Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 23
Offentligt
1167955_0001.png
1167955_0002.png
1167955_0003.png
1167955_0004.png
LANDSFORENINGEN LEVENDE HAVThe Danish Society for A Living Sea
Norddjursland den 8. oktober 2012.

Levende Havs kommentarer til Kystfiskerudvalgets evalueringsrapport.

Baggrunden for evalueringsrapporten:Det må konstateres, at 3 af udvalgets 7 medlemmer har følt sig sat uden forreel indflydelse i processen omkring evalueringen. Disse tre udvalgsmed-lemmer har et meget negativt syn på kystfiskeriets situation og kystfiskerord-ningen, og så vidt det er mig oplyst, henholder de sig til evalueringen af denforrige periode, der var stærkt negativ i forhold til udviklingen af dansk kystfi-skeri og kystfiskerordningens effekt. Intet er ændret i forhold til dengang, me-ner de.I vurderingen af de 4 udvalgsmedlemmers arbejde bør man endvidere tage ibetragtning, at de alle har købt sig til fiskerettigheder, hvis værdi de selvfølge-lig vil forsvare. Men derved er det naturligt, at de ikke fremkommer med et ra-dikalt opgør med selve systemet med handel med fiskerettigheder, men kunvil justere på dette, så man kan forbedre værdien af den investerede kapital.Rapporten kommer derved ikke med et syn på, hvad der med et overordnetsamfundsmæssigt syn måtte være det bedste.Der er altså al mulig grund til at tage forbehold over for udvalgets konklusio-ner. Men dog vidner læsningen af rapporten om, at dansk kystfiskeri er idødskrise.Kommentarer til udvalgets overordnede konklusioner og anbefalinger:Udvalget konstaterer indledningsvis, at kystfiskerflåden i forhold til antallet affartøjer ikke er ramt hårdere end de store fartøjer, men efterfølgende erken-des det, at en stadig større del af den samlede danske fiskekvoter opfiskes afde store fartøjer.Men var det virkelig hensigten at nedlægge eller stærkt begrænse kystfiskeri-et med mindre fartøjer? Det var jo generelt ikke kystfiskeriet, som var skyld idansk fiskeris store overkapacitet. Kystfiskeriet skabte liv og arbejde i ud-kantsområderne, stimulerede turismen og fiskeriet foregik for en stor del medpassive, naturskånsomme redskaber med et meget lille energiforbrug. Nu erdette fiskeri overtaget af temmelig få meget store fartøjer med stort energifor-brug og i mange tilfælde naturødelæggende redskaber. Ydermere har FartøjsKvote Andele – (FKAsystemet) medført, at dansk fiskeri fra at være et ”leve-brødsfiskeri” ændret sig til at være et ”spekulationsfiskeri”, hvor det drejer sigom profit af investeret kapital, og hvor en stor del af økonomien i fiskersekto-ren drejer sig om handel med fiskerettigheder uden gavn for livet i de hav-vendte udkantsområder.Hemmedvej 59., DK8585 Glesborg. +45 20487421www.levende-hav.dk [email protected]Formand:[email protected]
LANDSFORENINGEN LEVENDE HAVThe Danish Society for A Living Sea
Udvalget konstaterer, at de finansielle muligheder for et generationsskifte ”ernærmest ikke eksisterende”. Det er ganske naturligt og var helt forudsigeligt.Kystfiskeriet har altid været en mulighed for den jævne, selvhjulpne mand.Før fiskerireformen skulle en ung kystfisker forsyne sig med en jolle og nogetfiskegrej, så kunne han gå i gang med at bygge et fiskeri og en levevej op. Nuskal en ung fiskeri ikke alene købe et dyrt fiskefartøj og grej, Nu skal handesuden købe den fisk, han skal fange – altså kvoter til sit fiskeri. Det er enmillioninvestering, som passer sig for det store erhvervsliv, men en umulighedfor et ungt eller yngre menneske, som vil bygge en levevej op. Denne situati-on blev forudset under de ophedede diskussioner, inden FKA-loven blev ved-taget. Dansk kystfiskeri er døende nu og dets udøvere er stort set alle over ethalvt hundrede år. De, der opretholder deres fiskeri, venter kun på, at de, nårde ikke gider mere, kan sælge deres fiskerettigheder til en eller anden ejer afen stor trawler, som ofte kan defineres som en ”kvotebaron”. ”Vi bliver de sid-ste”, har jeg hørt flere kystfiskere sige.Udvalget har ganske ret i dets kritik af, at kontrolforanstaltninger og krav til desmå kystfiskerifartøjer, som i regelen lander hver dag, er de samme, som tilstore fartøjer, som måske kun lander en gang ugentligt – fartøjer som har sto-re styrehuse med allehånde moderne kommunikationsmidler til rådighed ogen skipper med rene hænder og sutsko, som kan drage omsorg for al journal-føring m.v. Det synes som om, at mange regler, som kystfiskeriet er under-lagt, har til formål at genere dette fiskeri. Det virker absolut uretfærdigt.Rapporten konstaterer, at Kystfiskerordningen ikke har været i stand til at”sikre mindst status quo” i dansk kystfiskeri. Alligevel anbefaler man ordnin-gen fortsat i stedet for at gøre op med det system, som har ødelagt danskkystfiskeri. Dette må skyldes de fire udvalgsmedelemmers egeninteresse i atforsvare deres egne kvoters værdi.Det er interessant, at udvalget foreslår en mærkningsordning benævnt ”kyst-fisk”. Der er virkelig behov for en mærkningsordning som alternativ til MSC-mærkningsordningen, som foregøgler forbrugerne bæredygtighed og natur-skånsomhed. Men hvis en sådan mærkningsordning kommer til at omfatte al-le fartøjer inden for kystfiskersegmentet, så kommer det til at omfatte ogsåtrawlere med meget stor maskinkraft op til 17 meter. En mærkningsordningbør, hvis den skal anerkendes, både dække kystfiskernes behov og også for-brugernes. Levende Hav vil støtte et kystfiskermærke, som dækker et fiskeri,der er energisvagt (klimavenligt), skånsomt overfor havmiljøet og socialt for-ankret i kystfiskersamfund, dvs. et mærke for naturskånsomt kystfiskeri medtraditionelt snurrevod, garn, bundgarn, ruser, tejner, kroge (langliner).
