Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
FLF Alm.del Bilag 222
Offentligt
1240246_0001.png
1240246_0002.png
1240246_0003.png
1240246_0004.png
1240246_0005.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 23. april 2013Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om fastlæggelse af en tilpasningssats for direkte beta-linger som fastsat i forordning (EF) nr. 73/2009 for så vidt angår kalenderåret 2013.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriNaturErhvervstyrelsen/DepartementetSagsnr.: 20459Den 23. april 2013FVM 141
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Europa-Parlamentet og Rådets forordning om fastlæggelse af en tilpas-ningssats for direkte betalinger som fastsat i forordning (EF) nr. 73/2009 for så vidt an-går kalenderåret 2013KOM(2013) 159

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag om en tilpasningssats for finansiel disciplin, da udgifternetil direkte støtte og markedsordningen (søjle I) i budgetåret 2014 forventes at overstige detbudgetloft, der blev aftalt i Det Europæiske Råd i forbindelse med den flerårige finansielleramme for 2014-2020. Kommissionen foreslår, at alle støtteudbetalinger, der ligger ud over5.000 € per bedrift, reduceres med ca. 4,98 %.BaggrundKommissionen har ved KOM (2013) 159 af 25. marts 2013 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af en tilpasningssats for direkte støtte somfastsat i forordning (EF) nr. 73/2009 for så vidt angår kalenderåret 2013. Forslaget er modta-get i dansk sprogudgave den 26. marts 2013.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2 og kan vedtages af Rådet og Eu-ropa-Parlamentet i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure.NærhedsprincippetForslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippeter tilgodeset.Formål og indholdForslaget er en udmøntning af Det Europæiske Råds aftale fra den 7.-8. februar 2013 om enflerårig finansiel ramme for EU’s budget for 2014-2020. Det indgår i aftalen, at budgettet til
2søjle I (den direkte støtte og markedsudgifterne) reduceres med virkning fra budgetåret 2014.Aftalen indebærer også, at der årligt afsættes ca. 425 mio. € til en krisereserve, som skal fi-nansieres af reduktion af den direkte støtte via finansiel disciplin.Den direkte støtte for kalenderåret 2013 udbetales fra december 2013, og falder dermed underbudgetåret 2014, som dækker perioden 16. oktober 2013 til 15. oktober 2014. Værdien aflandbrugernes betalingsrettigheder, som ligger til grund for deres ansøgning om direkte støttefor 2013, er således ikke blevet tilpasset det nye budgetloft for 2014. Dette sammen med etab-leringen af krisereserven medfører, at der er udsigt til, at budgetloftet for 2014 overskrides. Påden baggrund foreslår Kommissionen en reduktion af den direkte støtte i form af finansiel di-sciplin for budgetåret 2014. Kommissionen foreslår en reduktion på 4,981759 % af den del afstøtteudbetalingerne, der ligger ud over 5.000 €. Finansiel disciplin anvendes ikke i medlems-stater, hvor den direkte støtte er under indfasning, det vil sige Bulgarien og Rumænien samtKroatien, når sidstnævnte optages den 1. juli 2013.Forslaget om finansiel disciplin skal vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet senest den 30.juni 2013. Hvis tilpasningssatsen ikke er vedtaget inden da, vil Kommissionen fastsætte ensats. Kommissionen kan endvidere revidere sine prognoser for udgifter til markedsordningenog direkte støtte i forbindelse med udkastet til budgettet for 2014, og i den forbindelse foreslåen eventuel tilpasning af satsen. Rådet kan tilpasse satsen frem til den 1. december 2013.UdtalelserEn udtalelse fra Europa-Parlamentet foreligger endnu ikke.KonsekvenserForslaget om finansiel disciplin medfører, at den direkte støtte i EU for budgetåret 2014, redu-ceres med i alt 1.471 mio. €, hvoraf de 425 mio. € skyldes de nødvendige reduktioner i for-bindelse med krisereserven.Forslaget vil have konsekvenser for udbetalingen af direkte støtte i Danmark i budgetåret2014. Fødevareministeriet skønner, at udbetalingerne til ca. 25.000 landmænd i Danmark vilblive berørt. Det skønnes endvidere, at forslaget vil medføre en samlet reduktion af den direk-te støtte i Danmark for budgetåret 2014 på ca. 315 mio. kr., hvilket svarer til en reduktion afden danske konvolut for direkte støtte med ca. 4,4 % sammenlignet med budgetåret 2013.Forslaget vil endvidere have administrative konsekvenser – særligt hvis reduktionssatsen re-duceres sent på året, og der bliver behov for en anden udbetalingsrunde.HøringSagen har været i høring i § 2-udvalget (landbrug).
