagt vægt på, at kontrolmyndighederne skalkunne bedømme overtrædelserne ensartet og dermedopfylde ligheds- og proportionalitetsprincipperne.9
Beregning af støttenedsættelseKarakterAlvorOmfangVarighedSamlet karakter = 3 + 2 + 4 = 93 % i støttenedsættelsexx123x4
Samlet karakter 3-5 = støttenedsættelse på 0 %*Samlet karakter 6-7 = støttenedsættelse på 1 %Samlet karakter 8-10 = støttenedsættelse på 3 %Samlet karakter 11-12 = støttenedsættelse på 5 %*Overtrædelser af mindre betydelig karakter og kun hvis overtrædelsen er afhjulpet inden for tidsfristen, som i Danmark ersat til seks måneder.
10
Sagsbehandling1) Kontrolmyndigheden konstaterer KO-overtrædelse:•Dokumentererovertrædelsen•Høringaf landbruger•Vurderingaf landbrugers høringssvar2) Kontrolmyndigheden indberetter til NaturErhvervstyrelsen3) NaturErhvervstyrelsen:•Gennemgårog vurderer kontrolmateriale og høringssvar•Kontrollererom KO-retningslinjer er overholdt4) Afgørelsesbrev til støttemodtager om træk i støtten
11
Indsigelser og klagemuligheder•Støttemodtagerhar første mulighed for at komme med indsigelser tilkontrolfundene under kontrolbesøget.•Kontrolmyndighedenskal sende et høringsbrev til støttemodtager efteret kontrolbesøg med beskrivelse af kontrolfund, krav og karakterer.•Støttemodtagers har nu anden mulighed for at komme med indsigelser.•Efter modtagelse af afgørelsen om støttenedsættelse fraNaturErhvervstyrelsen ligger tredje mulighed for at komme medindsigelser, idet der en klagefrist på fire uger.•Hvis der klages, gennemgås sagen igen, og der indhentesbemærkninger til klagen fra kontrolmyndighederne.•Hvis ikke klagen ændrer på NaturErhvervstyrelsens afgørelse, indstillessagen til fastholdelse og videre behandling i FødevareministerietsKlagecenter.12
Fire KO-områderMiljø29 krav:• Forurening af grundvand• Anvendelse af slam• Anvendelse af gødning (udbringning oggødningsregnskab)• Indretning af stalde og udstyr til opbevaring afhusdyrgødning og ensilage• Beskyttelse af særlige naturtyper•Typiske overtrædelser: 2 meter bræmmer langsvandløb samt opbevaring af gødning og kompost13
Folkesundhed, dyresundhed ogplantesundhed40 krav:• Øremærkning, besætningsregistrering, sporbarhed• Anmeldelse af særligt udvalgte sygdomme• Korrekt anvendelse, opbevaring og registrering afveterinære lægemidler, fodermidler ogplantebeskyttelsesmidler• Typiske overtrædelser: registrering af kvæg og korrektanvendelse af veterinære lægemidler
14
45 krav:• Delt op i krav der gælder alle landbrugsdyr, kalve ellersvin• Tilsyn og behandling af syge dyr• Omsorgsfuld behandling generelt (fodring, vandingm.v.)• Opstaldningsforhold (arealkrav, tilgodese naturligrangorden)• Operative indgreb• Typiske overtrædelser: manglende/mangelfuldbehandling af syge dyr, omsorgsfuld behandling ogbeskæftigelsesmaterialer til svin15
Dyrevelfærd
GLM9 krav:• Vedligeholdelse af plantedække på udyrkede samtdyrkede arealer• Markafbrænding• Bekæmpelse af flyvehavre og kæmpebjørneklo• Forvaltning af vand• Beskyttelse af GLM-fortidsminder (landskabselement)•Typiske overtrædelser: manglende vedligeholdelse afplantedækket på permanente græsarealer (ved slåningeller afgræsning)16
Landbrugere med støttenedsættelsepå direkte støtte i 2011 - i alt 1456Fordeling på nedsættelseskategorier:1600Forsæt: 18Gentagelser: 99Overtrædelser på flereområder: 137
1400
1200
1000
800Anden Kontrol: 1063600
400
200KO kontrol (1%): 13902011
17
2500
Fordeling af krav-overtrædelser på område i 2011på direkte støtte*GLM: 427
2000
1500
Dyrevelfærd: 8661000
500
Sundhed: 383
Miljø: 34902011
* Uden afhjulpne bagateller18
Støttetræk i 2011Nedsættelser i 2011 beløber sig til i alt 19,3 mio. kr.•Direkte støtteordninger: 19 mio. kr.Arealbaseret•Landdistriktsstøtte: 0,3 mio. kr.•Gennemsnitlig nedsættelse på Direkte støtte:13.000 kr.•Medlemsstaterne skal tilbageføre 75 % afnedsættelsen til EU’s landbrugsfonde
19
Top 10 overtrædelserAntalovertrædelser350300250200
2011
150100500
296
18213212512210593938072
Krav3.24.53.84.81.162.23.374.113.113.3
20
1) Krav 3.2 Alle landbrugsdyr, tilsyn med dyr og passende behandling2) Krav 4.5 Vedligeholdelse af plantedækket på permanente græsarealer3) Krav 3.8 Alle landbrugsdyr, vand, foder og andre stoffer samtomsorgsfuld behandling4) Krav 4.8 2 meter zoner omkring fredede fortidsminder5) Krav 1.16 2 meter bræmmer langs vandløb og søer6) Krav 2.2 Indberetning af kvæg og deres flytninger samt førelse afbesætningsregister7) Krav 3.37 Svin, beskæftigelsesmaterialer8) Krav 4.11 Forvaltning af vand9) Krav 3.11 Kalve, arealkrav og enkeltbokse10) Krav 3.3 Alle landbrugsdyr, optegnelser
21
Forenkling af KO• Igangværende analyse vedr. forebyggelse afunderkendelser-> Her sammenlignes særligt risikoen forunderkendelser i opbygningen af fire landes KO-systemer• Igangværende analyse af velfærdsområdet-> Proportionalitet?-> Bedømmelsessystemer?-> Kontrol set-up?• Er der elementer, der med fordel kan implementeres idet danske system?22
Tak for jeres opmærksomhedSpørgsmål?
23