Hemmedvej 59., DK8585 Glesborg. +45 20487421www.levende-hav.dk [email protected]Formand:[email protected]
LANDSFORENINGEN LEVENDE HAVThe Danish Society for A Living Sea
Et opgør med FKA for kystfiskeriet:Det er nu en klar erfaring, at FKA-systemet tilintetgør kystfiskeriet. Det er ikkeblot en dansk erfaring, men IOK (individuelle omsættelige kvoter) har sammevirkning overalt, hvor de har været forsøgt. Levende Hav argumenterer her-ved for et krav om, at kystfiskeriet løftes ud af FKA-ordningen, mens FKA ogIOK bibeholdes for det havgående fiskeri med større og store fartøjer.Nærværende forslag er et oplæg til diskussion for fiskerne, befolkningen ogpolitikerne:Fartøjer, det kan defineres som kystfiskerfartøjer, er under 12 meter, dog så-ledes, at fartøjer, der fisker med traditionelt snurrevod eller passive redskaber(garn, tejner, pilkemaskiner, dørg, kroge (langliner) kan accepteres op til 17meter. Trawlfiskeri med fartøjer over 12 meter kan hermed ikke regnes somkystfiskerfartøjer.I en kystzone - ideelt inden for 25 sømil – men realistisk indtil videre ud til 12sømil forbeholdes kystfiskerfartøjer. FKA fartøjer må altså ikke fiske inden for,mens kystfiskerfartøjer må fiske såvel indenfor som udenfor.For kystfiskerfartøjerne etableres en licensordning, som ikke er omsættelig.Licenserne fordeles på alle Danmarks endnu eksisterende fiskerihavne i for-hold til disse havnes kapacitet og beliggenhed i forhold til fiskemuligheder.Når en fisker, der er indehaver af en licens, ophører med fiskeri, inddragesden. Der udarbejdes retningslinier for tildelingen af nye licenser, dr tager hen-syn til familietradition for fiskeri, langvarige makkerskaber og fiskerifaglig erfa-ring.Licensen giver mulighed for fiskeri i alle danske farvandsområder. Licensord-ningen suppleres med et årsmængdesystem, som tager hensyn til antallet afansatte i den enkelte fiskerivirksomhed/fartøj. Flere ansatte medfører størreårsmængde. Licenssystemet sigter mod, at der under normale omstændig-heder er en levevej til alle licenshavere.Kystfiskere, der er ejere af FKA-kvoter, kan sælge dem eller leje dem ud til”det store segment”. Dette vil være nødvendigt, fordi de fleste kystfiskere harinvesteret i FKA-kvoter og dermed lånt penge, som skyldes bort. De skal joforrentes.Det naturskånsomme kystfiskeri er af mange årsager samlet set til størst for-del for samfundet. Derfor går kystfiskernes fiskerettigheder forud for FKA-fiskernes, der således kun kan få fartøjskvoteandele, når kystfiskerietsårsmængder er trukket fra de samlede danske fiskerettigheder.
Hemmedvej 59., DK8585 Glesborg. +45 20487421www.levende-hav.dk [email protected]Formand:[email protected]
LANDSFORENINGEN LEVENDE HAVThe Danish Society for A Living Sea
Fordele ved det skitserede system:Systemet vil gøre dansk kystfiskeri mere klimavenligt (mindre energi pr. kg.fanget fisk)Systemet vil medføre et fremme af fiskeri med naturskånsomme redskaber.Systemet vil efterhånden genskabe dansk kystfiskeri.Systemet vil genskabe livet på fiskerihavnene.Systemet vil øge antallet af arbejdspladser i kystvendte udkantsområder.Systemet vil fremme muligheden for, at den danske befolkning kan forsynessig med frisk fisk.Systemet vil fremme turismen i kystregionerne.Systemet vil igen forankre fiskeriet lokalt til glæde for kystnære udkantsområ-der.Kommentar til evalueringsrapportens ord om, at fisken ikke længere kommertil land .Dette er rigtigt, og det kan undre, at det ikke blevet undersøgt. Levende Havopfordrer hermed til, at nogle af de mange millioner, der bliver givet i subsidi-er til bygningen af store fiskefartøjer, i stedet anvendes til en omfattende un-dersøgelse af dette fænomen, samt hvad der eventuelt kan gøres ved det.Vi kan kun gisne om, hvad årsagerne kan være. Kan det være en anden arts-sammensætning, som følge af tidligere tiders overfiskeri? Er det et forure-ningsproblem? Og har det noget at gøre med hormonlignende stoffere ud-bredelse i kystnære områder? Dette må og skal undersøges og en forebyg-gelse og genopretning må sættes ind.Knud AndersenformandLevende Hav
Hemmedvej 59., DK8585 Glesborg. +45 20487421www.levende-hav.dk [email protected]Formand:[email protected]