3Landbrug & Fødevarer bemærker indledningsvis, at forslaget er en konsekvens af den reduk-tion af landbrugsstøtten, som EU’s regeringsledere som et element i aftalen om den flerårigefinansielle ramme for 2014-2020 blev enige om den 7.-8. februar 2013.Landbrug & Fødevarer noterer endvidere, at Kommissionens forslag indebærer at alle støtte-udbetalinger, der ligger ud over € 5.000 per bedrift, reduceres med 4,98 % Konsekvensen afforslaget er, at medlemsstater med relativt mange store bedrifter vil blive ramt hårdere endmedlemsstater, hvor der er mange mindre bedrifter, der modtager mindre end € 5.000 i støtte.Det er Landbrug & Fødevarers holdning, at denne forskelsbehandling mellem EU’s medlems-stater er fuldstændig uacceptabel. Forslaget er som nævnt en udmøntning af Det EuropæiskeRåds aftale om den flerårige finansielle ramme. Der er intet i den indgåede aftale, der nævner,at medlemsstater skal bidrage med forskellige andele til den vedtagne reduktion i budgetloftetfor 2014. Det er derfor Landbrug & Fødevarers forventning, at den danske regering arbejderfor, at alle medlemsstater skal reduceres med den samme procentsats.Forslaget fra Kommissionen skal ligeledes sikre, at der afsættes de nødvendige midler til denkrisereserve, som også er en del af aftalen af den flerårige finansielle ramme. Også her er kon-sekvensen af Kommissionens forslag, at medlemsstaterne bidrager forskelligt som følge af enforskellig bedriftsstruktur. Af samme grunde som nævnt ovenfor, er det også på dette punktLandbrug & Fødevarers holdning, at forslaget er fuldstændig uacceptabelt.Men på dette punkt er der ifølge Landbrug og Fødevarer den skærpende omstændighed, at me-toden for finansiel disciplin ifølge aftalen om den flerårige finansielle ramme skal anvendes tilat finansiere krisereserven i hvert af aftalens syv år. Dette forslag angår alene budgetåret 2014.Konsekvensen af forslaget om finansiering af krisereserven er således, at forskelsbehandlin-gen potentielt vil finde sted hvert år i perioden 2014-2020. På den baggrund er det helt afgø-rende, at den fremtidige procedure for finansielle disciplin udformes, således at alle medlems-stater vil blive reduceret med den samme procentsats.Regeringens foreløbige generelle holdningForslaget om finansiel disciplin for budgetåret 2014 er en opfølgning på konklusionerne fraDet Europæiske Råd den 7.-8. februar 2013 om den flerårige finansielle ramme for 2014-2020. Dels indeholder konklusionerne ikke en henvisning til en bundgrænse ved finansiel di-sciplin. Dels finder regeringen, at alle medlemsstater omfattet af finansiel disciplin bør bidra-ge ligeligt til de aftalte budgetreduktioner. Derfor vil regeringen arbejde på at få fjernet bund-grænsen på 5.000 €, der efterfølgende er foreslået af Kommissionen. Endelig arbejder regerin-gen på at reducere omfanget af de administrative omkostninger ved gennemførelsen af forsla-get.Generelle forventninger til andre landes holdninger
4Forslaget har endnu ikke været til forhandling, men det forventes, at en række medlemsstatervil være imod en bundgrænse, som fritager visse producenter for støttereduktioner.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke været forelagt Folketingets Europaudvalg.Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.